![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De basis van het menselijke en dierlijke bestaan is de overlevingdrang. Om aan deze drang te kunnen voldoen is macht nodig, deze macht word al sinds mensenheugenis bepaald door rijkdom aan goederen. Jou leven is dus minder waard dan dat van iemand met meer rijkdom en dus macht. Hoe meer macht en rijkdom, hoe meer mensen je rond jou macht en rijkdom kan vergaren en hoe beter jij je kan beschermen. Hoe beter jij je kan beschermen, hoe groter de kansen dat je meer zaken kan overleven. Niet het leven van derde is belangrijk, maar jou leven, zelfs als je daarvoor het leven van je eigen kinderen moet opofferen, dat is onze maatschappij en dat is de menselijke aard, vroeger, nu en in de toekomst. En al de rest is onzin. Binnen alle wetten telt immers steeds als eerste de wet van de sterkste en de overlevingsdrag, pas daarna komen alle andere wetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is het het europees parlement? Importeren ze 20 miljoen mensen uit domheid of om tegemoet te komen aan een verlangen van de europese burger om zijn manier van leven te kunnen bestendigen. Als het dat laatste is, doen ze gewoon wat de bevolking vraagt en kan je het hen moeilijk kwalijk nemen. Ingeval het domheid is, is het blijkbaar dit soort domheid dat de europese burger lust gezien ze voor deze domheid gekozen heeft. Hoe zit het dan met een eventuele wereldregering? Gaan zij ineens wel het licht zien dat de europeanen niet zien? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik verwijs hiervoor naar de laatste ditie van expeditie Robinson. Mocht je het niet kennen, het is een tv programma waarbij mensen op een eiland gedropt worden en daar met weinig middelen moeten zien te overleven. Vorige jaren werd telkens een groep van rond de 20 personen gedropt.De bedoeling is dat zo lang mogelijk op het eiland blijven om zo d eprijs in de wacht te slepen die eraan verbonden is. Laatste editie werden er echter over de honderd ineens gedropt. Resultaat: meer chaos, ontevredenheid en spanningen dan ooit tervoren. Men zat echt te wachten tot er mensen van het eiland werden weggestuurd om een zeker welbehagen te kunnen terugvinden. Je ziet dan ook dat er verderop steeds hetzelfde gebeurd. Mensen vallen af en op de duur krijg je een optimaal aantal. Op dat ogenblik is er een maximum aan tevredenheid. Er zijn genoeg mensen om aan de behoefte van sociaal contact tegmoet te komen. Er zijn er niet teveel zodat de spanningen die dit genereert echt op hun minimum niveau zitten. Na dit optimaal aantal vallen er nog meer kandidaten af, en dan zie je weer dan het geluksgevoel iets afneemt. De kring wordt wat klein om nog voldoende frisheid te bieden. Het is natuurlijk maar een tv programma maar ik geloof er sterk in dat hetzelfde ongeveer geld voor de hele planeet. Als we met teveel zijn wordt het gewoon heel erg moeilijk om nog een deftige regeling op poten te zetten. Hetgeen goed is voor de één wordt immers als slecht door een ander aangevoeld. In het programma is er de uitwijkmogelijkheid weg van het eiland. In onze wereld is die uitwijkmogelijkheid er niet. De spanningen hopen zich dus synchroon met de toename van het aantal mensen op. Daar kan je met geen systeem of regering wat aan doen denk ik. Het enige dat je kan doen is de aantallen via geboortebeperking stabiliseren of liefst zelfs langzaam doen dalen, tot een niveau dat als prettig wordt ervaren en zonder problemen in stand kan gehouden worden door duurzame ontwkkeling. 2) minder werken nastreven is hetgeen de mens idd van nature uit doet. Hij is steeds op zoek naar middelen die het leven eenvoudiger maken. Ook hier gaat alle inovatie echter verloren naar het meester blijven van een steeds groeiende en bijgevolg complexere samenleving. Laatst gewijzigd door satiper : 12 juli 2008 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Yves38 : 12 juli 2008 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Minister-President
|
![]() Jantje en Yves, fijn dat jullie het eens zijn
