Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2008, 23:48   #101
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Zonder kapitalisme, evenmin een computer.
Nee hoor. Kapitalisme op zich is slechts één mogelijke productie wijze, en niet de beste.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2008, 23:50   #102
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, een land waar zulke dingen gedoogd worden, lijkt mij allerminst een aantrekkelijk land voor investeerders. Uw "elk wapen" zorgt er op termijn voor dat bedrijven wegblijven.
buitenlandse bedrijven? Geen probleem.

Citaat:
Dit ten koste van de werknemer.
nee hoor. De Vlaamse staat kan zelf ook productieeenheden op starten waar de Vlamingen kunnen werken en zelf de baas zijn. Dat heet opkomen voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Baas in eigen huis weet je wel.

Citaat:
We kunnen dus, uw eigen "logica" volgend, besluiten dat jij tegen de Vlaamse werknemer ijvert, en dus een Belgicist bent.
ik heb uw verhaaltje nochtans weerlegd, terwijl mijn argumentatie nog steeds niet weerlegd werd.
Oud 18 juli 2008, 23:50   #103
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je krijgt terug wat je uitdeelt...
Blijkbaar niet, want ik heb nog geen tegenargumenten gekregen
Oud 18 juli 2008, 23:59   #104
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Ooit van Godsvrede gehoord, Pelgrim?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 00:05   #105
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
De globalisering kan nooit goed zijn in armoedebestrijding en het oplossen van de milieuproblemen. De grootschaligheid van de globalisering is namelijk zelf het probleem, de aarde is namelijk eindig.
Ik weet het niet.

Poolse bouwvakkers kwamen naar hier voor werk. Het inkomen was hier astronomisch tov hun loon daar. Ondertussen heeft Polen zijn bouwvakkers teruggeroepen, met een hoger inkomen om ze te motiveren.

Ik mag niet denken aan wat er zich vandaag en momenteel afspeelt in de Chinese en Indische fabrieken, maar misschien ontstaat er vroeg of laat een arbeidersbeweging zoals die ook hier ontstaan is, die ijvert voor betere rechten. Hoe ellendiger de omstandigheden, hoe groter de kans op protest, toch? Zeker nu China opengetrokken was en de Chinezen stilaan weet zullen krijgen van hoe het werkt in het westen, zullen ze minder enthousiast zijn om zich te laten omdopen tot slaven voor de grootkapitalisten die ze moeten dienen.

Wat betreft het milieu:

Vanuit de geschiedenis en het heden weten we dat een hogere welvaart/rijkdom correleert met een lager geboortecijfer.
Een lager geboortecijfer, betekent een lagere populatie en dus minder druk op het milieu.

Het tweede punt, is dat het westen momenteel China met een beschuldigende vinger wijst omdat het zo vervuilt. Zelf doet het het niet veel beter, maar de mensen worden wel bewuster. Men is geïnteresseerd in biologische producten, in propere energie,... ook al zijn financien (en een goede reputatie, die dan ook weer financien opbrengt) de belangrijkste drijfveer. Hetzelfde geldt voor bedrijven die door de overheid en hoge energie- en grondstofprijzen gestimuleerd worden om milieuvriendelijker te produceren.
De geschiedenis leert ons ook dat het westen van een vreselijk vervuilende industrie, langzaam properder wordt. Alle vreselijke ziektes waarin de vervuiling een groot aandeel heeft, hebben ook de focus van mensen op gezondere producten gebracht. Meer en meer mensen kijken niet enkel naar biologisch voedsel, maar ook naar bv welke stoffen in hun kleding of verzorgingsproducten verwerkt zijn.
Dit natuurlijk vooral in tijden dat het de economie en dus de gezinnen voor de wind gaat.

Nu ga je wrs denken 'oh neen, het kapitalisme heeft zelfs groentje geïndoctrineerd'. Dat is het niet. Maar ik heb een lichtpuntje gezien aan het einde van de tunnel, of een idee gekregen. Als we de pervertie van het systeem nu eens niet meer zien als een vijand, maar als een middel dat ons mee kan helpen bij het bereiken van ons doel?

Ik geloof momenteel, dat het kapitalisme een bondgenoot kan zijn in de strijd tegen armoede en milieuvervuiling. Maar niet onvoorwaardelijk. Het grootste gevaar dat ik zie, is dat marx gelijk had mbt zijn klassenstrijd en dat de rijken dus enkel maar rijker werden, de middenklasse weg viel (iets dergelijks zien we vandaag ) en de onderklasse aangroeide. Maar zelfs die situatie escalleerde tot een equilibrium waarin beide groepen zich uiteindelijk weer vinden konden.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 00:21   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik weet het niet.

Poolse bouwvakkers kwamen naar hier voor werk. Het inkomen was hier astronomisch tov hun loon daar. Ondertussen heeft Polen zijn bouwvakkers teruggeroepen, met een hoger inkomen om ze te motiveren.
wie bedoel je met Polen? De Poolse regering?

