Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2008, 13:15   #221
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
En je hebt het andere ondertussen ook opgezocht, om te kunnen besluiten dat een justitiesysteem zonder de doodstraf mensen tenminste nog bij leven kan rehabiliteren in tegenstelling tot een justitiesysteem met doodstraf?
Veel valt er niet meer aan te rehabiliteren als ze morsdood zijn van ouderdom.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 13:21   #222
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Scherp gezien filosoof. Even onherroepelijk voor iemand die sterft van ouderdom in zijn cel.
Iemand die onschuldig in de cel zit heeft nog een kans het proces te laten heropenen als bvb een nieuw element opduikt of de wetenschap vorderingen maakt en toch nog iets aan zijn leven te hebben. Jij ontneemt onschuldigen zelfs die kans. Waarom?

Volgens jouw krankzinnig theorietje en je bloeddorstigheid zouden de veroordeelden van Outreau nu dood zijn. Idem voor de tientallen veroordeelde onschuldigen in de USA die vrijkwamen na heropening van hun zaak en ADN onderzoek.

Citaat:
The State of Texas is home to more verified wrongful convictions than any other state in the Nation. 31 individuals have been exonerated by DNA testing, and several more have had their wrongful convictions overturned on other grounds. To read more about several Texas exonerations, visit the links below.

* Charles Chatman
* Anthony Robinson
* James Waller
* Keith Turner
* Eugene Henton
* Gregory Wallis
* Billy James Smith
* James Curtis Giles

http://ipoftexas.org/texas-cases/
http://ipoftexas.org/texas-cases/texas-exonerations/

Hoeveel denk je dat er op die manier al onschuldig terechtgesteld werden?

Waarom ben jij zo bloeddorstig?

Laatst gewijzigd door filosoof : 30 mei 2008 om 13:35.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 13:42   #223
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Samengevat: laat ons kijken hoe vaak die gebeurtenis zich in het verleden effectief heeft gesteld, en op basis daarvan vaststellen hoe waarschijnlijk het is dat onschuldigen ter dood veroordeeld zullen worden.
Dus zodra je 1 geval hebt, is de kans niet onbestaande en de waarschijnlijkheid al te groot om een onschuldige terecht te stellen.

Want het cijferspelletje in jouw vorige post had daar dus niets mee te maken. Het lottospelletje is is elke week hetzelfde, met elke week een kans op 6 juiste cijfers in functie van het aantal deelnemers. Elke rechtszaak is anders qua bewijslast en omstandigheden. En dan de doodstraf toelaten op basis van een abstracte verhouding die grotendeels uit je duim komt, is gewoon van de pot gerukt.

En die zogenaamde feitenlast uit het verleden. Weet jij hoeveel onterechte terdoodveroordeelden er onder de zoden liggen waar niemand zich nog iets van aantrekt juist omdat ze dood zijn? Daar zit het tweede probleem voor je kansberekening. Ik weet wel al van enkel zaken die postuum rechtgezet zijn ENKEL omdat er nog verwanten of vrienden waren die zich de zaak hebben aangetrokken.

Dat zijn voor mij de basic statistics in de relatie overheid-burger wanneer de overheid executiebevoegdheden zou willen uitoefenen.
Oud 30 mei 2008, 13:43   #224
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Veel valt er niet meer aan te rehabiliteren als ze morsdood zijn van ouderdom.

OK, je hebt het niet bekeken.

De realiteit heeft geen belang, laten we het houden op 1/1.000.000 en 'justice will be done'.
Oud 30 mei 2008, 14:06   #225
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Dus zodra je 1 geval hebt, is de kans niet onbestaande en de waarschijnlijkheid al te groot om een onschuldige terecht te stellen.
Dat is subjectief, ik vind persoonlijk van niet.

