Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2008, 22:53   #61
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Aktie = reaktie

a/Goed voor de serieuze gazetten
b/Beber heeft het laatste woord
c/Inderdaad, Pieter is daartoe perfekt in staat !
d/Waar zijn de groenen ! niet tegen ?

Of nog beter: Filip den Taaie stuurt ze naar Afrika: "ik oeil teruk uin kolonie voor de belgique."
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 00:02   #62
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Politieke partijen die beweren het confederalisme na te streven, verzwijgen dus dat zij voor Vlaamse onafhankelijkheid zijn. Dat de Vlaamse pers nalaat hierop te wijzen, getuigt van weinig respect voor een eerlijk debat. Men kan zich afvragen of dit het gevolg is van moedwilligheid, of omdat men intellectueel niet in staat is om te begrijpen waarvoor confederalisme staat. Een 'vrije' pers mag dan wel een eigen mening hebben, maar mag daarom nog niet verzaken aan haar deontologische verplichting de bevolking correct te informeren over de ware gevolgen van de zogenaamde "legitieme Vlaamse eisen voor een confederale staat".

Het gebrek aan die correctheid stelt die vrijheid sterk in vraag!...

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat de partijen (CD&V en VLD denk ik) die confederalisme bepleiten ook voor vlaamse onafhankelijkheid zijn.

Ten eerste is het allerminst duidelijk of deze partijen een werkelijk confederaal model bedoelen wanneer ze deze term gebruiken. Kijkend naar hun daden vind ik dat toch nogal twijfelachtig, m.i. is het voor hen gewoon een soort van 'keuzewoord' zonder veel inhoud. I.e. België is - op papier althans- al een federaal land, partijen die vlaamsgezinde stemmen willen rapen moeten daar dus een schepje bovenopdoen in hun communicatie. Ze kunnen moeilijk het separatisme gaan aanhangen, ten eerste omdat die term veel moeilijker te 'nuanceren' valt, ten tweede daar ze ermee in een verdomhoekje belanden waar vooral het VB zit.

Dat gezegd zijnde heeft een confederaal model voor de politieke partijen hier behoorlijk wat voordelen tov een pure splitsing. Ten eerste laat dit toe om nog steeds extra lagen politici aan een jobke te helpen, daarenboven is het denkbaar dat er in zo'n constructie ergens een 'oplossing op zijn belgisch' voor Brussel wordt bedacht wat moeilijker ligt bij onafhankelijkheid.

Tenslotte is het - naar de buitenwereld toe - een minder drastische stap dan onafhankelijkheid. Ik zie persoonlijk echter niet goed hoe een confederaal model kan werken voor België want ik zie niet veel gemeenschappelijke belangen/doelen. Een confederatie met Nederland zou m.i. veel makkelijker zijn dan een met Wallonië/Brussel.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 07:44   #63
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat de partijen (CD&V en VLD denk ik) die confederalisme bepleiten ook voor vlaamse onafhankelijkheid zijn.

Ten eerste is het allerminst duidelijk of deze partijen een werkelijk confederaal model bedoelen wanneer ze deze term gebruiken. Kijkend naar hun daden vind ik dat toch nogal twijfelachtig, m.i. is het voor hen gewoon een soort van 'keuzewoord' zonder veel inhoud. I.e. België is - op papier althans- al een federaal land, partijen die vlaamsgezinde stemmen willen rapen moeten daar dus een schepje bovenopdoen in hun communicatie. Ze kunnen moeilijk het separatisme gaan aanhangen, ten eerste omdat die term veel moeilijker te 'nuanceren' valt, ten tweede daar ze ermee in een verdomhoekje belanden waar vooral het VB zit.

Dat gezegd zijnde heeft een confederaal model voor de politieke partijen hier behoorlijk wat voordelen tov een pure splitsing. Ten eerste laat dit toe om nog steeds extra lagen politici aan een jobke te helpen, daarenboven is het denkbaar dat er in zo'n constructie ergens een 'oplossing op zijn belgisch' voor Brussel wordt bedacht wat moeilijker ligt bij onafhankelijkheid.

Tenslotte is het - naar de buitenwereld toe - een minder drastische stap dan onafhankelijkheid. Ik zie persoonlijk echter niet goed hoe een confederaal model kan werken voor België want ik zie niet veel gemeenschappelijke belangen/doelen. Een confederatie met Nederland zou m.i. veel makkelijker zijn dan een met Wallonië/Brussel.
Een confedeatie is voor Belgie het laatste redmiddel.
Als dit het komende jaar niet wordt gerealiseerd ,dan barst de bom in 2009.
Vlaanderen zal dan onafhankelijk worden en een confederatie met Nederland wordt dan een optie.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 09:18   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Ja, zowel Nederlandstaligen als Franstaligen die hierin meestappen.
Wat ik niet begrijp is hoe men dan in confederale staten de solidariteit kan behouden, want dat maken sommige politici ons toch wijs. Ze willen meer bevoegdheden maar met het behoud van de solidariteit, maar wat houdt die dan in ?
Bwa, een vleugje Universele Liefde zal alles wel oplossen, nietwaar?
Oud 26 juli 2008, 09:20   #65
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Wel dan vind ik onafhankelijkheid eerlijker en is het probleem voor altijd opgelost. Confederalisme is als een huwelijk met alleen de rechten en geen plichten en dat werkt dus nooit.
Waarom zou dat nooit werken? Het is zelfs ideaal. Elkaar versterken en bijstaan, zonder elkaar in de weg te lopen. Confederalisme is het beste huwelijk mogelijk.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 09:39   #66
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Waarom zou dat nooit werken? Het is zelfs ideaal. Elkaar versterken en bijstaan, zonder elkaar in de weg te lopen. Confederalisme is het beste huwelijk mogelijk.
Daarvoor hebben de Vlamingen te veel op de ziel van de Walen getrapt; door hen te verwijten voor luie profiteurs.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 09:41   #67
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Daarvoor hebben de Vlamingen te veel op de ziel van de Walen getrapt; door hen te verwijten voor luie profiteurs.
Inderdaad. En door hen hun grond niet af te geven. En door zich niet te laten verfransen. Die smerige arrogante Vlamingen ook.

Maar beter de boedelscheiding aanvragen. Groot gelijk!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 11:19   #68
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En jij hebt het mandaat om in naam van de Walen en hun vermeende gevoelens te spreken?

Bruxel-imperialisten zoals jij hebben er uiteraard alle baat bij dat Vlaanderen en Wallonië tegen elkaar uitgespeeld worden. De feitelijke macht ligt immers in Brussel en dat Brussels gewest. Zodra Vlamingen en Walen met elkaar overeenkomen is Belgique per definitie overbodig geworden en dat zou voor de Belgo-Brux-imperialisten natuurlijk een groot probleem zijn.

Wel ik heb slecht nieuws voor u: momenteel worden banden gesmeed tussen Vlaamse en Waalse beweging. Kleinschalig, maar elke dambreuk begint met een kleine barst.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 12:26   #69
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En jij hebt het mandaat om in naam van de Walen en hun vermeende gevoelens te spreken?
Ik hoor wat ik hoor van Waalse mensen en het zijn vooral de vrouwen die erg emotioneel zijn als de relatie Vlaanderen-Wallonië ter sprake komt.
De Vlamingen hebben echt iets kapot gemaakt en als vrouwen nijdig worden....
Oud 26 juli 2008, 13:41   #70
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik hoor wat ik hoor van Waalse mensen en het zijn vooral de vrouwen die erg emotioneel zijn als de relatie Vlaanderen-Wallonië ter sprake komt.
Dan kan er wel eens een scheiding van komen.
Oud 26 juli 2008, 13:43   #71
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ben je vergeten op welke zielen de franstaligen al 180 jaar getrapt hebben
Oud 26 juli 2008, 14:03   #72
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Azert noem eens 5 schandalige dingen op die de gemiddlede Vlaming (de extremistische die alles over 1 kam halen zoals "alle walen zijn lui" tellen niet mee) heeft gedaan dat in geen enkel ander land gebeurt? Het grootste deel van het slechte imago Vlaanderen/Wallonië is de schuld van: FDF, MR, le soir, RTBF.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 26 juli 2008 om 14:04.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 14:35   #73
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Azert noem eens 5 schandalige dingen op die de gemiddlede Vlaming (de extremistische die alles over 1 kam halen zoals "alle walen zijn lui" tellen niet mee) heeft gedaan dat in geen enkel ander land gebeurt? Het grootste deel van het slechte imago Vlaanderen/Wallonië is de schuld van: FDF, MR, le soir, RTBF.
Leterme heeft het psychologisch verkeerd aangepakt door de marseillaise te zingen, door te zeggen dat de Franstaligen intellectueel niet in staat waren om NL te leren, enz...
Oud 26 juli 2008, 14:35   #74
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dan kan er wel eens een scheiding van komen.
wegens Brussel is dat onmogelijk
Oud 26 juli 2008, 14:41   #75
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
laby, je zou best de nodige uitleg vragen aan de Zwitsers: daar werkt dat al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren, en goed !

