Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2008, 23:10   #101
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Hebben veel werknemers van lagere beroepen veel keuze inzake wat zij aanvaardbaar vinden wat het loon betreft voor wat ze moeten doen?

Bijna niemand in Belgie kan onderhandelen over zijn loon. Zelfs al heb je een diploma van een hogeschool of een universiteit. Tegenwoordig zijn er velen die een diploma hebben van die aard en die toch moeten tevreden zijn met een job van een goede 1000 euro per maand.

Citaat:
ook hier weer het zelfde werknemers van lage beroepen hebben weinig of geen keuze als het op hun loon aankomt.
idd, maar niet enkel "lage" beroepen ook het middenkader heeft vaak niet veel keuze hoor. Enkel de topmensen hebben ruimte ivm loon.

Citaat:
Jawel, u bent niet meer waard dan de persoon die achter de vuilniskar staat.
Dit bewijst uw natuurlijke aard van arrogantie en egoisme
Hier hebt u 100% gelijk, maar dankzij het evolutionair denken gelooft zowat iedereen dat mensen die schoonmaken minderwaardig zijn aan een ceo. Dat is heel erg jammer natuurlijk.

Ik heb er niks op tegen dat een ceo meer verdient dan een schoonmaker, maar er zijn toch wel grenzen aan wat mij betreft en die worden vandaag ruimschoots overschreden. En dan hebben die ceo's nog het lef om te zeggen dat de lonen van anderen te hoog zijn !! Terwijl ze hun eigen loon jaarlijks met X aantal procent laten stijgen.

Citaat:
Fout, het zijn die extraatjes die een meerwaarde geven in de studies en de studies vergemakkelijken.
Er zijn genoeg ouders die diep in de buidel tasten voor hun kinderen maar dit zonder garantie op succes
Eerlijkheidshalve denk ik dat het moelijk is zonder "een lange arm" om echt ver te komen in het leven tenzij je echt supergetalenteerd bent. Zie hierboven.

Citaat:
Met zelfmotivatie en hard weken alleen kom je nergens dat weet je goed genoeg
Nee, je kan er wel een job mee vinden en je "boterham" mee verdienen, maar veel meer dan dat niet. Het zou nochtans wel zo moeten werken, maar jammer genoeg is dat geen criterium voor promotie en dergelijke. Het gaat hem vooral over wie je kent in onze maatschappij en of je er leuk uitziet en het goed kan uitleggen.

Citaat:
Dat u het gemaakt heb is de uitzondering die de regel bevestigd. voor elke persoon zoals u zijn er minstens 100 die met dezelfde inzet en kennis en motivatie niet ver geraken in het leven en ook dit weet u maar al te goed of bent u blind voor de realiteit?
idd
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2008, 23:15   #102
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Er is altijd keuze... De markt zal zelf wel uitwijzen of die keuze gerechtvaardigd is.
Ik vrees dat dit toch echt niet klopt. Er zijn altijd meer kandidaten dan jobs dus de werkgever kan de regels opstellen en anders zoeken ze wel iemand anders hoor.

Citaat:
En ook hier: de keuze is er steeds...
Als blijkt dat je jezelf overschat met je keuze, dan zal je dat snel genoeg merken. Ben je alsnog niet tevreden, dan start je maar voor eigen rekening.
Dit lijkt me onzin. Er zijn niet genoeg topjobs om iedereen met een diploma zo een job te geven. Dus ook hier vertel je onzin.

Citaat:
Povere poging tot beeldzetting en persoonlijke aanval. Zijn de argumenten op?
Iedereen kan achter een vuilkar gaan staan; niet iedereen kan ceo zijn.
Bill Gates achter de vuilkar ? Of misschien Steve Balmer ? Of meneer Bellens van BGC ...... sorry maar ik denk het niet. Er zijn ook hier veel mensen die dit werk niet aankunnen.

Citaat:
Er is niemand die zegt dat succes gegarandeerd moet zijn. Er zal nog steeds gewerkt moeten worden om succesvol te zijn.
Ja en dat is geen probleem, maar dan moet er wel een verloning tegenover staan ... .

[/quote]
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 09:29   #103
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Ik vrees dat dit toch echt niet klopt. Er zijn altijd meer kandidaten dan jobs dus de werkgever kan de regels opstellen en anders zoeken ze wel iemand anders hoor.
Dat klopt simpelweg niet: het is namelijk niet zo dat er een vast aantal jobs bestaat dat ingevuld moet worden. Het aantal jobs ligt niet vast, het is afhankelijk van de 'prijs' van arbeid - het loon.

Mochten we 'n wet uitvaardigen dat het minimumloon anderhalf miljard euro is, dan zou je het aantal beschikbare jobs bijvoorbeeld heel snel zien dalen.

