Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2008, 08:01   #201
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Er is wel een nieuw element: Walen spreken enkel hun 'volkstaal' als ze beschonken zijn.

Ze zullen het graag horen....
Ook in Vlaanderen merk je dat men in formele situaties vaker een soort algemeen Vlaams gaat spreken. Dialect is dan voor de informele momenten.
Hangt toch wel af van regio tot regio en ook de leeftijd.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 08:05   #202
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is wel een nieuw element: Walen spreken enkel hun 'volkstaal' als ze beschonken zijn.

Ze zullen het graag horen....
En zeker omdat ze alle dagen al zeikend op de Vlamingen bezopen in de goot liggen.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 08:06   #203
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
En zeker omdat ze alle dagen al zeikend op de Vlamingen bezopen in de goot liggen.
laat je maar eens goed gaan.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 08:11   #204
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ook in Vlaanderen merk je dat men in formele situaties vaker een soort algemeen Vlaams gaat spreken.
Heel anders dan de Walen dus. Die spreken immers zonder uitzondering perfect Frans in formele situaties...

Citaat:
Dialect is dan voor de informele momenten.
Het is dus aan de toog dat die Italiaan van jou problemen had om de Vlamingen te verstaan.
Zoals het aan de toog is dat de Walen hun 'volkstaal' gebruiken....

Citaat:
Hangt toch wel af van regio tot regio en ook de leeftijd.
Dan zal het zonder twijfel zeer pover gesteld zijn met het nederlands van een ouder wordende dame die meer dan een halve eeuw in Limburg woonde, nietwaar Straatreu?
Oud 5 juni 2008, 08:12   #205
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
laat je maar eens goed gaan.
Een goede raad die je zelf niet eens meer nodig hebt.
Jij zeikt immers op Vlamingen én Walen.
Oud 5 juni 2008, 08:36   #206
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straatrue plaatste op 27/2/2008 zijn laatste post in deze draad:

http://forum.politics.be/showthread....51#post3278251

Nadat iemand zei dat Namen de hoofdstad van Wallonië is antwoordde hij dat dit niet eeuwig zo hoeft te blijven.
Hiermee liet straatreu wel bijzonder goed in zijn Brussels-franskiljonse kaarten kijken.

Azert registreerde zich op.....28/11/2007.
Toen hij nog verderpostte onder straatrue dus.

Dit is de eerste draad die Azert startte:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=98880

En waarop ook straatrue reageerde.

Straatrue werd van de ledenlijst verwijderd. Dat kan niet anders dan door de moderatie gebeurd zijn. Dat was NIET omdat hij een banneling is want dan kon hij niet onder Azert verderposten.
Wel azert, wat is er met je andere account straatrue gebeurd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 10:29   #207
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fout: een Vlaamse vertegenwoordiger zal in Wallonië NOOIT problemen hebben met dialect-Frans.
Azert je post hier een waarheid als een koe.

Een Vlaming zal idd geen Waals horen in Wallonie, en Waals is geen dialect, maar een echte taal.

En dat is nu net heel de situatie, de walen hebben hun taal en hun eigenheid verloren, dit door de Belgische Franskiljonse bourgeoisie.
De meeste Walen van na 1945 kennen zelfs het Waals niet en denken dat Waals idd slechts een dialect is van het Frans.
Wat dus helemaal niet is, net zomin als het Canadese frans een dialect is.
Of zoals het Zuid-Afrikaans geen dialect is van het Nederlands, is het Vlaams een dialect is van het Nederlands.
Maar de Belgische talen zijn gewoon verdrongen door de bourgeoisie, het Vlaams door de Nederlandstalige en het Waals door de Franskiljonse bourgeoisie.
Zij hebben deze talen tot onwaardige dialecten bestempelt en hun uiterste best gedaan om deze talen van het voetvolk te doen verdwijnen, dit enkel en alleen omdat zij ze niet verstaan en te lomp zijn om ze te leren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 13:36   #208
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Dat is inderdaad wat de Walen aanhalen: zij zijn ook verplicht geweest om het Frans aan te nemen, en hebben het ook gedaan!!
De Vlamingen daarentegen hebben geweigerd om over te schakelen en steeds blijven vechten voor hun taal!! En ze hebben het gehaald!

