Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2008, 13:07   #201
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Wat wel te verklaren is door de subjectieve waardetheorie, natuurlijk.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 20:14   #202
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Nog een leuk voorbeeldje waar de waarde van een goed helemaal niet bepaald wordt door de arbeid: demand side economies of scale (itt tot de klassieke supply side economies of scale).

Bij demand side economies of scale stijgt de waarde van een goed naarmate meer personen het goed gebruiken. Een klassiek voorbeeld hiervan is de telefoon. Ben je als enige in bezit van een telefoon, dan heeft deze waarde 0. Je kan immers niemand opbellen. Naarmate meer mensen een telefoon hebben stijgt de waarde ervan.

De waarde wordt hier dus helemaal niet bepaald door de arbeid maar door het aantal medegebruikers. Eens het aantal gebruikers een bepaald punt overstegen heeft stijgt de waarde van een telefoon niet meer naarmate het aantal gebruikers stijgt. Eens er in belgie 4miljoen telefoon's zijn, zal een telefoon niet meer in waarde stijgen als er nog eentje bijkomt.

De vraagcurve naar telefoons heeft dus de vorm van een omgekeerde U. Eerst een opwaarts gedeelte (wat een beetje ongewoon is voor een vraagcurve) vervolgens een top, en ten slotte een traditioneel neerwaarts gedeelte.

Verschillen in arbeid kunnen deze waardeschommelingen niet verklaren.
En weet je wat noch straffer is, als je 5 jaar van u leven besteed hebt aan het graven van een hele grote put in u achtertuin, ga je in ruil voor die put waarscheinlijk geen hoop goederen terwaarde van 5 jaar arbeid kunnen afhalen.

De arbeidwaarde proberen te ontkrachten door schommelingen in verkoopprijs is volkomen nutteloos. ik ga binnekort Marx zijn theorie is deftig uitleggen voor u, maar heb daar even geen zin in.
ik hoop dat u het niet erg vind.

kent er iemand toevalig deze nog van bleu oyster cult?
http://nl.youtube.com/watch?v=cMYSWi...eature=related

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 10 juni 2008 om 20:19.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 20:17   #203
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En weet je wat noch straffer is, als je 5 jaar van u leven besteed hebt aan het graven van een helele grote put in u achtertuin, ga je in ruil voor die put waarscheinlijk geen hoop goederen terwaarde van 5 jaar arbeid kunnen afhalen.
Alé; zover zijn jullie al.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 10 juni 2008, 20:22   #204
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Alé; zover zijn jullie al.
ken jij dan Marxisten die ooit zo ver zijn geweest?
Oud 10 juni 2008, 20:24   #205
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen; ge zijt de eerste die zo slim is.
Oud 10 juni 2008, 20:32   #206
Dope
Gouverneur

Dope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
De arbeidwaarde proberen te ontkrachten door schommelingen in verkoopprijs is volkomen nutteloos.
mij lijkt het de lakmoesproef
arbeidswaardetheorie gebuisd
wat waar is, is werkelijk
Dope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 20:44   #207
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En weet je wat noch straffer is, als je 5 jaar van u leven besteed hebt aan het graven van een hele grote put in u achtertuin, ga je in ruil voor die put waarscheinlijk geen hoop goederen terwaarde van 5 jaar arbeid kunnen afhalen.

De arbeidwaarde proberen te ontkrachten door schommelingen in verkoopprijs is volkomen nutteloos. ik ga binnekort Marx zijn theorie is deftig uitleggen voor u, maar heb daar even geen zin in.
ik hoop dat u het niet erg vind.

kent er iemand toevalig deze nog van bleu oyster cult?
http://nl.youtube.com/watch?v=cMYSWi...eature=related
Zou je dan tegelijk kunnen verklaren hoe het kan dat de waarde van telefoons verandert?
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 20:52   #208
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen; ge zijt de eerste die zo slim is.
Ik bedoel, ken jij Marxisten die denken dat die put automatisch de waarde heeft van 5 jaar.
Oud 10 juni 2008, 20:52   #209
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Zou je dan tegelijk kunnen verklaren hoe het kan dat de waarde van telefoons verandert?
Allé, ik zal mijn best is doen.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 10 juni 2008 om 20:53.
Oud 12 juni 2008, 21:30   #210
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik "prevel" dat niet zonder rede, weet je?
Het punt van dat maatschappelijk noodzakelijke, is dat de waarde bepaald word in een bepaalde maatschapij in een bepaalde periode. Als jij nu als stinkend rijke burgeois libertarier ( )mijn diamand zou willen hebben, dan zal ik idd een compensatie vragen.
Want... mommenteel is het nog steeds zo dat diamanten opgraven en bewerken veel arbeid vraagt.
Allez serieus, wat kan jou dat nu schelen? "Ha, Percalion, ja, ik zou je graag deze mooie diamant willen geven die ik zomaar gevonden heb, alleen is het zo dat er maatschappelijk gezien redelijk veel arbeid nodig is om dat te vinden dus bon, ik ga je toch vierduizend euro moeten vragen."

En denk je echt dat ik dan ga zeggen: "Ha, Garnaalbeer, ja, dat begrijp ik hoor; en aangezien het produceren van acht papiertjes waar "500 euro" opstaat maatschappelijk gezien evenveel arbeid vereist als het vinden van de gemiddelde diamant zal ik gaarne mijn "hoeveelheid arbeid", belichaamd in die acht papiertjes, wisselen voor jouw belichaming van dezelfde hoeveelheid arbeid."
Citaat:
Als iedereen diamanten kan vergaren door 3 keer in de handen te klappen dan zou de waarde al veel lager liggen.
Ah ja uiteraard, omdat het aanbod dan veel groter is.
Oud 12 juni 2008, 21:34   #211
Percalion

Standaard

Garnaalbeer heeft echter wel gelijk dat prijsvariaties an sich de arbeidswaardeleer niet ontkrachten, ook marktprijzen kunnen afwijken van hun evenwichtsprijzen zonder de wet van vraag en aanbod te ontkrachten.

Op een zuiver methodologisch vlak: de wet van vraag en aanbod kan logisch worden afgeleid uit eenvoudige feiten in verband met het menselijke handelen (met name afnemend marginaal nut en schaarste van goederen). Daartegenover staat dat de arbeidswaardeleer beroep moet doen op nieuwe entiteiten ("maatschappelijk noodzakelijke arbeid"), wat op zich het principe van Occam schendt, en bovendien kan de arbeidswaardeleer het transmissiemechanisme, het causaal mechanisme niet verklaren waardoor prijzen naar hun evenwicht-in-termen-van-maatschappelijke-arbeid zouden moeten tenderen. Alsof dat nog niet erg genoeg is, is er nog de ondergedetermineerdheid van theoriekeuze: dezelfde feiten die de arbeidswaardetheorie "bewijzen", zijn evengoed bevestigingen van de wet van vraag en aanbod.

Maar ik hoop dat Garnaalbeer hierover een apart topic wil opstarten, zodat dit subforum eindelijk iets theoretischer kan worden.

theorie
Oud 12 juni 2008, 21:44   #212
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geschiedenis via de positieve wetenschappen benaderen en in statistieken zetten.
Oud 13 juni 2008, 09:54   #213
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

wie denkt dat we vandejaar een teveel gaan hebben aan voedingsstoffen? Alé alst weer blijft meevallen hé...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2008, 19:48   #214
Groentje-18

Standaard

Citaat:
16/06 Goedkoop Lijnabonnement voor bescheiden inkomens

Het goedkoopste Lijnabonnement, namelijk 25 euro per jaar, zal binnenkort ook gekocht kunnen worden door gezinnen met bescheiden inkomens.

Het gaat over mensen die onder het OMNIO-statuut vallen en een bruto gezinsinkomen hebben tot 13.321,80 euro per jaar, vermeerderd met 2.464,56 euro per gezinslid. Dit heeft Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen Kathleen Van Brempt beslist. De mutualiteiten werken momenteel aan een eenvormig attest dat mensen nodig hebben om dit abonnement aan te vragen.
340.000 Vlamingen

Vandaag zijn de goedkope abonnementen van 25 euro enkel toegankelijk voor de groep van weduwen, invaliden, gepensioneerden, wezen, mensen met een leefloon of inkomensgarantie. Met de nieuwe maatregel zullen ongeveer 340.000 mensen in Vlaanderen een goedkoop abonnement kunnen krijgen. Concreet gaat het bijvoorbeeld over een werknemer in een kapsalon, alleenstaand met één kind ten laste.

