![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() Citaat:
Zoals je weet komt de naam 'Europa' van het Fenicische 'erab' en betekent 'Westen'. Voor de Grieken was Europa geen geografisch gebied maar een godin, ontvoerd door Zeus. Ze was afkomstig van Tirus en Sidon. In Libanon dus. Waarmee de Grieken al aangaven dat hun beschaving haar wortels had in het Midden-Oosten. Aanvankelijk werden de moslims hier als een christelijke ketterij beschouwd, omdat ze alle profeten, inclusief uw zgn. messias erkennen maar er zelf eentje bij verzonnen hadden. Net als wat de Christenen met de Joden deden dus: een eigen profeet en messias aanduiden. De Joden namen het de Christenen kwalijk zoals de christenen de moslims. Het één is een afgescheurde sekte van het andere. Mohammed werd beschouwd als een valse profeet binnen het christendom. En daarom verketterd. De wetenschappelijke inbreng van de Arabische cultuur op het vlak van geneeskunde, wiskunde, fysica enzovoort, word genegeerd of weggemoffeld. De filosofie van Averroës/Ibn Rushd (en zijn christelijke navolgers) werd ook verketterd. Volgens Averroës moest men een rigoureuze scheiding maken tussen religieus denken enerzijds en filosofisch, wetenschappelijk denken anderzijds. In geval van een conflict tussen beide, moest het filosofisch denken primeren. Blasfemie, zo oordeelde de Kerk. Hij lag daarmee aan de basis van de renaissance. Maar de Arabische wereld heeft nog op andere zaken zijn onuitwisbare stempel gedrukt. Literatuur, theater en muziek bijvoorbeeld: de troubadours lieten zich voor hun wereldse lyriek door de Arabische wereld inspireren. Hun oorspronkelijk Provençaalse naam ‘trubador’ is afgeleid van het Arabische ‘tarab’, een zangvoorstelling geven. ‘Dor’ is een Romaans achtervoegsel dat ‘hij die het doet’ betekent en aan nogal wat Arabische woorden werd toegevoegd, zoals matador. De troubadours ontwikkelden de eerste vorm van gecultiveerde, niet-kerkelijke muziek. Ook de ‘Divina Commedia’ van Dante heeft duidelijk Arabische roots: heel het concept van de hemelvaart en de zeven hemelen komt uit de Arabische Miraj-literatuur die het over de hemelvaart van Mohammed heeft en over wie hij allemaal in die hemelen ontmoet. Deze literatuur circuleerde overvloedige in Latijnse en Italiaanse vertaling tijdens Dante’s leven. Europa is de islamitische beschavingen heel wat verschuldigd op het gebied van wetenschappen en met name als het gaat om de wetenschappelijke houding van "meten is weten" die door de moslims ontwikkeld werd. De Grieken waren bezig met systematiseren, generaliseren en theoretiseren, terwijl de moslims nieuwe methoden ontwikkelden die gebruikt werden voor onderzoek, experimenten, waarnemingen en nieuwe ontwikkelingen. Dat alles vormt de basis van de wetenschappelijke methodieken zoals die vandaag de dag nog steeds worden gebruikt. George Sarton van de Harvard Universiteit heeft diepgaand onderzoek gedaan naar de wortels van de intellectuele ontwikkelingen in Europa en heeft daarbij aangetoond dat die teruggaan op de Arabische tradities. Hij schreef onder andere:"De waardevolste, meest originele en meest invloedrijke boekwerken die we vandaag hebben zijn in het Arabisch geschreven. Vanaf het midden van de 8ste eeuw tot het einde van de 11de eeuw was Arabisch de wetenschappelijke taal, de taal waarin de voortgang van de mensheid werd vastgelegd. In die tijd studeerde iedereen die op de hoogte wilde blijven en goed geïnformeerd wilde zijn de Arabische taal." De moslims waren het meest succesvol op het gebied van wiskunde, astronomie, geografie, mechanica, optica, scheikunde, farmacie en geneeskunde. Op het gebied van botanica en mineralogie hebben ze hun voorgangers ver overstegen als het gaat om nieuwe en belangrijke ontdekkingen. Wat die wetenschappen betreft hebben moslimgeleerden geweldige ontdekkingen gedaan op medisch gebied en op vlak van anatomie, fysiologie, bacteriologie, diagnose en behandeling, chirurgie, enz. Eén van de grootste moslimartsen was Abu Bakr Bin Zakariya Rhazes. Tot diep in de 17de eeuw was hij de absolute autoriteit op het gebied van de geneeskunde. In een rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie uit mei 1970 staat dat zijn essays over pokken en mazelen zeer origineel en accuraat zijn en dat zijn essay over besmettelijke ziekten het eerste in zijn soort was. Hij was geboren in 864 AD en heeft een enorm boekwerk geschreven, "Al-Hawi", bestaande uit 20 delen, dat later in 1279 in het Latijn vertaald is en herhaaldelijk