![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Burger
|
Hoezo? Betaal je niet graag met de euro en wil je de douane passeren om naar Brussel of de Ardennen te gaan?
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
nee.
Citaat:
Overigens ook wel even opmerken dat de enige reden om Vlaanderen onafhankelijk te maken is om Vlaanderen onafhankelijk te maken. Als Vlaanderen dan lidstaat blijft van euroreich dan kan het even goed bij Belgique blijven, we zullen even weinig te zeggen hebben. |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Is een EU-initiatief en zaak. Indien de EU tegen is, gaat het niet door/
|
|
|
|
#26 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Burger
|
Citaat:
En uiteraard heb ik dan graag, als internationalist, dat we toetreden, maar zou wel graag willen dat tegen dan de EU serieus hervormd is. Enig probleem met dit scenario is Brussel. Ik zou daar toch graag de EU hoofdstad van maken (is het nog niet, wettelijk gezien). Dit uiteraard slechts als Vlaanderen daadwerkelijk onafhankelijk wordt. Een Belgische confederatie lijkt me op dit ogenblik een veel grotere kans te hebben.
|
|
|
|
#28 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Waarom zou dat zo zijn? In meerdere niet-EU-landen is de officiële munt de euro... In Kosovo bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er ook tussen EU- en meerdere niet-EU-landen grensformaliteiten afgeschaft.
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Maar Thorum heeft wel gelijk. Dit zijn allemaal verdiensten van de EU. Zonder de EU hadden we dit echt nooit gehad.
|
|
|
#30 |
|
Burger
|
Een interessante opmerking. Als Vlaanderen niet (onmiddellijk) wordt opgenomen in de EU, zal het wellicht wel de Euro mogen blijven gebruiken. We zullen dan wel graag snel willen toetreden, want anders kunnen we onze minister van financien niet afvaardigen naar de Eurogroep vergaderingen, en verliezen we dus inspraak. Niet dat er veel te zeggen valt, want de ECB is onafhankelijk (gelukkig maar).
|
|
|
#31 |
|
Burger
|
Wat betreft de oorspronkelijke discussie van de draad, het lijkt er nu sterk op dat de EU zowel slaat als zalft aangaande de situatie in Georgië. Nogmaals blijkt dat ongeveer de helft van de leden de ene kant 'steunt', en de andere helft de andere kant. We mogen er dus wellicht op vertrouwen dat dat bij een Vlaamse onafhankelijkheid niet anders zal zijn.
Concreet betekent dat wel dat Vlaanderen eerst enkele jaren buiten de EU zal vertoeven. Ik geloof niet dat het automatisch deel blijft van de EU omdat het oorspronkelijke 'Belgie' wellicht voort blijft bestaan (maar dan stuk kleiner) en dus erfgenaam is van EU-lidmaatschap. Accessie van Vlaanderen vereist dan unanimiteit van de leden, wat enkele jaartjes op zich zal laten wachten.
|
|
|
#32 |
|
Schepen
|
Laatst gewijzigd door rainbox : 14 augustus 2008 om 14:22. |
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Vreemdeling
|
Bestaan hier geen supranationale verdragen over? Wat te doen wanneer een regio zich onafhangkelijk uitroept binnen de EU?
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Daar is ook geen enkel antecedent voor geweest. Bovendien hebben de oprichters en de huidige bazen van euroreich slechts oog voor één tendens: de toenemende integratie van deze superstaat. Een splitsing van een interne lidstaat is iets dat helemaal niet verwacht werd en wordt.
Overigens, als de eurocratisering blijft toenemen zal er een moment komen dat de splitsing van een lidstaat niet eens relevant meer is. We zijn dan slechts provincies van de Europese superstaat en dan zou het slechts een verschuiven van interne administratieve grensjes zijn, zoiets als de splitsing van BHV. |
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Hebben we het over dezelfde ambtenaren die verketterd worden in Vlaanderen omdat ze geen Nederlandse kunnen of willen spreken, de woningprijzen opdrijven en het Vlaams karakter van de rand aantasten. |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een nieuwe lidstaat moet unaniem door alle andere lidstaten worden aanvaard en ge ziet nu al dat landen als Spanje Vlaanderen geen easy ride zullen geven om hun eigen snoodaards een voorbeeld te stellen. En bon als België in zekere zin wordt verdergezet door de Franstaligen (vraag niet hoe of wat) dan kunnen ze in theorie ook hun veto stellen tegen lidmaatschap van Vlaanderen bij de EU.
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Europees Commissaris
|
Ik heb in deze niks over die mensen gezegd, wel over de mogelijke problemen die de EU creëert door Vlaanderen niet op te nemen. Ik ben geen onvoorwaardelijke EU-aanhanger, zeker niet van de huidige constructie.
|
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|