Minister Van Brempt kondigde deze maatregel maandag aan naar aanleiding van de resultaten van een enquête die door het magazine Flair en Gelijke Kansen in Vlaanderen werd gehouden over éénoudergezinnen. Uit deze enquête blijkt dat de helft van de éénoudergezinnen het financieel vaak moeilijk heeft. Een kwart van de mensen gaf ook aan dat gratis openbaar vervoer hun leven zou verbeteren.
Ik kom hiermee wel niet tegemoet aan de wens van Percalion, maar dit ongetwijfeld goede nieuws voor het milieu en de mensen die nu recht maken op zo'n abonnement wou ik toch even vermelden.
Oud 16 juni 2008, 20:01   #215
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ha; tof. Krijg ik alweer recht op een goedkoper busabonnement.
Oud 16 juni 2008, 21:06   #216
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Doe daar nog de ontwrichting door klimaatsverandering bij.

Maïs naar record na overstromingen in VS
Maïs is naar een recordprijs van bijna 8 dollar per schepel (25,4 kilo) gestegen. De oogsten in de VS, de grootste producent en uitvoerder van maïs, worden geteisterd door stormweer.
(belga) - De prijs van maïs steeg 3,5 procent en ook soja, tarwe en rijst werden duurder. De overstromingen in de Amerikaanse Midwest veroorzaken honderden miljoenen dollars schade. De Amerikaanse voorraad maïs zakt mogelijk 53 procent tot het laagste peil in dertien jaar.

De voorbije twee weken werd maïs 33 procent duurder. Het voorbije jaar steeg de prijs met 85 procent, als gevolg van de stijgende vraag naar biobrandstoffen en veevoeder. De stijgende welvaart in Azië zorgt immers voor meer vleesconsumptie.

De Amerikaanse Midwest krijgt af te rekenen met overvloedige regens. Meer dan 11 miljoen mensen van negen staten in de Midwest werden door de overstromingen en zware regenval van de laatste weken getroffen, aldus het federaal hulpagentschap (Fema).

In de staat Iowa is het aantal dakloze mensen al opgelopen tot 36.000 nadat ze door zware overstromingen uit hun huizen werden verdreven. In het midden van de week wordt verwacht dat de Mississippi buiten zijn oevers zal treden, waardoor volgens de nationale weerdienst ook delen van Missouri en Illinois zullen getroffen worden.

Alleen al in Iowa gaan de autoriteiten intussen uit van schade met een omvang van meer dan twee miljard dollar (1,3 miljard euro) enkel door het teloorgaan van oogsten en handel.

Bron: DE TIJD
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 14:09   #217
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Ha; tof. Krijg ik alweer recht op een goedkoper busabonnement.
Ik weet dat je moeilijkheden hebt met interpreteren dus toch even voordat je ergens gaat klagen: ik denk niet dat je er twee krijgt.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 18 juni 2008 om 14:10.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2008, 14:21   #218
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Maïs naar record na overstromingen in VS
Overstromingen, dertig jaar geleden bestond dat niet, hé.
Oud 18 juni 2008, 14:22   #219
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik weet dat je moeilijkheden hebt met interpreteren dus toch even voordat je ergens gaat klagen: ik denk niet dat je er twee krijgt.
Dat denk ik ook niet. Maar ik weet wel dat mijn vorig gratis binnenkort afloopt. Dus, dankje Kathleen.
Oud 18 juni 2008, 22:35   #220
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook niet. Maar ik weet wel dat mijn vorig gratis binnenkort afloopt. Dus, dankje Kathleen.
Maar de oude regels om aan dat abo te komen vervallen niet hoor, dus je komt gewoon dit jaar opnieuw in aanmerking normaal gezien.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be