Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2008, 20:38   #101
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarom, denk je?
Ze weten nu eenmaal dat ze ginds met hun Frans zo goed als nergens terechtkunnen, nietwaar?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 20:55   #102
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ze weten nu eenmaal dat ze ginds met hun Frans zo goed als nergens terechtkunnen, nietwaar?
Haha, doet me denken aan wat de Brabantse cabaretier Theo Maassen eens zei: ,,Ik heb geen idee wat ik aan Frans heb. Ik wacht nog altijd op die ene Franse (of Waalse) toerist die verdwaald is in Eindhoven, en toevallig op m�*j afkomt en vraagt: Pardon Monsieur, Quel heure est-il? En dat ik antwoord... en dan maar hopen dat het kwart over negen is.''
Oud 31 juli 2008, 22:05   #103
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Ik heb er al vaak over na zitten denken; stel dat België uiteenvalt, wat zou er dan voor verkeerds kunnen gebeuren? Zal de EU ook uiteenvallen? Zal de buitenwereld een onafhankelijk Vlaanderen niet willen erkennen? En zullen de Vlaams-Waalse verhoudingen verslechteren of juist niet?

Vandaar dat ik hier deze vraag stel: Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
Voor de tegenstanders is hier een plek om te zeggen dat het beter niet gebeuren kan, voor de voorstanders om hun bezorgdheden te uiten en te bedenken hoe mogelijke hinderpalen op weg naar het einde van België en daarna uit de weg kunnen worden geruimd.

--
Ik had eigenlijk nog een poll willen toevoegen, maar dat is mislukt. Hij was:
Waarvoor vreest u als België uiteenvalt?
*Dat de Europese Unie ook uiteen zal vallen
*Dat Vlaanderen Brussel zal verliezen
*Dat de buitenwereld geen Vlaamse staat zal erkennen
*Dat de Vlaams-Waalse verhoudingen (ernstig) zullen verslechteren
*Dat Vlaanderen en Wallonië in een politiek-economische crisis zullen geraken
*Ik heb geen angst (laat maar komen!)
Ik vrees dat Vlamingen onderschatten hoe klein ze de wereld gaan maken voor hun artiesten en politici, want protectionisme is nog steeds de grootste oorzaak waarom zo weinig Nederlandse en Vlaamse artiesten bij elkaar hits scoren of bekend zijn. Hetzelfde geldt voor politici, als je aspiraties hebt om premier van een land van 23 miljoen of 11 miljoen te worden, moet het toch wel jammer zijn als het hoogst haalbare slechts een landje is met 6 miljoen. Ze gaan hun eigen volk beknotten en dat realiseren ze zich niet.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 22:21   #104
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Ik vrees dat Vlamingen onderschatten hoe klein ze de wereld gaan maken voor hun artiesten en politici, want protectionisme is nog steeds de grootste oorzaak waarom zo weinig Nederlandse en Vlaamse artiesten bij elkaar hits scoren of bekend zijn. Hetzelfde geldt voor politici, als je aspiraties hebt om premier van een land van 23 miljoen of 11 miljoen te worden, moet het toch wel jammer zijn als het hoogst haalbare slechts een landje is met 6 miljoen. Ze gaan hun eigen volk beknotten en dat realiseren ze zich niet.
Het inderdaad jammer dat artiesten minder bekend zijn over de grens. Toch weet iedereen in Nederland wie K3 zijn, en Marco Borsato is in Vlaanderen zeer bekend (tenminste dat neem ik aan als er op de 11 juliviering in Antwerpen zijn nummers worden gezongen ). Er is echter wel snel een Groot-Nederlandse cabaretier nodig; Theo Maassen en Herman Finkers hebben wel eens in Vlaanderen opgetreden, maar met matig succes (zou dat komen vanwege de veranderde maatschappij van beide landen sinds 1830? ). Urbanus blijft voorlopig de enige echt bekende Vlaamse komiek in Nederland; ja zelfs de bekendste Vlaming volgens een onderzoek onlangs in de Trouw. Als we om elkaar kunnen lachen, maar in dezelfde richting, is het herstel van de enigzins verzwakte gemeenschappelijke cultuur mogelijk.

