![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zo vinden veel Nederlanders het Zuid-Limburgse Heuvelland heel mooi, omdat het binnen Nederland bijzonder is. In een internationale context stelt het echter weinig voor, want half Europa ziet er zo uit. Anderzijds vinden veel Nederlanders een polderlandschap niet zo mooi, omdat het veel voorkomt en zoals gezegd saai en eentonig overkomt, terwijl dat nu juist internationaal een hoge waardering krijgt. Waar in de wereld vind je zulke polders immers nog meer op zo'n grote schaal? Nog zo'n relatief uniek landschapstype vormen de rivierduinen. In Nederland nauwelijks bekend, internationaal ook niet trouwens, maar wel weinig voorkomend en dus van grote landschappelijke waarde. Om die reden is in een voorheen vrij onbekend natuurgebied in Noord-Limburg het Nationaal Park De Maasduinen ingesteld. Laatst gewijzigd door Dimitri : 27 juli 2008 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
Parlementslid
|
![]() Eentonigheid? Nou, dat wil ik niet zeggen. Onze nieuwbouwwijken en steden puilen uit van diverse stijlen. Ik bracht zelf jaren geleden een bezoek aan Brugge. Geweldig mooi zo'n oude stad, daar zijn er in Nederland te weinig van overgebleven, maar na twee dagen was ik het al beu, want de saaiheid kwam op me af. Het is allemaal een beetje te ''gemaakt''.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
|
![]() Citaat:
Niet zo heel veel stamt uit de Middeleeuwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Parlementslid
|
![]() De foto's die Sinistra laat zien zijn zelfs voor veel Nederlanders een schrikbeeld van burgerlijkheid. We willen massaal weer ''iets anders dan de buren zijn''. Toch zijn de wetten in Nederland veel te streng. Daarentegen moet ik zeggen dat al die grote pompeuze villa's in Vlaanderen ook wel een beetje lachwekkend zijn. Het lijkt wel of iedereen daar pronkt met z'n veren door te laten zien hoe groot en apart zijn huis wel niet is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
|
![]() Citaat:
lees je toch: Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Azertje, Brugge werd in de negentiende eeuw netjes opgefrist en uw lieve Franstalige romantiseerden het, maar de stad zelf is wel ouder hé. Als ze in de negentiende eeuw een gebouw restaureren dan bouwen ze het niet, maar staat het er al een lange tijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, u werpt in deze discussie anderen voortdurend voor de voeten dat hun mening subjectief is (tja, een "mening" lijkt me altijd subjectief - maar goed, we gaan niet op iedere slak zout strooien), maar hier komt u zelf aandraven met een subjectieve benadering. Volgens u kan een modern gebouw dus niet anders zijn dan "kaal", "koel", "zakelijk", "afstandelijk"... Wat getuigt een dergelijk oordeel van vooringenomenheid. Er zijn klassieke woningen die kaal en koel ogen; er zijn eveneens moderne gebouwen die eerder op licht veredelde bunkers lijken. En omgekeerd. Ik heb al pareltjes gezien van moderne architectuur. In België, Duitsland, VK (Londen), Frankrijk en, jawel, ook Nederland. De Paperclip in Rotterdam vind ik bijvoorbeeld ronduit schitterend. En de kubuswoningen vind ik gewoonweg enig. Maar goed, dit is subjectief. Daarnaast vind ik veel andere moderne bouwwerken lelijk, net zoals ik ook veel klassieke woningen en gebouwen als ronduit wanstantelijk ervaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk heeft Brugge juist door Leopold II een heel waardevol element verloren, nl. haar stadswallen. Brugge had tot die tijd immers nog haar oude vestingsmuur. Dat was in Vlaanderen een unicum, maar dat kon Leopold II niet bekoren. De zaak werd dan ook volledig afgebroken (met uitzondering van de poorten) en het plan werd ook naar voorgeschoven om de vestingsgrachten dicht te gooien. Daar heeft men toen mee begonnen, maar - gelukkig! - werden de werken algauw stilgelegd. 't Grootste deel van de oude grachten zijn dus bewaard. Als het evenwel aan die Franstaligen lag - die u zomaar ophemelt; hoogstwaarschijnlijk om hier bepaalde mensen gewoon wat te provoceren - waren die evenwel volledig verdwenen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een gemiddelde woonwijk in Duitsland is zeker geen sterk staaltje architectonische creativiteit. Integendeel, de meeste huizen grijpen terug op bestaande kleinburgerlijke huisvormen, meestal uit een geromantiseerd verleden, zoals Saksische boerderijen in Noord-Duitsland (die in Emmen ook buitengewoon gewaardeerd worden) of Alpine chalets in het zuiden. Of we het pseudo is of niet, de mensen zijn er gelukkig mee en dat is veel belangrijker, dan de vraag of beroepsontwerpers of architecten de gebouwen waarderen kunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
|
![]() Citaat:
Toeristen of toevallige voorbijgangers hoeven zich niet te moeien over onze individuele voorkeuren. Zij moeten er niet wonen, wij wel. Trouwens wie gaat opleggen of een en ander past in het straatbeeld of landschap?
![]() |
![]() |
#116 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Brugge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
|
![]() Citaat:
Iemand als jvdb is voorstander van verstrenging van bouwnormen , ruimtelijke ordening en deze Flamingant is er gewoon tegen.
![]() |
![]() |
#120 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Straks gaat men nog bepalen hoeveel keren per dag men in zijn eigen huis het licht mag aansteken en welke lampen er moeten worden geplaatst en hoeveel. Laatst gewijzigd door system : 28 juli 2008 om 08:30. |
|
![]() |
![]() |