Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2008, 17:29   #41
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik vind dat als je de twee leest je alleen tot de conclusie kan komen dat ze van verschillende schrijvers zijn.

Het volledige werk, als dat dan ooit bestaan heeft, dat zou ik graag lezen. Tenslotte beslaat de Ilias maar zo'n week of acht(?) uit de Trojaanse oorlog. Er moet dus nog veel meer geweest zijn, misschien wel tien jaar meer.
Er bestaan (of beter: bestonden, want geen van de andere werken is in z'n geheel bewaard gebleven) nog andere (niet-Homerische) werken. Ik heb daar ooit eens iets over gelezen, maar nu heb ik enkel een artikel op Wikipedia daarover kunnen terugvinden. Link: Epic Cycle
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 14:35   #42
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo zijn er vele theorieen, ik heb eens een boek gelezen van iemand die zei dat Troje aan de oostkust van Engeland lag, iets met tinmijnen als ik het me goied herinner.
Ja maar het had ook te maken met de overgang van de bronstijd naar de ijzertijd (heel de Ilias speelt zich eigenlijk af op het einde van de bronstijd). Hij die het ijzer had had betere wapens en dus de militaire (én politieke) macht. En Troje had een sleutelpositie én de controle over de ijzerproduktie in die streek of wilde die verwerven. Zo werd het (overtuigend) voorgesteld in deze documentaire. Maar goed, het is al een paar jaar geleden dat ik die uitzending zag. Het was wel een volstrekt plausibele hypothese.

Laatst gewijzigd door system : 2 juli 2008 om 14:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 14:50   #43
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Die mooie Helena was dus niks anders dan een klomp ijzer?

Hoe wreed kan die realiteit soms zijn hé.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2008, 17:24   #44
bridgeton
Burger

bridgeton's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar bridgeton Stuur een bericht via Skype™ naar bridgeton
Standaard

Nu doet men dat nog steeds hoor?

Wel zeer toevallig dat Irak - binnengevallen omwille van 'kernwapens' - een zeer olierijk land is

(Ironie: van de VS wordt gemeend de grootste kernwapencollectie op aarde te bezitten )

Laatst gewijzigd door bridgeton : 2 juli 2008 om 17:25.
bridgeton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2008, 16:33   #45
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar het reizen zelf tussen Noord Turkije en Griekenland, dat duurde toch een aantal weken? En die afstand is wat? 100 kilometer?

Als hij te voet langs de kust was gegaan had hij toch vele sneller thuis geweest?

Ik weet niet, ik twijfel aan de locatie.

Er zijn zo van die punten in de Ilias dat het gewoon geografisch niet klopt.
Ik dacht dat Odysseus eerst tien jaar weg was voor de Trojaanse oorlog, en dan (omdat de goden hem niet konden verdragen) opzettelijk nog tien jaar langer van huis was weggehouden.
Oud 7 juli 2008, 09:18   #46
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Volgens een heleboel mensen liggen de ruïnes van de stad Troje in Turkije. De persoon die voor deze gedachtengang verantwoordelijk is, was Schliemann, die een eeuw geleden ervan overtuigd was dat hij Troje wel degelijk gevonden had.

Qua bewijsmateriaal dat de ruïnes wel degelijk de overblijfselen zijn van de legendarische stad Troje, is het echter bijzonder pover gesteld. Schliemann was meer een handig verkoper - type Barnum - dan een archeoloog, en wist de wereld ervan te overtuigen dat Troje effectief in Turkije ligt.

In hoeverre ben je ervan overtuigd dat de ruïnes in Turkijke wel degelijk die van het legendarisch Troje zijn ? Vergeet niet dat er eigenlijk geen bewijsmateriaal voor bestaat, hoogstens onrechtstreekse vermoedens.

Persoonlijk ben ik verre van overtuigd dat het wel degelijk Troje betreft, maar ik sta open voor overtuigende argumenten.

Een aantal maanden geleden zag ik de BBC docu van Michael Wood 'In search of Troy'. Zes uur onderzoek naar de diverse aspecten van deze geschiedenis en echt de moeite waard.

Zo is de eerste vraag of het mogelijk was dat in die periode een Griekse stad in staat was een gans leger te mobiliseren. Gewoon om te weten of überhaupt deze geschiedenis mogelijk geweest kan zijn in het bronzen tijdperk. Dit zou dan een stad geweest moeten zijn met een dominante invloed in de regio, en volgens Homeros moest dat Mycene zijn.

