Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2008, 18:21   #1121
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

waarom zijn wij bang?
ik vind gewoon niet dat een onafhankelijk vlaanderen met nederland zou moeten samensmelten. Zo'n iets heeft voor mij niks te maken met persoonlijke relaties tussen vlamingen en nederlanders, ik vind gewoon dat we na de onafhankelijkheid beter onze eigen boontjes doppen! Wel kan er een sterkere samenwerking worden opgezet tussen nederland en vlaanderen...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 18:24   #1122
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Klopt dat niet?!
Moet het Zeelanderische zijn soms?

Okay okay, ik weet het: Zeeuwse, maar het is zo jammer dat die ch is verdwenen. Zeeuwsche is toch wel mooier.
En in Nieuw Zeeland is de voertaal uiteraard Nieuwzeeuwsch.
Oud 2 augustus 2008, 19:12   #1123
Thorum
Burger

Standaard

Citaat:
Weer zo'n schijtluis! Wat zijn jullie toch bang van die Hollanders...
Wat heeft het voorstander zijn van onafhankelijkheid in plaats van samensmelting te maken met angst? Ik zie er geen voordelen in.

Het zal zowiezo al duur genoeg zijn om België te splitsen, zonder dat we nog moeteen samensmelten met een ander land.

En zoals in mijn vorige post al gezegd, ik heb de indruk dat het vooral de Nederlanders zijn die de samensmelting willen. Misschien zijn het dus jullie die bang zijn voor onafhankelijkheid...
Thorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 19:48   #1124
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorum Bekijk bericht
Wat heeft het voorstander zijn van onafhankelijkheid in plaats van samensmelting te maken met angst? Ik zie er geen voordelen in.

Het zal zowiezo al duur genoeg zijn om België te splitsen, zonder dat we nog moeteen samensmelten met een ander land.

En zoals in mijn vorige post al gezegd, ik heb de indruk dat het vooral de Nederlanders zijn die de samensmelting willen. Misschien zijn het dus jullie die bang zijn voor onafhankelijkheid...
SOMMIGE Nederlanders maken daar wel een punt van en van die weinigen minstens de helft alleen maar omdat ze het wel leuk vinden om Belgen te pesten.

Ik denk dat de splitsing van België onvermijdelijk is en dat Vlaanderen zich zelfstandig wel zal redden. Besluit Nederland dan naderhand om aansluiting bij Vlaanderen aan te vragen dan word ik daar heus niet boos om.

Oud 2 augustus 2008, 22:10   #1125
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorum Bekijk bericht

Wij zijn al eeuwen onafhankelijk. Maar daar ging het niet over. Het ging erover dat jij alleen wat zag in een vereniging van Antwerpen en Rotterdam (of regionale versmelting), maar dat je bang was voor Hollandse ''overheersing''. Dat vind ik zo'n kolder. Waarom zou zo'n regio een Hollandse overhand krijgen? Als we jullie willen overheersen is het echt niet zo moeilijk hoor, zodra jullie onafhankelijk zijn maken jullie van je land een belastingparadijs en voor je het weet wonen zeker vijf miljoen Nederlanders plots in Vlaanderen. Dat kan namelijk heel gemakkelijk in het Verenigd Europa. Er wonen er nu al ruim 100.000. Ik denk eerder dat een vereniging van NEderland en Vlaanderen meer garantie biedt dat iedereen op z'n plekkie blijft dan wanneer Vlaanderen op zichzelf een belastingparadijsje gaat creeeren. Lekker dicht bij...niet te ver weg van familie en vrienden. Jullie maken het alleen maar gemakkelijk. Maar is dat wat jullie willen?!?!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2008, 22:14   #1126
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
SOMMIGE Nederlanders maken daar wel een punt van en van die weinigen minstens de helft alleen maar omdat ze het wel leuk vinden om Belgen te pesten.

Ik denk dat de splitsing van België onvermijdelijk is en dat Vlaanderen zich zelfstandig wel zal redden. Besluit Nederland dan naderhand om aansluiting bij Vlaanderen aan te vragen dan word ik daar heus niet boos om.