Citaat:
Vanuit de geschiedenis en het heden weten we dat een hogere welvaart/rijkdom correleert met een lager geboortecijfer.
Een lager geboortecijfer, betekent een lagere populatie en dus minder druk op het milieu.
eh, pardon? De realiteit is wel net effe anders, het westen waar het geboortecijfer zo laag is heeft nu net de grootste ecologische voetafdruk op de wereld en die voetafdruk wordt alsmaar groter.

Citaat:
Men is geïnteresseerd in biologische producten, in propere energie,... ook al zijn financien (en een goede reputatie, die dan ook weer financien opbrengt) de belangrijkste drijfveer.
De biobrandstoffenhype bleek nou niet bepaald de grote redding te zijn.

Citaat:
Nu ga je wrs denken 'oh neen, het kapitalisme heeft zelfs groentje geïndoctrineerd'. Dat is het niet. Maar ik heb een lichtpuntje gezien aan het einde van de tunnel, of een idee gekregen. Als we de pervertie van het systeem nu eens niet meer zien als een vijand, maar als een middel dat ons mee kan helpen bij het bereiken van ons doel?
dan moet ik toch wel gaan twijfelen aan je doel, want de gigantische voetafdruk die het kapitalistische wensen nalaat is niet echt milieubewust hoor.

Citaat:
Ik geloof momenteel, dat het kapitalisme een bondgenoot kan zijn in de strijd tegen armoede en milieuvervuiling. Maar niet onvoorwaardelijk. Het grootste gevaar dat ik zie, is dat marx gelijk had mbt zijn klassenstrijd en dat de rijken dus enkel maar rijker werden, de middenklasse weg viel (iets dergelijks zien we vandaag ) en de onderklasse aangroeide. Maar zelfs die situatie escalleerde tot een equilibrium waarin beide groepen zich uiteindelijk weer vinden konden.
welk equilibrium mag dat dan wel zijn?
Oud 19 juli 2008, 00:24   #107
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ooit van Godsvrede gehoord, Pelgrim?
ik meen al eens gezegd te hebben dat ik best wil samenwerken met zij die de Vlaamse onafhankelijkheid nastreven.

Dat wil zeggen: dus niet met neoliberalen en voorstanders van een beleid waarbij buitenlandse machten ons eigen Vlaams werkvolk massaal op straat kunnen zetten.

Iedere Vlaamsgezinde, links of rechts, die de sociaal-economische hefbomen in Vlaamse handen wil, kan bij mij altijd op 'godsvrede' rekenen ja.
Oud 19 juli 2008, 00:26   #108
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik meen al eens gezegd te hebben dat ik best wil samenwerken met zij die de Vlaamse onafhankelijkheid nastreven.

Dat wil zeggen: dus niet met neoliberalen en voorstanders van een beleid waarbij buitenlandse machten ons eigen Vlaams werkvolk massaal op straat kunnen zetten.

Iedere Vlaamsgezinde, links of rechts, die de sociaal-economische hefbomen in Vlaamse handen wil, kan bij mij altijd op 'godsvrede' rekenen ja.
Misschien eerst een politieke onafhankelijkheid. En dan kan het Vlaamse volk zich uitspreken of het ook een economische onafhankelijkheid wil.
Oud 19 juli 2008, 00:27   #109
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Op een moment als het deze waarbij we dichter dan ooit bij onze onafhankelijkheid zitten moet je vooral géén ruzie gaan stoken met andere Vlaams-nationalisten.
Oud 19 juli 2008, 05:16   #110
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

In de jaren '70 en '80 werden de grote bedrijven met open armen ontvangen. Al wat ze vroegen kregen zij. Ook de vakbonden waren daarover zeeeer enthousiast want binnen zo een bedrijf hadden zij kans op veel leden.

De familiebedrijven werd de duvel aangedaan. Zij waren de daders van alle kwaad. Voor de vakbonden konden die niets goed doen. Vele goede familiebedrijven zijn door die grote bedrijven met subsidies gewurgd.

Nochtans ken ik veel familiebedrijven waar het personeel zeer graag werkt. Waar sommige arbeiders reeds meer dan Twintig jaar in het zelfde bedrijf werken.

De familiebedrijven hebben België groot en welvarend gebracht. Niet die grote bedrijven met hun fijne boekhouding die op het jaar einde geen winsten liet zien.

Nu dat de subsidies ( onder druk van Europa) verdwenen zijn vertrekken zij. De vakbonden zijn boos want ze verliezen daardoor hun macht.

Daarom moet voor hen België blijven zoals het is, voor hun macht.
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:02   #111
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rede staat nochtans aan mijn kant, en ik zie van jullie hier geen weerleggingen.
Goed, bij deze dan een weerlegging van hetzelfde niveau als jouw "argumenten":

Pelgrim, je bent mis.

Tadaaaa.

Citaat:
het zijn helemaal geen van de pot gerukte gratuite vingerwijzingen maar aankalchten tegen de hypocrisie van rechtse zelfverklaarde Vlaamsgezinden die er geen graten inzien dat honderden Vlamingen door buitenlandse machten worden afgedankt.
Uit jouw andere antwoorden blijkt hoe economisch protectionistisch je bent. Vreemd eigenlijk dat je dan zo reageert wanneer een bedrijf in Duitsland zich zelf protectionistisch opstelt. Ik twijfel er niet aan dat je zou staan juichen als een Vlaams bedrijf de produktie van een ander land naar hier zou halen.

Veel gehak op het VB, maar wanneer puntje bij paaltje komt, ben jij nog de grootste aanhanger van Eigen Volk Eerst.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:05   #112
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Kapitalisme op zich is slechts één mogelijke productie wijze, en niet de beste.
Kapitalisme is niet zomaar een productiewijze, het is een drijfveer. Niets is zo'n goeie motivatie om zaken uit te vinden en te proberen dan het uitzicht op persoonlijke winst. Onder pakweg een communistisch regime zouden we wellicht vele decennia achterlopen op waar we nu staan.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 19 juli 2008, 09:08   #113
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
buitenlandse bedrijven? Geen probleem.

nee hoor. De Vlaamse staat kan zelf ook productieeenheden op starten waar de Vlamingen kunnen werken en zelf de baas zijn. Dat heet opkomen voor de Vlaamse onafhankelijkheid. Baas in eigen huis weet je wel.
Ah, we doen alles zelf en de rest kan de pot op. De afgrond lonkt.

Citaat:
ik heb uw verhaaltje nochtans weerlegd,
Je hebt niets weerlegd.

Citaat:
terwijl mijn argumentatie nog steeds niet weerlegd werd.
Welke argumentatie?
Oud 19 juli 2008, 09:29   #114
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien eerst een politieke onafhankelijkheid. En dan kan het Vlaamse volk zich uitspreken of het ook een economische onafhankelijkheid wil.
Politieke onafhankelijkheid betekent niks, en ik zal op geen enkele manier samenwerken met schijnheilige hypocrieten die driehonderd afgedankte Vlamingen niet steunen.
Oud 19 juli 2008, 09:30   #115
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op een moment als het deze waarbij we dichter dan ooit bij onze onafhankelijkheid zitten moet je vooral géén ruzie gaan stoken met andere Vlaams-nationalisten.
Welke andere nationalisten? Ik zei reeds, met rechtse nationalisten wil ik gerust samenwerken. Dus niet met liberalen want dat zijn per definitie geen nationalisten.
Oud 19 juli 2008, 09:32   #116
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Welke argumentatie?
"schijnheilige hypocriete klootzakken", "rechtse klootzakken", ...

Komaan Distel, daar kan je toch argumenten tegen inbrengen, niet?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:33   #117
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, bij deze dan een weerlegging van hetzelfde niveau als jouw "argumenten":

Pelgrim, je bent mis.

Tadaaaa.
Goh, sterk man. Sterk.

Citaat:
Uit jouw andere antwoorden blijkt hoe economisch protectionistisch je bent. Vreemd eigenlijk dat je dan zo reageert wanneer een bedrijf in Duitsland zich zelf protectionistisch opstelt.
Protectionisme is nog net iets anders. Als Vlaanderen zich wat protectionistischer had opgesteld had dat Duits bedrijf hier überhaupt niet geweest maar was het een Vlaams bedrijf.

Citaat:
Ik twijfel er niet aan dat je zou staan juichen als een Vlaams bedrijf de produktie van een ander land naar hier zou halen.
toch wel.

Citaat:
Veel gehak op het VB, maar wanneer puntje bij paaltje komt, ben jij nog de grootste aanhanger van Eigen Volk Eerst.
kan best zijn, de belangen van het Vlaams werkvolk primeren voor mij inderdaad op de belangen van het Duits grootkapitaal. Net daar zit de hypocrisie van het veebee: deze mestkeverpartij komt niet op voor het Vlaams belang maar voor het Kapitaal belang.
Oud 19 juli 2008, 09:33   #118
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kapitalisme is niet zomaar een productiewijze, het is een drijfveer. Niets is zo'n goeie motivatie om zaken uit te vinden en te proberen dan het uitzicht op persoonlijke winst.
En de argumenten daarvoor zijn?
Oud 19 juli 2008, 09:34   #119
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=78

Pelgrim, probeer hier eens op te antwoorden dan.

mvg van een niet bepaalde liberaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2008, 09:35   #120
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah, we doen alles zelf en de rest kan de pot op. De afgrond lonkt.
da's precies typisch liberaal denken eh, zo bekrompen zwart wit?

Citaat:
Je hebt niets weerlegd.
toch wel, maar als jij dat niet kan zien dan is dat nog eens een extra reden om te lachen met rechtse zakken.

Citaat:
Welke argumentatie?
die waarin ik de schijnheiligheid van rechts vakkundig te kakken heb gezet tiens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be