Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2008, 22:20   #1
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard Kreten en gefluister: opheffing wetsartikel i.v.m. vrije meningsuiting

Wanneer een mens even een vorm van ontspanning zoekt en zich rustig neerzet om "kreten en gefluister" in DS Online te lezen, kom je soms redelijk wat bizarre zaken tegen. Zo ook dit:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DS Online
Senator Geert Lambert (Vl.Pro) wil een 'historische onrechtvaardigheid' rechtzetten: het artikel over 'opruiing' uit de strafwet moet aangepast. Eind vorig jaar gebruikte de correctionele rechtbank van Antwerpen dat bewuste artikel om AEL-leider Abou Jahjah te veroordelen. 'Een anachronisme. Het artikel werd in 1891 ingevoerd na stakingsacties in de Borinage, op vraag van Charles Woeste, de legendarische rechts-conservatieve tegenstander van Adolf Daens. Men wilde niet alleen de stakende arbeiders, maar ook de intellectuelen die hen zogezegd “ophitsten” kunnen vervolgen.' Lambert heeft nu een amendement klaar, zodat het artikel de vrijheid van meningsuiting niet in gevaar brengt.
http://standaard.typepad.com/kreten_en_gefluister/

Waarom krijg ik met de dag meer en meer het gevoel dat men er alles aan wil doen om Abou Jahjah toch maar niet te moeten (kunnen) veroordelen? Moet het oproepen tot onrust nu ook al onder de vrijheid van meningsuiting vallen?

Ik ben nog niet vergeten wat Jahjah destijds tegen Laminne stond te brullen: "ik zal sebiet eens zorgen dat hier 10.000 man staat, eens zien wie er dan het laatst lacht". Je kan zeggen "10.000 haalt ie nooit bijeen, hij overdrijft" maar laat ons even de kern van de zaak bekijken. Het léf alleen al om zoiets in het gezicht van de politie te brullen, wetende dat je toch aan het langste eind trekt.

Nu is het even voorspelbaar... Men zal Jahjah niet veroordelen omdat Antwerpen en andere steden het zullen mogen ontgelden met rellen opgezet door diegenen die vinden dat ze toch "zo unfair worden behandeld" door het rechtssysteem.

Waar gaat dit naartoe zeg?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 22:26   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar de perverse gevolgen van het cordon sanitaire.

Iedereen met een beetje hersens kon weten dat wat er de laatste jaren aan onzinwetten gestemd werd op een dag in het gezicht van zijn ontwerpers zou terugkomen.
Oud 28 mei 2008, 22:28   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Anderlecht wordt het ook maar niet opnieuw rustig.

Wat jarenlang voorspeld werd gebeurt nu.

Het loopt uit de hand.
Oud 28 mei 2008, 22:31   #4
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Het is serieus uit de hand aan het lopen... Ik heb hier ergens nog een filmpje gepost (immigratie en vreemdelingenbeleid) waarin te horen was hoe zelfs de Anderlechtse agenten zich niet meer geroepen voelen om nog op te treden tegen criminele "jongeren" daar, reden: die mensen hebben gewoon schrik voor hun leven.

Berisp één iemand en je hebt direct veertig of vijftig man naast je staan, allemaal vragend wat jouw probleem is en dat je best oprot, vuile racist die je bent.

En het erge is: het lukt hen nog ook!
Oud 28 mei 2008, 22:37   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het is serieus uit de hand aan het lopen... Ik heb hier ergens nog een filmpje gepost (immigratie en vreemdelingenbeleid) waarin te horen was hoe zelfs de Anderlechtse agenten zich niet meer geroepen voelen om nog op te treden tegen criminele "jongeren" daar, reden: die mensen hebben gewoon schrik voor hun leven.

Berisp één iemand en je hebt direct veertig of vijftig man naast je staan, allemaal vragend wat jouw probleem is en dat je best oprot, vuile racist die je bent.