En als een Vlaming geen premier wil worden van 6 miljoen, dan moet hij/zij ofwel niet klagen, ofwel verhuizen naar een ander land om het daar te proberen, of streven naar hereniging van Vlaanderen en Nederland.
Oud 31 juli 2008, 22:29   #105
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is echter wel snel een Groot-Nederlandse cabaretier nodig;
Geweest en gepasseerd:

* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 22:32   #106
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het inderdaad jammer dat artiesten minder bekend zijn over de grens. Toch weet iedereen in Nederland wie K3 zijn, en Marco Borsato is in Vlaanderen zeer bekend (tenminste dat neem ik aan als er op de 11 juliviering in Antwerpen zijn nummers worden gezongen ). Er is echter wel snel een Groot-Nederlandse cabaretier nodig; Theo Maassen en Herman Finkers hebben wel eens in Vlaanderen opgetreden, maar met matig succes (zou dat komen vanwege de veranderde maatschappij van beide landen sinds 1830? ). Urbanus blijft voorlopig de enige echt bekende Vlaamse komiek in Nederland; ja zelfs de bekendste Vlaming volgens een onderzoek onlangs in de Trouw. Als we om elkaar kunnen lachen, maar in dezelfde richting, is het herstel van de enigzins verzwakte gemeenschappelijke cultuur mogelijk.

Hoeveel artiesten heeft Vlaanderen? Het zullen er toch wel iets meer zijn dan alleen Clouseau en de meiden van K3? En hoeveel heeft Nederland er? Het ligt echt niet alleen aan mentaliteitsverschil dat we niet verder komen. De markt is gewoon klein en dat wordt hij gehouden. Zelf luister ik vaak naar de zender 100% NL. Daar hoor ik regelmatig Clouseau, maar ja....dat is toch eigenlijk wel passé. En wat is er mis met mensen die bij ons hits scoren en die door het gehele land worden gedragen. Zowel in Groningen als in Zeeland, ondanks de verschillen van mentaliteit in beide provincies.

En als een Vlaming geen premier wil worden van 6 miljoen, dan moet hij/zij ofwel niet klagen, ofwel verhuizen naar een ander land om het daar te proberen, of streven naar hereniging van Vlaanderen en Nederland.
Er zullen er best zijn die met 6 miljoen tevreden zijn, maar de vraag is: waarom tevreden zijn met een vrijwel invloedloze job als je invloedrijk kunt zijn en meehelpen de wereld te veranderen?!?! Je bent het toch wel met me eens dat Vlaanderen zich bij een eventuele onafhankelijkheid niet de illusie moet hebben dat zij politiek gezien in Europa enig invloed van waarde kan hebben. Ze mag gewoon aan de band meelopen met de grote jongens die de toekomst zullen bepalen.
Oud 31 juli 2008, 22:46   #107
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Er zullen er best zijn die met 6 miljoen tevreden zijn, maar de vraag is: waarom tevreden zijn met een vrijwel invloedloze job als je invloedrijk kunt zijn en meehelpen de wereld te veranderen?!?! Je bent het toch wel met me eens dat Vlaanderen zich bij een eventuele onafhankelijkheid niet de illusie moet hebben dat zij politiek gezien in Europa enig invloed van waarde kan hebben. Ze mag gewoon aan de band meelopen met de grote jongens die de toekomst zullen bepalen.
Ik geloof wel degelijk dat Vlaanderen invloed zal hebben in Europa; Zo'n welvarend land, dat bovendien de zetel van datzelfde Europa herbergt, is niet zo gemakkelijk aan de kant te schuiven. Het valt te betwijfelen of Vlaanderen in Belgisch verband meer invloed heeft dan zelfstandig (ik denk juist andersom). Mochten Vlamingen zich toch niet gehoord voelen, kunnen ze altijd met de Noord-Nederlanders komen hokken; een uitnodiging die nog altijd wijdopen staat.
Oud 31 juli 2008, 22:51   #108
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof wel degelijk dat Vlaanderen invloed zal hebben in Europa; Zo'n welvarend land, dat bovendien de zetel van datzelfde Europa herbergt, is niet zo gemakkelijk aan de kant te schuiven. Het valt te betwijfelen of Vlaanderen in Belgisch verband meer invloed heeft dan zelfstandig (ik denk juist andersom). Mochten Vlamingen zich toch niet gehoord voelen, kunnen ze altijd met de Noord-Nederlanders komen hokken; een uitnodiging die nog altijd wijdopen staat.
En hoe gaan de dappere Vlamingen iets tegen de Engelsen of Fransen of Duitsers durven zeggen als ze amper tegen de Walen eens "nee" durven zeggen?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2008, 22:57   #109
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
En hoe gaan de dappere Vlamingen iets tegen de Engelsen of Fransen of Duitsers durven zeggen als ze amper tegen de Walen eens "nee" durven zeggen?
Dat ligt anders; Walen zijn tot op heden nog altijd landgenoten van de Vlamingen. Binnenlandse ruzies zullen grotere gevolgen hebben dan buitenlandse denk ik; aangezien open oorlogen in West-Europa sinds 1945 zijn afgeschaft, hoeven landen tegenwoordig minder zorgen te maken of ze wel doen wat een sterker land als Engeland, Frankrijk of Duitsland willen. Bovendien gaat het gewoon niet meer binnen de Eu om de ander de wil op te leggen.
Oud 31 juli 2008, 23:03   #110
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En Yves Leterme, Filip Dewinter, Bart Dewever, enz....?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 08:38   #111
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is echter wel snel een Groot-Nederlandse cabaretier nodig; Theo Maassen en Herman Finkers hebben wel eens in Vlaanderen opgetreden, maar met matig succes (zou dat komen vanwege de veranderde maatschappij van beide landen sinds 1830? ). Urbanus blijft voorlopig de enige echt bekende Vlaamse komiek in Nederland; ja zelfs de bekendste Vlaming volgens een onderzoek onlangs in de Trouw. Als we om elkaar kunnen lachen, maar in dezelfde richting, is het herstel van de enigzins verzwakte gemeenschappelijke cultuur mogelijk.
Theo Maassen en Hans Teeuwen hebben in Vlaanderen wel behoorlijk wat fans hoor, zeker onder jongeren. Het staat een heel eind af van wat we gewend waren aan 'cabaret' (verdient het die naam nog?) en die hardere, minder moraliserende humor (Freek de Jonge!) slaat wel aan in Vlaanderen. (Finkers heeft vooral volgelingen onder de taalliefhebbers, denk ik - ondergetekende is er één van -, en misschien is zijn Twents niet altijd even goed te begrijpen voor Vlamingen). Ik denk overigens dat je misschien iets teveel je Nederlandse bril ophoudt: de bijwijlen surrealistische Wim Helsen en de 'harde' Alex Agnew zijn beiden 'ontdekt' op het Leids Cabaretfestival, dat de laatste jaren overigens wel vaker door Vlamingen wordt gewonnen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 12:57   #112
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
En Yves Leterme, Filip Dewinter, Bart Dewever, enz....?
Dat zijn onze correspondenten.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 13:25   #113
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zijn onze correspondenten.
Begrijpen de Nederlanders zo'n humor?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 16:35   #114
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoelang die uitnodiging nog blijft staan. Het is in Nederland heus wel doorgedrongen dat de Vlaming afwijzend tegenover de Nederlander staat. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig, maar de hoogmoed der Vlamingen doet de Vlaming denken dat dat wel zo is en wij met z'n allen staan te springen om zo'n stelletje amokmakers in het zuiden. Het Ierse NEE tegen Lissabon heeft aangetoond dat het met de invloed der kleine landen knudde is. Meelopen of anders stikken is de boodschap! Hoe groot kan die plaat voor dat hoofd zijn van de Belgen? Bij gezeur is de hoofdstad zo verplaatst naar een ander land.
Oud 1 augustus 2008, 16:42   #115
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af hoelang die uitnodiging nog blijft staan. Het is in Nederland heus wel doorgedrongen dat de Vlaming afwijzend tegenover de Nederlander staat. Nederland heeft Vlaanderen niet nodig, maar de hoogmoed der Vlamingen doet de Vlaming denken dat dat wel zo is en wij met z'n allen staan te springen om zo'n stelletje amokmakers in het zuiden. Het Ierse NEE tegen Lissabon heeft aangetoond dat het met de invloed der kleine landen knudde is. Meelopen of anders stikken is de boodschap! Hoe groot kan die plaat voor dat hoofd zijn van de Belgen? Bij gezeur is de hoofdstad zo verplaatst naar een ander land.
Volgens mij is de gemiddelde Vlaming heel erg ontvankelijk voor Nederland. Maar dat zal wel een perceptieverschil zijn dan.
Oud 1 augustus 2008, 17:10   #116
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Ach jongen, er zijn er die er permanent wonen, ze staan dan op het perron van Opwijk met Le Soir onder de arm in het Frans hun kinderen tot de orde te roepen.
Ze wonen liever in opwijk dan in hun geliefde Brussel, zegt veel hé.
Everytime, indien ze liever bij de zuiderburen naar zee gaan en ons links laten liggen kan je me dan een verklaring geven voor bovenstaande observatie
Oud 1 augustus 2008, 19:01   #117
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is in Nederland heus wel doorgedrongen dat de Vlaming afwijzend tegenover de Nederlander staat.
Dat valt erg tegen. Veel Nederlanders hebben sympathie voor Vlamingen(die ze aanduiden als Belgen, met Walen hebben ze niks), en denken dat Vlamingen ook sympathie voor Nederlanders hebben. Ik probeer dan uit te leggen dat veel Vlamingen eerder een antipathie koesteren jegens Nederlanders. Maar veel helpt het niet. Het is vechten tegen de bierkaai.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 19:10   #118
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat valt erg tegen. Veel Nederlanders hebben sympathie voor Vlamingen(die ze aanduiden als Belgen, met Walen hebben ze niks), en denken dat Vlamingen ook sympathie voor Nederlanders hebben. Ik probeer dan uit te leggen dat veel Vlamingen eerder een antipathie koesteren jegens Nederlanders. Maar veel helpt het niet. Het is vechten tegen de bierkaai.
Wat boeit het wat ze van je denken. Als ze een hekel aan ons hebben komen ze niet bij ons, als ze wel bij ons komen hebben ze blijkbaar geen hekel aan ons.
Oud 1 augustus 2008, 19:19   #119
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Ach jongen, er zijn er die er permanent wonen, ze staan dan op het perron van Opwijk met Le Soir onder de arm in het Frans hun kinderen tot de orde te roepen.
Ze wonen liever in opwijk dan in hun geliefde Brussel, zegt veel hé.
Allemaal omdat je dit in de krant las...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2008, 19:38   #120
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zijn de grootste gevaren voor Vlaanderen ten eerste dat Wallonië bij Frankrijk wordt aangehecht (wat de Franse grens akelig dichtbij brengt) en ten tweede dat het geen onafhankelijk Vlaanderen zal zijn maar een liberaal wingewest van het buitenlands grootkapitaal. In dat geval zou de Vlaamse strijd simpelweg quasi opnieuw moeten beginnen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be