Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2008, 12:11   #501
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
't Kan geen kwaad eens te antwoorden op de gestelde vragen... Waardoor voelt u zich bijvoorbeeld meer verbonden met Wallonië? Waarom is Nederland volgens u een "apeland" (sic)?
Je verwacht toch geen antwoord tot hij tot Sint Mangainius de eerste heeft kunnen bidden?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:12   #502
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
vlaamse kinderprogamma's die naar het frans worden vertaald wat is daar belgisch aan?
Inderdaad, er worden immers ook Britse kinderprogramma's naar het Nederlands vertaald. Is dat dan een bewijs van een soort "Britaanse" cultuur? Goed draaiende programma's, series... worden nu eenmaal door omroepen en productiehuizen aan elkaar verkocht. Een of ander bewijs voor een culturele eenheid hoeft men daar niet achter te zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:13   #503
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
En wat vindt U van de analyse van Guy Tegenbos in De Stazndaard van 15/07/2008?
De Franstalige partijen, die 40 procent van de bevolking vertegenwoordigen, kunnen federaal elke vraag van de Vlaamse partijen, die 60 procent van de bevolking vertegenwoordigen, afblokken. Heel de federale politiek berust daarop en dat is via allerlei mechanismen verankerd: de pariteit binnen de ministerraad, de bijzondere meerderheden, de belangenconflicten.
De Franstalige partijen gebruiken die mechanismen voluit. Ook in het dagelijkse beleid. Er gebeurt niets als zij het er niet mee eens zijn. De democratische meerderheid speelt nooit. Dat remt alle takken van het beleid.
Hier geldt altijd het tempo van de traagste.
Wat is een natuurlijke reactie van die 60 procent daarop? Almaar meer autonomie eisen, natuurlijk. Dan kunnen we ten minste in eigen regio het beleid voeren dat we voorstaan, redeneren ze.
Maar ook dat kunnen de Franstalige partijen tegenhouden. In het verleden wilden ze al wel eens iets lossen, in ruil voor extra geld. Vandaag werkt dat niet meer. Sommige Franstalige politici geven wel eens aan dat ze begrijpen dat dit België niet houdbaar is. Maar aan de onderhandelingstafels is van die goede wil niets te zien. Daarom staan de onderhandelingen na 56 weken nog nergens. Het is 0-0: de Vlaamse partijen hebben nog niets toegegeven maar ook nog niets bereikt.
En dat was wat de Franstaligen wilden.
Deze federale staat is dus niet in staat zichzelf te hervormen. En hij rijdt zo naar de afgrond.
Ik sta daarachter.
België is tot nader order één Natie.
In een democratische bestel is het toch vanzelfsprekend dat alles democratisch gebeurd.

Als de Vlamingen niet hadden liggen paren als konijnen hadden we nu misschien die 40:60 sleutel niet.

Of, misschien duidelijker stel dat de balans nu 40% Vlamingen en 60% Walen zou geweest zijn. Waarover zouden jullie dan nu kankeren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:15   #504
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
vlaamse kinderprogamma's die naar het frans worden vertaald wat is daar belgisch aan?
Vraag ik me ook af. Dit is gewoon een initiatief van een commercieel bedrijf dat zijn marktaandeel wenst uit te breiden, geen exponent van een zekere 'Belgische cultuur'. Bovendien zijn de producties van Studio 100 ook algemeen gekend in Nederland, en al een stuk langer dan in Wallonië bovendien. Hoe past dit dan in het verhaal?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:15   #505
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

zelfs de koning zegt dat er iets moet veranderen aan het federale belgie (naar aanleiding 21/7 toespraak)
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:16   #506
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik sta daarachter.
In een democratische bestel is het toch vanzelfsprekend dat alles democratisch gebeurd.

Als de Vlamingen niet hadden liggen paren als konijnen hadden we nu misschien die 40:60 sleutel niet.

Of, misschien duidelijker stel dat de balans nu 40% Vlamingen en 60% Walen zou geweest zijn. Waarover zouden jullie dan nu kankeren ?
Misschien dat ik zo dom ben maar ik was altijd onder de "illusie" naarkwam dat democratie neerkwam op het volk beslists. Dit in gedachte houdend kan je me even uitleggen wat er zo democratisch is aan het feit dat een ranstalige stem meer dan 15% meer waard is dan een Vlaamse stem?
Oud 20 juli 2008, 12:18   #507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik sta daarachter.