Weet je nog hoe de Belgische bisschoppen tekeer gingen omdat Joe van Holsbeek niet 'geholpen werd' uit schrik direct tegenover 25 man te komen staan?

Hoe vaak werd iemand voor racist uitgescholden omdat hij beweerde dat er direct een dozijn helpers worden opgeroepen als je het aan de stok krijgt met een Marokkaan of Turk?

Hoe vaak werd ik uitgescholden omdat ik zei dat de oorzaak van het niet aan de slag geraken van jonge allochtonen ligt aan het feit dat ze nauwelijks naar school gaan en bijgevolg geen diploma halen, maar al heel jong tot zeer laat op straat lopen?
Oud 28 mei 2008, 22:40   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog dit Kim.

Jij bent lang niet de enige belgicist die ik de laatste tijd op 'de bruinen' hoor afgeven. 'Allochtonen' wordt blijkbaar stilaan ook voor hen te netjes.
Oud 28 mei 2008, 22:45   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Nog dit Kim.

Jij bent lang niet de enige belgicist die ik de laatste tijd op 'de bruinen' hoor afgeven. 'Allochtonen' wordt blijkbaar stilaan ook voor hen te netjes.
Bwoh, ik zou Belgicisten niet direct in een "links" hoekje duwen. De meningen daarover zijn verdeeld. Er zijn linkse en rechtse Belgicisten, wat niet meer dan normaal is. Het is een gegeven dat losstaat van je visie op staatskundig vlak.

En ik geef toe dat ik de laatste maanden radicaler ben geworden. Waarschijnlijk omdat ik me meer en meer begin te ergeren aan dat soort zaken en de straffeloosheid die ermee gepaard gaat.

Laatst gewijzigd door Kim : 28 mei 2008 om 22:45.
Oud 28 mei 2008, 22:45   #8
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Goed initiatief van Lambert.

Als meest extreem-rechtse natie van Europa kunnen we een dosis redelijkheid en democratische verantwoordelijkheid wel gebruiken.

We hebben hier in dit land al geen politieke debatcultuur, laat staan publieke intellectuelen, en als die zich dan wel eens roeren worden 19de eeuwse rechts-reactionaire praktijken gebruikt om die stemmen het zwijgen op te leggen.

Het dossier van Ludo De Witte laat sterk vermoeden dat duistere krachten in ons land Jahjah per sé wilden wegwerken en dat zonder enige vorm van bewijs.

Er is al op internationaal vlak heel fel op gewezen dat allerlei rechtse truuks - zoals de Patriot Act in de VS en de anti-terrorismewetgeving in het VK - gebruikt zullen worden tegen iedereen die zich kritisch opstelt tegenover de status quo. Het laten bestaan van dit absurde artikel over opruiing past in bij ons in dezelfde strategie.

In naam van de vrije meningsuiting, de democratie, het gezonde verstand en de redelijkheid, moeten we proberen de reactionaire krachten in ons land te bestrijden. Met alle mogelijke democratische en legale instrumenten (dit in tegenstelling tot hun tactieken).

Bedankt Geert Lambert. Van een verdediger van de Vlaamse progressieve democratie verwachtten we niks anders.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 22:55   #9
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer een mens even een vorm van ontspanning zoekt en zich rustig neerzet om "kreten en gefluister" in DS Online te lezen, kom je soms redelijk wat bizarre zaken tegen. Zo ook dit:

http://standaard.typepad.com/kreten_en_gefluister/

Waarom krijg ik met de dag meer en meer het gevoel dat men er alles aan wil doen om Abou Jahjah toch maar niet te moeten (kunnen) veroordelen? Moet het oproepen tot onrust nu ook al onder de vrijheid van meningsuiting vallen?

Ik ben nog niet vergeten wat Jahjah destijds tegen Laminne stond te brullen: "ik zal sebiet eens zorgen dat hier 10.000 man staat, eens zien wie er dan het laatst lacht". Je kan zeggen "10.000 haalt ie nooit bijeen, hij overdrijft" maar laat ons even de kern van de zaak bekijken. Het léf alleen al om zoiets in het gezicht van de politie te brullen, wetende dat je toch aan het langste eind trekt.