Alleen, en daarin geef ik de Walen gelijk: Vlamingen verzorgen hun taal niet en spreken te veel dialect.

Het is inderdaan wel moeilijk voor een Waal die Nederlands geleerd heeft om bv zelfs de uitzendingen van de Vlaamse TV te volgen: behalve de nieuwsuitzendingen en ermee gelinkte programma's wordt er meer een soort dialect gesproken;

Het is eerlijk waar de moeite om eens vanuit het oogpunt van een anderstalige (met kennis van het Nederlands) onze TV te volgen.

Wij willen Vlaming zijn, fier zijn op onze taal, maar we laten ze verloederen en verbasteren, en dit zowel gesproken als geschreven.

Vroeger had men de geïnterviewde renners die echt plat spraken, nu doet bijna niemand van de ondervraagden nog moeite om AN te spreken !

Ik raad jullie echt eens aan om de proef op de som te nemen :het wordt met de dag erger ( of misschien is het omdat ik er nu meer op let )

Ik ben wel voorstander van het behoud van de dialecten, ze geven rijkdom aan een taal, maar daarnaast zou iedereen toch een algemene taal moeten kunnen spreken en die ook gebruiken in andere dan familiaire contacten.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 13:42   #209
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Dat is inderdaad wat de Walen aanhalen: zij zijn ook verplicht geweest om het Frans aan te nemen, en hebben het ook gedaan!!
De Vlamingen daarentegen hebben geweigerd om over te schakelen en steeds blijven vechten voor hun taal!! En ze hebben het gehaald!

Alleen, en daarin geef ik de Walen gelijk: Vlamingen verzorgen hun taal niet en spreken te veel dialect.

Het is inderdaan wel moeilijk voor een Waal die Nederlands geleerd heeft om bv zelfs de uitzendingen van de Vlaamse TV te volgen: behalve de nieuwsuitzendingen en ermee gelinkte programma's wordt er meer een soort dialect gesproken;

Het is eerlijk waar de moeite om eens vanuit het oogpunt van een anderstalige (met kennis van het Nederlands) onze TV te volgen.

Wij willen Vlaming zijn, fier zijn op onze taal, maar we laten ze verloederen en verbasteren, en dit zowel gesproken als geschreven.

Vroeger had men de geïnterviewde renners die echt plat spraken, nu doet bijna niemand van de ondervraagden nog moeite om AN te spreken !

Ik raad jullie echt eens aan om de proef op de som te nemen :het wordt met de dag erger ( of misschien is het omdat ik er nu meer op let )

Ik ben wel voorstander van het behoud van de dialecten, ze geven rijkdom aan een taal, maar daarnaast zou iedereen toch een algemene taal moeten kunnen spreken en die ook gebruiken in andere dan familiaire contacten.
Nog maar eens dat eeuwige cliché dat men overal ter wereld een soort van standaardtaal spreekt, behalve in Vlaanderen...

Neem eens een taxi in het kosmopolische Londen, sla een praatje met de chauffeur en zie wat je bent met je standaard-Engels.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 13:47   #210
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nog maar eens dat eeuwige cliché dat men overal ter wereld een soort van standaardtaal spreekt, behalve in Vlaanderen...

Neem eens een taxi in het kosmopolische Londen, sla een praatje met de chauffeur en zie wat je bent met je standaard-Engels.
Een accent zal je steeds hebben dat geef ik toe, zelfs in het AN kan je meestal zeggen van welke streek iemand afkomstig is, maar er is toch veel verschil tussen echt dialect en het AN!

Pas op, ik spreek enkel van de taal op bv TV en in officiële contacten, voor vriendschappelijke contacten vind ik zelf ook de streektaal veel gezapiger en rijker!!

Met mensen die ik ken spreek ik dialect, met vreemden AN!

Laatst gewijzigd door omaplop : 5 juni 2008 om 13:49.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 13:48   #211
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Wie bij de hond slaapt krijgt zijn vlooien.
Oud 5 juni 2008, 13:51   #212
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een accent zal je steeds hebben dat geef ik toe, zelfs in het AN kan je meestal zeggen van welke streek iemand afkomstig is, maar er is toch veel verschil tussen echt dialect en het AN!

Pas op, ik spreek enkel van de taal op bv TV en in officiële contacten, voor vriendschappelijke contacten vind ik zelf ook de streektaal veel gezapiger en rijker!!

Met mensen die ik ken spreek ik dialect, met vreemden AN!
Volgens straatreu spreken Walen enkel Waals als ze beschonken zijn en Vlamingen dialect omdat ze tot niets anders in staat zijn.
Oud 5 juni 2008, 13:54   #213
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Raar dat er nooit gezeurd wordt over engelse series waarin plat dialect gesproken wordt. D�*�*r hebben onze anti-Vlaamse zeurpieten blijkbaar geen enkel probleem mee.
Oud 5 juni 2008, 14:06   #214
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt inderdaad een punt. Ik ken een aantal anderstaligen (niet Frans btw) die vlot Nederlands praten en die zeggen hetzelfde: zonder ondertitels raken ze er dikwijls niet wijs uit, terwijl ze dit probleem veel minder hebben met de Nederlandse TV (ook al leren ze hier Nederlands met Vlaamse tongval).

De laatste jaren bestaat - ook in andere talen - de tendens om in steeds meer situaties informele taal te hanteren. M.a.w. waar men vroeger nog de druk voelde om zich "voornaam" te gedragen, gedraagt men zich nu "losser" en past men ook het taalgebruik aan. Het zit dus dieper dan louter taalkundig denk ik.
Oud 5 juni 2008, 14:36   #215
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Je hebt inderdaad een punt. Ik ken een aantal anderstaligen (niet Frans btw) die vlot Nederlands praten en die zeggen hetzelfde: zonder ondertitels raken ze er dikwijls niet wijs uit, terwijl ze dit probleem veel minder hebben met de Nederlandse TV (ook al leren ze hier Nederlands met Vlaamse tongval).

De laatste jaren bestaat - ook in andere talen - de tendens om in steeds meer situaties informele taal te hanteren. M.a.w. waar men vroeger nog de druk voelde om zich "voornaam" te gedragen, gedraagt men zich nu "losser" en past men ook het taalgebruik aan. Het zit dus dieper dan louter taalkundig denk ik.
Taal is de enige vorm waarmee iemand direct zijn cultuur kan verdedigen tegenover andere.

Ik zelf woon hier op nog geen 500meter van de Belgisch /Nederlandse grens, maar kan je verzekeren dat het taalverschil tussen de mensen uit mijn gehucht en die van 500meter verder enorm is.

Nemen we het eenvoudige woordje aardig.
Voor ons Vlaamstalige betekend dit zacht, lief, vriendelijk.
Voor hen Nederlandstalige betekend het gek, raar, anders, terwijl wij Vlaamstalige hier daar het duidelijke woord eigenaardig voor gebruiken.

daarbij spreken Vlaamstaligen met een keelstem, terwijl de nederlandstalige met een kopstem zingen.
Je zal dan ook zelden een Nederlandstalige horen met een diepe basstem, terwijl dit bij de Vlaamstalige een heel normaal verschijnsel is.

Zo verschillen het waals en het frans dus ook met elkaar.
En in beide talen vind je dan ook woorden die niet in de andere taal te vinden zijn. Het verlies van hun taal heeft dan ook het verlies van hun eigenheid tot gevolg bij de Walen.