Als er 'te weinig jobs' zijn, betekent dat gewoon dat de lonen kunstmatig hoog gehouden worden, door wetten, CAO's, vakbonden. Werkloosheid kan opgelost worden door de markt z'n werk te laten doen.

Het is trouwens ook niet zo dat werkgevers alle macht hebben. Al eens gezien hoevéél werkgevers er zijn? In Vlaanderen geschiedt het grootste deel van de tewerkstelling (en ik heb het hier over 90 �* 95%) bij bedrijven van minder dan 500 man. Dat betekent dat er zeer veel werkgevers zijn. Geen enkele werkgever is zó vrijgevig dat hij een goede werknemer zomaar naar de concurrentie zal laten vertrekken... Dus werkgevers hebben er alle belang bij om werkvolk aan zich te binden door goede werkomstandigheden aan te bieden.

Vergeet ook de belastingen niet: wat u netto overhoudt, is maar een fractie van wat uw werkgever effectief moet betalen.
Oud 4 juni 2008, 11:14   #104
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan?
was er koffie?
Oud 4 juni 2008, 12:26   #105
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Daar knelt het schoentje.
Als iedereen zijn vrije tijd plots heel belangrijk zou vinden en zou beslissen niet meer te gaan werken onder twintig euro per uur netto (bij wijze van spreken), dus ook de mensen in China en andere landen, zullen de lonen moeten stijgen. In werkelijkheid is de kans dat dit gebeurt klein.
Maar je ziet toch al dat Polen bv zijn werknemers terug nodig heeft en ze probeert te lokken met interessantere arbeidsvoorwaarden.

In het minder rooskleurige geval voor werknemers leidt het er toe dat men alle werk zoveel mogelijk automatisch (robot, pc, ...) kan laten verlopen zodat er nog amper werknemers nodig zijn.
Oud 4 juni 2008, 12:27   #106
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het minder rooskleurige geval voor werknemers leidt het er toe dat men alle werk zoveel mogelijk automatisch (robot, pc, ...) kan laten verlopen zodat er nog amper werknemers nodig zijn.
En die doctrine blijft - ongelooflijk maar waar - voortleven.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:30   #107
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
?

Sinds de industriële revolutie vindt er meer en meer automatisering plaats zover ik weet...
er zijn natuurlijk wel nog mensen nodig om die hele machinerie te controleren, te onderhouden, en ook en vooral om hem uit te vinden en te testen.
Ik hou het nog niet voor mogelijk, maar wat als we op een dag een machine vinden die zelfreflectief kan zijn en die zichzelf kan sturen en verbeteren?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 juni 2008 om 12:32.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:30   #108
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Was het maar zo! Een robot die al het werk doet en ik de hele dag mogen thuisblijven . Al die luddieten hier...
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 12:32   #109
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dan zijn er plots heel wat minder arbeiders nodig.
Kort en duidelijk: neen.
Zo. Niet moeilijk, hé.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 4 juni 2008, 12:48   #110
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Kort en duidelijk: neen.
Zo. Niet moeilijk, hé.
Dus: bij een automatisering van de productie zijn er volgens u niet minder arbeiders nodig?

En je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je denkt geen argumenten nodig te hebben?
Indien ja, dan ben je verkeerd.
Oud 4 juni 2008, 15:12   #111
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei: de markt zal wel uitwijzen, of de keuze gerechtvaardigd is.
Als je niet genoeg tegengewicht te bieden hebt, dan moet je niet klagen dat je minder hebt dan zij die dat wel kunnen.

Citaat:
Dit lijkt me onzin. Er zijn niet genoeg topjobs om iedereen met een diploma zo een job te geven. Dus ook hier vertel je onzin.
Een diploma hebben wil nog niet zeggen dat je een topjob aankan...

Citaat:
Bill Gates achter de vuilkar ? Of misschien Steve Balmer ? Of meneer Bellens van BGC ...... sorry maar ik denk het niet. Er zijn ook hier veel mensen die dit werk niet aankunnen.
Op het einde van de rit kunnen die dat allemaal ja. Misschien niet meer zo vlot als een 18-jarige, maar het gaat. Het omgekeerde is andere koek.

Citaat:
Ja en dat is geen probleem, maar dan moet er wel een verloning tegenover staan ... .
Je krijgt een loon me dunkt als werknemer, dus waar is het probleem?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 15:13   #112
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
was er koffie?
Niets beter?
Oud 4 juni 2008, 15:16   #113
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hou het nog niet voor mogelijk, maar wat als we op een dag een machine vinden die zelfreflectief kan zijn en die zichzelf kan sturen en verbeteren?
Dan zullen we daar hopelijk op dezelfde manier mee omgaan als met een medemens. Die is toch ook zelfreflexief en kan zichzelf tot op zekere hoogte toch ook sturen en verbeteren.
Oud 4 juni 2008, 15:46   #114
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op het einde van de rit kunnen die dat allemaal ja. Misschien niet meer zo vlot als een 18-jarige, maar het gaat. Het omgekeerde is andere koek.
Het is geen simpele kwestie van "niet kunnen". Anders is loon gewoonweg evenredig met diploma: hoe "hoger en moeilijker" het diploma, hoe meer loon. Deze trend bestaat trouwens wel degelijk, maar het loon van CEO's heeft daar weinig mee te maken: zulke toplonen staan immer staan immers buiten alle verhouding - net zoals een echte topvoetballer niet 1.000.000 keer beter kan voetballen dan een subtopper, alhoewel hij wel 1.000.000 keer meer verdient, bij wijze van spreken.

