Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2008, 16:50   #161
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De parousie zou zich tijdens de generatie van Jezus aankondigen op een niet mis te misverstane wijze. Lees Mattheus, 24. Jezus beschrijft het naderen van de Eindtijd. Dat is ook wat de eerste christenen dachten.

Dit zei Jezus dus:

[33] Zo moeten jullie ook weten, wanneer je dat allemaal ziet, dat het dan vlak voor de deur staat. [34] Ik verzeker jullie, deze generatie gaat niet voorbij voordat dit allemaal gebeurd is. [35] Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden gaan niet voorbij. [

Niets is minder waar gebleken.
Het is duidelijk dat jij geen flauw benul hebt van het koninkrijk der hemelen, dat weldegelijk reeds gekomen is en nog steeds bestaat.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 16:54   #162
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Het is duidelijk dat jij geen flauw benul hebt van het koninkrijk der hemelen, dat weldegelijk reeds gekomen is en nog steeds bestaat.

Paulus.
Ik zie er toch maar weinig van in deze wereld. Maar goed, we gaan niet op de namen vitten. In ieder geval is de Eindtijd niet gekomen zoals Jezus het voorspeld had want nogmaals, wat hij in Mattheus voorspelde heeft zich dus nooit gerealiseerd.

Ik verzeker jullie, deze generatie gaat niet voorbij voordat dit allemaal gebeurd is.

Immers, 'deze generatie' is al tweeduizend jaar dood. Maar goed dat de gemeenten van Paulus dat nooit geweten hebben...

Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2008 om 16:56.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 17:02   #163
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie er toch maar weinig van in deze wereld. Maar goed, we gaan niet op de namen vitten.
Zijn koninkrijk is niet van deze wereld.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 17:06   #164
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie er toch maar weinig van in deze wereld. Maar goed, we gaan niet op de namen vitten. In ieder geval is de Eindtijd niet gekomen zoals Jezus het voorspeld had want nogmaals, wat hij in Mattheus voorspelde heeft zich dus nooit gerealiseerd.
Nog even geduld.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 17:15   #165
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bij de eerste christenen wordt wel naar Paulus gerefereerd als 'de apostel', hetgeen me toch een eretitel lijkt.

De hiërarchie is niet echt onbijbels. Als men tegen iemand zegt (ik ga het wat meer profaan maken): 'gij zijt het betonnen fundament waarop ik mijn huis zal bouwen', dat heeft de persoon tegen wie men dit zegt toch een stapje voor op anderen. Niet? In die zin is er wel een hiërarchie.
Alle apostels waren gelijk en als je het daar niet mee eens bent zou ik toch graag eens wat bronnen zien.

En nee Petrus was niet de rots ... . Dit is een katholiek verzinsel en een foute interpretatie. U moet eens luisteren naar wat Peter Ruckman daarover te zeggen heeft. De rots is Jezus zelf !!
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 17:16   #166
system
Banneling

Standaard

[quote=luc154;3526818]Welke generatie?

Kletskoek. Zie mijn antwoord hierboven.
Citaat:
Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet'.
Oorlogen zijn er altijd geweest. Lang vóór Jezus' tijd. En die waren even gruwelijk.

Citaat:
'Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil.'
Christenen zijn in het begin vervolgd geworden. Toen had de Laatste dag dan moeten komen. Maar daarna hebben de christenen her en der gedurende 1700 jaar de anderen vervolgd. Als er ooit een 'Eindtijd' is geweest, dan is het wel voor de indianen van het Amerikaans continent geweest. Letterlijk een Eindtijd dan, want zij werden gedecimeerd door de christenen.

Citaat:
'Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan'
Welke gruwel. Er gebeuren de hele tijd gruwelijkheden. Voor het ogenblik is Oost-Congo een grote gruwelkamer en knekelhuis.

Citaat:
Hebben de apostelen dan gehoord van oorlog? Hebben de apostelen de gruwel der verwoesting gezien?
Volkomen irrelevant en fout. De tijd van de Apostelen was nu juist de tijd van de Pax Romana. Men kon vrij gemakkelijk en vrij veilig reizen door het hele Romeinse rijk. Kijk naar Paulus en de apostelen zelf. En als de apostelen de val van Jeruzalem hebben meegemaakt, dan zijn het de joden die de strijd zijn begonnen. Maar de apostelen hebben de val van Jeruzalem niet eens meegemaakt. Die waren al weg uit Jeruzalem. Overigens hebben de christenen vaandelvlucht gepleegd zonder de stad te helpen verdedigen. Immers,zij vluchtten vóór de val van de stad naar het overjordaanse Pella.

Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2008 om 17:21.
Oud 25 juni 2008, 17:19   #167
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn koninkrijk is niet van deze wereld.

Paulus.
Jammer genoeg zijn schijtvolk wel.
Oud 25 juni 2008, 17:21   #168
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alle vier hebben ze het over de opstanding. Alle vier.

Paulus.
Als ze geïnspireerd waren, dan moeten de vier evangeliën waar zijn. Als ze waar zijn dan moeten ze met elkaar overeenstemmen.
Oud 25 juni 2008, 17:29   #169
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Alle apostels waren gelijk en als je het daar niet mee eens bent zou ik toch graag eens wat bronnen zien.

En nee Petrus was niet de rots ... . Dit is een katholiek verzinsel en een foute interpretatie. U moet eens luisteren naar wat Peter Ruckman daarover te zeggen heeft. De rots is Jezus zelf !!
Dat zegt u. Ik ga door op wat in de bijbel staat. En daar staat in Mattheus,16:

“Op mijn beurt zeg ik u; gij zijt Petrus, en op deze steenrots zal Ik mijn Kerk bouwen, en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen. En u zal Ik de sleutels geven van het rijk der hemelen. En al wat ge op aarde zult binden, zal ook in de hemel gebonden zijn; en al wat ge op aarde zult ontbinden, zal ook in de hemel ontbonden zijn.”

Niet alleen is Petrus de rots. Hij krijgt van Jezus zelfs de sleutel van het Rijk der Hemelen met alle macht die erbij hoort. En dat is niet niks als ik het zo lees.

U bent zoals uw collega. Die fantaseert er ook op los omdat het in zijn kraam past.

Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2008 om 17:31.
Oud 25 juni 2008, 17:34   #170
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk.

De opstanding van Lazarus staat niet in het Marcus evangelie. Maar is dat een argument?

....
Uiteraard!
Oud 25 juni 2008, 17:52   #171
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft dat dan ook gedaan.

Paulus.
Als het waar is van de opstanding, waarom verscheen jezus niet aan zijn vijanden ? Waarom ging hij niet op bezoek bij Kajafas, de hoge priester ? Waarom maakte hij geen triomfantelijke tocht door Jeruzalem ? Als hij werkelijk ten hemel ging, waarom deed hij dat dan niet publiekelijk in de aanwezigheid van zijn vervolgers ? Waarom moest dit grootste wonder der wonderen plaatsvinden in het geheim, in een hoek ? Het was een wonder van jewelste dat aanschouwd had kunnen worden door een enorme menigte, een wonder dat niet kon worden nagedaan, een wonder waardoor honderdduizenden mensen zouden worden overtuigd.
We gaan het simpel houden, na het verhaal van de Verrijzenis, werd de verijzenis een noodzakelijk dogma. Ze moesten zich ontdoen van het lichaam. En zo zijn er vele andere interpolaties in de evangeliën en de brieven der apostelen.
Oud 25 juni 2008, 17:54   #172
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Nog even geduld.
Ja, ja, als we maar lang genoeg wachten, zit de kans er dik in dat de wereld wel eens zou kunnen vergaan. U zegt nu hetzelfde als Paulus. Alleen, die zei dat al 2000 jaar geleden. En Jezus dacht dat dit zou gebeuren in zijn tijd.

Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2008 om 17:57.
Oud 25 juni 2008, 18:00   #173
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ja, als we maar lang genoeg wachten, zit de kans er dik in dat de wereld wel eens zou kunnen vergaan. U zegt nu hetzelfde als Paulus. Alleen, die zei dat al 2000 jaar geleden. En Jezus dacht dat dit zou gebeuren in zijn tijd.

Lees 2 Petrus 3:8:
'Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.'

Dus 2000 jaar is voor God als 2 dagen.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 18:10   #174
system
Banneling

Standaard

Citaat:
'Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag.'

Ja d�*t zal wel. De schrijver van brief 2Petrus zat met hetzelfde probleem als Paulus. Vele christenen namen het zo maar niet dat de parousie toch maar niet kwam. En toen heeft men iets bedacht om deze gelovigen te sussen. En men bevroedde dus een zwak (én leugenachtig) argument. Men doet de schrijver zeggen: ja maar, ge moet dit niet letterlijk opvatten ( kon ook moeilijk vermits de parousie nooit was gekomen), want voor de heer kan één dag duizend jaar zijn.

Zo ken ik er ook nog wel een.

Laatst gewijzigd door system : 25 juni 2008 om 18:10.
Oud 25 juni 2008, 18:23   #175
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Je moet goed beseffen dat Jezus helemaal niet zo beroemd en was in zijn dagen voor de wonderen die Hij deed. Die wonderen waren maar bijzaak. Dat bewees gewoon dat het 'Koninkrijk van God' gekomen was. De joden kenden die term zeer goed. Johannes de doper had het hun immers voorspeld.
Citaat:
Neen. Weet je waarom Jezus beroemd was? Waarom Hij zo speciaal was?
...

....

Laatst gewijzigd door Andro : 25 juni 2008 om 18:23.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 18:40   #176
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als jij denkt dat het koninkrijks Gods nooit gekomen is, dan raad ik u sterk en dringend aan om daarnaar op zoek te gaan. Dat is volgens Jezus in Mattheus 6: 33. het eerste wat je zou moeten doen.

Paulus.
Leer nu toch eens zelf denken, oh nee, idd dat is een zonde.
Oud 25 juni 2008, 18:43   #177
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...
Het is helemaal niet zeker dat het om die Marcus zou gaan. Het kan net zo goed een andere Marcus zijn die eerst met Paulus en later met Petrus meeging.

Het evangelie van Marcus kan net zo goed door een heel iemand anders geschreven zijn. De auteur is eigenlijk onbekend.

Paulus.
Lekker overtuigend.
Oud 25 juni 2008, 19:22   #178
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Leer nu toch eens zelf denken, oh nee, idd dat is een zonde.
Een lobotomie is standaard bij fundis.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2008, 22:57   #179
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oh, dus de aarde kan best enkele miljarden jaren oud zijn... Deze tekst van Petrus zet elke tijdsaanduiding in de bijbel - ervan uitgaande dat het het woord van jouw god is - op losse schroeven.
Oud 25 juni 2008, 23:15   #180
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Wat er eigenlijk staat is dat voor God tijd van geen belang is, hij staat nl buiten de tijd. Dit heeft dus niks met de creatie of met de terugkeer te zien.

Dit is dus een voorbeeld van beeldspraak ... .
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be