herdrukt vanaf 1488. Zijn invloed op de Europese geneeskunde is dus aanzienlijk. Ibn Sina (Latijn: Avicenna), geboren in 980 AD, schreef "Al-Qanun". Dit werk is eveneens in het Latijn vertaald in de 12de eeuw en werd één van de meest invloedrijke boeken in het middeleeuwse Europa tot ver in de 17de eeuw. Hij heeft als eerste meningitis beschreven en zijn verhandelingen over mineralogie vormden de voornaamste bron voor de christelijke encyclopedisten van de 15de eeuw. Yaqub Ibn Ishaq Al Kindi (ook wel: Al Kindus), geboren in 800 AD, was de eerste arts die systematisch de doses voor diverse medicijnen wist te bepalen. Zijn invloed op de filosofie, de wiskunde, de geografie en de fysiologie duurde zeven eeuwen. Al Haythem (Al Hazen), geboren in 1035 AD, heeft een belangrijke bijdrage aan de oftalmologie geleverd. Hij onderkende de rol die de retina speelt bij het zicht van de mens en in zijn boek "Optica" behandelt hij het verschijnsel licht en de diverse kleuren. Zijn werk heeft wetenschappers als Roger Bacon en later Leonardo da Vinci en Kepler beïnvloed. Ibn Al Nafis, geboren in 1289, beschrijft de bloedstroom ruim 300 jaar voor William Harvey in 1628. Al Baitar, geboren in 1248, was een expert op het gebied van diergeneeskunde en zijn wetenschap werd naar hem vernoemd: al baitarah, een woord dat verbasterd is tot "veterinair". Ook op vlak van het onderwijs is de invloed onmiskenbaar. Ik heb in Yemen een aantal stadjes bezocht waar al in de 10e eeuw universiteiten gevestigd waren. De kaliefen trokken wetenschappers, dichters, artsen en filosofen aan. Een andere geloofsovertuiging vormde geen probleem. Het leerproces werd gestimuleerd en ontwikkelde zich. De moskeeën deden in eerste instantie dienst als scholen voor de gemeenschap. Toen de vraag naar nog meer kennis alsmaar toenam werd de zogenaamde "medressa" opgericht (college). Daarnaast kwam er ook de "jaamiya", de universiteit. De oudste universiteit ter wereld is de Al-Azhar in Cairo, Egypte, en daarna komt de Qarawiyyine Universiteit in Fez, Marokko. De islamitische wijze van lesgeven werd op den duur nagebootst door de Europeanen Wat de astronomie betreft heeft de bestudering van de maan bijvoorbeeld heel wat gedetailleerde kaarten opgeleverd waarbij verscheidene opvallende elementen van de maan namen van belangrijke wetenschappers hebben gekregen. 13 van die namen zijn de namen van bekende moslimgeleerden. Een van hen was Al Battani. Het interessante is dat Al Battani, geboren in 858 AD, een zeer nauwkeurige berekening van het zonnejaar maakte als zijnde 365 dagen, 5 uren, 46 minuten en 24 seconden en dat getal ligt zeer dicht bij de tegenwoordige berekeningen. Een andere ontdekking van hem is het gebruik van de trigonometrische verhoudingen zoals we die nu kennen. Hij ontdekte ook de sinus. En dus de wiskunde. Zoals je weet gebruiken wij geen Romeinse cijfers maar Arabische. Dat is geen toeval. De eerste die wiskundige getallen systematisch bestudeerd heeft was Muhammad Bin Musa Al Khawarizimi Algorizam. Hij introduceerde het wiskundige concept "algoritme", genoemd naar zijn laatste naam. Hij was één van de grootste mathematici die ooit geleefd heeft. Hij word erkend als de grondlegger van de algebra, deze naam is afgeleid van de titel van zijn bekendste boek "Al Jabbr Wa Al Muqabilah". Via dit werk werd het Arabische getallensysteem in Europa geïntroduceerd. Zijn boek Al Jabbr (algebra), was het toonaangevende werk dat aan de Europese universiteiten gebruikt werd tot ver in de 16de eeuw. 'fin. Zo kan ik nog wel effe doorgaan maar ik heb andere dingen te doen. Maar ondanks deze geschiedenis van rijke culturele uitwisseling, blijft Europa volhouden dat de Arabische bijdrage aan zijn cultuur irrelevant is geweest en dat het alles zelf rechtstreeks van de Grieken heeft geërfd. Een flagrante leugen. Citaat:
Dat betekent geenszins dat ik een fan ben van de Islam of van de huidige Arabische of islamitische cultuur. Au contraire: als atheïst heb ik het er nogal moeilijk mee. Maar ik ben er me van bewust dat het probleem bij de Islam niet fundamenteel anders ligt dan bij ons: zo'n 15% van de bevolking hangt compleet irrationele, radikale stellingen aan die ik alleen als waanzin kan omschrijven. Die mensen zijn gevaarlijk en we moeten ons daar tegen wapenen. Zeer zeker. Niet omdat ze moslim zijn maar omdat het extremistische godsdienstwaanzinnigen zijn. Zoals de Paus en Bush en de fundi's uit de Biblebelt en de radikale Hindu's en de Taliban. Dat zijn allemaal objectieve bondgenoten en ik ben de vijand van hen allemaal. Citaat:
Citaat:
Ik ben ook niet extreem-links. Ik ben links: anti-kapitalist. Daar is niets extreems aan. Het is radikaal in die zin dat ik bij analyses graag tot de wortel van een probleem doordring. Maar het is de logica die me dat gebiedt. In tegenstelling tot u geloof ik niets en nergens in. Ik onderzoek en bestudeer en probeer te leren. Verder: ik heb geen leiders. Mijn devies is 'Ni dieu, ni maître'. Precies het tegenovergestelde van dat van u dus.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Minister-President
Geregistreerd: 9 juni 2003
Berichten: 5.845
|
![]() ![]() da's nog tenminste eens een degelijke post ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||||||||||||
Minister
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Ook de ‘Divina Commedia’ van Dante heeft duidelijk Arabische roots: heel het concept van de hemelvaart en de zeven hemelen komt uit de Arabische Miraj-literatuur die het over de hemelvaart van Mohammed heeft en over wie hij allemaal in die hemelen ontmoet. Deze literatuur circuleerde overvloedige in Latijnse en Italiaanse vertaling tijdens Dante’s leven. Citaat:
Wat U hier opsomt zijn alleen contacten met de islam-wereld, en dan nog een klein deel ervan in een beperkt tijdskader. U verzwijgt de vele moslim-invallen totaal en ook de bijzonder bloedige oorlog in Hongarije lijkt niet te zijn gebeurd. Ik ben benieuwd wat ze daar zouden vinden van Uw opgekuiste islam-geschiedenis? Citaat:
Citaat:
"Sommige" dingen worden daarbij natuurlijk bewust vergeten. http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_conquests Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Eerder zei U nochtans: Europa is de islamitische beschavingen heel wat verschuldigd. Citaat:
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!
Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840). |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() vooral omdat hij zonder bronvermelding praktisch volledig werd overgenomen van: http://www.redouan.nl/artikelen/art_01.htm De meeste informatie is eigenlijk nazi-propaganda van Sigrid Hunke; beste vriendin van Himmler en de groot-mufti van Jerusalem, met haar boek: Allahs Sonne uberdem Abendland http://de.wikipedia.org/wiki/Sigrid_Hunke De sinus werd helemaal niet ontdekt door Al Battani maar reeds 300 jaar vroeger door de hindoes. ------------------------------------------------------------------- Maar om een meer volledig beeld te geven zet ik hier de volledige tekst van Dr. Rudi Roth die reeds meermalen bovenstaande fabeltjes heeft kunnen ontkrachten. 2007-03-21 Geef aan Cesar wat aan Cesar toekomt, maar geen Euro meer! Geplaatst door lezersbrieven op 2007-03-26 Ingezonden naar De Standaard, twee keer, en nietttegenstaande de redacteur wetenschappen met praktisch alles akkoord ging “vond men geen plaats”. Het artikel “Van algebra en Arabische cijfers” (DS 21/03/07) vereist een groot aantal factuele aanvullingen om die zaken in een vollediger historisch en wetenschappelijk perspectief te plaatsen. Terwijl het ontegensprekelijk is dat geleerden in de islamitische wereld veel Griekse werken “bewaard” en doorgegeven hebben aan het Westen moeten daarbij de volgende kanttekeningen geplaatst worden. - Europa was geen wetenschappelijke woestijn want de meeste Griekse geschriften waren ook in Byzantium bewaard en ook vandaar werd het Westen beïnvloed. De meeste historici zijn het er nu over eens dat hun invloed ook een niet onbelangrijke rol heeft gespeeld in die overdracht. - De eerste wetenschappers in de Islamwereld waren meestal Perzen, Christenen, Joden en zelfs Berbers die de Griekse werken eerst naar het Perzisch vertaald hadden om het daarna om te zetten tot de verplichte taal van de elite, het Arabisch. Men kan eigenlijk niet van Arabische noch van Islamitische wetenschappen praten maar wel over de Wetenschappen in de landen van de Islam. Dat is trouwens de originele titel van het boek van A.Youschkevitch, een van de grootste specialisten op dat gebied. Ook de term “Islamitische geleerden” is een niet terechte veralgemening voor die groep wetenschappers en daarenboven waren het dan nog meestal recente bekeerlingen die het niet zo nauw namen met hun nieuwe godsdienst. - De “ontwikkeling” van de wetenschap in de Islamlanden is ook steeds beperkt gebleven zowel geografisch als in omvang want er was verre van een politieke eenheid. Zo zijn er een paar bloeiperioden geweest die per regio nooit meer dan een eeuw geduurd hebben. Wat echter wel in het oog springt is dat niettegenstaande de synthese van verscheidene ontwikkelingen uit andere regios er uiteindelijk relatief weinig originele ontdekkingen gedaan werden. En meestal kwam aan elke bloeiperiode een einde door het oplaaien van religieus integrisme. - De belangrijkste bijdrage vond inderdaad in Bagdad plaats maar moet dan duidelijk in het licht gezien worden van de regering van Al-Mamun, de zevende Kalief. Deze verlichte heerser aanvaardde de doctrine van de Moetazilieten richtte daarbij het huis van de wijsheid (Bayt Al Hikma) op waardoor wetenschappers van alle origine de Griekse, Perzische, Indische en ook Chinese werken op een industriële wijze vertaalden. De moetazilieten, nu door de nieuwe moslimfilosofen als verlichters in de Islam beschouwd, hadden onder meer beslist dat de rede boven het geloof staat, dat de Koran niet ongeschapen maar wel geschapen was en dat Allah de vrije wilsbeschikking van de mens toeliet. Deze drie elementen werden later door de integristen als verketterd aanzien en zo is het tot vandaag gebleven. - Bij de overdracht naar het Westen hebben vooral Joodse geleerden een belangrijke rol gespeeld waaronder Abraham Bar Hiyya Al-Nasi (ook bekend als Savasorda, einde 11de eeuw) en Abraham ben Meir ibn Ezra (of Abenezra 12de eeuw) beide uit Spanje. - De afgang van deze wetenschappelijke activiteit in de Islamwereld wordt veelal onterecht aan de inval van de kruisvaarders en de Mongolen toegewezen, maar het is vooral te danken aan het feit dat reeds ervoor het overgrote deel van de bevolking verplicht werd bekeerd tot de Islam waardoor het wetenschappelijk onderzoek stagneerde. De bekeerlingen riskeerden zich minder aan stellingen te wijden die in tegenspraak zouden kunnen zijn met hun nieuwe godsdienst. In de Koran staat onder meer dat de zon elke avond neerdaalt in een poel, waardoor geen enkele geleerde het ooit zou aandurven te beweren dat de aarde rond de zon draait.In 1975 werd door een Imam in Saoedie Arabië nog een fatwa uitgesproken dat de aarde plat was en tegenspraak met de dood bestraft moest worden. Op gebied van de sterrenkunde was het onderzoek inderdaad vooral gericht om de richting van de heilige stad Mekka gemakkelijk terug te vinden om de dagelijkse gebeden correct te kunnen houden. De verfijningen aan het model van Ptolemaeus hebben hen echter niet toegelaten het heliocentrisme (de aarde draait rond de zon) te her-ontdekken, want dat was ook reeds bekend door de Hindoes in de 8ste eeuw v. Chr. en door de Griek Aristarchos van Samos in de 3de eeeuw v. Chr. En er is tot hiertoe geen enkel wetenschappelijk bewijs dat Copernicus kennis had van of beïnvloed werd door de technieken van Al-Tusi, integendeel (Toby E. Hoff, 2003). Dat het heliocentrisme niet ontdekt werd in de Islamwereld is ook wel te “danken” aan het feit dat de Koran daar een grotere beperking tot het vrije denken inhield dan in het Westen. Zelfs Galilei Galileo zei, nadat hij het heliocentrisme moest afzweren door druk van de kerk, “en toch draait ze”. Men zal ook nooit aan de Nederlandse fysikus Lorentz de ontwikkeling van de relativiteitstheorie van Einstein toewijzen, want hij had de impact van zijn formules op deze nieuwe theorie op zijn minst zelf ontdekt. De ontdekking van de Algebra en de Indische cijfers, die wij onterecht arabische cijfers noemen, kan moeilijk aan de Oezbeek Al-Khawarizmi toegeschreven worden en dit is te vergelijken met de naamgeving van Amerika aan Amerigo Vespucci. Het was niet Vespucci die het continent ontdekt had, maar wel Columbus. De ontwikkeling van het algebraïsch denken baseert zich vooral op de werken van de Griek Diophantes en er is nog steeds onderzoek aan de gang om al zijn bijdragen juist in kaart te brengen. Zeer opvallend is dat Al-Kkawarizmi zich ook geen rekenschap gaf van het bestaan van negatieve wortels van de 2de graadsvergelijking die reeds 2 eeuwen voordien door de Hindoe Brahmagupta werden beschreven. Want het verschil tussen de klassieke algebra en de rekenkunde is vooral gebaseerd op het bestaan van negatieve getallen. Men moest wachten tot de hebreeuwse werken van Savasorda, einde 11de eeuw in Spanje, om dat in een volledig werk te verenigen en naar het Westen over te dragen. De Indische cijfers, inclusief de nul, die ook reeds bij de Sassanieden (toenmalige Perzen) in gebruik waren, werden reeds door Paus Sylvester II (beter bekend als Gerbert d’Aurillac) in het Westen ingevoerd. Maar zoals ook