Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Bij het uiteenvallen van het VB in twee vleugels
Sta ik achter Valkeniers 3 5,45%
Sta ik achter Dewinter 5 9,09%
Stap ik uit het Vlaams Belang 1 1,82%
ik ben geen VB sympathisant 46 83,64%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2008, 14:11   #241
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nochtans ging de poll net over de wenselijkheid van zo'n nieuwe partij/coalitie.

ongetwijfeld. En laat ons nog ervan uitgaan dat de poll nog eens representatief en betrouwbaar is, ik durf er echt geld op inzetten dat ze niet geldig is, maw: dat men eigenlijk iets anders meet dan datgene wat men denkt te bevragen.

Maar soit. Zo'n Forza Flandria is een absurd idee. De meerwaarde is mij volstrekt onduidelijk. De wenselijkheid dus ook. In Antwerpen had Dewinter met zijn lijst in 2004 en vooral 2006 wat hij in het hoofd heeft met zijn FF: onafhankelijken, verruimers, overlopers en wat nog allemaal op één lijst. Resultaat: 35% en 33%. Je wordt helemaal niet "incontournable" op die manier. De PCI haalde zelfs 40% in Italië.

Dat is nu al de 2de keer dat men blundert over datzelfde thema. Faut-le faire!
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 14:24   #242
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Kijk: dan zijn er twee mogelijkheden: Dewinter Loog of Valkeniers loog.
Dewinter verklaarde immers in de uitzending van Terzake UITDRUKKELIJK dat hij in zijn eigen naam sprak....

En dan maar zeggen dat dit geen paniekvoetbal is.

Het moet ZEER doen je leiders zo te zien liegen en daarbij belachelijk gemaakt te zien worden door Dewever, door JMDD. ERG ZEER
http://www.deredactie.be/cm/de.redac...tiek/080604_VB

"Zowel een kartel, een alliantie als nadenken over nieuwe formaties zijn mogelijkheden om Vlaanderen over de huidige onmacht heen te tillen", zegt Bruno Valkeniers. "Vlaams Belang is inderdaad een blok", geeft Bruno Valkeniers mee, "maar indien in de loop van een discussie ergens een idee ontstaat, dan kan dat niet op voorhand samen besproken zijn".

En ga u nu maar ergens anders belachelijk maken.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 5 juni 2008 om 14:27.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 14:25   #243
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
ongetwijfeld. En laat ons nog ervan uitgaan dat de poll nog eens representatief en betrouwbaar is, ik durf er echt geld op inzetten dat ze niet geldig is, maw: dat men eigenlijk iets anders meet dan datgene wat men denkt te bevragen.

Maar soit. Zo'n Forza Flandria is een absurd idee. De meerwaarde is mij volstrekt onduidelijk. De wenselijkheid dus ook. In Antwerpen had Dewinter met zijn lijst in 2004 en vooral 2006 wat hij in het hoofd heeft met zijn FF: onafhankelijken, verruimers, overlopers en wat nog allemaal op één lijst. Resultaat: 35% en 33%. Je wordt helemaal niet "incontournable" op die manier. De PCI haalde zelfs 40% in Italië.

Dat is nu al de 2de keer dat men blundert over datzelfde thema. Faut-le faire!
Dat is dus uw persoonlijke mening, die u mag verkondigen. Probeer die echter niet te projecteren op de stemmers van die poll, zoals u in de eerste reactie probeerde te doen.
Oud 5 juni 2008, 14:49   #244
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"Zowel een kartel, een alliantie als nadenken over nieuwe formaties zijn mogelijkheden om Vlaanderen over de huidige onmacht heen te tillen", zegt Bruno Valkeniers. "Vlaams Belang is inderdaad een blok", geeft Bruno Valkeniers mee, "maar indien in de loop van een discussie ergens een idee ontstaat, dan kan dat niet op voorhand samen besproken zijn".

En ga u nu maar ergens anders belachelijk maken.
Paniek Paniek Paniek!

Dank u voor de link: de verwarring van het kiekenkot dat VB heet is er duidelijker op geïllustreerd dan ik al deed. Het venijn droop van Morel,
de verwarring van PDW en Valkeniers....

