![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb er niet van afgezien. Ik vond het alleen allemaal zo leeg, een geweldige maskerade, holle woorden en geen beleving bij de mensen die beweerden dat ze het wisten. Gewoon, ik vond het niet. Op zeker ogenblik in mijn jeugd reeds ben ik dus gewoon voorbijgestapt aan iets dat er eigenlijk al niet was, en heb verder gezocht waar het wel te vinden was: in mijzelf. En wat de huidige kerk betreft kan ik me alleen aansluiten bij Fozzie. Crimineel gedrag, machtsmisbruik, uitbuiten en manipulatie van onwetenden om de eigen positie te behouden, totaal geen ernstige, laat staan doorleefde, 'introspectie' aangaande haar verleden, en noem maar op. Dat zulk instituut nog maar durft te verwijzen naar wat de 'boodschap van het evangelie' zou moeten zijn, is een schande, alle hypocriesie voorbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Btw, waarom wordt er eigenlijk geen doop-verbod voor kinderen ingevoerd ? Laat een kind als het opgegroeid ( meerderjarig ) is zelf eens beslissen! Sommigen zullen dan gelovig zijn anderen weer niet. Maar dan was het tenminste wel hun eigen keus en niet die van de ouders.
![]() |
![]() |
#43 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik veronderstel dat je dan ook bv. voor een verbod bent van kinderen op naakstranden of in nudistenkampen? Het kind van een naturistenfamilie heeft ook niet de keuze of het in zijnen bloten wilt rondlopen. Maar waarom een verbod? Gezien er zoveel atheisten zijn, denk ik niet dat de meerderheid van de kinderen nog gedoopt wordt. Hebben ongelovigen die gedoopt werden als baby vreselijke nachtmerries of zware traumas? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Parlementslid
|
![]() Een mogelijke oplossing is (en die gebeurt echt!) is dat je vanaf 12 jaar, het middelbaar onderwijs, jouw kinderen afwisselend katholieke godsdienst, protestantse, zedenleer én, waarom niet, Islamitische laat volgen (nu ja, in het vrij onderwijs kan dat helaas niet)- en laat ze dan op hun 18de zelf kiezen! Is dat niet het eerlijkste??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Een individu zonder individualiteit?? Citaat:
Het gaat er niet om dat ik jou wil overtuigen of dat ik het oneens ben met jouw standpunt, ik begrijp gewoon niet wat je bedoelt. Kippen zijn individuen, want het zijn afzonderlijke wezens, zoiets? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Gouverneur
|
![]() Ja, zoiets. De ene kip is wezenlijk verschillend van de andere kip. En hoe makkelijk het ook is om alle kippen over een kam te scheren of om alle kippen van één kippenboer over een kam te scheren; het blijven afzonderlijke wezens en als het mogelijk is, moet je hen ook zo benaderen.
Alleen dan over mensen. En over een ziel of geest; daar geloof ik niet in. Een mens zowel lijfelijk als niet-lijfelijk (gedachten, gevoelens, herinneringen enzo), maar deze twee zijden zijn niet te scheiden, netzomin als van een bal binnen- en buitenkant te scheiden zijn.
![]() |
#48 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In werkelijkheid bestaat de tegenstelling die u probeert te schetsen helemaal niet. Degene die projecteert, bent u zelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Die gevoelens, gedachten, herinneringen,... zijn die louter functie van je lichamelijkheid (uitwasemingen van onze hersenen en hormonen als het ware)? Dat zeg je immers als je zegt: ik geloof niet in een ziel of geest. Grof vereenvoudigd gezegd zijn die opgesomde dingen immers equivalent met ziel/geest. Dan heeft jouw 'niet-lijfelijke' mens eigenlijk gewoon toch een lichamelijke oorsprong? Kan u eens uitleggen hoe dat in z'n werk gaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||
Gouverneur
|
![]() Ik denk het niet. Jij had het over een dieper wezen dat de kern van een individu uitmaakt. Ik gaf aan dat ik daarin niet geloof.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() De angst voor het niet-weten beschouw ik als een fobie.
![]() |
#52 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Europees Commissaris
|
![]() Idem.
![]() |
#55 |
|
![]() ³
mijn kinderen moeten maar zelf beslissen, wanneer ze daar zelf toe in staat zijn. Maar niet van bij de geboorte
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben het er mee eens dat je geloof niet kan opleggen. Ik vind wel dat je je kinderen moet onderrichten in de bijbel en Jezus Christus, maar eens ze 12/13 jaar oud zijn ga je hen toch hun eigen weg moeten laten gaan op dit vlak en kan je hen maar moeilijk nog verplichten om naar de kerk te gaan en dergelijke. Ik vind daarnaast ook wel dat je als ouders het goede voorbeeld moet geven en dat het daar wellicht ook vaak misloopt. Als de kinderen een verkeerd beeld krijgen van de bijbel of Jezus Christus dan is dat maar moeilijk ongedaan te maken. Daarnaast blijft de bekering en wedergeboorte een bovennatuurlijk ingrijpen van God. Maar God belooft wel dat als je je kinderen bijbels opvoed hij ervoor zou zorgen dat die bekering plaats vindt. Maar ik vrees dat veel ouders een verkeerd concept hebben van die bijbelse opvoeding en dat het daar vaak misloopt. Het is niet zo belangrijk dat je je kinderen steeds meesleurt naar de kerk, maar wel dat je zelf het goede voorbeeld geeft en dat je je kinderen vanaf kleinsaf de bijbel voorleest en later laat lezen te samen en bestudeert. Dat vereist wel dat je zelf als ouder de bijbel kent en weet wat er in staat en dat is vaak ook al een probleem tegenwoordig. Maar je kind(eren) mogen niet worden gedwongen tot activiteiten die ze niet willen, het heeft totaal geen zin en gaat hun afkeer enkel vergroten. Zelf zijn mijn ouders geen christenen (katholiek maar enkel in naam ) en heb ik me dus ook pas later bekeerd. Ik ging wel naar katholieke scholen, maar zoveel hoor je daar nu ook weer niet over Jezus en de bijbel. Het is tegenwoordig meer filosofie dan bijbelstudie tijdens de les godsdienst. Ik heb tegenwoordig de indruk dat er meer christenen komen uit niet christelijke gezinnen dan uit christelijke gezinnen. Er loopt dus iets mis met de opvoeding daar in vele gevallen. Laatst gewijzigd door dirk001 : 29 juli 2008 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De bijbel zelf is heel erg duidelijk zie romeinen 10:13 : Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden. Dat is de enige vereiste of zoals Jezus zelf zei "geloof in mij en toon berouw" al de rest is traditie en is onbijbels. Ik ga hier nu wel wat kort door de bocht, maar het komt erop neer dat je er niks moet voor doen, geen werken, geen tradities. De mensen zouden er goed aan doen de bijbel zelf te raadplegen en dan zie je vanzelf wel dat die dingen er niet instaan. Ik zou trouwens nog altijd eens willen horen waar ze al die sacramenten vandaan halen. Die staan nl niet in mijn bijbel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#59 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is immers helemaal niet zo moeilijk. Simpel gezegd: niet-lijfelijk = ziel/geest Hoe men ziel/geest verder invult, is een andere zaak. Het gaat enkel om een definitie, inderdaad om onderscheid te kunnen maken. Zonder onderscheid is kennis onmogelijk. |
||
![]() |
![]() |