Al-Khawarizmi grote weerstand kreeg vanuit de Islam werd het in het Westen geboycot door de abacisten die een job hadden door het rekenen op hun telraam. Het propageren van die nieuwe cijfers was nergens eenvoudig. Toch is het in het Westen dat ze ernstig benut werden en opgevolgd door ons volledig getallenstelsel waarbij de Belg Simon Stevin, met het invoeren van decimale breuken, ook een belangrijke rol speelde. De ontdekking van de driehoeksmeetkunde in de Islam wereld is ook niet als zwart-wit te omschrijven. Reeds in de oudheid werden de cotangens en cosecans gebruikt in Babylonië en Egypte. Ptolemaeus was vertrouwd met de dubbele sinus of de koorde. De Hindoes, Aryabata en Brahmagupta hadden reeds formules ontwikkeld met gebruik van de sinus en de cosinus. Indien er inderdaad nieuwe formules ontdekt werden door een paar geleerden in de Islamwereld mag men niet vergeten dat het vooral aan de Duitser Regiomontanus te danken is dat de driehoeksmeetkunde een finale vorm gekregen heeft op wereldwijd gebied zonder veel gebruik gemaakt te hebben van de vorige ontdekkingen. Op het gebied van de filosofie hebben twee moslims, de Pers Avicenna (Ibn Sina) en de Spaanse Averroës (Ibn Rushd) met de Joodse geleerde uit moslim Spanje Maimonides inderdaad een grote invloed gehad op ons eigen denken. Maar dan moet er wel duidelijk bij vermeld worden dat deze drie geleerden in hun eigen milieu door de overheersende strekkingen van de Islam, en die nog steeds de overhand hebben, als ketters vervolgd werden en de vlucht moesten nemen naar veiliger oorden. Indien wij weinig geleerden uit die tijd kennen is het ook te wijten aan het feit dat er ook geen enkele stelling noch formule de naam draagt van één van hen tussen de 8ste eeuw en de 13de eeuw. In een veel kleinere tijdspanne hadden zowel Griekse als Indische geleerden veel meer ontwikkeld. Wetenschappelijke evolutie is trouwens een samenhang van continuiteit en belangrijke breekpunten. Deze laatste zijn het werk van geleerden zoals onder meer Euclides, Archimedes, Aristoteles, Ptolemaeus, Brahmagupta, Copernicus, Descartes, Kepler, Newton, Gauss, Lavoisier, Cantor en Einstein. Tot spijt wie het benijdt, maar in die galerij hoort geen enkele wetenschapper uit de Islam wereld thuis. Daarenboven zijn wetenschappelijke ontdekkingen maar belangrijk in de ontwikkeling ervan indien ze inderdaad gebruikt werden; zo is de atoomleer van Democritus (4de-5de eeuw v Chr.) niet van het minste nut geweest maar wel de ontdekkingen van Lavoisier (einde 18e eeuw) die aan de bron van de moderne scheikunde liggen. Ook Britse specialisten van de befaamde Open University die hun cursus “Geschiedenis van de wiskunde” de ganse wereld inzenden, schrijven duidelijk, in een politiek correcte taal, dat “het fair is te suggereren dat hun ontwikkeling relatief gezien veel minder was dan deze van de Grieken en later in Europa. … De omringende Islamitische cultuur was veelal niet gunstig voor nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingen en indien er ontwikkeling aanwezig was kan dat vooral aan de invloed van sommige individuele heersers gelinkt worden. .. Ook het experimenteel denken werd veel meer gehinderd dan in de Griekse tijden en de latere Renaissance in het Westen. …” Het is dus fout te beweren dat de wetenschappers in de Islamwereld niets hebben ontwikkeld, maar het is nog een grovere fout hen een te belangrijke plaats te laten innemen in die ontwikkeling. Daarmee zou de kerk wel even opnieuw in het midden van het wetenschappelijk dorp geplaatst zijn. Geef aan Cesar wat aan Cesar toekomt, maar dan ook geen Euro meer. Dr. Rudi Roth, licentiaat wiskunde en doctor in de theoretische natuurkunde gevonden op: http://lezersbrieven.wordpress.com/2...meer/#more-140
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 30 mei 2008 om 09:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Minister
Geregistreerd: 7 september 2006
Locatie: Königreich Belgien
Berichten: 3.008
|
![]() Citaat:
Kan het nog gekker? Een Marxist die Islamistische propaganda klakkeloos overneemt. Citaat:
Ook bedankt voor het artikel van Rudi Roth, daarmee zijn die leugens doorprikt.
__________________
Mit Gott für König und Vaterland!
Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3.178
|
![]() Citaat:
geschreven Islamitisch propaganda werk te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() De verstrekte info komt deels van de vernoemde website, deels uit een boek van Ludo Abicht en deels van Lucas Catherine.
