![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De "knik" die men nog niet gemaakt heeft, is dat het in de toekomst onmogelijk zal zijn, om steeds meer te verdienen en te promoveren. Eens zullen de "ouderen" (met alle respect) na een zekere loopbaan, degraderen en minder gaan verdienen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat er mensen zijn die volledig ongewild (eventueel door niet herkende lichamelijke of psychische klachten of omstandigheden zoals de zorg voor een ander) werkloos zijn, is ook mijn voornaamste bezwaar tegen dat programma. Maar, het moet wel ontnuchterend zijn voor deze mensen om dan te merken dat ze met hun rug tegen de muur staan (lees: een uitkering krijgen die objectief te klein is om rond te komen, maar ik weet daar te weinig over om me een idee te vormen over hoe dat werkelijk zit in België) terwijl ze zowat heel hun leven erg zwaar hebben bijgedragen aan de sociale zekerheid. Dat komt voor een deel door vrijwillig werklozen (ik vraag me af voor welk deel, iemand een studie?), maar ook door alle andere (rechts)personen die de overheid moedwillig geld onthouden wat ze "normaal gezien" (in een perfect altruïstische en eerlijke samenleving) wel zou "moeten" krijgen. (Nogal algemene verwoordingen waarvan heel wat definities en concrete grenzen erg discutabel zijn.) Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 juli 2008 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er nu al genoeg 55+'ers zijn die 30 jaar en langer zich gegeven hebben voor hun job, om vervolgens ontslagen te worden en ergens een klotejobke voor heel weinig geld te mogen gaan doen.
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kom. Hetgeen vandaag als onmenselijk overkomt, zal in de toekomst als normaal worden aanzien. Dat is tenminste mijn idee. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maar je wil die dingen net omlaag.
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Al was het maar omdat het ontzettend moeilijk na te gaan is wie eigenlijk vrijwillig werkloos is.
![]() |
![]() |
#53 | ||||||
|
![]() Citaat:
De mensen die snel een job zouden vinden stromen makkelijker door zeg je. Maar dan is het de vraag waarom deze mensen ervoor langdurig werkloos waren. Hebben ze niet naar een job gezocht? Of waren er omstandigheden waardoor ze niet konden gaan werken? Of de combinatie van beiden? Citaat:
Waarom krijgen deze mensen in godsnaam geen regulier inkomen voor het werk dat ze doen, net zoals alle anderen? Het verbaast me zelfs dat zoiets wettelijk gezien kan. Dat is toch discriminatie? ![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ik weet enkel vaag iets over het feit dat men in Vlaanderen nogal actief werkloze jongeren opspoort en weet via vrienden dat men wel eens vacatures aanbiedt die helemaal niet bij hun profiel passen, maar ze min of meer verplicht zijn om ervoor te solliciteren als ze later nog in aanmerking willen komen voor een uitkering. Op zich is dat geen drama en voor een jonge schoolverlater kan dit misschien wel een hulp of stimulans zijn om aan het werk te gaan. Maar als de overeenstemming tussen functie en profiel van de kandidaat systematisch zo slecht zijn, denk ik niet dat het veel effect heeft. Behalve papier-, tijd- en geldverspilling dan. Ook vind ik dat men dit beleid ook in Brussel en Wallonië mag toepassen. Want naar ik hoorde is het daar totaal anders terwijl de werkloosheid er hoger ligt (of toen toch hoger lag). Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 juli 2008 om 23:11. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Maar het is moeilijk om vanachter mijn laptop te bepalen welk geld door de riolering wordt gegooid. Dan zou je al voor een ander, en liefst voor een heel land, moeten gaan bepalen wat voor die persoon belangrijk is. Zo kan je natuurlijk alles platrelativeren, maar is het niet zo? Ik ken de definitie niet van nuttig voor de maatschappij, laat staan wat de gevolgen zijn als ik die moet gaan toepassen in een concrete situatie op een (groep van een) samenleving waarvan ik niet eens ieder lid en zijn noden ken. Als er zomaar dubieuze contracten blijken te bestaan naar vriend x, familie y of kennis z, is het natuurlijk een ander paar mouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Voor de ècht vrijwillig werklozen, die ongemotiveerd zijn om te gaan werken, net omdat die uitkeringen zo hoog liggen en dus nauwelijks verschillen van een inkomen uit arbeid.
Indien dat gebeurt zou er meer over zijn voor degenen die onvrijwillig werkloos zijn, en zouden deze een hogere uitkering kunnen krijgen. Dat is mijn basisuitgangspunt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hangt af van gemeente tot gemeente. De aanvraag van een bijstandsuitkering kan gepaard gaan met een verplichting om in een WF-project te stappen. Iemand die pas zijn job kwijt is en meteen begint te zoeken, kan op die manier verplicht worden om in een WF-project te stappen als hij een uitkering wil. Als hij 2 maand later een job vindt is dat niet per sé omwille van dat WF. Misschien had hij dan wel eerder een job gevonden, want als je dozen staat te vouwen, kun je geen brieven schrijven. Sommige projecten voorzien 16u / week aan solliciteren. Toen ik werkloos was, spendeerde ik meer tijd aan solliciteren hoor, en ik kan dan nog goed overweg met pc en kan goed typen enzo. Citaat:
Maar hier dien je niet te 'arbeidszorgen' om een uitkering te krijgen, je wordt vanzelfsprekend wel met rust gelaten door de RVA als je in arbeidszorg zit (allez, in theorie. In de praktijk valt de RVA al eens geheel uit de lucht als ze iemand oproepen die in arbeidszorg zit). Ik heb niks tegen arbeidszorg. Het kan een goeie start zijn voor sommigen, en voor anderen een waardevolle blijvende dagbesteding. Citaat:
Citaat:
Ik kreeg een hele tijd vacatures voor fysici, chemici. Ze hanteren daar een brede definitie van wetenschappelijk onderzoek. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De VDAB is meer 'structuur' dan 'functie'. En die 'structuur' zit zodanig goed in elkaar dat de verschillende 'onderdelen' niks snappen van elkaars werk. Goe bezig. Was het een privébedrijf, het was al eeuwen failliet. En maar geld extra inpompen voor nog wat veranderingetjes in structuurtjes die niemand op den duur nog snapt...
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
moest het activeringsbeleid werken, dan raken die vrijwillige werklozen geschorst. bij twijfel worden ze doorgestuurd naar de meerbanenplanscreenings. daar spoort men naar die vrijwillige werklozen. de vrijwillige werklozen krijgen de kans zich te herpakken, anders schorsing. mocht men een paar jaar minder lang overlegd hebben daar bij de overheid, er stond al lang een systeem op poten dat functioneert.
![]() |
![]() |
#60 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zonder twijfel.
Net zoals hier ook wel een aantal werklozen zullen rondhangen bij wie het niét vrijwillig is.