Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2008, 16:00   #21
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thorum Bekijk bericht
En er is nog een héél groot probleem om een EU-land te splitsen. Onze leiders blijven maar verdragen, grondwetten, ... maken die afgewezen worden, en er kunnen geen nieuwe lidstaten bij zonder.

Dus, of het nu om Schotland, Baskenland, Catalonië, Kroatië, Vlaanderen, of Turkije gaat: geen EU lid.
Nog een reden om Vlaanderen onafhankelijk te maken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 16:14   #22
Thorum
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Nog een reden om Vlaanderen onafhankelijk te maken.
Hoezo? Betaal je niet graag met de euro en wil je de douane passeren om naar Brussel of de Ardennen te gaan?

Citaat:
Er bestaan genoeg bepalingen die internationaalrechterlijk vastleggen wat er in zo'n geval gebeurt. De EU ontsnapt daar niet aan.

Het gaat in die zin niet over nieuwe leden, wel over leden die de plaats van een ontbonden land dat lidstaat was overnemen.
Niet als 1 land er 2 worden: met het huidige verdrag van Nice is er maar plaats voor 27 landen in de EU (iets met commissarissen en het parlement). Ook niet als het achtentwintigste er komt doordat één van de andere splitst.
Thorum is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 16:31   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoezo? Betaal je niet graag met de euro
nee.

Citaat:
en wil je de douane passeren om naar Brussel of de Ardennen te gaan?
Ik dacht niet dat de EU daar iets mee te maken had.

Overigens ook wel even opmerken dat de enige reden om Vlaanderen onafhankelijk te maken is om Vlaanderen onafhankelijk te maken. Als Vlaanderen dan lidstaat blijft van euroreich dan kan het even goed bij Belgique blijven, we zullen even weinig te zeggen hebben.
Oud 13 augustus 2008, 16:55   #24
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Betaal je niet graag met de euro en wil je de douane passeren om naar Brussel of de Ardennen te gaan?

da's niet voor mij.

Niet als 1 land er 2 worden: met het huidige verdrag van Nice is er maar plaats voor 27 landen in de EU (iets met commissarissen en het parlement). Ook niet als het achtentwintigste er komt doordat één van de andere splitst.
Tja, da's dan een probleem voor de EU. Het parlement lijkt me overigens geen echt probleem te zijn.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 17:05   #25
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
nee.
Ik dacht niet dat de EU daar iets mee te maken had.
http://en.wikipedia.org/wiki/Schengen_Treaty

Is een EU-initiatief en zaak. Indien de EU tegen is, gaat het niet door/
Oud 13 augustus 2008, 17:07   #26
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
En er is nog een héél groot probleem om een EU-land te splitsen. Onze leiders blijven maar verdragen, grondwetten, ... maken die afgewezen worden, en er kunnen geen nieuwe lidstaten bij zonder.

Dus, of het nu om Schotland, Baskenland, Catalonië, Kroatië, Vlaanderen, of Turkije gaat: geen EU lid.
awel, waar is nu uw héél groot probleem ?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2008, 23:59   #27
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen probleem mee dat een onafhankelijk Vlaanderen eerst enkele jaren buiten de EU zou blijven, maar wel binnen de handelsruimte. Me dunkt dat de EU na een tijdje wel op de deur zou komen kloppen. Vlaanderen zal even gegeerd zijn dan Noorwegen en Zwitserland: een rijk, klein land.

En uiteraard heb ik dan graag, als internationalist, dat we toetreden, maar zou wel graag willen dat tegen dan de EU serieus hervormd is.

Enig probleem met dit scenario is Brussel. Ik zou daar toch graag de EU hoofdstad van maken (is het nog niet, wettelijk gezien).

Dit uiteraard slechts als Vlaanderen daadwerkelijk onafhankelijk wordt. Een Belgische confederatie lijkt me op dit ogenblik een veel grotere kans te hebben.
Oud 14 augustus 2008, 01:29   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat zo zijn? In meerdere niet-EU-landen is de officiële munt de euro... In Kosovo bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er ook tussen EU- en meerdere niet-EU-landen grensformaliteiten afgeschaft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 02:05   #29
Daimanta
Parlementsvoorzitter

Daimanta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou dat zo zijn? In meerdere niet-EU-landen is de officiële munt de euro... In Kosovo bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er ook tussen EU- en meerdere niet-EU-landen grensformaliteiten afgeschaft.
Maar Thorum heeft wel gelijk. Dit zijn allemaal verdiensten van de EU. Zonder de EU hadden we dit echt nooit gehad.
Oud 14 augustus 2008, 05:16   #30
centrist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou dat zo zijn? In meerdere niet-EU-landen is de officiële munt de euro... In Kosovo bijvoorbeeld.
Een interessante opmerking. Als Vlaanderen niet (onmiddellijk) wordt opgenomen in de EU, zal het wellicht wel de Euro mogen blijven gebruiken. We zullen dan wel graag snel willen toetreden, want anders kunnen we onze minister van financien niet afvaardigen naar de Eurogroep vergaderingen, en verliezen we dus inspraak. Niet dat er veel te zeggen valt, want de ECB is onafhankelijk (gelukkig maar).
Oud 14 augustus 2008, 05:23   #31
centrist
Burger

Standaard Vlaanderen en Zuid-Ossetië

Wat betreft de oorspronkelijke discussie van de draad, het lijkt er nu sterk op dat de EU zowel slaat als zalft aangaande de situatie in Georgië. Nogmaals blijkt dat ongeveer de helft van de leden de ene kant 'steunt', en de andere helft de andere kant. We mogen er dus wellicht op vertrouwen dat dat bij een Vlaamse onafhankelijkheid niet anders zal zijn.