Inderdaad, in een België waar het gewone democratisch principe unitair zou worden toegepast, zaten de Franstaligen in een minderheidspositie. Juist vanuit dit besef hebben de Franstaligen in het verleden steeds verder aangestuurd op administratieve scheiding en op een reeks grendels op nationaal vlak. Een terugkeer naar de unitaire ordening zullen zij dan ook nooit aanvaarden. Mooiste bewijs is die houding voor een gebrek aan een gemeenschappelijke Belgische reflex. De Franstaligen beschouwen zich met de Vlamingen dan ook niet als één natie.
Oud 20 juli 2008, 12:18   #508
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Misschien dat ik zo dom ben maar ik was altijd onder de "illusie" naarkwam dat democratie neerkwam op het volk beslists. Dit in gedachte houdend kan je me even uitleggen wat er zo democratisch is aan het feit dat een ranstalige stem meer dan 15% meer waard is dan een Vlaamse stem?

Zucht.....
Het is hier dweilen met de kraan open.

Je kan pas in dit land over een scheiding spreken als alle partijen akkoord gaan.
Dat is nu eenmaal de wet.

Wat jullie willen in eigenlijk naast de kwestie.

ALs je echt van de Walen afwil kan je je nog altijd tot Nederlander laten naturaliseren.
Oud 20 juli 2008, 12:20   #509
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je kan pas in dit land over een scheiding spreken als alle partijen akkoord gaan.
In welke wet is er eigenlijk sprake van de voorwaarden tot staatkundige scheiding?
Oud 20 juli 2008, 12:20   #510
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Zucht.....

...

Het land is illegaal tot stand gekomen in 1830, wat doet je vermoeden dat het op een wettelijke manier uit elkaar zal vallen?
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:21   #511
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zucht.....
Het is hier dweilen met de kraan open.

Wat jullie willen in eigenlijk naast de kwestie.

ALs je echt van de Walen afwil kan je je nog altijd tot Nederlander laten naturaliseren.
Ik heb het niet over een splitsing (alhoewel ik het daar ook al niet met je opmerking eens ben maar daarover zijn we nu niet bezig), ik heb het over het standaard beslissingsrecht op federaal niveau, verklaar mij de democratie van de momentele situatie. Ik vind het absoluut niet democratisch, jij blijkbaar wel, kan je antwoorden met het kader van mijn vorige post in gedachte houdend?
Oud 20 juli 2008, 12:24   #512
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht
Het land is illegaal tot stand gekomen in 1830, wat doet je vermoeden dat het op een wettelijke manier uit elkaar zal vallen?
Waarom heb jij dan zolang gewacht het aan de kaak te stellen ?

De termijn om in beroep te gaan is allang verjaard nu.
Oud 20 juli 2008, 12:28   #513
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
tegen de bende van Laken kan niemand op, wat dat betreft.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 20 juli 2008 om 12:29.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:30   #514
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weerbarstig! Bekijk bericht
Maar mondiaal gezien ben je daar uiteraard minder mee. Ik ben best tevreden met mijn engels/frans en mondje duits
Ik had toch liever de taal van onze eigen landgenoten willen leren, als we dan toch per sé met de Walen in één staat moeten leren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:30   #515
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
tegen de bende van Laken kan niemand op, wat dat betreft.
Ik heb ook jarenlang gedacht dat Filip het niet in zich had.
Ofwel krijgt hij hulp
Oud 20 juli 2008, 12:30   #516
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Natuurlijk is dit geen toeval, maar heb je nu nog een argument, of was dat alles?
Dat het geen toeval is is op zich al het argument hoor.
Oud 20 juli 2008, 12:31   #517
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Totaal naast de zaak, zoals gewoonlijk trouwens. Kunt u ons dan eens vertellen wat volgens u "Belgische cultuur" is? Waar is de Belgische literatuur in de Belgische taal? Die Belgische muziek in het Belgisch? Enz.
Helmut Lotti, Deus, Kate Ryan, Arno, Milk Inc., Sylver en enkele Studio 100 producties - om maar die voorbeelden te nemen - kunnen we als Belgische muziek beschouwen. Ze zijn even bekend in Vlaanderen als in Wallonië. Natuurlijk, als u met Laura Lynn, Christoff, K3 en andere Willy Sommers komt, is het totaal anders : die zijn maar bekend in Vlaanderen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 12:31   #518
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
racisme vrijpleiten door 'het milieu' (België) als verantwoordelijk aan te duiden
Ik pleit racisme niet vrij hoor, integendeel, ik veroordeel het racisme van de Belze staat en de Belgicisten in het algemeen
Oud 20 juli 2008, 12:32   #519
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Helmut Lotti, Deus, Kate Ryan, Arno, Milk Inc., Sylver en enkele Studio 100 producties - om maar die voorbeelden te nemen - kunnen we als Belgische muziek beschouwen. Ze zijn even bekend in Vlaanderen als in Wallonië. Natuurlijk, als u met Laura Lynn, Christoff, K3 en andere Willy Sommers komt, is het totaal anders : die zijn maar bekend in Vlaanderen.
Eddy Wally ?
Oud 20 juli 2008, 12:32   #520
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LastMohican Bekijk bericht
Op algemene aanvraag...Mijn NIEUWE avatar !
veel beter
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be