Het is deze wanverhouding die niet te bevatten is, niet het loutere feit dat die vent meer verdient.
Oud 4 juni 2008, 15:53   #115
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Het is geen simpele kwestie van "niet kunnen". Anders is loon gewoonweg evenredig met diploma: hoe "hoger en moeilijker" het diploma, hoe meer loon. Deze trend bestaat trouwens wel degelijk, maar het loon van CEO's heeft daar weinig mee te maken: zulke toplonen staan immer staan immers buiten alle verhouding - net zoals een echte topvoetballer niet 1.000.000 keer beter kan voetballen dan een subtopper, alhoewel hij wel 1.000.000 keer meer verdient, bij wijze van spreken.

Het is deze wanverhouding die niet te bevatten is, niet het loutere feit dat die vent meer verdient.
Die wanverhouding gaat niet over miljoenen keer meer, maar over 100 �* 200keer meer... (als je de bovengrens van de hoge lonen uit andere topics op 5M€ zet, en je vergelijkt met een gemiddeld inkomen van 2500€ bruto, dan zit je zelfs maar op 143 keer meer). Aan vaste verloning, zit je dan maar aan pakweg een goeie 20 keer meer Is een CEO dat waard? Jazeker; daar is zelfs geen wanverhouding aan... De complexiteit en impact van zijn job is met gemak 20 keer tot 100 keer zwaarder
Oud 4 juni 2008, 15:56   #116
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus: bij een automatisering van de productie zijn er volgens u niet minder arbeiders nodig?

En je bent zo overtuigd van je eigen gelijk dat je denkt geen argumenten nodig te hebben?
Indien ja, dan ben je verkeerd.
De mythe dat automatisering tot 'minder arbeidsnoodzakelijkheid' zal leiden is al een biljard keren uitgelegd/weerlegd - en dan spreek ik alleen maar over dit forum.

Neen; dat heeft inderdaad geen enkele onderbouwing meer nodig. Wie vandaag de dag nog met die onzin - want dat is het - afkomt verdient een pak voor de broek en zich in schaamte terug te trekken ofzoiets.

Echt; hoe wil je nog dat je serieus wordt genomen op het vlak van economie als je met dat soort idiotiteiten blijft afkomen?
Oud 4 juni 2008, 16:10   #117
Groentje-18

Standaard

Citaat:
De mythe dat automatisering tot 'minder arbeidsnoodzakelijkheid' zal leiden is al een biljard keren uitgelegd/weerlegd - en dan spreek ik alleen maar over dit forum.

Neen; dat heeft inderdaad geen enkele onderbouwing meer nodig. Wie vandaag de dag nog met die onzin - want dat is het - afkomt verdient een pak voor de broek en zich in schaamte terug te trekken ofzoiets.

Echt; hoe wil je nog dat je serieus wordt genomen op het vlak van economie als je met dat soort idiotiteiten blijft afkomen?

??? Alsof ik �*lle berichten op dit forum lees!

En door enkel hoog van de toren te blazen voer je geen discussie. Ik ga ervan uit dat je het niet kan weerleggen. En ik ben er vrij zeker van dat je mijn post niet begrijpt. Sterker nog, de betekenis van het woord automatisering lijk je niet te vatten.

Ik heb het trouwens over algemeen aanvaarde economische wetmatigheden, niet over de afwijkende mening van één persoon binnen één heel specifieke stroming ...

Post wordt natuurlijk ook gemeld, want je discussiestijl is allesbehalve.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 juni 2008 om 16:16.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 16:36   #118
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga ervan uit dat je het niet kan weerleggen.

Citaat:
En ik ben er vrij zeker van dat je mijn post niet begrijpt. Sterker nog, de betekenis van het woord automatisering lijk je niet te vatten.
deel 2

Citaat:
Post wordt natuurlijk ook gemeld, want je discussiestijl is allesbehalve.
deel 3

Automatisering veroorzaakt _jamais_ werkloosheid in de zin dat gij dat woord wilt gebruiken.
Oud 4 juni 2008, 17:09   #119
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

't is weer van dattem.
precies een robotje dat altijd maar 't zelfde doet.
Oud 4 juni 2008, 17:10   #120
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zorg voor werkloosheid?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be