Citaat:
Want het cijferspelletje in jouw vorige post had daar dus niets mee te maken. Het lottospelletje is is elke week hetzelfde, met elke week een kans op 6 juiste cijfers in functie van het aantal deelnemers. Elke rechtszaak is anders qua bewijslast en omstandigheden. En dan de doodstraf toelaten op basis van een abstracte verhouding die grotendeels uit je duim komt, is gewoon van de pot gerukt.
Ik baseer me simpelweg op de empirie. Het aantal mensen dat onschuldig ter dood veroordeeld wordt is kleiner dan het aantal mensen dat de lotto wint. Zegt genoeg over de probabiliteit om onschuldig ter dood te worden veroordeeld.

Citaat:
En die zogenaamde feitenlast uit het verleden. Weet jij hoeveel onterechte terdoodveroordeelden er onder de zoden liggen waar niemand zich nog iets van aantrekt juist omdat ze dood zijn? Daar zit het tweede probleem voor je kansberekening. Ik weet wel al van enkel zaken die postuum rechtgezet zijn ENKEL omdat er nog verwanten of vrienden waren die zich de zaak hebben aangetrokken.
Ja, dat komt haast dagelijks voor
Oud 30 mei 2008, 14:09   #226
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Waarom ben jij zo bloeddorstig?
Daar is niets bloeddorstig aan. Ik ben meer van het principe dat schuldig bevonden moordenaars en pedofielen in een elektrische stoel thuishoren. Ik voel me niet geroepen om te pleiten voor die mensen hun rechten, zoals jij.
Oud 30 mei 2008, 14:27   #227
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is subjectief, ik vind persoonlijk van niet.
Die grnes is objectief genoeg

Citaat:
Ik baseer me simpelweg op de empirie.
Waar dan?

Citaat:
Het aantal mensen dat onschuldig ter dood veroordeeld wordt is kleiner dan het aantal mensen dat de lotto wint. Zegt genoeg over de probabiliteit om onschuldig ter dood te worden veroordeeld.
Dat is geen empirie, dat is een blauwgezogen duim.

Citaat:
Ja, dat komt haast dagelijks voor
Weerleg het dan.
Oud 30 mei 2008, 14:38   #228
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar is niets bloeddorstig aan. Ik ben meer van het principe dat schuldig bevonden moordenaars en pedofielen in een elektrische stoel thuishoren. Ik voel me niet geroepen om te pleiten voor die mensen hun rechten, zoals jij.

Jij voelt gewoon niets voor rechten in het algemeen.

b.v. die man in de outreau-zaak die zelfmoord heeft gepleegd van pure ellende in de gevangenis, maar daarna toch onschuldig bleek te zijn.

Savatage : zolang hij in de gevangenis zat, was hij pedofiel en schuldig bevonden en had hij dus geen rechten. Punt.

Creepy gewoon....[brrr] alsof je een beul hoort praten.
Oud 30 mei 2008, 16:56   #229
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron?

Ik had al een vermoeden dat enige kennis van statistiek of probabiliteitstheorie u ontbreekt. Dat er mensen zijn die de lotto winnen komt doordat er zoveel mensen participeren aan dat systeem. Laat ons zeggen dat de kans dat je de lotto wint 1/14.000.000 is. Als er 3.000.000 mensen meespelen, met gemiddeld 6 lotjes, dan komt er een winnaar uit de bus.
Er zijn echter geen miljoenen mensen die in aanmerking komen om ter dood veroordeeld te worden, het gaat slechts om een kleine minderheid. De kans dat die mensen dan ten onrechte ter dood veroordeeld worden is quasi onbestaande.
zeg ebde expres over dat bericht gelezen van dien ene misschien??
129 op 25 jaar noem ik niet onbestaande, moest ik zoveel kans hebben om de lotto te winnen doe ik direct mee...
en dat zijn nog de mensen die levend onschuldig bleken (...)laatst nog nen australiër die na zoveel jaar onschuldig bleek, ma wel al al die jaren dood is... Leg het dan maar eens uit en zijn familie die misschien al zoveel jaar scheef bekeken wordt omdat ze nen mordenaar of nen pedo groot gebracht hebben...

lees alle post en sla zeker die niet over die u redenering de grond in boren...