![]() Yves zou je ook een link kunnen plaatsen naar de thread over de money masters, je hebt me nieuwsgierig gemaakt en ik heb hem volledig gemist. Laatst gewijzigd door satiper : 12 juli 2008 om 16:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |||||
Banneling
|
![]() @Jantje
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | ||||||||
Banneling
|
![]() @Satiper
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ben het dus volledig eens met je eerste zin, er is iets anders aan de hand. De problemen die we zien zijn een gevolg van het vooral niet begrijpen hiervan. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Samenwerken, jaja, allemaal goed en wel, maar dat is nu net hetgeen enkel maar binnen bepaalde limieten gebeurd. Ik verwijs terug even naar expeditie robinson. Op het ogenblik dat men op het optimaal aantal zit, gebeurd de samenwerking idd spontaan. Iedereen kent zijn taak en er zijn bijna geen woorden nodig om het geheel vlot te laten verlopen. Op zo'n ogenblik wordt het eiland door de deelnemers vaak omschreven als een hemel op aarde. Net omdat alles zo harmonieus en spontaan verloopt natuurlijk. Die toestand doet zich echter maar voor binnen de begrenzingen van een zeker aantal. Eens boven of onder dit aantal wordt er meer gezeurd en gezaagd dan wat anders. Steeds zoekt en vindt men storende elementen in de ander zijn gedrag. Samenwerking is onder die omstandigheden moeilijk te realiseren. Op het eiland is geen overheid naar wie men kan wijzen om de schuld bij te leggen. Het zijn de deelnemers zelf, die mekaars hel of hemel uitmaken. Je kan dan wel pleiten voor samenwerking, maar je pleidooi zal onder dergelijke omstandigheden weinig gehoor vinden vrees ik. Volgens mij is het beter rekening te houden met de aard van de mens en de omstandigheden zodanig te maken dat ze het prettigst aanvoelen. Voorbijgaan aan de aard van de mens heeft volgens mij weinig zin. Het is als verlangen dat een varken zou vliegen. Dat zou mss leuk en beter voor het varken zijn, het zal echter gewoon niet gebeuren. Verlangen dat een mens tot samenwerken komt onder helse omstandigheden is nobel en lovenswaardig, maar ik zie weinig kans dat het gebeurd. Neen, dan lijkt het me beter om er gewoon voor te zorgen dat je tot een ideale leefomgeving komt. Het is praktisch en haalbaar. De samenwerking en het gevoel van harmonie komen dan als vanzelf. Laatst gewijzigd door satiper : 12 juli 2008 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die youtube-film kan misschien wel conspiracy-theorie zijn, maar het geeft toch wel te denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | ||||||||
Banneling
|
![]() @Satiper
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 12 juli 2008 om 19:46. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#292 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ook omgekeerd telt dit, je hoeft maar te kijken naar de nieuwe programma's en beloftes van de huidige politici om dit vast te stellen. Maar eigenaardig genoeg hebben op de wetenschap nog veel andere invoeld dan enkel de politiek en de maatschappij. In de eerste plaats is de omgeving van de wetenschapper bepalen voor zijn stellingen. Een wetenschapper die is opgegroei in de bergen zal zo NOOIT verkondingen dat bergen slecht zijn voor de mens, tenzij deze wetenschapper slechte jeugdervaringen heeft. Een tweede doorslag gevende invloed om de wetenschapper, is dat waar zijn geld vandaan komt. Een wetenschapper gaat immers NOOIT zijn kip met gouden eieren slachten, hij moet immers ook leven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |||
Banneling
|
![]() @Jantje
