Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2008, 09:58   #121
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Integendeel: als ze het geld weer gaan opvorderen bij degenen die Wallonië al decennialang hebben zitten leegzuigen, namelijk de Brusselse bourgeoisie, dan heeft Wallonië wellicht poen genoeg om geen transfers meer nodig te hebben..
Hoe gaan ze dat concreet doen?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:01   #122
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hoe gaan ze dat concreet doen?
elke rijke Brusselse Burger folteren tot hij het afgeeft aja (sarcasme-alert!)
de waalse sossen zullen er wel iets op vinden
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:05   #123
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Sinds wanneer is california een land?
En die doen niet voor zo zaken een referendum U haalt mijn reactie uit de context.
Ik haalde Californië aan als voorbeeld van het feit dat zelfs deelstaten verder kunnen gaan in het erkennen van referenda als rechtsgeldig politiek beleidsinstrument dan de 'federale' staat waartoe ze behoren.

U beweerde dat 'referenda over van alles en nog wat' net zo goed is als 'leven in anarchie'.

Ik wil eigenlijk weten waarom u dat doet.

Dank bij voorbaat voor uw antwoord.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:10   #124
monza
Gouverneur

Standaard

Omdat er dan evenveel beslissingen gaan komen als in anarchie, namelijk geen.
Het politiek systeem dat we toepassen is namelijk gemaakt om beslissingen wat vlugger te laten nemen door mensen die de ideen en wensen weerspiegelen van de bevolking.
ALs we voor alles een referendum gaan maken hebben we geen senaat meer nodig.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:22   #125
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer is california een land?
En die doen niet voor zo zaken een referendum
bron?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 juli 2008 om 10:22.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:23   #126
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat er dan evenveel beslissingen gaan komen als in anarchie, namelijk geen.
Het politiek systeem dat we toepassen is namelijk gemaakt om beslissingen wat vlugger te laten nemen door mensen die de ideen en wensen weerspiegelen van de bevolking.
ALs we voor alles een referendum gaan maken hebben we geen senaat meer nodig.
dat is goed neveneffect

Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 juli 2008 om 10:23.
Oud 17 juli 2008, 10:28   #127
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
bron?
Spa, valvert?
Oud 17 juli 2008, 10:29   #128
born2bewild
Banneling

Standaard

u weet niets over california.
Oud 17 juli 2008, 10:31   #129
monza
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
u weet niets over california.
Genoeg om te weten dat referenda daar niet verplicht zijn en als er te weinig volk is dat het voorstel eindigt in de prullemand.
Maar blijkbaar weet u er ook niet al te veel van.
Oud 17 juli 2008, 10:34   #130
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar Bekijk bericht
Met lede ogen zie ik hoe in sneltempo Vlamingen en Walen tegen elkaar worden opgestookt. In de media worden termen als hutu-tutsi en dreigend communautair geweld bovengehaald.
Politici verdringen zich om elkaar qua Vlaamsheid voorbij te steken, en kiezers worden verondersteld dit proces te steunen.
En intussen blijven de echte problemen onopgelost.

Geef ons een regering die oog heeft voor de noden van de mensen. Die problemen oplost in plaats van er te creëren.
Ik heb geen zin in een taalstrijd, geen zin in een oeverloos debat over waar de taalgrens wel of niet moet lopen. Brussel kan nog decennia lang onderwerp blijven van discussies.
Ik zie dat dit forum al jarenlang opgesmukt wordt door avatars met kapotgeschoten hanenvlaggen en agressieve leeuwenvlaggen. Vandaag zie ik deze symbolen ook meer en meer om me heen. Het discours doet meer en meer denken aan de Jodenhaat van de jaren dertig.
Ben ik de enige die dit niet wil?
Jongens, het is goed zo. Echt. Stop ermee. En begin nu eens eindelijk met regeren.

Ik sta volledig achter het standpunt van de PVDA:

http://www.pvda.be/nl/nieuws/artikel...de-mensen.html
De mensen liggen meer wakker van de communautaire actualiteit dan van dat extreem links gewauwel van een partij zoals de PVDA.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:34   #131
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar blijkbaar weet u er ook niet al te veel van.
waaruit blijkt dat?
Oud 17 juli 2008, 10:36   #132
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb die vergelijking weloverwogen gemaakt. Er zijn echt parallellen te trekken tussen wat er nu gebeurt en het Duitsland van de jaren 30. Natuurlijk niet over de hele lijn, maar in essentie gaat het ook nu om het feit dat een economische crisis, waar de politieke elite geen antwoord op heeft, in de schoenen wordt geschoven van een bevolkingsgroep die wordt afgeschilderd als profiteurs, luiaards en saboteurs.
Het gemak waarmee een simplistische, onuitvoerbare oplossing wordt nagescandeerd door steeds groter wordende groepen van mensen is beangstigend, en de splitsing wordt echt meer en meer gepresenteerd als een "eindoplossing" die voor iedereen een oplossing zal brengen voor alle problemen. Niemand van de separatisten heeft echter een oplossing voor het Brusselse vraagstuk, daarover bestaat binnen hun kringen grote discussie. Niemand heeft ooit een degelijke studie gedaan over de langere termijn gevolgen van splitsing. Toch niet bij mijn weten.
Het wordt tijd dat de vraag luidop gesteld wordt wie er uit deze situatie voordeel haalt.
Is dat de gewone Vlaamse of Waalse werknemer?
Ik wacht nog steeds op het eerste argument hiervoor.
Volgens mij heeft de huidige situatie meer overeenkomsten met de implosie van de Sovjet-unie, Joegoeslavie, Oost-Duitsland en Tjechoslowakije sedert 1990. Zoals die landen is Belgie een zwak geconstrueerd geheel en dreigt het nu te kapseizen onder de druk van globalisering, migratie en politieke schaalvergroting.
Waar in het verleden de situatie nog kon gered worden door geld uit te delen is het nu niet meer mogelijk: een financieel debacle wacht Belgie.