Aangetoond wordt hoe Mycene inderdaad een bepalende faktor was in die regio in die tijd, in die mate zelfs dat ervan uitgegaan wordt dat Kreta en zijn beschaving afstamt van Mycene.

Buiten de muren van Troje werd Myceens potwerk gevonden, een vondst die een totaal ander licht wierp op het werk van Schliemann en zijn opvolgers.
Tevens zijn er heel wat andere aanwijzingen die wijzen in de richting van Troje, zowel in het taalgebruik van Homeros en de thans lokale bevolking, als de geografische site, als opgegraven resten zelf, die wijzen op voorbereidingen van een langdurige belegering in de stad zelf, dingen die allemaal lang na Schlieman aan de oppervlakte kwamen.

Een ander interessant idee in die docu is het onderzoek naar de rol van Homeros. Kan iemand zo een lang gedicht memoriseren en 'live' brengen. Er wordt aangetoond dat in de regio vandaag ook dit soort gebruiken nog her en der bestaat.

By the way, het was niet Schliemann die op het idee kwam dat Troje daar moest liggen, maar ik dacht een Amerikaanse consulm die in die regio werkzaam was, en die Schliemann suggereerde daar te gaan zoeken.
Jammer genoeg heeft precies Schliemaan een groot deel van het bewijsmateriaal vernietigt door zijn brutale aanpak van de site.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2008, 13:45   #47
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik dacht dat Odysseus eerst tien jaar weg was voor de Trojaanse oorlog, en dan (omdat de goden hem niet konden verdragen) opzettelijk nog tien jaar langer van huis was weggehouden.
Zoiets ja.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 06:07   #48
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

De slag van Troje zou een andere versie zijn van de slag met de Turken.
In ieder geval zou het hoogstwaarschijnlijk nep zijn, zoals veel geschiedenisverhalen vanuit de middeleeuwen (voor zover die bestaan hebben).
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2008, 08:30   #49
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoiets ja.

en gij gelooft dat! dienen is gewoon blijven plakken bij mij.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 12 juli 2008, 12:59   #50
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
In ieder geval zou het hoogstwaarschijnlijk nep zijn, zoals veel geschiedenisverhalen vanuit de middeleeuwen (voor zover die bestaan hebben).
???

Controleer je datums eens.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2008, 13:10   #51
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
???

Controleer je datums eens.
volgens Bhairav is de wereld pas in de middeleeuwen ontstaan misschien? In elk geval de "turkse" wereld. Hé bhairav?

Oud 12 juli 2008, 16:24   #52
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U bent toch zeker dat u zelf niet meer in de middeleeuwen leeft?
Oud 12 juli 2008, 16:58   #53
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoeveel mensen al het woord "turk" gebruikten in Europa voor de geboorte van Jezus.
Oud 13 juli 2008, 19:53   #54
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoeveel mensen al het woord "turk" gebruikten in Europa voor de geboorte van Jezus.
Bestond vermoedelijk niet.
Oud 6 augustus 2008, 13:15   #55
Alvas
Schepen

Alvas's schermafbeelding

Standaard Troje

Wel ik dacht Turkije alvorens ik het leesde ik had een flash van een map uit de geschiedenis les en dat lag precies op kust van Turkijke
Alvas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2008, 20:37   #56
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvas Bekijk bericht
Wel ik dacht Turkije alvorens ik het leesde ik had een flash van een map uit de geschiedenis les en dat lag precies op kust van Turkijke
Wel, de exacte ligging van Troje - gesteld dat Troje wel degelijk bestaan heeft - is nu net het onderwerp hier
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 13:36   #57
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Da's waar, maar ik zou het niet in zijn gezicht zeggen.
Waarom niet? Voor ge het hem zegt een schietgebedje tot Apollo
Achilles was een lul. Wat hij met Hektor heeft uitgehaald, zeg.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2008, 13:38   #58
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Turken. 12 eeuwen voor Christus. Right De Ilias is trouwens niet geschreven tijdens de middeleeuwen...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2008, 17:56   #59
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat de slag met troje nooit gebeurd is en dat het verhaal van de slag tegen de turken gewoon werd veranderd qua namen en data naar een vroeger tijdperk.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 03:55   #60
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik bedoel dat de slag met troje nooit gebeurd is en dat het verhaal van de slag tegen de turken gewoon werd veranderd qua namen en data naar een vroeger tijdperk.
Bron? Reden?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be