Citaat:
Bizarre stelling: ze aanbidden alledrie dezelfde god, baseren zich deels op dezelfde boeken, bekennen zich tot dezelfde zgn. profeten maar zouden verder niets met elkaar te maken hebben? Hoe maakt u zo'n stelling hard? Moslims erkennen alle figuren uit de bijbel, van Mozes tot Jezus. Ze geloven in de fabel dat god de wereld creëerde en de mens heeft geschapen. Er is een duidelijk verband. Er is zelfs een duidelijk georgrafisch verband. Vreemd dat u dat ontkent. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben zoals al geschreven atheist. Maar dat betekent niet dat ik niet zou erkennen dat godsdiensten of gelovigen een positieve bijdrage hebben geleverd. Die positieve bijdrage geldt voor alle godsdiensten, inclusief de islam. Daarnaast zijn er bijzonder veel negatieve zaken uit voortgekomen. Maar je gaat dat niet moralistisch beoordelen, wel op basis van feiten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) ik aanbid niemand, zeker niet als Übermensch en al helemaal geen religieuze zotten. 3) ik had niet de pretentie de geschiedenis van de islam te schrijven. Ik heb wat elementen aangebracht die in het debat van nut kunnen zijn. Citaat:
Citaat:
Dat ik als marxist sta te juichen als een seculier, relatief progressief en relatief links regime in Irak bij gratie van de VS wordt vervangen door religieuze zotten? Dat ik sta te juichen als een seculier, relatief progressief en relatief links regime in Iran bij gratie van de VS wordt vervangen door religieuze zotten? Neen dus. Ik betreur dat. Als het aan mij lag, werd elke publieke uitdrukking van elke godsdienst verbannen en elke impact ervan op het publieke leven en de politiek verboden. Ik ben nogal voor de Franse Revolutionairen die de kerken in brand staken, afbraken en sloten. Zo zou ik het ook doen. Citaat:
Citaat:
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 30 mei 2008 om 14:43. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() Interessante bijdrage aan de discussie.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3.178
|
![]() Lucas Catherine zou ik echt geen betrouwbare bron durven noemen. De man haalt zijn
inspiratie ondermeer uit nazi litteratuur. Wat denkt u van het onderstaande? 2 MEI 2008 "Le Monde" over Europa en de islam . LE MONDE DES LIVRES Sylvain Gouguenheim: en als Europa zijn kennis nu eens niét aan de islam te danken had? Roger-Pol Droit Dit werk van Sylvain Gouguenheim is een verbluffende correctie op gangbare vooroordelen, en zal debatten en polemieken losmaken. Zijn onderwerp: de culturele schatplichtigheid van de Westerse wereld ten aanzien van de muzelmaanse. Door de politieke en ideologische inzet is dit een zwaarbeladen onderwerp. Welnu, deze uiterst serieuze universitair, professor Middeleeuwse Geschiedenis aan de École normale supérieure van Lyon, voelt een aantal overtuigingen aan de tand, die algemeen aanvaard zijn geraakt. Wij zouden de voorbije decennia, in het spoor van Alain de Libera of Mohammed Arkoun, Edward Saïd of de Raad van Europa, op dwaalwegen zijn geraakt wat betreft de inbreng van de islam in de Europese cultuurgeschiedenis. Wat zijn onze overtuigingen zoal? Samengevat: de antieke Griekse kennis – filosofie, geneeskunde, wiskunde, astronomie – heeft, nadat zij uit Europa volledig was verdwenen, een schuiloord gevonden in de muzelmaanse wereld, die deze kennis in het Arabisch heeft vertaald, de boodschap in ontvangst nam en voortzette, alvorens haar tenslotte aan het Westen door te geven. Op die manier werd de Renaissance mogelijk gemaakt, gevolgd door de plotse expansie van de Europese cultuur. Volgens Sylvain Gouguenheim is dit gangbare volksevangelie een web van vergissingen, verdraaide waarheden en partiële of partijdige gegevens. Hij onderneemt het om, punt voor punt, de onjuiste of overdreven aspecten ervan bij te stellen. “Duistere Tijden” Was er inderdaad een totale breuk tussen de antieke Griekse erfenis, en het Christelijke Europa van de vroege Middeleeuwen? Vonden de zeldzame manuscripten van Aristoteles en Galenus, die ook na de definitieve instorting van het Romeinse Rijk in kloosterbibliotheken aanwezig bleven, dan echt geen enkele lezer meer die in staat was hen te ontcijferen? Jawel, antwoordt Sylvain Gouguenheim. De banden met Byzantium, hoe dun en zeldzaam ook, werden nooit helemaal verbroken: er circuleerden Griekse manuscripten, en mét hen mensen die in staat waren ze te lezen. Gedurende deze zogenaamd “duistere tijden” was er in enkele centra, die wij tot onze schade miskennen, nooit een gebrek aan kenners van het Grieks, te weten in Sicilië en in Rome. Wat men nooit onderstreept, is dat er van 685 tot 752 een reeks pausen regeerde …die van Griekse en Siriaakse oorsprong waren! Men lijkt ook niet te weten, of men vergeet, dat in 758-763 Pepijn de Korte zich door paus Paulus de Iste, Griekse teksten laat toesturen, meer bepaald de Retorica van Aristoteles. Deze middeleeuwse belangstelling voor Griekse bronnen vond haar oorsprong in de christelijke cultuur zelf. De Evangeliën waren in het Grieks gesteld, en ook de Brieven van Paulus. Vele Kerkvaders, filosofisch geschoold, citeren Plato en andere heidense auteurs, waarvan zij hele stukken hebben gered. Europa is zich dus zonder onderbreking bewust gebleven van zijn verwantschap met het antieke Griekenland, en verlangde voortdurend om de betreffende teksten terug te vinden. Dit verklaart de opeenvolging van “renaissances”, van de Karolingers tot de XIIIde E., die telkens volgden op partiële ontdekkingen. Werd de antieke Griekse cultuur door de islam ten volle omarmd? Sylvain Gouguenheim onderstreept dat de historische werkelijkheid sterke beperkingen oplegt aan deze overtuiging, die gemeengoed is geworden. Want het waren niet de muzelmannen die het essentiële vertaalwerk leverden van het Grieks naar het Arabisch. Men vergeet het feestelijk: hoe groot hun bewondering voor de Grieken ook was, al-Farabi, Avicenna en Averroës lazen geen woord van de originele teksten, maar enkel de vertalingen ervan in het Arabisch, en die waren gemaakt door Armeense …christenen! Onder deze christenen, Syriaken genaamd, die het Grieks en Arabisch machtig waren, was het Hunayn ibn Ishaq (809-873), bijgenaamd “prins der vertalers”, die het essentiële wetenschappelijke en medische Arabische vocabularium smeedde, doordat hij meer dan tweehonderd werken vertaalde – in het bijzonder Galenus, Hippocrates en Plato. Deze Arabischsprekende was in de verste verte geen moslim, net zo min als ongeveer alle vroege vertalers uit het Grieks in het Arabisch. Omdat wij al te vaak de termen “Arabier” en “muzelman” door elkaar halen, hebben wij een misvormd beeld van de geschiedenis, waardoor wij de beslissende rol wegvlakken die de Arabische christenen speelden bij het doorgeven van de antieke werken, eerst in het Syriaaks, vervolgens in de taal van de koran. Eens deze omzetting gemaakt – met veel moeite, want het genie van de Griekse taal is sterk verschillend van het Arabische – zou het een vergissing zijn te geloven dat aan de Grieken een unaniem en enthousiast welkom te beurt viel, van die aard dat het de islamitische cultuur en samenleving zou kunnen dooreenschudden. Sylvain Gouguenheim laat integendeel zien hoe selectief de receptie van de Griekse ideeën was, hoe beperkt, en zonder grote impact tenslotte op de praktijk van de islam, die onlosmakelijk religieus, juridisch én politiek bleef. Zelfs al stonden de filosofische geschriften van de Grieken ter beschikking, en zelfs al had men de term “falsafa” gevormd, om een verwante filosofische geestesgesteltenis aan te duiden, toch is de islam nooit waarlijk gehelleniseerd. De rede werd er nooit expliciet boven de openbaring geplaatst, noch werden politiek en openbaring van elkaar onderscheiden, noch werd het wetenschappelijk onderzoek radicaal onafhankelijk. Het zou zelfs geen kwaad kunnen, volgens dit boek, als wij onze oordelen nog wat verder herzagen. In plaats van te menen dat heel het Europees filosofisch gedachtegoed afhankelijk is van Arabische tussenpersonen, zouden wij ons de kapitale rol van de vertalers van Mont-Saint-Michel moeten herinneren. Zij hebben de bijna volledige Aristoteles vertaald, direct vanuit het Grieks naar het Latijn, vele decennia vóór men in Toledo dezelfde werken vertaalde vanuit de Arabische versie. In plaats van te dagdromen over een islamitische wereld, die in de Middeleeuwen open en gul de mogelijkheden tot expansie aanreikte aan het smachtende en duistere Europa, zou men zich beter herinneren dat het Westen deze wetenschappelijke geschriften niet zomaar cadeau heeft gekregen. Het is die gaan halen, omdat zij aanvullingen bevatten bij wat men zelf reeds bezat. En enkel het Westen maakte er het wetenschappelijke en politieke gebruik van dat wij kennen. Samengevat, in tegenstelling met wat er sinds de jaren zestig in crescendo herhaald wordt, zou de Europese cultuur in haar geschiedenis en ontwikkeling niet zo heel schatplichtig zijn aan de islam. In elk geval niet voor iets essentieels. Dit boek is nauwgezet en het geeft argumenten, frist de geschiedenis op, en is tegelijk ook erg moedig. ______________ ARISTOTE AU MONT SAINT-MICHEL. LES RACINES GRECQUES DE L'EUROPE CHRÉTIENNE de Sylvain Gouguenheim. Seuil, "L'Univers historique", 282 p., 21 €. . Geplaatst door Marc Vanfraechem Labels: Droit | Roger-Pol, Europa, Gouguenheim | Sylvain, islam, Le Monde |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
Ha, de Lucas Catherine! Ook een die nazi bronnen niet schuwt. Hier werd hij volledig ontmaskerd: http://lezersbrieven.files.wordpress...-savasorda.pdf en nu is ook al bekend dat hij als bronnen die andere nazi, Sigrid Hunke, gebruikt heeft voor zijn boek "Islam voor ongelovigen" En sinds wanneer zijn die 2, Ludo Abicht en Lucas Catherine., autoriteiten op gebied van wetenschappen? ------------- Citaat:
ik was deze nog vergeten : http://victacausa.blogspot.com/2008/05/blog-post.html - och, ik zie dat Francientje het net gepost had. Nog meer info kan je in het engels vinden op: Fjordman: Islam, the Greeks and the Scientific Revolution,
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 30 mei 2008 om 15:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Minister
Geregistreerd: 4 april 2008
Berichten: 3.178
|
![]() Ministe van agitatie: hier volgt nog wat dat in absolute tegenstelling staat met wat het tandem Abicht/Catherine beweert.