Ik weet niet waarom jij de illusie hebt dat Nederland op z'n knietjes bij Vlaanderen zou moeten gaan smeken om een fusie?
Oud 2 augustus 2008, 22:34   #1127
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik weet niet waarom jij de illusie hebt dat Nederland op z'n knietjes bij Vlaanderen zou moeten gaan smeken om een fusie?
Er MOET helemaal niets.
Oud 3 augustus 2008, 08:02   #1128
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft zich 400 jaar geleden afgescheiden en daarna nog eens 180 jaar geleden afgescheiden ,dus zij zullen nooit bij Nederland komen.
Bovendien Belgie zal nog wel een aantal jaren doormodderen om aan een staatshervorming te werken en als die er komt ,zal dat een volgende variatie zijn van een ander Belgie.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 08:37   #1129
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk eerder dat het Vlaanderen is die eventueel aansluiting terug bij Nederland vraagt. En ik lag er vanacht ook over de denken. Om vlaanderen niet het idee geven verhollands te worden bij een eventuele hereniging geef vlaanderen dan de zelfde status binnen het koninkrijk als die eilanden. Die horen ook bij Nederland en hebben toch een ruime mate van zelfbestuur.
Zo komen de zuidelijke nederlanden weer terug bij het moederland, maar door die jaren afscheiding zijn we ook wat uit elkaar gegroeid en beetje vervreemd. Het was anders geweest als die scheiding door de imperialistische taalpolitiek van franskiljons er niet was.
Nu echter kunnen we de klok niet meer tot de tijd voor de scheiding terugdraaien, maar door Vlaanderen die status te geven komt het toch politiek binnen het oorspronkelijk koninkrijk terug, zonder hun eigenheid aan te tasten, zonder dat het als een bedreiging wordt gezien zich te moeten verhollandsen.
Later kan dan nog altijd bezien worden of Vlaanderen, brabant en Limburg zich volledig willen herenigen. Dan wordt provincie Brabant weer één en Limburg weer één en komt Vlaanderen als provincie terug erbij. Limburg timmert al wel aardig aan de weg...
Kom er miss nog op door, maar srry, ik moet weg.
Oud 3 augustus 2008, 09:14   #1130
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Vlaanderen heeft zich 400 jaar geleden afgescheiden en daarna nog eens 180 jaar geleden afgescheiden ,dus zij zullen nooit bij Nederland komen.
Bovendien Belgie zal nog wel een aantal jaren doormodderen om aan een staatshervorming te werken en als die er komt ,zal dat een volgende variatie zijn van een ander Belgie.
In beide gevallen heeft Vlaanderen zichzelf helemaal niet afgescheiden. De afscheiding is het resultaat van militair succes eerst van de Spanjaarden en nadien vd Fransen.
Oud 3 augustus 2008, 09:14   #1131
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ik denk eerder dat het Vlaanderen is die eventueel aansluiting terug bij Nederland vraagt. En ik lag er vanacht ook over de denken. Om vlaanderen niet het idee geven verhollands te worden bij een eventuele hereniging geef vlaanderen dan de zelfde status binnen het koninkrijk als die eilanden. Die horen ook bij Nederland en hebben toch een ruime mate van zelfbestuur.
Zo komen de zuidelijke nederlanden weer terug bij het moederland, maar door die jaren afscheiding zijn we ook wat uit elkaar gegroeid en beetje vervreemd. Het was anders geweest als die scheiding door de imperialistische taalpolitiek van franskiljons er niet was.
Nu echter kunnen we de klok niet meer tot de tijd voor de scheiding terugdraaien, maar door Vlaanderen die status te geven komt het toch politiek binnen het oorspronkelijk koninkrijk terug, zonder hun eigenheid aan te tasten, zonder dat het als een bedreiging wordt gezien zich te moeten verhollandsen.
Later kan dan nog altijd bezien worden of Vlaanderen, brabant en Limburg zich volledig willen herenigen. Dan wordt provincie Brabant weer één en Limburg weer één en komt Vlaanderen als provincie terug erbij. Limburg timmert al wel aardig aan de weg...
Hoe realistisch is verhollandsing nou echt? Tel eens het aantal inwoners van Vlaanderen op bij die van Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands-Limburg. Volgens mij kom je dan al bijna aan de helft van het totale aantal inwoners van de Nederlanden. Dan heb je echt wel een enorm sterk machtsblok in het parlement hoor. En dan laat ik nog maar even buiten beschouwing dat het heel twijfelachtig is of bijvoorbeeld Friezen en Drenthen zullen samenspannen met de Hollanders.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 09:42   #1132
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hoe realistisch is verhollandsing nou echt? Tel eens het aantal inwoners van Vlaanderen op bij die van Zeeuws-Vlaanderen, Noord-Brabant en Nederlands-Limburg. Volgens mij kom je dan al bijna aan de helft van het totale aantal inwoners van de Nederlanden. Dan heb je echt wel een enorm sterk machtsblok in het parlement hoor. En dan laat ik nog maar even buiten beschouwing dat het heel twijfelachtig is of bijvoorbeeld Friezen en Drenthen zullen samenspannen met de Hollanders.
Je hebt gelijk.
De Limburgers en Brabanders zijn sind 1815 nog steeds niet verhollandst ,dus waarom zouden de Vlamingen dat wel doen in een paar jaar tijd?
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 13:44   #1133
stropkeuh
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
In beide gevallen heeft Vlaanderen zichzelf helemaal niet afgescheiden. De afscheiding is het resultaat van militair succes eerst van de Spanjaarden en nadien vd Fransen.
Ja, da wou ik ook zeggen. Ze hebben de Nederlanden gewoon in twee gesplitst.
Oud 3 augustus 2008, 14:17   #1134
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Er wonen opvallend veel Friezen en Drenten inmiddels in Limburg.
Oud 3 augustus 2008, 16:02   #1135
stropkeuh
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Er wonen opvallend veel Friezen en Drenten inmiddels in Limburg.
En hebben die allemaal een "limburgerings cursus" gevolgd..?

