![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Informeer eens naar zijn toekomstbeeld?
Is het zijn droom om voor altijd onder mama's vleugels te leven? Waarschijnlijk niet? Ik denk dat je zoon op de één of andere manier met zichzelf in de knoop ligt. Misschien kan je toch beter op zoek naar psychologische hulpverlening? Misschien eens gaan praten met een maatschappelijk werker? Bellen naar tele-onthaal? Of contact opnemen met het Centrum algemeen welzijnswerk of het geestelijke gezondheidszorgcentrum in je buurt. Er zijn desnoods ook gezinstherapeuten die aan huis komen, daarvoor hoeft je zoon dus niet het huis uit te gaan. (Heeft hij een sociale fobie misschien?) Hij hoeft hiervoor het niet zelf een probleem te vinden, dat een ander het een probleem vindt, is genoeg. In ieder geval niet wanhopen. Ik ken een jongen die zo gestopt is met school en jaren in de kelder heeft geleefd van zijn ouders, zich enkel bezighoudend met computerspelletjes en internet ... Het is nogal een hekel onderwerp wat we natuurlijk proberen te mijden dus ik weet niet hoe hij er terug bovenop is geraakt, maar hij is er terug bovenop geraakt. Hij gaat nu opnieuw naar een middelbare school om zijn diploma secundair alsnog te halen enzo, ook al is hij een vijftal jaar ouder dan zijn studiegenoten. Er is dus zeker nog hoop. ![]() Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juli 2008 om 16:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Ik zou niet de harde manieren gebruiken, want dit zal idd slechter uitvallen dan goed.
Ik zou hem duidelijk maken dat die situatie niet langer kan, zowel voor hem als voor jou. Ik zou hem proberen te overtuigen dat jullie beiden uiteindelijk in de goot kunnen belanden enz. Ik zou hem ook confronteren met het feit dat hij de mooiste tijd van zn leven aan het vergooien is: men is maar éénmaal jong, hoe ouder men wordt, hoe minder optie's er zijn...... Als ik je antwoorden lees, dan denk ik dat zijn grote probleem is: EEN SERIEUS MINDERWAARDIGHEIDSCOMPLEX, zó erg dat hij gewoon niet onder de mensen durft te komen. -waarom stopte hij zo abrupt met zn studie's, terwijl hij toch redelijk intelligent zou zijn? -waarom komt hij nooit onder de mensen, waarom heeft hij geen vrienden, zoekt hij ze niet op gaat, hij niet uit feesten? -waarom gaat hij nooit in op interimjobs? Hij kan toch proberen, heeft niks te verliezen? Integendeel, kan er iets uit leren en hij verdient geld. Dus een soort minderwaardigheidscomplex, gepaard met een depressie die daaruit voorkomt. Het feit dat niks meer uit zn handen komt, hij is compleet passief, doet me toch aan depressie denken. Ik denk dat je hem moet er proberen van overtuigen hulp te zoeken bij een degelijke psycholoog/psychiater. Het probleem zit hem in zn hoofd.
![]() |
#24 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Soms weet ik het ook niet meer hoor.Hij kan in het leven zelf kiezen ,hoeveel ouders dwingen hun kinderen niet tot allerlei dingen,hij kan gaan en staan waar hij wil en werk doen wat hij wil,en hij leeft eigenlijk helemaal niet....heb ik de indruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een vogel moet soms ook haar kleine jongeren uit het nest dúwen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Het lijkt alsof het hem allemaal niet kan schelen en niets hem nog interesseert, en dat is typerend voor een depressie. Maar dat weet je natuurlijk niet zeker. Er kan ook (nog) iets anders aan de hand zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() Dat moet je hem proberen duidelijk te maken. Als hij zal aanpakken en beginnen op zoek te gaan naar een job, zal hij wel 'iets hebben'. ![]() En wat heeft hij die drie weken in Spanje gedaan? En waarom lukte het toen allemaal wel? En waarom zou dat thuis niet lukken? Enfin, zoiets privé moet je hier natuurlijk niet op het forum gooien. Maar het zijn dingen die je met hem misschien kan bespreken. Als wat jij zegt niet volstaat, eventueel met een therapeut erbij. Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 juli 2008 om 16:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
Daarmee wil ik zeggen dat hij geen gedacht heeft van zn eigen mogelijkheden omtrent alles in het leven en in de wereld.