Dit terwijl de Vlaamstaligen hun eigenheid hebben kunnen bewaren juist dankzij het behoud van hun eigen taal. De eigenheid van een volk is immers verboden aan de taal, het zit dus idd allemaal veel dieper dan enkel taalkundig, maar het hangt wel allemaal aan elkaar verbonden.
Oud 5 juni 2008, 14:40   #216
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raar dat er nooit gezeurd wordt over engelse series waarin plat dialect gesproken wordt. D�*�*r hebben onze anti-Vlaamse zeurpieten blijkbaar geen enkel probleem mee.
De meeste van de anti-Vlaamse zeurpieten bekijken dan ook enkel programma's die in hun taal zijn omgezet, zij horen dus bijna nooit de engelse en amerikaanse series in hun oorspronkelijke taal en de weinige keren dat ze het dan horen is engels toch chinees voor hen.
Oud 5 juni 2008, 14:48   #217
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nemen we het eenvoudige woordje aardig.
Citaat:
Voor ons Vlaamstalige betekend dit zacht, lief, vriendelijk.
Voor hen Nederlandstalige betekend het gek, raar, anders, terwijl wij Vlaamstalige hier daar het duidelijke woord eigenaardig voor gebruiken.
Het is net andersom, Jantje.

Ik kom ook van bij de Belgisch-Nederlandse grens en daar wordt het woordje 'aardig' zelfs helemaal niet gebruikt. 30km verderop in Midden-Limburg wel. Vlakbij Hasselt betekent 'oarig' uitsluitend 'raar, vreemd'. In Nederland betekent aardig wat iedere Vlaming weet dat het betekent: vriendelijk, lief..

In Midden-Limburg wordt meestal een rollenden 'r' gebruikt. Aan beide kanten van de Belgische-Nederlandse grens is dat de Franse 'r'. Het dialect waarin de Sittaardse Jo Erens zong lijkt veel meer op dat de Breese Kim Klijsters dan op dat de Hasseltse Steve Stevaert.
Oud 5 juni 2008, 14:51   #218
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De meeste van de anti-Vlaamse zeurpieten bekijken dan ook enkel programma's die in hun taal zijn omgezet, zij horen dus bijna nooit de engelse en amerikaanse series in hun oorspronkelijke taal en de weinige keren dat ze het dan horen is engels toch chinees voor hen.
Jij hebt anders, net zoals de meeste belgicisten, ook alleen maar kritiek op de Vlaamse dialecten. DIE zijn niet verstaanbaar door Franstaligen.
Alsof zij de dialecten van alle andere talen beter zouden verstaan...

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 juni 2008 om 14:55.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:09   #219
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij hebt anders, net zoals de meeste belgicisten, ook alleen maar kritiek op de Vlaamse dialecten. DIE zijn niet verstaanbaar door Franstaligen.
Alsof zij de dialecten van alle andere talen beter zouden verstaan...
Quote mij eens één posting van mij waarin ik tegen dialecten heb.

Het is zelfs zo, dat ik veel Vlaamse dialecten verstaat en zelfs Waalse dialecten die de Waalse jongeren reeds lang niet meer kennen.

Heb mijn Frans dan ook van oude Walen geleert.

En ik ben geen Belgicist, maar een voorstander van een Europese Unie der gewesten/regio's.

De staatsgrenzen mogen van mij dus geheel verdwijnen binnen de EU, samen met alle federale en confederale regeringen.
Oud 5 juni 2008, 15:14   #220
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Een goede raad die je zelf niet eens meer nodig hebt.
Jij zeikt immers op Vlamingen én Walen.
ja en gij zeikt op alles maar dan ook op alles die niet in uw blok kraam past!!!!!!!!!!!
de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, en uwen ketel is hellezwart....
woeha er zijn er die ons goddelijke knuppeltje durven tegenspreken,
best dat uw fascistische partij voor 99,9% nooit aan de macht zal komen, de uitroei kampen zouden de mensenmassa niet kunnen slikken.
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be