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 3 augustus 2008 om 16:05.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2008, 16:16   #1136
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
En hebben die allemaal een "limburgerings cursus" gevolgd..?
Niet nodig; opvallend snel maken ze zich de locale dialecten eigen, met verwaarloosbaar accent. Hier heb ik grote bewondering voor want mij lukt dat na 28 jaar nog steeds niet en in kroegen versta ik zelden wat er rondom mij wordt gesproken.
Oud 3 augustus 2008, 17:53   #1137
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kortom, dan is het pleit beslecht. Vlaanderen gaat haar weg en Nederland gaat haar weg. Er moet eerst maar eens goed nagegaan worden wat de bevolkingen eigenlijk willen en of dat zonder teveel poespas te realiseren is, maar waarom zou er maar 1 vragende partij zijn? Het kan toch ook van 2 kanten komen. En als de Vlamingen kiezen voor een nieuw België, dan is dat hun eigen keuze. Ik denk niet dat er ooit een werkbare vorm zal komen van België als 1 land. Als de weegschaal niet in balans komt, dan blijft er altijd wrijving.
Oud 3 augustus 2008, 17:55   #1138
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is echt belachelijk! Vlaanderen moet eerst die angst maar eens overwinnen, want het komt mij als puur Bang Zijn naar voren. Hoe kunnen twee volkeren op een dergelijke manier samenwerken als de een zich niet gelijkwaardig voelt aan de ander?!?!?! Dan beginnen we al met een scheve schaats en die wordt nooit meer recht getrokken.
Oud 3 augustus 2008, 17:58   #1139
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk.
De Limburgers en Brabanders zijn sind 1815 nog steeds niet verhollandst ,dus waarom zouden de Vlamingen dat wel doen in een paar jaar tijd?
We zijn niet verhollandst, maar wel Vernederlandst. Dat is het gevolg van samen op weg gaan naar de toekomst. Zo zullen we straks ook VerEuropaniseren. Steeds meer zaken worden gemeengoed voor mensen in Portugal, Nederland of Finland. We blijven onze eigen karakteristieke dingen behouden, maar we groeien wel naar elkaar toe. De angst daarvoor blokkeert heel veel mensen.
Oud 3 augustus 2008, 17:59   #1140
Unie der Provinciën
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, da wou ik ook zeggen. Ze hebben de Nederlanden gewoon in twee gesplitst.
En het mooiste van alles is dat we het gewoon toelaten dat die situatie zo blijft voortbestaan. En wie lachen er aan de zijlijn? De Grootmachten van Europa, want hun invloed blijft onveranderd groot als ze de andere landen klein weten te houden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be