![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is een bijzonder fenomeen.
Overal ter wereld en door alle tijden heen, ervaren christenen hetzelfde bij hun wedergeboorte. Zonder dat er iets werd afgesproken, zonder dat er iets werd ingefluisterd, worden ze overweldigd door een intens geluk, dat ze niet meer kwijt willen. Het valt ook niet af te spreken, net zo min als je het kan influisteren, want het besef dat er een God is die zielsveel van je houdt is, is niet in woorden uit te drukken. Het is geen massahysterie, want het gebeurt meestal na intiem gebed, vaak in afzondering. Het is ook geen zelfhypnose, want dat is dwangmatig. Neen. Het is iets dat je overvalt en ogenblikkelijk je ogen opent en je de wereld helemaal anders laat zien. En dat net zoals die miljarden andere gelovigen door de eeuwen heen. Ze verstaan mekaar met een blik in de ogen en zien bij elkaar wie het begrepen heeft en wie niet. Wie het gezien heeft en wie niet. Wie het gevoeld heeft en wie niet. Datgene wat niet rationeel kan worden uitgelegd, maar weldegelijk intens ervaren wordt. Het is de Heilige Geest die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Het is God, zal iedere ervaringdeskundige je weten te vertellen. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 4 augustus 2008 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Een eureka-moment, geeft een gevoel van verlossing en geluk. Een druk valt van je af en je krijgt het gevoel meer lucht te krijgen als je ademt en lichter te lopen.
Ik gun elke herborene dat gevoel en snap dat zij dit gevoel toeschrijven aan het onderwerp waarmee dat gevoel voor hen verbonden is.
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() Mag ik aannemen dat U ook een wedergeboren christen bent? En, uit interesse, bent U christelijk opgevoed?
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke ervaring beleven deze mensen dan juist,zijn het dromen,of echte belevenissen?
![]() Evaringsdeskundige in wat? Hebben ze iemand zien verschijnen,heeft H.de maagd maria voor hen gestaan? Ik vraag het mij maar af hoor Laat mij toe hier aan te twijfelen duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allereerst: wat versta je onder een "wedergeboorte"? Ik kan me niet eens iets herinneren van m'n eerste geboorte, laat staan van een eventuele wedergeboorte...
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toch is het er. En het laat je nooit meer los. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als die christenen dat allemaal zo voelen, waarom moorden ze elkaar en anderen dan nog steeds uit?
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vroeg me vooral af hoe atheïsten het fenomeen verklaren. Als het de Heilige Geest niet is, wat zou het dan wel kunnen zijn? Wat maakt dat mensen welgemeend zeggen dat zij Jezus in hun hart hebben?
Mensen die dergelijke uitspraken net zo belachelijk vonden als een doorsnee atheïst, maar dit nu toch met volle overtuigingen en volle overgave proclameren. Hoe verklaart de atheïst dit fenomeen? Paulus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, zoveel "wederdopen" gebeuren er niet in deze streken.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Ik weet het niet. Ik ben dé atheïst nog nooit tegengekomen.
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ach wij twijfelen voor de gelovigen tussen twee opties, Duffel of Geel,het hangt van geval tot geval af...maar dat is slechts mijn eigen mening en volstrekt géén feit.. ![]() Dat is dus onze opinie, maar als U zich zelf daar véél meer beter bij voelt in hetgeen U verklaard,tja ,wie zijn wij dan om te beletten dat U deze ervaring volledig in Uw hart sluit.... Wat ons betreft doet U maar, het is U van harte gegund, maar respecteer ons dan ook om wat wij zijn en waar wij niet in geloven... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door filosoof : 5 augustus 2008 om 00:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden mensen zichzelf iets wijsmaken, dat ze voorheen stompzinning vonden?
Wat zou er met jou moeten gebeuren vooralleer je met volle overgave verkondigt dat Jezus leeft? Je gaat toch niet jezelf dwingen om dat te geloven? Waarom zou je dat doen als je dat volstrekt belachelijk vindt? Neen. Het is niet iets dat je jezelf wijsmaakt. Het is iets wat je ervaart. Iets wat je overvalt, zonder er vooraf een voorstelling van te hebben. En die voorstelling moet je wel hebben bij autohypnose. Autohypnose is alleen al om die reden uitgesloten als mogelijke verklaring van het fenomeen. Paulus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |