Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2008, 19:12   #141
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Inderdaad, maar alleen voor diegenen die dat geloven dat Hij gestorven is voor onze zonden.
Johannes 3:36 zegt:
'wie in de Zoon geloofd heeft het eeuwige leven (gered zijn), maar wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven nooit niet kennen, integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.'
Neen, maar als hij gestorven is voor onze zonden, dan zijn we toch al gered. Niet? Want hij is toch gestorven ook voor de zonden die nog moesten worden begaan. Of vergis ik me.

Ondertussen weet ik nog steeds niet wat nu 'zonde' is.

Laatst gewijzigd door system : 4 juni 2008 om 19:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:17   #142
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, maar als hij gestorven is voor onze zonden, dan zijn we toch al gered. Niet?

Ondertussen weet ik nog steeds niet wat nu 'zonde' is.
Je begint de goeie vragen te stellen. Wie weet is Gods voorafgaande genade al werkzaam in u.

Zonde is opstand tegen God. Hem niet gehoorzamen. Los van God leven. Niets van Hem willen weten. Dus mensen die niet van Hem willen weten, lezen zijn woorden niet (de Bijbel), spreken niet met Hem (bidden). Kortom, hebben geen relatie met Hem.

Om gered te worden moet je eerst die stap in geloof zetten. Je moet geloven met uw hart, of toch willen geloven met uw hart dat Jezus gekomen is naar de wereld op de boete te betalen die jij hebt opgelopen tegen God.
Je moet ook overtuigd zijn dat je een zondaar bent. Als je daarvan niet overtuigd bent moet je er niet aan beginnen.

Als je oprecht bent in dit alles, zal God zichzelf aan u openbaren.
En dan mag je jezelf aan iets verwachten.

Laatst gewijzigd door luc154 : 4 juni 2008 om 19:17.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:19   #143
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je wordt niet zomaar een beter mens.
Als je opnieuw geboren wordt, begint het nog maar. (johannes 3:3)
Ik zal altijd een verdorven mens blijven tot aan mijn dood.
Maar ik wordt dag aan dag gevormd en verbeterd naar Gods beeltenis.
Dus je bent verdorven, maar minder verdorven dan ik?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:20   #144
luc154
Parlementslid

Standaard

Het resultaat van onze rebellie tegenover God (zonde dus) is liegen, stelen, doden, begeren, sexuele immoraliteit, haat, onverschilligheid...
Dit zijn de neveneffecten van de zonde.

Net zoals de neveneffecten van kanker, zweten, interne bloeddingen, koorts, hartkloppingen enz zijn.
Oud 4 juni 2008, 19:21   #145
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Dus je bent verdorven, maar minder verdorven dan ik?
Ik heb nog altijd een verdorven en onbetrouwbaar Adams hart net als u, en net als elk mens. Maar die wordt vernieuwd dag aan dag.
Oud 4 juni 2008, 19:23   #146
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Hhet gaat hier om de 'erfzonde'. Toen Adam in de appel van de boom van kennis van goed en kwaad beet, beging hij zo'n grote zonde dat de hele mensheid reeds vlak na zijn onstaan werd verdoemd.
Om die zonde weg te nemen, was Jezus bereid zich op te offeren.
Zo staat het toch in de Bijbel (dringend nog eens lezen, System!)

Nu, wat is het probleem? Het scheppingsverhaal is manifest onwaar. Niet alleen is het wetenschappelijk weerlegt, maar ook de kerkleiders beginnen nu over de symbolische i.p.v. de letterlijke betekenis van Genesis. En die erfzonde, die bestond toch ook niet echt.
Maar dan moet je je de vraag stellen: waarom is Jezus dan moeten sterven? Voor niets ?!

Hetgeen me het meest stoort aan het hele Christendom is het gebrek aan interne logica en consistentie. De Bijbel staat er vol van. Zelfs als je de dogmatische uitganspunten aanvaard, kom je er nog niet uit.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:24   #147
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb nog altijd een verdorven en onbetrouwbaar Adams hart net als u, en net als elk mens. Maar die wordt vernieuwd dag aan dag.
Is dat een "ja" of een "nee"?
Oud 4 juni 2008, 19:26   #148
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Hhet gaat hier om de 'erfzonde'. Toen Adam in de appel van de boom van kennis van goed en kwaad beet, beging hij zo'n grote zonde dat de hele mensheid reeds vlak na zijn onstaan werd verdoemd.
Om die zonde weg te nemen, was Jezus bereid zich op te offeren.
Zo staat het toch in de Bijbel (dringend nog eens lezen, System!)

Nu, wat is het probleem? Het scheppingsverhaal is manifest onwaar. Niet alleen is het wetenschappelijk weerlegt, maar ook de kerkleiders beginnen nu over de symbolische i.p.v. de letterlijke betekenis van Genesis. En die erfzonde, die bestond toch ook niet echt.
Maar dan moet je je de vraag stellen: waarom is Jezus dan moeten sterven? Voor niets ?!

Hetgeen me het meest stoort aan het hele Christendom is het gebrek aan interne logica en consistentie. De Bijbel staat er vol van. Zelfs als je de dogmatische uitganspunten aanvaard, kom je er nog niet uit.
Waarom geloof jij dat het scheppingsverhaal onwaar is?
Oud 4 juni 2008, 19:27   #149
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Is dat een "ja" of een "nee"?
Dat zou ik niet zeggen. Ik ben niet meer en niet minder dan jou of eender welk mens.
Oud 4 juni 2008, 19:29   #150
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zou ik niet zeggen. Ik ben niet meer en niet minder dan jou of eender welk mens.
Maar je beweerde dat je sinds je wedergeboorte "dag aan dag" wordt verbeterd en gevormd naar god beeld.

Welke verdorvenheden zijn zo intussen aan u verbeterd?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 juni 2008 om 19:30.
Oud 4 juni 2008, 19:32   #151
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar je beweerde dat je sinds je wedergeboorte "dag aan dag" wordt verbeterd en gevormd wordt naar god beeld.

Welke verdorvenheden zijn zo intussen aan u verbeterd?
Ik ben meer geduldig geworden, rustiger geworden, oprechter geworden, vriendelijker geworden, vreugdevoller geworden. Niet veel meer, maar toch duidelijk zichtbaar voor mensen die mij voordien kenden. Ik ben tenslotte ook nog maar 4 jaar opnieuw geboren.
Oud 4 juni 2008, 19:38   #152
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben meer geduldig geworden, rustiger geworden, oprechter geworden, vriendelijker geworden, vreugdevoller geworden. Niet veel meer, maar toch duidelijk zichtbaar voor mensen die mij voordien kenden. Ik ben tenslotte ook nog maar 4 jaar opnieuw geboren.
Zeer goed, en ik ben blij voor je.
Oud 4 juni 2008, 19:41   #153
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar jij bent dan toch geen verdorven mens, want jij verkondigt de boodschap?
Er staat in de bijbel dat zelfs onze grootste werken als vuile vodden zijn voor God zo heilig is hij !

Dus we gaan niet naar de hemel door onze werken, maar door de gratie en genade van God.

Elke christen heeft eigenlijk de "plicht" (normaal doe je dat wel vanzelf eenmaal christen anders is het misschien geen echte bekering geweest of snap je het nog niet helemaal ) om het woord van God (het goede nieuws) te verkondigen.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:44   #154
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Er staat in de bijbel dat zelfs onze grootste werken als vuile vodden zijn voor God zo heilig is hij!
Pffff, pas op, een overdaad aan masochisme is ook zonde. En een overdaad van zelfvernedering is hoogmoed.

Citaat:
Dus we gaan niet naar de hemel door onze werken, maar door de gratie en genade van God.

Elke christen heeft eigenlijk de "plicht" (normaal doe je dat wel vanzelf eenmaal christen anders is het misschien geen echte bekering geweest of snap je het nog niet helemaal ) om het woord van God (het goede nieuws) te verkondigen.
Oud 4 juni 2008, 19:45   #155
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Want, wanneer u -bijvoorbeeld-gelooft dat Maria verschenen is in Lourdes, dan hebt u geen bewijzen meer nodig voor haar verschijning. Want dan is ze voor u verschenen, ook al is ze misschien nooit verschenen.
Dit is weer iets typisch voor katholieken en is onbijbels ! Geen enkele mens kan terugkeren op aarde nadat hij gestorven is. Ik ben ervan overtuigd dat die verschijningen van Maria eigenlijk van demonische (gevallen engels/duiverls) afkomst zijn.
Oud 4 juni 2008, 19:48   #156
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er staat in de bijbel dat zelfs onze grootste werken als vuile vodden zijn voor God zo heilig is hij !

Het woord die de Bijbel gebruikt in Jesaja 64:6 is 'onze rechtvaardige daden zijn zoals het kleed van een menstruerende vrouw.'
Stel je maar eens voor. Zo ziet God onze goede werken.

Laatst gewijzigd door luc154 : 4 juni 2008 om 19:49.
Oud 4 juni 2008, 19:53   #157
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dit is weer iets typisch voor katholieken en is onbijbels ! Geen enkele mens kan terugkeren op aarde nadat hij gestorven is. Ik ben ervan overtuigd dat die verschijningen van Maria eigenlijk van demonische (gevallen engels/duiverls) afkomst zijn.
Hier moet ik u tegenspreken. Lazarus kwam terug na 4 dagen dood te zijn. De persoon die begraven lag waarop het dode lichaam van de profeet Elisa geworpen werd kwam tot leven. De zoon van de weduwe te Sarefat die God door Zijn profeet Elia opwekte uit de dood. Een mens kan terugkomen uit de dood, tenzij God het toelaat. En Hij laat het uiteraard enkel toe als het tot Zijn glorie en heerlijkheid is.

Ik geloof echter ook dat die Maria verschijningen uit demonen komt.
De duivel en zijn trawanten proberen altijd op ingenieuze manieren de mensen af te houden van God en de waarheid.

Laatst gewijzigd door luc154 : 4 juni 2008 om 19:54.
Oud 4 juni 2008, 19:54   #158
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je begint de goeie vragen te stellen. Wie weet is Gods voorafgaande genade al werkzaam in u.

Zonde is opstand tegen God. Hem niet gehoorzamen. Los van God leven. Niets van Hem willen weten. Dus mensen die niet van Hem willen weten, lezen zijn woorden niet (de Bijbel), spreken niet met Hem (bidden). Kortom, hebben geen relatie met Hem.

Om gered te worden moet je eerst die stap in geloof zetten. Je moet geloven met uw hart, of toch willen geloven met uw hart dat Jezus gekomen is naar de wereld op de boete te betalen die jij hebt opgelopen tegen God.
Je moet ook overtuigd zijn dat je een zondaar bent. Als je daarvan niet overtuigd bent moet je er niet aan beginnen.

Als je oprecht bent in dit alles, zal God zichzelf aan u openbaren.
En dan mag je jezelf aan iets verwachten.
En waarom maakt God dan er eerst zo'n poespas van? Dat hij dan verschijnt op een afgesproken plaats voor 10.000 mensen. Dan is er geen twijfel meer mogelijk over zijn bestaan. En waarom schept God, die eeuwige liefde is, schepsels naar zijn gelijkenis om hen uiteindelijk (volgens u) eeuwig te verdoemen? En vermits God alles weet, wist hij toch ook reeds dat de schepsels verdoemd zouden zijn voordat hij ze schiep. Niet? Lijkt me toch allemaal zeer bizar, deze godsdiensten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2008, 19:55   #159
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het woord die de Bijbel gebruikt in Jesaja 64:6 is 'onze rechtvaardige daden zijn zoals het kleed van een menstruerende vrouw.'
Stel je maar eens voor. Zo ziet God onze goede werken.
Nee, zo zag Jesaja onze goede werken.
Oud 4 juni 2008, 19:56   #160
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Van Gods rechtvaardig oordeel over elk mens.
Want elk mens die voor God staat zal geoordeeld worden op de laatste dag.
En als je niet vergeven bent van uw zonden op die dag, dan kan God u zelfs niet meer redden.
Er zijn 2 soorten "oordelen" nl 1 voor de mensen wiens naam in het boek des leven staat en daar zal God over oordelen als vader en die mensen gaan dus naar de hemel, maar ze zullen wel verantwoordelijk gehouden worden voor hun daden en dan heb je nog de andere mensen wiens naam dus niet in het boek des leven staat en daar gaat God over oordelen als rechter en dat is een heel ander verhaal want dan ga je sowieso naar de hel.

Je wil dus bij de eerste groep ziteen en dat is enkel mogen door het geloof in Jezus Christus en door een oprecht berouw te tonen ivm uw zonden en om vanaf dan uw best te doen om zonde te vermijden. Maar laat me duidelijk zijn dat als je bid tot God en je accepteert Jezus in uw hart en toont berouw en dat gaat niet gepaard met een verandering in uw leven ..... dan zou ik me ernstige zorgen maken en me afvragen of ik wel bekeerd ben.
Er wordt in oa het boek van openbaring heel veel over die "valse" christenen gepraat en Jezus zegt in Mattheus zelfs tegen die mensen "ga weg want ik heb u nooit gekend" waarmee hij duidelijk maakt dat ze dus nooit echt bekeerd waren.

Maar u kan uw bekering nooit verliezen !! Als u echt bekeerd bent dan kan dat niet, nooit, nimmer ongedaan gemaakt worden. En dat is maar goed ook !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be