Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2008, 20:40   #101
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jbl Bekijk bericht
Ja sorry he geen loopje nemen met de waarheid. Ten eerste bestond vlaanderen toen uit frans vlaanderen, oost en west vlaanderen, zeeuws vlaanderen en zelfs delen van het huidige henegouwen. De huidige omschrijving van wat men vlaanderen noemt komt hier totaal niet meer mee overeen, integendeel van het oorspronkelijke vlaanderen blijft niet veel meer over, gelukkig is limburg en antwerpen er nog bijgekomen. Gelukkig mag vlaanderen dan ook zijn dat het in 1830 bij België kwam want anders was er vandaag geen sprake meer over vlaanderen. Vlaanderen moet goed beseffen dat het zijn eigen voortbestaan zelfs aan belgië te danken heeft, mocht 1830 er niet geweest zijn was vlaanderen verdwenen of verschrompeld tot een niemendalletje tussen de grotere ons omringende mogendheden kon worden verdeeld.
De geschiedenis bestaat niet alleen uit wat er gebeurd is maar ook uit wat er had kunnen gebeurd zijn. Alleen wat had kunnen gebeurd zijn heeft nooit plaatsgevonden en kan bij gevolg niet als een vaststaand feit beschouwd worden. Dus jou stelling is van generlei waarde.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 22:59   #102
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Maar wel al 1400 jaar ouder, aangezien de Vlaanderengouw al in de 4de eeuw bestond
In de achtste eeuw is er voor het eerst sprake van de pagus flandrensis, ofte Vlaamse gouw. De streek rond Oudenburg. Mooi dorp, ga er wonen, verklaar uzelf onafhankelijk en stuur ons een postkaartje.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 23:04   #103
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
In de achtste eeuw is er voor het eerst sprake van de pagus flandrensis, ofte Vlaamse gouw. De streek rond Oudenburg. Mooi dorp, ga er wonen, verklaar uzelf onafhankelijk en stuur ons een postkaartje.
Zonnige groetjes uit ...

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 23:06   #104
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Omdat de heren politici al j�*ren weigeren een referendum te houden over eender wat; dus dit zullen ze zeker niet aandurven.
En daarom zou IK daar geen referendum over durven houden??
Oud 21 juli 2008, 23:17   #105
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder Bekijk bericht
Zonnige groetjes uit ...

Mooi dorp, ligt pal op een Romeins kamp. Dat natuurlijk plaats moest ruimen voor een supermarkt, want zo is de Vlaam wel als er moet gekozen worden tussen erfgoed en kruidenieren.
Oud 21 juli 2008, 23:20   #106
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja sorry he geen loopje nemen met de waarheid. Ten eerste bestond vlaanderen toen uit frans vlaanderen, oost en west vlaanderen, zeeuws vlaanderen en zelfs delen van het huidige henegouwen. De huidige omschrijving van wat men vlaanderen noemt komt hier totaal niet meer mee overeen, integendeel van het oorspronkelijke vlaanderen blijft niet veel meer over, gelukkig is limburg en antwerpen er nog bijgekomen. Gelukkig mag vlaanderen dan ook zijn dat het in 1830 bij België kwam want anders was er vandaag geen sprake meer over vlaanderen. Vlaanderen moet goed beseffen dat het zijn eigen voortbestaan zelfs aan belgië te danken heeft, mocht 1830 er niet geweest zijn was vlaanderen verdwenen of verschrompeld tot een niemendalletje tussen de grotere ons omringende mogendheden kon worden verdeeld.
Vlaanderen heeft inderdaad grondgebied verloren aan Frankrijk en Nederland, ook al heten die verloren gebieden nog steeds "Flandre" en "Zeeuws-Vlaanderen". Maar de Belgische provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant hebben zich vrijwillig bij Vlaanderen aangesloten.

Als het huidige Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard dan heeft het meer grondgebied gewonnen dan verloren door de eeuwen heen (tenzij Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant zich terug af scheuren natuurlijk).

De rest is hypothese. België bestaat en Vlaanderen is dus niet verdwenen, tot spijt voor wie het benijdt.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 23:21   #107
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Ga dan maar op zoek in buitenland naar de Vlaamse ambasade,
ik ben benieuwd of u ze tegenkomt...
Al noemt u zich flebberkakske, al noemt u zich vlaming,
de realiteit confronteert soms.
In Budapest ben ik een Waalse ambassade tegengekomen. Vlakbij de St-Istvan basiliek. 'Ambassade Belge de la region Wallonne' stond er geloof ik letterlijk op een gouden plaatje net onder de vlaggenmast waar Waalse haan fier wapperde!

mvg
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 00:08   #108
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pick Nick Bekijk bericht
Diegene die met zo'n argument komen aandraven zijn ook steeds de eersten om de "identeit" van de alhier aangespoelden te benadrukken en te eisen dat ze die "identiteit", bij vb "Marokkanen" ten allen tijde moeten kunnen behouden ....
Nooit hoor je hen zeggen dat de "Marokkaanse" identiteit kunstmatig is. Dat krijgen ze dan ineens niet meer over hun lippen. En op de koop toe vinden ze dat die aangespoelden best hun kindjes in hun moederlandtaal groot brengen, ondanks de belasting die dat vervolgens op de Nederlandstalige scholen legt.
Van hypocrisie gesproken.
Totaal fout gereageerd, jongen.
Jij komt hier aandraven met het argument dat een taal nodig is om een volk te vormen. Blijkbaar bestaan er echter op deze aardbol voldoende tegenvoorbeelden.
Wat hier ter discussie lag, wat getoetst werd, is niet de vraag of mijn wereldbeeld coherent is, maar wel of JOUW wereldbeeld tegen een stootje kan. En jouw argumentatie weerstaat de toets van de praktijk niet.

probeer dus maar opnieuw; 't seizoen van de herkansingen is aangebroken.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 01:23   #109
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

jamás será vencido's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
In Budapest ben ik een Waalse ambassade tegengekomen. Vlakbij de St-Istvan basiliek. 'Ambassade Belge de la region Wallonne' stond er geloof ik letterlijk op een gouden plaatje net onder de vlaggenmast waar Waalse haan fier wapperde!

mvg
die behoort tot de Belgische ambassade

Laatst gewijzigd door jamás será vencido : 22 juli 2008 om 01:23.
jamás será vencido is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 01:29   #110
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die behoort tot de Belgische ambassade
En vind je het dan normaal dat er "Belge de la region Wallonne" bijstaat ???

Je zou zeggen dat dit aangeeft dat de walen al langer bezig zijn om alles in orde te brengen voor de splitsing van belgië ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 10:30   #111
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik kan me verbonden voelen met vrienden, met familie of met een school.
Dat wil nog niet zeggen dat je daardoor je wiltafzonderen van de rest van de wereld. Dat je daardoor onafhankelijk tot het leven wilt gaan. dat je daar ineens een politiek rond voert.
Waar heb u mij horen zeggen dat ik mij wil afzonderen? Ik wil een onafhankelijk Vlaanderen. Gezien de verschillen in cultuur, visie en taal lijkt me dit beter voor alle landsdelen. Ik hou me niet krampachtig vast aan een kunstelig samengeraapt boeltje dat vierkant draait.

Ik ben zelfs van mening dat ook Wallonië daar op termijn beter van zal worden: een kind waarvoor je de boterhammetjes blijft smeren en waarvoor je alles blijft regelen zal nooit zelfstandig leren leven. Het zal dus, bij je dood, hopeloos verloren zijn. Uit liefde voor je kinderen laat je ze, naarmate ze opgroeien, meer los, ook al betekent dit dat ze af en toe met hun hoofd tegen de muur lopen.