Volgens u w tekst dus zou het woord veterinaire van Arabische afkomst zijn. Maar dat is dus fout. U schrijft:Al Baitar, geboren in 1248, was een expert op het gebied van diergeneeskunde en zijn wetenschap werd naar hem vernoemd: al baitarah, een woord dat verbasterd is tot "veterinair". In werkelijkheid: http://www.etymonline.com/index.php?term=veterinarian veterinarian animal doctor, 1646, from L. veterinarius "of or having to do with beasts of burden," also "cattle doctor," from veterinum "beast of burden," perhaps from vetus (gen. veteris) "old" (see veteran), possibly from the notion of "experienced," or of "one year old" (hence strong enough to draw burdens). Another theory connects it to L. vehere "to draw," on notion of "used as a draft animal." Replaced native dog-leech (1529). --------------- ------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
|
![]() Citaat:
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...angod&where=nl ![]()
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() allez nog maar eens een linkje voor de minister van agitatie.
Ook weer engels: THE ORIGINAL SOURCES OF THE QUR'AN -------------------------------------------------------------------------------- PREFACE CHAPTER I Introductory CHAPTER II Influence of Ancient Arabian Beliefs and Practices Appendix to Chapter II CHAPTER III Influence of Sabian and Jewish Ideas and Practices CHAPTER IV Influence of Christianity and Christian Apocryphal Books CHAPTER V Zoroastrian Elements in the Qur'an and Traditions of Islam CHAPTER VI The Hanifs and Their Influence Upon Nascent Islam Conclusion INDEX
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() Nee. Het nuanceert. De auteur omschrijft zijn stuk zelf als: "factuele aanvullingen" en "kanttekeningen" die geplaatst moeten worden. Hij schrijft ook: "Terwijl het ontegensprekelijk is dat geleerden in de islamitische wereld veel Griekse werken “bewaard” en doorgegeven hebben aan het Westen.
Ik heb niks tegen nuances en kanttekening of aanvullingen. Dat is de essentie van een debat n ik leer graag bij. Overigens heb ik niet beweerd dat de volledige Europese geschiedenis het resultaat van de Arabische cultuur of de islam zou zijn. Ze hebben een belangrijke bijdrage geleverd en de islam is een loot van dezelfde familie als het christendom en het jodendom. Dat is de essentie van mijn stelling.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
islam is evenveel loot van Zoroasters en andere arabische toestanden als het minimale stukje uit de Thora. Je zou toch dat boekje eens moeten lezen, daarin staat bv. ook dat Mohammed Jezus liet geboren worden op de manier zoals het verhaal van Siddharta gaat... Mootje had wel ergens een klok horen luiden maar wist gewoonlijk de klepel niet hangen.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 30 mei 2008 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() Citaat:
Naar verluidt zijn sommige psalmen en het Onze Vader van de hand van Achnaton (vader van de bekende Tutanchamon. De christus zou gebaseerd zijn op ene Mithrades inclusief de halo rond zijn hoofd. Zonder twijfel hebben al die godsdiensten elkaar beïnvloed en het is duidelijk dat bijvoorbeeld de katholieken zeer bedreven waren in het accapareren van symbolen van eerdere godsdiensten.
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
De maancultus van de moslims heeft dus alles te maken met de maangod El Al, de hoofdgod als het ware, die drie dochters had. Ooit versprak Mo zich en dwarrelden er een paar verzen over die dochters naar beneden, maar tja, als El Al de enige god was (ook niet juist, want hij is de grootste, dus moeten er ook kleintjes zijn) enfin - dan kon hij geen dochters hebben. Daarom heten die verzen dan ook de Duivelsverzen want toen zijn haring niet braadde vertelde Mo dat het Satan was en niet gabriel die ze had ingeseind... het is me wat met die geseinde spullen zonder gsm nietwaar.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() Citaat:
De maancultus van de moslims heeft dus alles te maken met de maangod El Al, de hoofdgod als het ware, die drie dochters had. Ooit versprak Mo zich en dwarrelden er een paar verzen over die dochters naar beneden, maar tja, als El Al de enige god was (ook niet juist, want hij is de grootste, dus moeten er ook kleintjes zijn) enfin - dan kon hij geen dochters hebben. Daarom heten die verzen dan ook de Duivelsverzen want toen zijn haring niet braadde vertelde Mo dat het Satan was en niet gabriel die ze had ingeseind... het is me wat met die geseinde spullen zonder gsm nietwaar.
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() Citaat:
Ook grappig: het eerste van de tien geboden: "bovenal bemin één god". Onzin natuurlijk. Ofwel is er maar één en dan is dat gebod overbodig. Of er zijn er meer en waarom zou je er dan maar één aanbidden?
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 april 2004
Berichten: 11.718
|
![]() El Al heeft het wel ver geschop ondertussen.
![]() |
![]() |
![]() |