![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uit de Standard van zaterdag 28 juni 2008 We hâ gjin taalstriid STEVEN DE FOER Sneek/Snits. Het naambordje van de gemeente staat in twee talen. Geen van beide is beklad met zwarte verf. Het is bijna avond als ik aankom in Sneek, hartje Friesland, een van de Elf Steden. Ik ben helaas een paar dagen te laat voor een van de beroemde alternatieve elfstedentochten: eentje voor vaartuigen op zonne-energie. Maar ik ben hier niet voor het schaatsen, skûtsjesilen of fierljeppen. Ik ben geïnteresseerd in de taalverhoudingen, die toch ook hier wel eens tot strubbelingen moeten leiden? In een feesttent op een grasveld loopt net de gemeenteraadszitting op zijn laatste benen. Een unieke zitting met een glas na afloop voor alle geïnteresseerden, omdat het de laatste voor het zomerreces is. Het debat gaat over de aankoop van een nieuw orgel voor een tot cultureel centrum omgevormde kerk, en verloopt tot mijn verbazing haast volledig in het Fries. Smuk (fijn, tof) vinden Corry Bergstra en Klaas Visser het, dat hun burgemeester Arno Brok de vergadering in het Fries leidt. Temeer daar hij van origine een Zuid-Hollander is. Daar kunnen onder meer de laatste commissarissen van de koningin (provinciegouverneurs) Ed Nijpels en Hans Wiegel een puntje aan zuigen. 'Die spraken alleen uit beleefdheid drie woorden Fries. Nu krijgen we een nieuwe commissaris van de koningin, John Jorritsma, de meest Friese in 150 jaar.' Bergstra en Visser zijn gemeenteraadslid voor de Fryske Nasjonale Party (FNP), die zeven van de 55 zetels in de provincieraad van Friesland heeft maar aan de nationale verkiezingen niet deelneemt. 'Dat zou niet veel zin hebben. Wij zijn Nederlanders, tenslotte. Wij ijveren niet voor onafhankelijkheid van Fryslân of zo. Alleen voor het behoud van onze taal - het is een aparte taal, geen dialect van het Nederlands - en cultuur, en een stevige positie van het Fries in het onderwijs.' Friestalige scholen bestaan er niet, maar in de meeste scholen wordt er wel afwisselend in het Nederlands en het Fries lesgegeven. 'En dat is maar goed ook, want onze taal heeft het moeilijk. Als een Fries met een import trouwt, voeden ze toch meestal hun kinderen in het Nederlands op. Als er in gezelschap vier Friezen en één Hollander zijn, wordt er ook al snel Nederlands gesproken.' Klinkt bekend. Maar er is ook goed nieuws. Vroeger keek de burgerij in de steden - zeker in Leeuwarden - een beetje neer op het Fries, die boerentaal. Nu is de houding veel positiever geworden. Misschien voor een stukje door artiesten zoals De Kast en Twarres, die grote hits scoorden met Friese nummers. Of het wereldberoemde topmodel en L'Oréal-gezicht Doutzen Kroes, die in New York woont maar vaak op Omrop Fryslân te zien is en een Friese zonder kapsones blijft. Kroes' fraaie lippen sieren de etalages van vele winkels, in de campagne 'praat mar Frysk'. 'sAnderendaags loop ik door het centrum van Sneek. De opschriften in winkels zijn eentalig Nederlands, maar het praatje met de klanten is bijna steeds in ùs mèmmetaal (onze moedertaal). Leidt dat hier dan nooit tot wrijvingen? 'Nee', zegt de bakkerin. 'Je past je gewoon aan. Sommige klanten spreken Nederlands, anderen ons stadsdialect het Sneeks, en de meesten - zeker die uit de dorpen - Fries. Dat loopt hier vlot. We hâ gjin toalstriid, lokkich genuch.' Een groenteboer even verderop krijgt het wel eens op de heupen 'van de import, zeker die uit de Randstad. Maar wat doe je eraan? We zijn te klein om grote eisen te stellen. D�*t is jullie probleem in België. De twee taalgroepen denken dat ze de belangrijkste zijn: dan kom je nooit door één deur.' |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't Fries zit trouwens in de lift sedert enkele jaren. Er worden veel meer officiële documenten in het Fries opgesteld (die zijn trouwens eentalig en worden niet vergezeld van een Nederlandse vertaling) dan ooit tevoren, er volgen veel meer kinderen Fries dan ooit in de geschiedenis, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt. Ik vind ook dat de Friezen niet zo afhankelijk van de rest van Nederland moeten optreden, zoals ze dat nu doen. Vanuit praktische optiek is overschakeling op het Nederlands zinvol, maar we hadden in het verleden al moeten bewerkstelligen dat Friesland, eentalig Fries is (m.u.v. gebieden in Friesland die Nederlandstalig zijn, zoals Weststellingwerf).