Nu is het even voorspelbaar... Men zal Jahjah niet veroordelen omdat Antwerpen en andere steden het zullen mogen ontgelden met rellen opgezet door diegenen die vinden dat ze toch "zo unfair worden behandeld" door het rechtssysteem.

Geert Lambert heeft nochtans volledig gelijk. Het artikel over 'opruiing' kan inderdaad een gevaar vormen voor de democratie.
In Spanje worden dergelijke zaken gebruikt om mensenrechtenactivisten te berechten. Want met hun pleidooi voor mensenrechten zouden zij mensen ophitsen tegen de Spaanse staat.

Dit artikel kan nu eenmaal gebruikt worden om ieder idee dat ingaat tegen de gevestigde instellingen, als crimineel te beschouwen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:05   #10
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bwoh, ik zou Belgicisten niet direct in een "links" hoekje duwen. De meningen daarover zijn verdeeld. Er zijn linkse en rechtse Belgicisten, wat niet meer dan normaal is. Het is een gegeven dat losstaat van je visie op staatskundig vlak.

En ik geef toe dat ik de laatste maanden radicaler ben geworden. Waarschijnlijk omdat ik me meer en meer begin te ergeren aan dat soort zaken en de straffeloosheid die ermee gepaard gaat.
Ik erger me daar allang aan. Maar zolang het 'maar' VB-stemmers zijn die er zich aan ergeren wordt het niet ernstig genomen.

Het cordon sanitaire, het CGKR, de processen omdat het VB té vaak hetzelfde beweerde over allochtonen en criminelen, het had allemaal hetzelfde doel.

Kitty is dood. De politieagenten die het voorgeschreven kussentje verkeerd gebruikten veroordeeld.

De politie mijdt dus niet toevallig al veel langer bepaalde wijken. Zelfs een allochtone spiritist die zich lieten filmen in Brussel met het soort dat zich al veel langer baas waant op straten, speelpleinen en markten, heeft niets uitgehaald.

Het is intussen telaat om de toestand nog deftig recht te trekken, en nòg zijn de verantwoordelijken niet geleerd.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 mei 2008 om 23:07.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:07   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Geert Lambert heeft nochtans volledig gelijk. Het artikel over 'opruiing' kan inderdaad een gevaar vormen voor de democratie.
In Spanje worden dergelijke zaken gebruikt om mensenrechtenactivisten te berechten. Want met hun pleidooi voor mensenrechten zouden zij mensen ophitsen tegen de Spaanse staat.

Dit artikel kan nu eenmaal gebruikt worden om ieder idee dat ingaat tegen de gevestigde instellingen, als crimineel te beschouwen.
Misbruik door de machthebbers is van alle tijden. Feit blijft dat het zich l�*ten opruien de verantwoordelijkheid is van de opgeruiden zélf.
Oud 28 mei 2008, 23:09   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat komt omdat wij ons distantiëren van crapuul. Wanneer een Belg om een of andere reden gearresteerd wordt zal er niemand deze ter hulp treden. Bij de allochtonen is het helemaal anders, die trommelen onmiddellijk een ganse bende op de been. Dat kan ook want de grote hoop van hen zit ergens in een drankgelegenheid met de blokjes te spelen.

Het merendeel van de jonge gaan niet naar school en van de oudere gaan niet gaan werken.

Ik vind het eigenlijk zeer goed nu in Anderlecht. De eigen bevolking (eerst) gaat meer en meer lopen uit dat soort gemeentes.

Onlangs reed ik nog eens door Antwerpen van het Sint-Jansplein naar het Stuivenberg. Ik stelde vast dat gans deze buurt, in zake straten mooi heraangelegd is. Je moet echter wel zeer goed zoeken om daar nog iemand van onze eigen bevolking aan te treffen. De mooie heraanleg gaat volledig teloor door de massa’s rondzwervend vuil. Je waant je eerder ergens op een of ander openbare stortplaats. En dan maar zeveren over een hondekakske dat niet opgeraapt wordt. Moet je daar eens gaan kijken.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:15   #13
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Naar de perverse gevolgen van het cordon sanitaire.