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De omstandigheden maken immers bepaalde oerinstincten al dan niet los. Als alles optimaal verloopt (basisbehoeften voldaan en geen zorgen voor morgen) zijn de omstandigheden het gunstigst om de oerinstincten onder controle te houden. Hoe verder je je daar van verwijdert, hoe moeilijker het wordt om die oerinstincten onder controle te houden. Je hebt dus baat bij het installeren van optimale omstandigheden. Als die er niet zijn kan je pleiten zoveel je wil, dan vrees ik dat je pleidooi in dovemans oren zal vallen. Volgens mij is het dus zaak om te streven naar die optimale omstandigheden. Zelfs dan is het voor mensen geen evidentie om harmonieus samen te leven, maar als ze het ooit zullen doen is het wel onder die omstandigheden. Liefdevol en harmonieus samenleven zegt niets over de ratio. Je kan perfect harmonieus en liefdevol samenleven en 10 kinderen per gezin maken. Zolang er ruimte voor uitbreiding is kan dit. Het is pas als die ruimte er niet meer is dat de harmonieuze samenleving moeilijker en moeilijker wordt. Om die ruimte te vrijwaren moet er naast het liefdevol samenleven ook rationeel nagedacht worden over hetgeen materieel haalbaar/wenselijk is. Maw de juiste balans vinden tussen hart en verstand. Laatst gewijzigd door satiper : 13 juli 2008 om 07:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 | ||||||
Banneling
|
![]() @Satiper
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Politiek slaapt rustig verder, eerst BHV splitsen, zegt men. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens is een kuddedier. Binnen de kudde heb je leiders, die steeds door andere dieren worden gevolgd. Maar als de kudde te groot word, moet of het territorium vergroten of er moeten dieren uit de kudde verwijderd worden. Vroeger gebeurde dit bij de mens door volksverhuizingen, oorlogen, ziektes, hongersnoden enz.. Nu worden ziektes, hongersnoden en natuurrampen kunstmatig bestreden en zijn hun uitwerkingen nihil geworden. En de Belgische politiek heeft hier totaal niets mee te maken en helemaal geen invloed op. Men zou op dit ogenblik of bijna de helft van de wereldbevolking moeten kunnen verhuizen naar een andere planeet of ze gewoon moeten kunnen uitmoorden. Past men niet één van beide oplossingen toe, wel dan zullen enkel zij die het nog kunnen betalen en zij die sterk genoeg zijn om het te kunnen stelen en beschermen de huidige problemen met brandstof en voedsel overleven. En ja, er bestaat nog een derde oplossing, een oplossing die geen mensenlevens eist, maar deze kan enkel worden toegepast als heel de wereld samenwerkt. Om deze oplossing toe te passen, moeten om te beginnen de westerlingen ( al wie binnen onze luxe maatschappij woont dus)bereid zijn om een deel van hun huidige comfort op te geven. Deze oplossing bestaat er immers in, om te stoppen met het volbouwen van de rijke vruchtbare landbouwgronden en meer dan 3/4van de wereldbevolking en bedrijfwereld te verhuizen naar de woestijnen. Ja, een dure zaak, want men moet dan ook de woestijnen terug bewoonbaar maken en beplanten. Het is echter reeds door verschillende wetenschappelijke instellingen bewezen dat dit kan en minder moeilijk is dan vele denken en beweren. Deze oplossing word trouwens al gedeeltelijk toegepast in één van de rijke oliestaten. Om het te kunnen blijven betalen, verkoopt deze rijke oliestaat dan de gronden en woningen aan de rijkere burgers van deze wereld. Wat ons monetairsysteem aangaat, wel binnen de wereldeconomie hebben wij op dit ogenblik de sterkste munt, wat betekend dat alle goederen die komen vanuit een andere muntzone veel goedkoper zijn dan dan toen de Euro pas ingevoerd werd. Als we nu met dezelfde muntwaarden van 2001 zouden moeten werken, dan zou energie meer dan 3 maal zoveel kosten. Dus zoals je zelf wel kan vaststellen, zijn er verschillenden oplossingen mogelijk voor de huidige problemen. Het probleem is enkel dat je mensen nodig hebt die en de politieke en de economische en de financiële en de morele machten en het inzicht en de nodige kennis hebben om ze te laten uitvoeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 | ||||||
Banneling
|
![]() @Jantje
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#298 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hier een tekstje die ik op de MISES website vond betreffende olie. Het is nogal markant. Het probleem is dat de Amerikaanse overheid klaarblijkbelijk haar deficiet probeert te ondervangen door de inflatie zelf te creëren. Door meer geld in omloop te laten komen, daalt de waarde van de dollar en stijgt de olieprijs.