Uiteraard is er nauwelijks een pasklare oplossing voor Brussel, geschiedenis is geen rekensommetje met een logisch resultaat.

Wat ik wel zie gebeuren is dat, bij de uitdieping van de financiele tekorten vanaf 2010 de crisis zal verergeren. Het is een beetje te vergelijken met Japan rond 1990, een vermolmde samenleving zonder intern dynamisme die afglijdt in een deflatoire spiraal.

Je hebt gelijk dat de gevolgen voor Belgie te vergelijken zullen zijn met die in de jaren '30, maar niet de oorzaken.

Niemand kan zeggen of degenen die zich vastklampen aan (voor mij) voorbijgestreefde strukturen gelijk hebben. Maar er zijn tekenen in Europa die in een totaal andere richting wijzen. Het aantal kleine staten in Europa is sterk toegenomen de laatste 20 jaar, zoekend naar een nieuw evenwicht op Europees vlak. Ik vrees dat het zoeken naar een evenwicht in Belgie niks anders is dan kosten op het sterfhuis, en dat Belgie die heel duur gaat betalen. Zowel de overheidsschuld als de niet-geboekte pensioenschuld (met name in de final pay systemen van de ambtenaren) laten voor Belgie een heel somber beeld zien in vergelijking met andere landen en ik zie niet goed in wie deze tekorten in de toekomst gaat financieren als je zit met een Belgische staat waarvan je zeker weet dat ze chronisch ontzettend ziek is.

Laatst gewijzigd door Conscience : 17 juli 2008 om 10:36.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:37   #133
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Met lede ogen zie ik hoe in sneltempo Vlamingen en Walen tegen elkaar worden opgestookt.
Is nice, I like, Happy times.

Citaat:
Het discours doet meer en meer denken aan de Jodenhaat van de jaren dertig.

Citaat:
Ik sta volledig achter het standpunt van de PVDA:
Ik niet. Wat nu?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:48   #134
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
De mensen liggen meer wakker van de communautaire actualiteit dan van dat extreem links gewauwel van een partij zoals de PVDA.
De grootste leugen van het laatste jaar is de stelling dat de Vlamingen communautair zouden hebben gestemd bij de federale verkiezingen.
De peiling van TNS/Dimarso die het tegendeel aantoonde moest geheim blijven.
De mensen liggen helemaal niet wakker van een staatshervorming.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 10:50   #135
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De grootste leugen van het laatste jaar is de stelling dat de Vlamingen communautair zouden hebben gestemd bij de federale verkiezingen.
De mensen liggen helemaal niet wakker van een staatshervorming.
ondertussen wel, zeggen alle peilingen...
Oud 17 juli 2008, 10:54   #136
monza
Gouverneur

Standaard

Ja de mensen willen een staatshervorming maar niet ten koste van Belgie zoals er veel laten uitschijnen. En er is anders maar weinig reactie gekomen op het verhaaltje "ons huidig model is uitgeput". Dat gelooft toch niemand en al zeker neit als het uit de mond komt van een tsjeef die kan liegen als de beste.
Oud 17 juli 2008, 10:55   #137
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De Stemmenkampioen moest offline gehaald worden omdat de resultaten niet in het politiek correcte kraampje pasten van sommige politici en bepaalde media. Dat was nochtans een peiling met het grootste aantal participanten.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:01   #138
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja de mensen willen een staatshervorming maar niet ten koste van Belgie zoals er veel laten uitschijnen. En er is anders maar weinig reactie gekomen op het verhaaltje "ons huidig model is uitgeput". Dat gelooft toch niemand en al zeker neit als het uit de mond komt van een tsjeef die kan liegen als de beste.
absoluut, de Vlamingen willen geen splitsing! gewoon wat respect, maar dat is echt teveel gevraagd....
Oud 17 juli 2008, 11:01   #139
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ondertussen wel, zeggen alle peilingen...
Nee, de mensen liggen wakker van het dagelijkse politieke gekrakeel, van het onbestuur. Dat kan ook moeilijk anders als je het dagelijks krijgt voorgeschoteld.

Van een staatshervorming liggen ze niet wakker. De meeste mensen weten amper welke bevoegdheden federaal of regionaal zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2008, 11:01   #140
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Uit de peiling van de VRT (niet direct gekend om zijn vlaamsgezindheid) blijkt nochthans dat meer dan 4 op 10 voor een splitsing is...
sjarel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be