Maar nu wat anders: niemand kan echt op de argumenten van BDW noch van JMDD iets inbrengen. Ze blijven maar doen alsof zij de baken en het licht zijn in de Vlaamschen strijd ter onafhankelijkheid terwijl die anderen gewoon al duidelijk uitlegden dat ze van dit VB NIETS moeten hebben. En om ZEER DUIDELIJK REDENEN.

Ze zijn aan het slieren.
Moge de laatste het licht uitdoen, den Vlaamschen Leeuw luid brullende, met een brede grijns van het fenomeen Dewinter. In het programma voor de kleintjes: HET LIEGEBEEST!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:02   #245
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paniek Paniek Paniek!

Dank u voor de link: de verwarring van het kiekenkot dat VB heet is er duidelijker op geïllustreerd dan ik al deed. Het venijn droop van Morel,

Maar nu wat anders: niemand kan echt op de argumenten van BDW noch van JMDD iets inbrengen. Ze blijven maar doen alsof zij de baken en het licht zijn in de Vlaamschen strijd ter onafhankelijkheid terwijl die anderen gewoon al duidelijk uitlegden dat ze van dit VB NIETS moeten hebben. En om ZEER DUIDELIJK REDENEN.

Ze zijn aan het slieren.
Moge de laatste het licht uitdoen, den Vlaamschen Leeuw luid brullende, met een brede grijns van het fenomeen Dewinter. In het programma voor de kleintjes: HET LIEGEBEEST!
Al jaren aan een stuk zeg... word jij hier voor betaald of zo?

klikkerdeklik
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:08   #246
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Al jaren aan een stuk zeg... word jij hier voor betaald of zo?

klikkerdeklik
Ericferemans, onze objectieve bondgenoot. Dankzij hem weten we nu dat het Vlaams Belang aan het leeglopen is.

Stap ik uit het Vlaams Belang 0 0% (na 35 stemmen!!!)
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:17   #247
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Paniek Paniek Paniek!

Ze zijn aan het slieren.
Nu nog een beetje onzin beginnen uit te kramen als laatste wanhoopspoging gaat uw reputatie ook niet meer kunnen redden, hoor.
Oud 5 juni 2008, 15:25   #248
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ericferemans, onze objectieve bondgenoot. Dankzij hem weten we nu dat het Vlaams Belang aan het leeglopen is.

Stap ik uit het Vlaams Belang 0 0% (na 35 stemmen!!!)
een kinderhand is gauw gevuld: kijk eens hoe weinig mensen er bij het VB zijn!
Oud 5 juni 2008, 15:27   #249
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe weinig VB mensen aan jouw idiote vraagstelling meedoen.
Oud 5 juni 2008, 15:28   #250
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat heeft eerder iets te maken met de debiele aard van de vraagstelling, lijkt me.
Oud 5 juni 2008, 15:28   #251
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:

En ik ga mij nu maar ergens anders belachelijk maken.
Citaat:
Nu nog een beetje onzin beginnen uit te kramen als laatste wanhoopspoging gaat uw reputatie ook niet meer kunnen redden, hoor.
achteraf komen ze met zo een verklaring af, het licht er vingerdik op dat er grote paniek is bij jullie sstrontpartij.
je moet niet zo hoog van den toren blazen jong, jullie gouden jaren zijn
over and out.

De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:30   #252
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de indruk dat de anti-Belangertjes héél zenuwachtig aan het worden zijn.
Oud 5 juni 2008, 15:34   #253
ericferemans

Standaard

Citaat:
Dat heeft eerder iets te maken met de debiele aard van de vraagstelling, lijkt me.
Oei!
En dan al die debielen die op Dewinter stemden of op Valkeniers!
Oud 5 juni 2008, 15:45   #254
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
er zijn echter ook andere berichten ...

vorig jaar werd een fonds opgericht om een taalbad van een week te geven aan Waalse scholieren van de 181 kozen er 171 voor een taalbad ... Engels

terwijl voor Franstaligen Nederlands in dit land toch welhaast een zekerheid biedt tot werk en carrière ...

in Vlaanderen is Frans verplicth tweede taal
in Wallonië is Nederlands nooit verplicht ...