Zwitserland is helemaal geen confederale staat. Ik ken geen enkel voorbeeld van een confederale staat anno 2008. Een confederale staat dat volgt op een federale staat zou ook een unicum zijn in de geschiedenis.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2008, 14:41   #76
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Leterme heeft het psychologisch verkeerd aangepakt door de marseillaise te zingen, door te zeggen dat de Franstaligen intellectueel niet in staat waren om NL te leren, enz...
Ik heb het niet over Leterme, ik heb het over beslissingen van de Vlaamse overheid.
Oud 26 juli 2008, 14:42   #77
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Een confedeatie is voor Belgie het laatste redmiddel.
Als dit het komende jaar niet wordt gerealiseerd ,dan barst de bom in 2009.
Vlaanderen zal dan onafhankelijk worden en een confederatie met Nederland wordt dan een optie.
Om een confederale staat op te richten moet men België eerst opdoeken. Ik zie niet in hoe dit een redmiddel zou zijn.
Oud 26 juli 2008, 14:51   #78
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik heb het niet over Leterme, ik heb het over beslissingen van de Vlaamse overheid.
Vrouwen maken meer dan de helft van het kiespubliek uit; vaak volgen zij de politiek wat minder en voelen op hun ziel getrapt door Leterme, de Wever, enz... en dat geldt ook voor een deel van de mannen.
De rechtlijnige N-Va'ers en c° vergeten al te vaak dat niet iedereen even rationeel (of enkel rationeel) reageert als zij.

Vlaanderen had veel meer empathie en geduld aan de dag moeten leggen.

Ik herinner mij dat De Wever bijna ontplofte toen Reynders in juli 2008 zei: een staatshervorming voor 2009 zal heel moeilijk zijn; wel door de forcing te voeren zijn we bijna 2009 en nog steeds geen staatshervorming; men heeft de Franstaligen enkel in de gordijnen gejaagd en komen zij nu ook met "onaanvaardbare" eisen.

Vlamingen hebben hun product slecht verkocht; je mag van de tegenpartij geen vijand maken.
Oud 26 juli 2008, 14:55   #79
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Omdat dat de basis is van een confederatie. 2 soevereine staten die samenwerken met een verdrag en daarmee dingen delen zoals een munt en een leger.

Wat als Bush Irak wil binnenvallen en De Crem het leger wil sturen en FLahaut niet? Hoe lang zou die bevoegdheid confederaal blijven? De munt is als Europees geregeld.
Oud 26 juli 2008, 14:58   #80
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Dat is noch steeds geen antwoord op mijn vraag, je hebt de mond vol over de onverdraagzame Vlamingen, ik vraag voorbeelden van deze "overdraagzame, racistische" beslissingen die men in geen enkel ander normaal land terugvind. En sorry hoor maar Leterme en De Wever op tenen getrapt? Mangain trapt continu op mijn ziel, Reynders spuugt op mijn identiteit dus kom niet doen alsof de Waalse en brusselse Franstalige politici engeltjes zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be