Iedereen met een beetje hersens kon weten dat wat er de laatste jaren aan onzinwetten gestemd werd op een dag in het gezicht van zijn ontwerpers zou terugkomen.
Deze thread gaat over een wet uit de 19de eeuw: dat kun zelfs jij niet "de laatste jaren" noemen.
Dit is een ander voorbeeld:
G.A.S.

Aan de ene kant wil men zerotolerance en strenge wetten maar die moeten vooral gebruikt worden tegen één bepaalde bevolkingsgroep. Indien ze dan tegen iedereen gebruikt worden valt dat soms tegen
PS,
De weigering om bestuursakkoorden te sluiten met een racistische partij heeft daar niet veel mee te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Inderdaad, dat heb je met wetten die ingevoerd worden om één bepaalde bevolkingsgroep te treffen: vroeg of laat kunnen die tegen iedereen gebruikt worden, zoals die G.A.S.

Laatst gewijzigd door filosoof : 28 mei 2008 om 23:21.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:21   #14
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Men oogst wat men zaait, zou de gemiddelde boer zeggen.

En hij heeft gelijk denk ik dan maar.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:22   #15
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De weigering om bestuursakkoorden te sluiten met een racistische partij heeft daar niet veel mee te maken.

Uiteraard, wat zou u anders nog kunnen zeggen.

Verschaeve
Oud 28 mei 2008, 23:23   #16
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wanneer een Belg om een of andere reden gearresteerd wordt zal er niemand deze ter hulp treden. Bij de allochtonen is het helemaal anders, die trommelen onmiddellijk een ganse bende op de been.
Bij geen van beide een slimme reactie. De "Belgen" gaan ervan uit dat het gerecht altijd gelijk heeft. Want wel een heel naïve ingesteldheid is. En de andere gaat er automatisch van uit dat iemand uit de eigen groep nooit schuldig kan zijn, en dat het altijd wel de schuld van een racistische rechter of agent zal zijn.
Een beetje een meer kritische benadering van het gerecht zou op zijn plaats zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:23   #17
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Men oogst wat men zaait, zou de gemiddelde boer zeggen.

En hij heeft gelijk denk ik dan maar.
Da's een oude boer!! Een moderne boer zegt "ik krijg E.U.-subsidies voor wat ik niet zaai en oogst".
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:28   #18
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Da's een oude boer!! Een moderne boer zegt "ik krijg E.U.-subsidies voor wat ik niet zaai en oogst".
Ja, dat is nog een ander verhaal.

Misschien daarom dat ik over de gemiddelde boer schreef, of moet ik zeggen, de bemiddelde boer.

Verschaeve
Oud 28 mei 2008, 23:28   #19
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Mhh, er worden hier dingen door elkaar gehaald. Die Gemeentelijke Administratieve Sancties zijn in wezen een bundeling van bestaande politiereglementen maar 't is wel zo dat bijvoorbeeld in Gent al een tijdje reglementen bestaan aangaande de 'taxiritten' naar Ekkergem of het sluikplakken.

Nu, ik ben voor het voorstel van Lambert. 't Zal wel zijn. Zal ik hier maar zitten afgeven op die ***** **** (gezien de racismewet mag ik dit niet meer schrijven) en als er wat gebeurt? Hey, it wasn't me. Aanzetten tot racisme? Ach, ik heb toch niemand opgeruid?

En goh ja, progressief Vlaanderen vindt nog altijd dat Jahjah het intellectueel tegen Dewinter haalt met de vingers in de neus. Maar goe, die kwijlen ook nog op Ernesto Guevara.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2008, 23:30   #20
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Jahjah is een idioot maar ik denk wel dat hij onterecht is veroordeeld

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be