enz enz
Om eerlijk te zijn kan ik die jongeren wel begrijpen. Als je een beetje buiten de kringen van de 'onder de kerktoren mentaliteit' denkt, is Engels uiteraard de belangrijkste tweede taal om te leren indien je vooral gericht bent op de EU en Amerika.
Als je in het buitenland wil verder studeren bv. ben je in elk land geholpen door in het Engels te spreken. Zelfs in Azië proberen de machtige Chinezen en Indiërs die overduidelijk in de meerderheid zijn een mondje van deze taal te spreken (ook al is dat om de toeristen te plezieren en omdat hun economie afhankelijk is van de onze)! Als je wil kunnen volgen op internet en wetenschappelijke artikelen wil kunnen lezen... moet je gewoonweg Engels kunnen! De beste universiteiten liggen in Amerika en de V.K., in de rest van het hoger onderwijs buiten de V.S.A en de V.K. zullen verscheidene vakken gedoceerd worden in het Engels! Je kan bijgevolg gewoonweg niet mee als je geen Engels spreekt, als je ook maar iets of wat gaat verder studeren of buiten je eigen landsgrenzen komt.

Nederlands staat daar in schril contrast mee. Interessant als je soms eens de grens oversteekt en naar Vlaanderen of naar Nederland gaat. (Maar waarom zouden de Walen dit in godsnaam doen? Terwijl ze dichter bij het toeristisch ook voor de Vlamingen veel interessantere Frankrijk wonen waar ze niet eens een andere taal moeten spreken?) Met dien verstande dat als je Nederlands leert en in Oost- of West-Vlaanderen komt je al geen woord meer begrijpt van wat de mensen spreken. Hetzelfde probleem heb je als je 'in't stad' van Antwerpen komt en in bepaalde delen van Limburg. Zeker als je oudere mensen aanspreekt, en die zijn nu eenmaal in de meerderheid...

Mijn moedertaal is Nederlands en ja ik kan Frans (en Engels en Duits) omdat ik het op school heb geleerd.
Frans spreken is voor mij relevant, ik heb het nooit erg gevonden om het te leren. En dat heeft weinig te maken met Wallonië. Ik spreek dan ook geen Waals maar Frans. Frans is tevens de taal die geleerd wordt op school en niet Waals en daar is een groot verschil tussen! Maar ik heb met plezier Frans geleerd om het feit dat je met Frans je quasi overal kan behelpen waar de mensen geen Engels spreken. Dat is in Frankrijk, maar ook in Italië, Portugal, Spanje en bijgevolg alle landen waar ze Spaans spreken (heel Latijns-Amerika maar ook in Canada bv.) kan je je behelpen met Frans (als je een beetje een draai aan je Frans geeft, snel nieuwe woorden oppikt en in je zinnen integreert)!
Daarnaast ken ik Engels om evidente redenen... (zie hierboven).
Ik ken ook Duits, ik kom regelmatig in Duitsland dus dat is handig. Dat leren was voor mij niet moeilijk, gezien ons streekdialect zo goed als Duits is. (Geloof me dat geen enkele Franstalige die Nederlands geleerd heeft dat dialect zal verstaan.)

Dat de Walen geen Nederlands spreken heeft m.i. niets te maken met arrogantie of vanuit het Vlaamse standpunt je te laten onderdrukken door een ander(e taal, nl het Waals), maar alles met het vermogen om verder te kijken dan je neus lang is en op de hoogte te zijn van de proporties van gesproken taal in de wereld.
De wereld is groter dan uw land alleen en het is mijn inziens niet omdat je als anderssprekend gewest, dat een taal spreekt die wordt gesproken door een groot percentage van de wereld, dat toevallig via een koningshuis vasthangt aan een gewest waar men een taal spreekt waar je internationaal niets mee bent en die maximum 20 miljoen mensen spreken, dat je die taal van dat gewest ook moet leren. Het feit dat wij onze taal proberen op te dringen, getuigt m.i. dan ook eerder van wereldvreemdheid...

(Ik ga me al verbergen om te ontkomen aan de kanonschoten die nu langs alle kanten op mij zullen worden afgevuurd.)
Oud 5 juni 2008, 15:52   #255
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn kan ik die jongeren wel begrijpen. Als je een beetje buiten de kringen van de 'onder de kerktoren mentaliteit' denkt, is Engels uiteraard de belangrijkste tweede taal om te leren indien je vooral gericht bent op de EU en Amerika.
Als je in het buitenland wil verder studeren bv. ben je in elk land geholpen door in het Engels te spreken. Zelfs in Azië proberen de machtige Chinezen en Indiërs die overduidelijk in de meerderheid zijn een mondje van deze taal te spreken (ook al is dat om de toeristen te plezieren en omdat hun economie afhankelijk is van de onze)! Als je wil kunnen volgen op internet en wetenschappelijke artikelen wil kunnen lezen... moet je gewoonweg Engels kunnen! De beste universiteiten liggen in Amerika en de V.K., in de rest van het hoger onderwijs buiten de V.S.A en de V.K. zullen verscheidene vakken gedoceerd worden in het Engels! Je kan bijgevolg gewoonweg niet mee als je geen Engels spreekt, als je ook maar iets of wat gaat verder studeren of buiten je eigen landsgrenzen komt.