Laatst gewijzigd door BladeToke : 30 mei 2008 om 16:59.
BladeToke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2008, 22:27   #230
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
zeg ebde expres over dat bericht gelezen van dien ene misschien??129 op 25 jaar noem ik niet onbestaande, moest ik zoveel kans hebben om de lotto te winnen doe ik direct mee...
Over welk bericht heb je het? Ik zie dat nergens staan in die links van filosoof.

Citaat:
en dat zijn nog de mensen die levend onschuldig bleken (...)laatst nog nen australiër die na zoveel jaar onschuldig bleek, ma wel al al die jaren dood is... Leg het dan maar eens uit en zijn familie die misschien al zoveel jaar scheef bekeken wordt omdat ze nen mordenaar of nen pedo groot gebracht hebben...
En wat was nu het verschil geweest voor die persoon in een systeem zonder de doodstraf?
Oud 31 mei 2008, 06:49   #231
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over welk bericht heb je het?
Hier zie. Iets waar je weer heel toevallig overheen hebt gekeken.

Tot zover je onnozel theorietje dat de kans tot onschuldig tot de dood veroordeeld vrijwel "onbestaande" is...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Alvorens dergelijke onzin te verkondigen stel ik voor dat je je eerst eens afdoend informeert.

Jouw mening om ocharme af en toe eens een onschuldige tot de doodstraf te veroordelen wordt niet bijster gesmaakt door de 129 tot de doodstraf veroordeelden die sedert 1973 bijtijds werden vrijgelaten.

Ik heb het dan niet eens over de effectief uitgevoerde doodstraffen op onschuldigen waarvan geen gegevens meer beschikbaar zijn, wegens "case closed".

Dit alles doet zich voor de VS alwaar rechtspraak bestaande is. Over ondermeer China en een lange reeks islamitische landen zullen we het maar niet hebben...

Mocht je ooit opgepakt worden, enkel en alleen wegens "wrong time, wrong place", zal ik je even aan je woorden herinneren.

Eens zien of jij dan nog steeds bereid bent om als een onschuldige "sporadisch" te worden geëxecuteerd teneinde "moordenaars en pedofielen" niet de kans te geven terug vrij te komen.

http://www.deathpenaltyinfo.org/
Oud 31 mei 2008, 11:41   #232
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Hier zie. Iets waar je weer heel toevallig overheen hebt gekeken.

Tot zover je onnozel theorietje dat de kans tot onschuldig tot de dood veroordeeld vrijwel "onbestaande" is...
Oh, het ging dus over jouw bericht. En ik maar zoeken in de posts van filosoof

Erg objectief ziet die site er me niet uit, ze is uitgesproken tegen de doodstraf. Om een objectiever beeld van de kwestie te krijgen, kan je beter de mosterd halen bij een meer neutrale bron zoals bijvoord wikipedia. Daar wordt gesproken van 15 fout geëxecuteerde personen (http://en.wikipedia.org/wiki/Death_p...ful_executions), waarbij dat er effectief bewijs was. Minder dan 1/8 van het aantal dat in jouw bron wordt vermeld.
Oud 31 mei 2008, 12:28   #233
BladeToke
Gouverneur

BladeToke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over welk bericht heb je het? Ik zie dat nergens staan in die links van filosoof.

En wat was nu het verschil geweest voor die persoon in een systeem zonder de doodstraf?
wacht, dat als hij levenslang krijgt hij nog een kans had om van alle blaam gezuiverd te worden...
Oud 31 mei 2008, 12:55   #234
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erg objectief ziet die site er me niet uit, ze is uitgesproken tegen de doodstraf. Om een objectiever beeld van de kwestie te krijgen, kan je beter de mosterd halen bij een meer neutrale bron zoals bijvoord wikipedia. Daar wordt gesproken van 15 fout geëxecuteerde personen (http://en.wikipedia.org/wiki/Death_p...ful_executions), waarbij dat er effectief bewijs was. Minder dan 1/8 van het aantal dat in jouw bron wordt vermeld.
Beter je best doen.