"The increase in the price of oil is the result of inflation, not the cause of it. It's interesting that when inflation sets in, corporations, 'evil speculators', immigrants, foreign governments, et cetera are the typical scapegoats. Speculators cannot indefinitely inflate or depress the price of something. If you are speculating in an attempt to prop up the price above equillibrium, then i need only short my position and wait for my windfall of cash when the price corrects. If speculation worked over the long run then it would only require a sufficiently large pile of money to corner each market (mr buffett anyone?). If you watch Nixon's speech in 1971 http://www.youtube.com/watch?v=iRzr1QU6K1o ,when he announced that he was taking the US off the gold standard, he blames speculators as the root of the problem. The problem wasn't the market adjusting the price of gold to reflect the number of dollars in circulation, the problem was the US federal government printing too many dollars to support gold at the fixed exchange rate. Today the inflation rate in Zimbabwe is estimated at somewhere between 150,000 and 200,000% per annum. The only way prices can increase at that rate is for government to print money. The government recently introduced their new 50,000,000 dollar note. In an attempt to combat inflation they have outlawed 'hoarding' of money, exchanging zimbabwean dollars for foreign currency, instituted price controls, and siezed businesses that closed their doors rather than lose money at the government dictated prices. The government has completely wrecked their economy. Zimbabwe now has the lowest life expectancy of any nation on the planet (37/34), unenployment of 80%, and the highest inflation rate anywhere. Government and government alone created these problems by printing too many bank notes. Yet the government there doesn't accept any blame for the problems. If you read the official government statements the causes of inflation are labor unions, greedy businesses, "evil" speculators, and foreign governments. Central planners are experts at song and dance routines. Here in the US the price of oil has more than quadrupled since Bush entered office in january 2001. If you price oil not in USD but in gold, however, the price is barely changed in that same 7-year span. With the price of oil, and gasoline, and food, and gold, and housing, and medicine, and education, et cetera increasing rapidly politicians here in the US increasingly scapegoat greedy corporations, speculators, mexican immigrants, and foreign governments for the problems. Do you see a pattern here? Members of congress are talking about 'unfair, windfall' profits of oil companies, 'speculation' in the housing market, 'open' borders, and 'manipulation' by opec nations as the causes of our increasing prices. They are scapegoats. The cause of widespread increase in prices in the US (including oil) is from a marked and sustained increase in the US money supply. Again, to be crystal clear rapidly increasing oil prices (as measured in US dollars) is the effect and not the cause of inflation. An increase in the money supply is the culprit, the increase in the price of a barrel of oil is the result of federal government action. Does this mean that the price of oil would be static without the government printing presses running overtime? Of course not. We have a fixed supply of oil on the planet, and an increasing demand from an growing population and industrialization around the world. WIth a fixed supply and an increasing demand we would expect the price to rise over the long run. Demand, however, hasn't increased enough in the past 7 years such that the price of oil is four times more expensive than it was in 2001. Nearly all of the price increase in oil isn't from the increase in the cost of oil, but from the decreased value of the dollar." http://mises.org/Community/forums/t/2298.aspx |
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |||
Minister-President
|
![]() Mis,
Het verheugd me te zien dat je het met een heleboel van wat ik zeg eens bent. Zoals reeds gezegd tegen Jantje en Yves het is altijd fijn ergens overeenkomst over te bereiken. Toch heb ik bij jou het gevoel dat je bepaalde zaken achterhoudt? Het kan slechts een gevoel zijn, het kan ook zijn dat ik je slecht begrijp. Je gebruikt ook af en toe termen waarvoor ik eigenlijk het woordenboek zou moeten raadplegen. Voorlopig wil ik die inspanning nog niet opbrengen en reageer ik bijgevolg op zaken waarvan ik denk dat ik weet wat je ermee bedoelt. Nog even de titel van deze thread in herinnering brengen: Citaat:
De laatste zin in je reply naar mij is deze (daar we in de rest blijkbaar ongeveer hetzelfde denken beperk ik me tot deze): Citaat:
Citaat:
Het wordt niet echt duidelijk gesteld (bepaalde zaken achterhouden of je stijl om zaken te verwoorden?) maar ik leid hier uit af (terecht of niet?) dat je met de splitsing van BHV niet echt gelukkig bent. Mijn visie hierop is de volgende (met excuses) naar de threadstarter voor het afwijken van de oorspronkelijke vraagstelling. BHV is in feite een grenspaaltje waar men zegt tot hier en niet verder. Deze reactie is er gekomen omdat Vlaanderen het gevoel heeft dat het in het verleden keer op keer heeft toegegeven en hiervoor nooit vrede heeft gekregen. Na elke toegeving was er een nieuwe vraag om meer. Als Vlaanderen eens neen zegt, krijgt het te horen dat het niet solidair is, of niet wil samenwerken, of niet open is naar de wereld toe. Althans dat is hoe het ons uitgelegd is in de media, geschiedenislessen en in mondelinge overdracht vanuit de oudere generaties. Zo was er een tijd waarin de Franstaligen in feite alle macht hadden. Vlamingen werden letterlijk als minderwaardige burgers ingeschakeld om de franstaligen te dienen. In het leger waren de officieren bvb uitsluiten Franstalig, de vlamingen (soldaten) moesten het maar begrijpen. Nu, zoveel jaren later zou je zeggen dat dit eindelijk achter de rug is, maar neen, nog steeds is er sprake van discriminatie. BHV gaat over een situatie waarin aan franstaligen meer rechten toegekend worden dan aan de vlamingen, hetgeen tegen de grondwet is en vandaar dus ook het gronwettelijk arrest dat dit veroordeeld. Na al die jaren hebben steeds minder vlamingen nog zin om als tweederangsburger te fungeren en kiezen ze meer en meer voor partijen die het bestrijden van deze ongelijkheid het sterkst aankaarten. Vlamingen hebben lang en veel toegegeven en willen dit steeds minder laten gebeuren. Dat is in kort de situatie (althans zoals ik het zie) In zo'n situatie heb je een aantal keuzes: -Je houdt het been stijf en bent tot geen enkele toegeving bereid. -Je gaat overstag en geeft toe op alle gebied. -Of een keuze die ergens tussenin ligt. Ik denk dat je het de politiekers kwalijk neemt dat ze ipv samen te werken eerder voor de confrontatie kiezen. Samenwerken staat immers hoog in je vaandel begrijp ik? Beide kanten zeggen natuurlijk dat ze bereid zijn om te praten en dat het de andere kant is die onwillig is om tot nieuwe samenwerkingsakkoorden te komen. Voor mijn part kan er samengewerkt worden met iedereen. Samenwerken is natuurlijk nog wat anders dan parasiteren. Voor mijn part mag er eens een wetenschappelijk onderzoek gedaan worden naar wie wat heeft ingebracht in het verleden. Hier langs vlaamse kant is de gangbare mening dat de geldstroom uitsluitend in één richting gestroomd heeft. Volgens mij heeft het begrip solidariteit en samenwerking een tweerichtingskarakter. Je geeft al eens iets, en je krijgt al eens iets. Als we spreken over éénrichtingsverkeer, één partij die uitsluitend geeft en een ander die uitsluitend ontvangt dan denk ik dat de term parasiteren beter de situatie omschrijft. Vandaar dat meer en meer vlamingen deze (naar hun aanvoelen) oneerlijke situatie niet langer willen laten voortduren. De politiekers vertolken op dit vlak niet meer dan hetgeen volgens mij echt wel bij de vlaming leeft. Of dit in het grote geheel allemaal zo belangrijk is kan men idd in vraag stellen, maar dat geldt dan ook voor alles. Laatst gewijzigd door satiper : 13 juli 2008 om 12:01. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#300 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En of dit belangrijk is. Als de transfers naar Wallonië en Brussel stoppen, heeft Vlaanderen plots 12 miljard Euro over om de koopkracht van de Vlaamse bevolking te laten stijgen. Een kleine berekening maakt duidelijk dat het per Vlaming wel om veel geld gaat. 12.000.000.000Euro /6.000.000 Vlamingen maakt 2.000€ per Vlaming per jaar = 2.000€ / 12 maanden = 166,50€ per maand per Vlaming die minder aan belastingen moet geïnt worden om aan Wallonië te schenken. 166,50€ die elke Vlaming dus in zijn eigen zakken kan houden. Voor een gemiddeld Vlaams gezin komt dit op 166,50€ maal 4 personen = 666€ per maand. Vlaanderen zou dus reeds kunnen beginnen met de laagste inkomens volledig belastingsvrij te maken, als het Wallonië moest onderhouden. 666€ is voldoende voor de meeste gezinnen in Vlaanderen om hun volledige energierekeningen voor verwarming en licht van een heel jaar te betalen. Elke gezin in Vlaanderen schenkt dus maandelijks het bedrag voor een heel jaar energieverbruik aan Wallonië. Het is dus zeer begrijpelijk dat de Vlamingen nu van hun politici eisen dat dit word gestopt. Het is zeer begrijpelijk dat de Vlamingen niet nog een paar kilometer² aan Wallonië wil schenken, die ze dan ook nog eens moeten gaan onderhouden. Het is zeer begrijpelijk dat de Vlamingen hun grondgebied zo groot mogelijk met zo veel mogelijk inwoners wil behouden, zodat de Vlamingen de last van de energierekeningen die aan Wallonië word betaald zo klein mogelijk kan houden per Vlaamse inwoner. |
|
![]() |
![]() |