Nederlands staat daar in schril contrast mee. Interessant als je soms eens de grens oversteekt en naar Vlaanderen of naar Nederland gaat. (Maar waarom zouden de Walen dit in godsnaam doen? Terwijl ze dichter bij het toeristisch ook voor de Vlamingen veel interessantere Frankrijk wonen waar ze niet eens een andere taal moeten spreken?) Met dien verstande dat als je Nederlands leert en in Oost- of West-Vlaanderen komt je al geen woord meer begrijpt van wat de mensen spreken. Hetzelfde probleem heb je als je 'in't stad' van Antwerpen komt en in bepaalde delen van Limburg. Zeker als je oudere mensen aanspreekt, en die zijn nu eenmaal in de meerderheid...

Mijn moedertaal is Nederlands en ja ik kan Frans (en Engels en Duits) omdat ik het op school heb geleerd.
Frans spreken is voor mij relevant, ik heb het nooit erg gevonden om het te leren. En dat heeft weinig te maken met Wallonië. Ik spreek dan ook geen Waals maar Frans. Frans is tevens de taal die geleerd wordt op school en niet Waals en daar is een groot verschil tussen! Maar ik heb met plezier Frans geleerd om het feit dat je met Frans je quasi overal kan behelpen waar de mensen geen Engels spreken. Dat is in Frankrijk, maar ook in Italië, Portugal, Spanje en bijgevolg alle landen waar ze Spaans spreken (heel Latijns-Amerika maar ook in Canada bv.) kan je je behelpen met Frans (als je een beetje een draai aan je Frans geeft, snel nieuwe woorden oppikt en in je zinnen integreert)!
Daarnaast ken ik Engels om evidente redenen... (zie hierboven).
Ik ken ook Duits, ik kom regelmatig in Duitsland dus dat is handig. Dat leren was voor mij niet moeilijk, gezien ons streekdialect zo goed als Duits is. (Geloof me dat geen enkele Franstalige die Nederlands geleerd heeft dat dialect zal verstaan.)

Dat de Walen geen Nederlands spreken heeft m.i. niets te maken met arrogantie of vanuit het Vlaamse standpunt je te laten onderdrukken door een ander(e taal, nl het Waals), maar alles met het vermogen om verder te kijken dan je neus lang is en op de hoogte te zijn van de proporties van gesproken taal in de wereld.
De wereld is groter dan uw land alleen en het is mijn inziens niet omdat je als anderssprekend gewest, dat een taal spreekt die wordt gesproken door een groot percentage van de wereld, dat toevallig via een koningshuis vasthangt aan een gewest waar men een taal spreekt waar je internationaal niets mee bent en die maximum 20 miljoen mensen spreken, dat je die taal van dat gewest ook moet leren. Het feit dat wij onze taal proberen op te dringen, getuigt m.i. dan ook eerder van wereldvreemdheid...

(Ik ga me al verbergen om te ontkomen aan de kanonschoten die nu langs alle kanten op mij zullen worden afgevuurd.)
zoveel onnozelheid lokt bij mij geen kanonschot uit hoor ...

vraagje, hoeveel procent van die 171 denk jij dat in België aan de slag gaat gaan ?

en ja, ik ben ook vijftalig ... heb ooit Pools geleerd om daar drie maand op vakantie te gaan ... en dan verwijt jij me kerktorenmentaliteit ? ... en dan neem jij het op voor mensen die in België de drie landstalen niet kunnen ???

t zou om t lachen zijn mocht t niet zo tragisch zijn voor al die franstaligen zonder job natuurlijk ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 15:56   #256
Groentje-18

Standaard

Oei. Zo gepiqueerd.
Ik verweet u geen kerktorenmentaliteit, die "je" was een algemene "je", zoals een "men".
Hoeveel Vlamingen kunnen de drie landstalen denk je?
Er staat kunnen hé. Dat is dus iets meer dan "oui", "non" en "bonjour" zeggen. En dat is dus ook Duits kunnen hé!

En waarom zou je plots enkel een job krijgen als je Vlaams en Waals spreekt, in België?
Je veralgemeent iets wat specifiek is voor bepaalde jobs in bepaalde sectoren. Want het is zelfs in Vlaanderen lang niet altijd een vereiste om ook Frans te kunnen. Het zou me dus verbazen moest het in Wallonië altijd een vereiste zijn om Nederlands te kunnen.
Tenzij je cijfers hebt om het tegendeel aan te tonen natuurlijk.

Dat is je enige argument zo te zien om een post die uitpuilt van de argumenten waarvan je er geen enkel weerleggen kan (ga ik van uit want je doet het niet) af te doen voor onozelheid.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 juni 2008 om 15:58.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2008, 16:02   #257
ericferemans

Standaard

Citaat:

Er zijn al zovele studies gewijdt aan dit fenomeen: "Nederlands leren van franstaligen" en al evenveel "verklaringen" gegeven waarom het maar niet globaal lukt, en soms wel lukt, en maar half lukt enz...

Eén factor lijkt me duidelijk. Je leert een taal omdat je met de mensen wilt communiceren, omdat je van hun cultuur houdt.
Vele walen menen dat Belgen éénzelfde cultuur hebben. Dat het gaat over een land dat identiek is boven en onder de taalgrens, en dat alle Vlamingen toch frans spreken.
Verder zijn er diegenen die menen dat er hier vuile fascisten met hopen rondlopen, die Walen knuppelen of minstent toch ambeteren een normale sport vinden.
Het is ook zo dat vele Walen ontmoedigd geraken door de vele dialecten die hier bestaan.
Tenslotte is talen leren nogal moeilijk. Ik ken weinig mensen die niet irritant overkomen indien ze in een andere taal spreken. Het vergt een lange, jarenlange inspanning om vlot en verstaanbaar en zonder vermoeiend over te komen in een andere taal te spreken.
Ik krimp ineen wanneer ik Franstalige ministers Nederlands hoor praten.
Ik krim ook ineen als ik Vlamingen frans hoor praten.

Taal is iets cultureels: je moet van een land houden en zijn bewoners, zijn literatuur en cultuur goed kennen om je er thuis te voelen.
Waarom zouden Walen hun best doen? Zijn we dan zo VRIENDELIJK tegen hen?
En hoeveel procent spreekt hier GEEN dialect op straat, op school, in de winkel, op café?
Oud 5 juni 2008, 16:11   #258
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Als je echt goed Nederlands kent, zou je het onderscheid kennen tussen 'Ik ken Engels' en 'ik kan Engels spreken'. Kunnen wordt meestal als een hulpwerkwoord gebruikt en dus in combinatie met een infinitief.

OK, ik wil dit dan nog afdoen als muggezifterij (hoewel het eigenlijk een echte klassieker is ), echter..

2. ...omdat je het op school hebt geleerd? Wat versta jij dan onder een taal kennen, of voldoende beheersen om te kunnen communiceren?
Buiten klassieke en/of dode talen leer je talen door ze te gebruiken. Ik heb nochtans stevig taalonderwijs gehad, maar met mijn schoolfrans moest ik niet verder gaan dan wat oppervlakkig gebabbel.

En ik vind het echt erg als zelfs dat oppervlakkig gebabbel met anderstalige Belgen eigenlijk niet mogelijk is.
Oud 5 juni 2008, 16:11   #259
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oei!
En dan al die debielen die op Dewinter stemden of op Valkeniers!
Dat waren er inderdaad énorm veel, amai.

Maar blij dat u toegeeft dat de vraagstelling debiel was.
Oud 5 juni 2008, 16:13   #260
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Eén factor lijkt me duidelijk. Je leert een taal omdat je met de mensen wilt communiceren, omdat je van hun cultuur houdt.

Taal is iets cultureels: je moet van een land houden en zijn bewoners, zijn literatuur en cultuur goed kennen om je er thuis te voelen.
Blij dat u toegeeft dat België eigenlijk geen land is, of toch geen waar velen zich in thuisvoelen.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 5 juni 2008 om 16:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be