![]() |
![]() |
#29 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik ben echt geen moeder die niets heeft geprobeerd.Dit is ondertussen al jaren bezig en dan probeer je wel degelijk dingen uit.Het doet me goed iemand even te horen die hetzelfde denkt dan ik.Nu hem nog ergens naartoe krijgen,hoe ik dat moet doen,met praten lukt het tot nu toe niet. Ik heb het al gedaan en besproken zoals u schreef,zonder resultaten.Hij zegt dan daarop dat hij wel werk zal zoeken en dat er niets mis is.Maar dan ben ik terug bij af.Want dat gebeurd dan toch niet. Een psychiater kan eventueel dit wel vinden ,of zien wat er aan de hand is.Maar ik krijg hem er verdorie niet naartoe.Bij jongeren kan je dat verplichten,vanaf 18 jaar niet meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Gouverneur
|
![]() Waarom komt hij niet uit zijn bed? Omdat hij er vreemde uren op nahoudt of omdat hij geen zin heeft? Het laatste kan wijzen op een depressie.
![]() |
#31 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zo zie ik het als moeder ook eigenlijk een beetje,maar ik kan hem pas echt duwen als ik zekerheid heb,dat hij in orde is,want met gebroken vleugels,kan hij niet vliegen he.Hij weet ook inderdaad niet wat hij kan en welke mogelijkheden er zijn.Die vertel ik hem zelfs steeds opnieuw,je kan alles bereiken in het leven als je maar zelf wil ,zeg ik hem.Maar hij geloofd daar niet in.Ik blijf hem zeggen dat hij zelf kan bepalen wat hij doet en hoe hij het doet.Hij heeft kansen ,en moet het gewoon doen.Dat is het voordeel van jong zijn,alles kan nog dan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Vreemdeling
|
![]() Som spelletje op het internet,dat hij snachts doet,hij kan het in de dag ook doen,maar dan zijn er natuurlijk veel niet aanwezig.Dus ook internet verslaving denk ik erbij.Hij gaat het huis niet uit,dus kan hij al niets anders aan het doen zijn ,zoals drugs of zo,dat is onmogelijk.Gelukkig maar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je hem niet uit het nest duwt, dan weet je met 100% zekerheid dat je zijn leven aan het kapotmaken bent.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Vreemdeling
|
![]() En hoe doe je dat?Als ik een tijdje geleden het probeerde en hem zei ,je moet buiten ,neem je koffers en vertrek,ging hij naar boven en kwam na enkele uren terug binnen en ging naar de keuken en vroeg,wat wil je eten mama,kip of liever vis en is beginnen koken!!!!!Ik dacht toen bij mezelf,hoe kan dat nu?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
![]() Dus hij zou een serieuse drempelvrees kunnen hebben om nieuwe mensen te ontmoeten, vreemde situatie's leren kennen.
Hij moet in staat zijn om iemand zn innerlijke gevoelsleven toe te vertrouwen. En dit lijkt me in zijn geval idd helemaal niet evident. Missch meermaals hem te overtuigen: -dat hij de wereld helemaal niet kent, héél eenzijdig kent, -dat hij uitdagingen (en in zijn geval is dit dan heel ruim, zowat alles in het leven) zou moeten aangaan, -dat hij zich achteraf zou kunnen realiseren dat dit alles veel minder inhoudt (qua te overwinnen drempels) dan hij had gedacht, -dat hij zich ferm zou kunnen beklagen waarom hij dit niet eerder had gedaan, -maar dat hij heel blij is dat hij eindelijk is begonnen met het leven te leven dan gewoon in leven te blijven, enz. Missch een site opzoeken die over angst en depressie's gaat en de link bij hem achterlaten? Missch dat hijzelf eens zal proberen. Want uitzichzelf naar een psych-vreemde, face to face te gaan lijkt me voor hem niet evident. Jij kunt hem enkel aanporren, hem overtuigen dat hij het lot van zn leven in zn eigen handen heeft. Alvast véél succes gewenst! ![]()
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat internet zou ik zowiso al afsluiten op de "abnormale" uren ... Maak hem duidelijk dat hij geen i-net kan hebben als hij er niet mee voor betaald ...
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]() Uit interesse, welk spel is dat?
Toch niet World of Warcraft?
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Waarom ? Heb je nog WoW goud over ??? ![]()
![]() |