Concreet betekent dat wel dat Vlaanderen eerst enkele jaren buiten de EU zal vertoeven. Ik geloof niet dat het automatisch deel blijft van de EU omdat het oorspronkelijke 'Belgie' wellicht voort blijft bestaan (maar dan stuk kleiner) en dus erfgenaam is van EU-lidmaatschap. Accessie van Vlaanderen vereist dan unanimiteit van de leden, wat enkele jaartjes op zich zal laten wachten.
Oud 14 augustus 2008, 14:22   #32
rainbox
Schepen

Standaard

http://bp3.blogger.com/_KPvhmG3FLZk/.../dubus_psy.bmp

Laatst gewijzigd door rainbox : 14 augustus 2008 om 14:22.
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 14:39   #33
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
Wat betreft de oorspronkelijke discussie van de draad, het lijkt er nu sterk op dat de EU zowel slaat als zalft aangaande de situatie in Georgië. Nogmaals blijkt dat ongeveer de helft van de leden de ene kant 'steunt', en de andere helft de andere kant. We mogen er dus wellicht op vertrouwen dat dat bij een Vlaamse onafhankelijkheid niet anders zal zijn.

Concreet betekent dat wel dat Vlaanderen eerst enkele jaren buiten de EU zal vertoeven. Ik geloof niet dat het automatisch deel blijft van de EU omdat het oorspronkelijke 'Belgie' wellicht voort blijft bestaan (maar dan stuk kleiner) en dus erfgenaam is van EU-lidmaatschap. Accessie van Vlaanderen vereist dan unanimiteit van de leden, wat enkele jaartjes op zich zal laten wachten.
Dat denk ik dus niet want dat zou problemen kunnen geven naar de euro-ambtenaren die buiten de EU zouden komen te wonen, ik bedoel in de rand rond Brussel. De EU kan het zich niet permitteren om Vlaanderen niet op te nemen.
Oud 14 augustus 2008, 14:48   #34
CaligulaCobain
Vreemdeling

Standaard

Bestaan hier geen supranationale verdragen over? Wat te doen wanneer een regio zich onafhangkelijk uitroept binnen de EU?
CaligulaCobain is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 14:51   #35
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CaligulaCobain Bekijk bericht
Bestaan hier geen supranationale verdragen over? Wat te doen wanneer een regio zich onafhangkelijk uitroept binnen de EU?
Ik dacht van niet.
Oud 14 augustus 2008, 19:07   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar is ook geen enkel antecedent voor geweest. Bovendien hebben de oprichters en de huidige bazen van euroreich slechts oog voor één tendens: de toenemende integratie van deze superstaat. Een splitsing van een interne lidstaat is iets dat helemaal niet verwacht werd en wordt.

Overigens, als de eurocratisering blijft toenemen zal er een moment komen dat de splitsing van een lidstaat niet eens relevant meer is. We zijn dan slechts provincies van de Europese superstaat en dan zou het slechts een verschuiven van interne administratieve grensjes zijn, zoiets als de splitsing van BHV.
Oud 14 augustus 2008, 21:07   #37
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Dat denk ik dus niet want dat zou problemen kunnen geven naar de euro-ambtenaren die buiten de EU zouden komen te wonen, ik bedoel in de rand rond Brussel. De EU kan het zich niet permitteren om Vlaanderen niet op te nemen.

Hebben we het over dezelfde ambtenaren die verketterd worden in Vlaanderen omdat ze geen Nederlandse kunnen of willen spreken, de woningprijzen opdrijven en het Vlaams karakter van de rand aantasten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 21:12   #38
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Een nieuwe lidstaat moet unaniem door alle andere lidstaten worden aanvaard en ge ziet nu al dat landen als Spanje Vlaanderen geen easy ride zullen geven om hun eigen snoodaards een voorbeeld te stellen. En bon als België in zekere zin wordt verdergezet door de Franstaligen (vraag niet hoe of wat) dan kunnen ze in theorie ook hun veto stellen tegen lidmaatschap van Vlaanderen bij de EU.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 21:14   #39
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Hebben we het over dezelfde ambtenaren die verketterd worden in Vlaanderen omdat ze geen Nederlandse kunnen of willen spreken, de woningprijzen opdrijven en het Vlaams karakter van de rand aantasten.
Ik heb in deze niks over die mensen gezegd, wel over de mogelijke problemen die de EU creëert door Vlaanderen niet op te nemen. Ik ben geen onvoorwaardelijke EU-aanhanger, zeker niet van de huidige constructie.
Oud 14 augustus 2008, 21:16   #40
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Een nieuwe lidstaat moet unaniem door alle andere lidstaten worden aanvaard en ge ziet nu al dat landen als Spanje Vlaanderen geen easy ride zullen geven om hun eigen snoodaards een voorbeeld te stellen. En bon als België in zekere zin wordt verdergezet door de Franstaligen (vraag niet hoe of wat) dan kunnen ze in theorie ook hun veto stellen tegen lidmaatschap van Vlaanderen bij de EU.
We zullen het wel zien. Feit is dat heel wat landen niet dol zullen zijn op dat onafhankelijk Vlaanderen maar indien ze de verdragen met Vlaanderen niet hernieuwen krijgen ze problemen. 't Zal een kwestie van kiezen zijn, zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be