Het probleem is gewoon dat niemand Fries kan, behalve de Friezen zelf. Hetzelfde geldt voor mijn Waalse familie, als die hier op bezoek komt. Eén Waal is al genoeg om het hele gesprek Franstalig te maken. Verschil is natuurlijk wel, dat Vlaanderen het motor is achter België, en Friesland slechts enkele procenten van het Nederlandse BBP uitmaakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
|
![]() Citaat:
Enkel in rond Brussel voelen ongeveer 1/3 van de Franstaligen zich zodanig opgejaagd wild dat ze alleen maar rabiater Franstalig worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() Inderdaad, het niet moreler een taal te verdedigen dan een land. Het Nederlands werd ons ook maar opgedrongen door Germaanse invallers. De Kelten en de Romeinen waren er de slachtoffers van. Voor wanneer de Vlaamse excuses aan de Kelten en de Romeinen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
![]() De oproep van de gemeente Overijse om iedere handelaar aan te geven die affiches in een andere taal dan het Nederlands uithangt via een e-mailadres van Gmail ([email protected]),
http://www.hln.be/hln/nl/958/Multime...chrappen.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() Ik herinner me dat uw minister Keulen vorige week het gemeentebestuur van Overijse hiervoor nog heeft terechtgewezen. Reden: klachten van de rijken aldaar. De armen daarentegen: geen genade voor dat gespuis. Examen Nederlands. Anders geen rechten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven herhaal ik bij deze mijn eerder gestelde vraag: voelen de Franstaligen zich door zo'n pietluttigheid "opgejaagd"? Is dat alles? Arme mensen als ze daar al die heisa over maken... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij mijn weten reageerde minister Keulen slechts op informatie die hem via de media heeft bereikt. De dag nadien verklaarde de burgmeester voor diezelfde media dat minister Keulen totaal verkeerd werd ingelicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...e-melden.dhtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() Iemand die in het Nederlandstalig gebied van België komt wonen, zijnde Vlaanderen, moet bereid zijn de taal aan te leren, zijnde het Nederlands. Dat is toch evident. Als ik in Wallonië ga wonen of in Kualalumpur in Maleisië, en ik ben van plan daar heel mijn leven te blijven wonen, dan moet ik toch de taal leren van het land waar ik verder mijn hele leven ga slijten. Daar kan toch geen discussie over zijn. Dat is toch maar normaal, het is in mijn eigen belang én respectvol tegenover het land waar ik een nieuw leven ga beginnen. Ik begrijp die hele discussie niet.
Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 16:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
In De Standaard gelezen: een prof aan de ULB vraagt elk jaar aan 1ste jaars in welke regio ze wonen. Verschillende studenten uit Tervuren (in VL zonder faciliteiten) vallen iedere keer uit de lucht wanneer ze horen dat ze in eentalig VL wonen. Ze zijn ervan overtuigd dat ze in 2-talig Brussel wonen. wat moet het dan niet zijn voor sociaal-zwakkeren die niets van politiek kennen en denken dat ze in 2-talig België zijn? Laatst gewijzigd door azert : 29 juni 2008 om 16:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |