![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister
|
![]() Citaat:
graag wil geloven, dan doe je dat maar, hoor. Hoe zit het overigens met Arabische ambitie die alles wat Joods was terug de zee in wilde smijten om zo duur betaalde én ontwikkelde grond terug te kunnen pakken? en trouwens, wat voerden e Arabieren eigenlijk uit op een grondgebied dat hun dus niet toebehoorde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(*) Even ter herinnering: -in de 19de eeuw waren er een paar tienduizend joden in Palestina. -in de begin 21ste eeuw zijn er ver boven de 5 miljoen joden in Palestina Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2008 om 11:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
2. Als je dan toch per se met andere landen wil vergelijken, doe het dan meteen goed. En kijk ook bvb naarEuropese landen, waar -oh, wonder- geen wettelijke discriminatie op basis van geloof en afkomst heerst. Israel wil zichzelf heel graag een "baken van de democratie in het MO" noemen. Maar zich vergelijken met andere democratische landen is toch nog iets te gevaarlijk blijkbaar.
![]() |
![]() |
#144 |
Banneling
|
![]() In de 19de eeuw leefden er ongeveer 100.000 Arabieren in Turks Palestina. Met de Joodse inwijkelingen en het terug in cultuur brengen van het verdorde land, begon ook de massale inwijking van Arabieren. Naast elke nieuwe kibboets ontstonden er verschillende Arabische dorpjes die profiteerden van werkverschaffing en welvaart die de Joodse inbreng bracht. Die nieuwe Arabische dorpjes werden later gretig samengeteld met alle Arabische dorpen die zogezegd door de Israëliërs werden vernietigd en waar nog steeds 'sleutels' van huizen circuleren bij Arabische vluchtelingen van toen. Palestina bestaat in feite maar sinds 1920, dat de naam was die de Britten eraan gaven toen ze na de Eerste Wereldoorlog die gebied hadden afgenomen van het (Turks)Ottomaanse Rijk dat vierhonderd jaar lang die gebied liet verkommeren tot er alleen maar zand, rotsen, distels en doornen overbleven. Niet bepaald een 'cadeau' voor de Joden.
Laatst gewijzigd door roskam : 5 juli 2008 om 11:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Lukke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, ik beperk mij tot Israël. Nee, Israël streeft niet om hèt voorbeeld van democratie te worden of te zijn van de wereld. Dat hebben de anti-Zionisten ervan gebakken. Niet toevallig is het dat al wèl en al van bij het begin vergeleken met zowat alle landen van het Midden Oosten. Bovendien snap ik niet goed waarom volgens u ik Israël alleen mag en moet vergelijken met Europese landen, daar waar bijvoorbeeld m.i. een èchte Europese staat zoals Turkije en haar eventuele toetreding tot de EU, hier nagenoeg nergens wordt verdedigd, integendeel. Hier wordt duidelijk met twee maten en twee gewichten gemeten. Als het Israël betreft kan het geen pas verkeerd zetten of het groot kanon wordt bovengehaald, als Iran dreigt de Israëlische staat te vernietigen, en voorafgaand jarenlang èn systematisch negationisme en antisemitisme verspreid al van op de lagere schoolbanken, wordt er gezalfd, vergoelijkt en geminimaliseerd. Datzelfde Iran dus, dat Hezbollah bevoorraad met wapens en middelen. Leg mij eens uit waarom dat verschil in benadering van toch wel eenzelfde probleem waar alle landen van het M-O mee te maken hebben maar anders worden geciteerd en gevalideerd? Laatst gewijzigd door roskam : 5 juli 2008 om 12:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nogmaals, -in de 19de eeuw waren er een paar tienduizend joden in Palestina. -in de begin 21ste eeuw zijn er ver boven de 5 miljoen joden in Palestina En waar denkt u zo dat die 5 miljoen joden zich gevestigd hebben? Op het land van verdreven Palestijnen. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. Waar zouden die 5 miljoen zich anders wel hebben kunnen vestigen. Of dat land was bezaaid met doornen of met distels, is in deze volstrekt irrelevant. Het is niet omdat u uw tuin niet onderhoudt en deze overwoerkerd wordt met brandnetels, dat ik me daarom uw tuin mag toeeigenen. Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2008 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Blijkbaar heeft u de vraag dus niet goed begrepen. We gaan het gemakkelijker maken. 1. Vindt u het correct dat er in Israel een de facto apartheidsregime heerst? (Ja/neen volstaat) Ter verduidelijking: een apartheidsregime is een regime zoals we het in Zuid-Afrike kenden. En ik vraag enkel of u dit moreel aanvaardbaar vindt, niets meer of niets minder. 2. Israel wordt door de pro-Israelische lobby steevast voorgesteld als baken van democratie in het MO. Niet omgekeerd. 3. Ik heb letterlijk het volgende gezegd: Citaat:
![]() U mag Israel dus gerust vergelijken met Turkije. Misschien is dit zelfs een interessante vergelijking: beide landen onderdrukken bepaalde groepen. Alleen volgt volgens mij Turkije net iets beter de internationale rechtsregels op. Ik kan me bvb niet herinneren dat Turkije ooit een arrest van het ICJ naast zich heeft neergelegd... 4. Iran? Ik dacht dat ik had gevraagd te antwoorden op een vraag over Israel. Ik citeer mezelf nogmaals: Citaat:
Ik zeg wel dat Israel om o.a. deze redenen veel aandacht trekt.
,,I don't want to make the wrong mistake" --G. Bush Sr. >>CSD-blog 2007 en CSD-blog 2008 Laatst gewijzigd door danielsjohan : 5 juli 2008 om 13:10. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een fabel dat de Palestijnen werden 'verdreven', alhoewel dat in een beperkt aantal gevallen wel zo geweest is. Maar jouw plaatje is weer verre van incompleet. U doelt natuurlijk op de 'Naqba' ('catastrofe') die zegt dat de stichting van de Joodse staat vergezeld zou zijn gegaan door een etnische zuivering en ontrechting van de Palestijnen door de Israëli's èn dat die gepland zou zijn geweest. Lees dan bv dit ontnuchterend relaas De naqba en de waarheid, van de hand van de vooraanstaande historicus Efraim Karsh (hoofd Midden-Oosten Studies van het Londense Kings College) dat vorige maand verscheen in het Amerikaanse tijdschrift Commentary. Karsh maakt hierin gebruik van vooral op het gebied van recente research van tot nu toe genegeerde documenten. De recente openbaarmaking van miljoenen documenten uit de periode van het Britse mandaat (1920-1945) en Israëls jonge jaren, documenten die door eerdere generaties schrijvers niet aangeboord konden worden en die door de 'nieuwe historici' genegeerd of verdraaid werden, schilderen een veel gezaghebbender beeld van de historische gebeurtenissen. Hij beschrijft ondermeer hoe enorme aantallen Palestijnse Arabieren door hun eigen leiders en door Arabische strijdkrachten uit hun huizen verdreven, deels uit militaire overwegingen, deels om te voorkomen dat zij burgers van de Joodse staat in wording zouden worden. Het bekendste voorbeeld is dat van Haifa: tienduizenden Arabieren werden verordonneerd of gedwongen de stad te verlaten, op basis van instructies van het Arabische Hoge Comité (AHC). Dit gebeurde ondanks intensieve Joodse pogingen om hen te overtuigen te blijven. Enkele dagen eerder was de 6000 zielen tellende Arabische bevolking van Tiberias door zijn eigen leiderschap tot vertrek gedwongen, tegen de Joodse wensen. In Jaffa, de grootste Arabische stad in Palestina, organiseerde de gemeente de transfer van duizenden inwoners, over land en zee. In Jeruzalem verordonneerde het AHC het vertrek van vrouwen en kinderen en de inwoners van verschillende stadswijken werden door lokale bendeleiders uit hun huizen verdreven. Tienduizenden inwoners van plattelandsdorpen werden in opdracht van het AHC door locale Arabische milities of door het ALA verdreven. Laatst gewijzigd door roskam : 5 juli 2008 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2. Ik ben niet op de hoogte van het bestaan van een zgn. Israëlische lobby. Ik ben bekend met het boek De Israël Lobby van John Mearsheimer dat in het algemeen als 'niet wetenschappelijk, smakeloos en antisemitisch' wordt afgedaan. Ik kan mij daar bij aansluiten. Wat niet betekent dat Joden zich niet verenigen in Joodse en Zionistische organisaties die nauwe banden onderhouden met de staat Israël. En waarom zouden ze dat niet mogen? 3. Mijn verwijt was jouw vraag waarom ik Israël niet mag vergelijken met haar buurstaten maar wel moet vergelijken met andere landen waarin ze geografisch niet eens een grens mee deelt. 4. Israël is helemaal niet het enige land in de regio met kernwapens, als ze die al hebben want: ik heb daar nog nooit een bewijs van gezien en u ook niet. Andere landen die tegen VN-resolutie 181 stemden in 1947 (de oprichting van een Joodse en een Arabische staat op het grondgebied van het voormalige Britse mandaat) zijn bijvoorbeeld Indië en Pakistan, landen die wel degelijk over kernwapens beschikken en zich van bij het begin keerden tegen het bestaansrecht van Israël. Ook tegenstemmers Cuba, Iran en Irak hadden in het verleden (of nog hebben) hun uiterste zinnen gezet op het verwerven van kernwapens. Herinner je de Cuba-crisis van oktober 1962 toen Castro kernwapens plaatste. Irak heeft een trieste geschiedenis van chemische oorlogsvoering, en had eind jaren 80 een nucleair bewapeningsprogramma op touw staan dat keer op keer door het Westen werd gekelderd. Thans blijft tegenstemmer van VN-Resolutie 181 nog over: Iran van negationist en antisemiet president Ahmadjinebad, waarvan we nog moeten afwachten hoe dit gaat uitdraaien. Laatst gewijzigd door roskam : 5 juli 2008 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En op de eerste plaats deze volkeren die de joden hebben verdreven toen Mozes met zijn ongeregelde bende het Beloofde Land binnenviel. Maar misschien zijn er geen nakomelingen meer van deze volkeren, want Jaweh gaf te toelating deze volkeren uit te moorden. De God der Joden gaf een 'license to kill' zo vernemen we in het Oude Testament. En de Joden hebben er gretig gebruik van gemaakt zo meldt ons eveneens het Oude Testament. Zelfs de kinderen slachtten ze af. En nu maar de moraalridder komen spelen terwijl ze zelf vroeger (nu ga ik dus ook terug naar 'vroeger') zich permanent schuldig maakte aan volkerenmoord bij de oorspronkelijke bewoners van het 'beloofde land'. Israel, noch beloofde land, noch heilig land. Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2008 om 16:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als u overigens (tegen beter weten in) twijfelt aan het bestaan van die wapens in Israel, moet u de bewijzen van Mordechai Vanunu eens bekijken. Je kan daarvoor ondermeer hier terecht. De man heeft van de bommen en hun componenten zelfs foto's genomen. ![]() Citaat:
Overigens is Iran ondertekenaar van het Nonpoliferatie verdrag en laat het controle toe van haar nucleaire installaties door de IAEA, in tegenstelling tot Israël. Iran heeft - zoals alle landen - het recht onderzoek te doen naar de civiele toepassing van kernenergie en dat onderzoek aan te wenden voor de opwekking van energie.
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Grapjas. Hij nodigde Joodse anti-Zionisten van de beruchte Joodse sekte Neturei Karta uit, zelfhatende Joden, die zijn er ook, net zoals zelfhatende extreemlinksen. Uw vrienden Faurisson en KKK'r David Duke waren daar ook. Ik weet niet meer of Norman Finkelstein, Lucas Catherine of Peter Edel daar ook waren. Dat moet ik even nachecken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat u alle Joden die tegen Israel ageren omschrijft als Citaat:
Citaat:
Wie er voor de rest op de conferentie aanwezig was, doet niet ter zake. De aanwezigheid van Joden daar (en 25.000 andere Joden die in vrede en met plezier in Iran leven) toont aan dat Ahmedinejad geen antisemiet is. That's my point.
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Adolf Eichmann, je weet wel - het SS brein achter de Jodendeportaties naar de vernietigingskampen, kende Hebreeuws en Jiddisj en is zelfs tijdens WOII op bezoek geweest in Israël. Maakt hem dat nu een Jodenvriend die het goed voor had met het Joodse volk? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat dus een politiek standpunt is waaruit blijkt dat hij niets heeft tegen (sommige) Joden en dus geen racist of antisemiet is. Inderdaad.
![]() |
![]() |
#160 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat heeft geen enkele relatie tot Achmedinejad, me dunkt. Behalve het feit dat dat ook wel een eng mannetje is, maar dan één met een visie (die ab-so-luut de mijne niet is). Overigens is Ahmedinejad niet bezig met het uitroeien van Joden of de planning daartoe. Alle uitspraken die hij gedaan heeft, gaan telkens over 'het zionistisch regime'. Dat is een politieke stellingname, geen racisme. Hij zegt nooit iets over of tegen de Joden. Alleen tegen de politiek van Israel.
![]() |
![]() |