Ze zullen daarvan leren en -uiteindelijk- zelfstandig worden. Niemand zegt dat je daarom ook alle contact moet verbreken; waarom niet vreedzaam naast elkaar leven als goede buren en, ja, ik zie zelfs één of ander samenwerkingsverband zitten. Maar wèl onafhankelijke landen die ervoor KIEZEN om mekaar (geldelijk of logistiek) bij te staan.
kizzy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 10:33   #112
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Instituties zijn al zo vaak verandert door de geschiedinis. Ze zijn al zo vaak verdwenen. Het is een illusie om te denken dat zulke zaken voor eeuwig zullen bestaan. Een middeleeuwse gedachte. Menselijke constructies veranderen en verdwijnen. Evolutie en revolutie zijn één van de weinige constanten in de tijd, kameraad.
Precies! Dank u!
Oud 22 juli 2008, 10:42   #113
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien de franstalige revolutie in 1830 niet had plaatsgevonden dan zou Vlaanderen een provincie van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden geweest zijn, dus niet verdeeld- verschrompeld of wat dan ook. Het Nederlandstalige deel heeft niks te danken aan de staat België, alles wat het huidige Vlaanderen heeft verworven was ondanks de Belgische staat en niet dankzij.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2008, 10:55   #114
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Dat we vandaag de dag met armoede verkeren is aangezien de welvaart niet voldoende verdeeld is... Er is een enorme welvaart. Maar slechts een paar enkelingen profiteren hiervan.
Ja, te beginnen bij de Saksen-Coburgs die dan nota bene nog eens een felle 'indexatie' nodig hadden en vervolgens oproepen tot solidariteit...

Laatst gewijzigd door kizzy : 22 juli 2008 om 10:59. Reden: verkeerde quote vermelding
Oud 22 juli 2008, 11:09   #115
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
zoals ik al eerder meegaf ik ken mijn talen. Ik heb er dus geen probleem mee om frans te spreken en ook niet om nederlands te spreken. Anders was ik toch ook niet actief op een nederlands politieke forum.
Ik ook, hoor: Nederlands, Frans, Italiaans, Engels en een beetje Duits.
Ik vind dat ook normaal: talenkennis is onontbeerlijk. Dit geldt dan wel voor IEDEREEN en al zeker voor diegenen die het nodig achten in anderstalige gebieden te vertoeven. Wanneer ik naar Spanje ga, leer ik al op voorhand enkele termen om de mensen minstens in hun eigen taal te woord te staan.

Is het dan zoveel gevraagd hetzelfde te krijgen hier in Nederlandstalig Vlaanderen?
Oud 22 juli 2008, 11:16   #116
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
die nederlandstaligen leven echter meer geconcentreerd. Blijkbaar zijn ze niet zo slim om ook te verhuizen.
Hier gaat u nu wel erg fel uit de bocht.

Hoeveel duizenden Vlamingen zijn er niet geëmigreerd naar Canada, USA en elders? En hoeveel zijn er noodgedwongen uitgeweken naar Franstalig België omdat ze geen werk konden vinden in eigen streek? Onder de huidige Waalse buren zijn er ontelbare van Vlaamse origine (Onckelinkx bijvoorbeeld); onder mijn familie en vrienden (ja, ook over de taalgrens hoor) zijn er tallozen die van Vlaamse afkomst zijn maar die geëvolueerd zijn naar 'echte' franstaligen.

Ik heb daar geen probleem mee; ik heb wel een probleem met de hastarrigheid waarmee franstaligen vinden, zelfs eisen, dat de Nederlandstaligen zich steeds maar moeten aanpassen aan hùn taal.

Door zich te vestigen in een bepaald gebied (land, regio) geeft men te kennen dat gebied of die regio te waarderen: anders zou men zich daar toch niet vestigen en een andere bestemming kiezen? Wel, die waardering begint bij de TAAL.
Oud 22 juli 2008, 14:06   #117
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
En vind je het dan normaal dat er "Belge de la region Wallonne" bijstaat ???

Je zou zeggen dat dit aangeeft dat de walen al langer bezig zijn om alles in orde te brengen voor de splitsing van belgië ...
Het maakt een onderdeel uit van de ambasade,
zoals sommige bordjes ook vermelden: Belgische ambasade vlaamse economische raadgever enz.
Oud 22 juli 2008, 14:08   #118
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waar heb u mij horen zeggen dat ik mij wil afzonderen? Ik wil een onafhankelijk Vlaanderen. Gezien de verschillen in cultuur, visie en taal lijkt me dit beter voor alle landsdelen. Ik hou me niet krampachtig vast aan een kunstelig samengeraapt boeltje dat vierkant draait.

Ik ben zelfs van mening dat ook Wallonië daar op termijn beter van zal worden: een kind waarvoor je de boterhammetjes blijft smeren en waarvoor je alles blijft regelen zal nooit zelfstandig leren leven. Het zal dus, bij je dood, hopeloos verloren zijn. Uit liefde voor je kinderen laat je ze, naarmate ze opgroeien, meer los, ook al betekent dit dat ze af en toe met hun hoofd tegen de muur lopen.

Ze zullen daarvan leren en -uiteindelijk- zelfstandig worden. Niemand zegt dat je daarom ook alle contact moet verbreken; waarom niet vreedzaam naast elkaar leven als goede buren en, ja, ik zie zelfs één of ander samenwerkingsverband zitten. Maar wèl onafhankelijke landen die ervoor KIEZEN om mekaar (geldelijk of logistiek) bij te staan.
Onafhankelijke instituties zorgen zoiezo voor het uitééngroeien van die goede buren. Terwijl net deze buren elkaar nodig hebben voor gemeeschappelijke werknemersstrijd.
Oud 22 juli 2008, 14:13   #119
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ook, hoor: Nederlands, Frans, Italiaans, Engels en een beetje Duits.
Ik vind dat ook normaal: talenkennis is onontbeerlijk. Dit geldt dan wel voor IEDEREEN en al zeker voor diegenen die het nodig achten in anderstalige gebieden te vertoeven. Wanneer ik naar Spanje ga, leer ik al op voorhand enkele termen om de mensen minstens in hun eigen taal te woord te staan.

Is het dan zoveel gevraagd hetzelfde te krijgen hier in Nederlandstalig Vlaanderen?
Ach de realiteit ligt anders,
internationaal wordt er in het Engels gesproken.
Als je rondtrekt door landen dan merk je dat de meeste jongeren engels kennen of aan het leren zijn. Nu is het natuurlijk jammer dat Engels zo een lelijke taal is. Maar het vergemakkelijkt wel dat over heel Europa communicatie in een taal mogelijk is, die iedereen kent. Dagdagelijks worden wij met de Engelse taal om de oren geslagen. Maar als dit de wereldwijde communicatie laat toenemen, dan kan je daar moeilijk een tegenstander van zijn.
Oud 22 juli 2008, 14:17   #120
jamás será vencido
President van Europa
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hier gaat u nu wel erg fel uit de bocht.

Hoeveel duizenden Vlamingen zijn er niet geëmigreerd naar Canada, USA en elders? En hoeveel zijn er noodgedwongen uitgeweken naar Franstalig België omdat ze geen werk konden vinden in eigen streek? Onder de huidige Waalse buren zijn er ontelbare van Vlaamse origine (Onckelinkx bijvoorbeeld); onder mijn familie en vrienden (ja, ook over de taalgrens hoor) zijn er tallozen die van Vlaamse afkomst zijn maar die geëvolueerd zijn naar 'echte' franstaligen.

Ik heb daar geen probleem mee; ik heb wel een probleem met de hastarrigheid waarmee franstaligen vinden, zelfs eisen, dat de Nederlandstaligen zich steeds maar moeten aanpassen aan hùn taal.

Door zich te vestigen in een bepaald gebied (land, regio) geeft men te kennen dat gebied of die regio te waarderen: anders zou men zich daar toch niet vestigen en een andere bestemming kiezen? Wel, die waardering begint bij de TAAL.
Er zijn verschillende redenenen waarom mensen zich ergens vestigen. Vaak zijn economische redenen de hoofdoorzaak. Ik heb geen blinde waardering voor het nederlands, geen noodzakelijke waardering voor het katholicisme, geen blinde waardering voor de gemeente waar ik leef. De goede elementen waardeer ik, de negatieve elementen tracht ik te veranderen. Een taal heeft voor mij noch een positieve waardering, noch een negatieve. het is iets praktisch. Blijkt dat de meerderheid van mijn buren frans praat, dan zorg ik wanneer ik met hen wil praten dat ik ook frans kan. Ik kan natuurlijk ook gewoon niet met hen communiceren. Hetzelfde geldt voor wanneer de meerderheid van mijn buren nederaldns praat. Vrije keuze.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be