Die onschuldige 129 personen waarvan sprake werden bijtijds vrijgelaten vóóraleer de doodstraf werd voltrokken.

Tel daar nu eens dan jouw effectief 15 onschuldig geëxecuteerden bij op.

Proficiat. Je hebt zopas geheel op eigen kracht jouw theorietje van "de kans is vrijwel onbestaand" zelf om zeep geholpen.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 31 mei 2008 om 12:55.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 12:56   #235
LastMohican
Banneling

Standaard

Hetgeen ik altijd denk bij al die mensen die tegen de doodstraf zijn, en ook ijveren voor de rechten van die arme misdadigers (slechte jeugd gehad mijnheer !), is het volgende.

Een crackverslaafde aidslijder breekt je huis binnen. Hij verkracht je vrouw en dochters, stampt jou het ziekenhuis in voor 6 maand, en gaat er vandoor met je wagen.

Mag die blijven leven ? Neen. Als de staat het niet doet knal ik die met plezier zelf af wanneer hij het gerechtshof binnengebracht wordt.

Da's gerechtigheid.
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 14:11   #236
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht

Da's gerechtigheid.
Ik vraag me af als je daar dan levenslang voor krijgt ofdat je dat nog zal zeggen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 15:02   #237
LastMohican
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik vraag me af als je daar dan levenslang voor krijgt ofdat je dat nog zal zeggen.
Onweerstaanbare drang. Niet verantwoordelijk voor mijn daden. Trouwens, een gebeurtenis als deze zou de volksopinie uitermate polariseren, waardoor het hele event politiek geladen wordt.

Een vader die de verkrachter van zijn dochter omver knalt... Duldt de publieke het als men deze levenslang in de gevangenis steekt ?
LastMohican is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 15:10   #238
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Hij denkt waarschijnlijk dat hij een medaille gaat krijgen.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 15:11   #239
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onweerstaanbare drang. Niet verantwoordelijk voor mijn daden. Trouwens, een gebeurtenis als deze zou de volksopinie uitermate polariseren, waardoor het hele event politiek geladen wordt.

Een vader die de verkrachter van zijn dochter omver knalt... Duldt de publieke het als men deze levenslang in de gevangenis steekt ?
Als u daar met een wapen aan het gerechtsgebouw aankomt en hem afknalt kan u moeilijk onweerstaanbare drang inroepen.

Ik zie het eerder gebeuren dat het gerecht van u een voorbeeld maakt.

En wee, wee oh wee, als die crackverslaafde een Noord Afrikaan blijkt te zijn.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2008, 15:28   #240
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik altijd denk bij al die mensen die tegen de doodstraf zijn, en ook ijveren voor de rechten van die arme misdadigers (slechte jeugd gehad mijnheer !), is het volgende.

Een crackverslaafde aidslijder breekt je huis binnen. Hij verkracht je vrouw en dochters, stampt jou het ziekenhuis in voor 6 maand, en gaat er vandoor met je wagen.

Mag die blijven leven ? Neen. Als de staat het niet doet knal ik die met plezier zelf af wanneer hij het gerechtshof binnengebracht wordt.

Da's gerechtigheid.
het gaat er niet om of hij mag blijven leven (van mij part krijgt hij een hartaanval), het gaat erom of gij hem moogt doden. "oog om oog, tand om tand" is een oud-semitisch en achterlijk gebod, zowel bij de joden als de islamieten is dat lang in trek geweest, maar beschaving heeft daar in de meeste gebieden een eind aan gemaakt (alhoewel, alhoewel)

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 31 mei 2008 om 15:29.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be