Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2008, 10:04   #1221
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en heb je je ooit afgevraagd waarom er zovelen Vlamingen zijn (en steeds meer en meer) die meer grenzen willen? allemaal de fout van de boze Vlaming? de Vlaming wordt dommer en dommer?
Dat voorbeeld van artisjok is in elk geval typerend: 10 jaar geleden zou de Lijn wellicht nog een veeltalige website ontworpen hebben en de TEC zou er nooit aan gedacht hebben om een andere taal dan het FR te gebruiken.
Stilletjesaan beginnen de Vlamingen zelfgenoegzaam te denken dat ze genoeg hebben aan zichzelf, terwijl de Franstaligen zich meer en meer open beginnen te stellen voor de wereld.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:06   #1222
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat voorbeeld van artisjok is in elk geval typerend: 10 jaar geleden zou de Lijn wellicht nog een veeltalige website ontworpen hebben en de TEC zou er nooit aan gedacht hebben om een andere taal dan het FR te gebruiken.
Stilletjesaan beginnen de Vlamingen zelfgenoegzaam te denken dat ze genoeg hebben aan zichzelf, terwijl de Franstaligen zich meer en meer open beginnen te stellen voor de wereld.

Kom nou vriend, er is hier niemand die je gelooft.

Stop toch eens met de waarheid geweld aan te doen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:11   #1223
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is dus allemaal de fout van de boze Vlaming, genoteerd.
Oud 18 augustus 2008, 10:17   #1224
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar spreek ik van een fout?

Mar door rijkdom zelfgenoegzaam geworden, is een klassieker bij volkeren die op het toppunt van economische rijkdom gekomen zijn.
De Franstaligen hebben die fout ook gemaakt in de jaren '70; en zijn nu aan het ontwaken en rechtkrabbelen.

Zaterdag in De Standaard:

Citaat:
De Vlaming Lieven De Winter woont in Brussel en werkt in Wallonië. Hij doceert politiek aan de katholieke universiteit in Louvain-la-Neuve, wat hem een bijzonder perspectief op het Belgische kluwen biedt.

Een fragment:
'Een probleem is wel dat steeds meer Vlaamse wetenschappers alleen nog een soort verkavelingsvlaams vol dialectklanken spreken en het Algemeen Nederlands verwaarlozen. Dat is heel ondankbaar voor Franstaligen, die steeds meer moeite doen om behoorlijk Nederlands te leren, maar zelfs dan hun Vlaamse collega's nog altijd niet kunnen begrijpen.'
Oud 18 augustus 2008, 10:26   #1225
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar spreek ik van een fout?

Mar door rijkdom zelfgenoegzaam geworden, is een klassieker bij volkeren die op het toppunt van economische rijkdom gekomen zijn.
De Franstaligen hebben die fout ook gemaakt in de jaren '70; en zijn nu aan het ontwaken en rechtkrabbelen.

Zaterdag in De Standaard:
Vlaanderen heeft het nochtans niet zo goed hoor, zo rijk zijn de meeste Vlamingen niet, dus vanwaar die zelfgenoegzaamheid moet komen, versta ik nog niet.

maar de Franstaligen staan dus volledig aan de juiste kant volgens jou? ze doen op dit moment totaal niets mis? ze hebben gelijk om alles te blokkeren, om annexatie van Vlaams grondgebied te eisen, om te weigeren om Nederlands te spreken in Vlaanderen en ze hebben zeker gelijk als ze vinden dat het Vlaams maar een patois is dat niet de moeite is om te leren?
Oud 18 augustus 2008, 10:29   #1226
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft het nochtans niet zo goed hoor, zo rijk zijn de meeste Vlamingen niet, dus vanwaar die zelfgenoegzaamheid moet komen, versta ik nog niet.

maar de Franstaligen staan dus volledig aan de juiste kant volgens jou? ze doen op dit moment totaal niets mis? ze hebben gelijk om alles te blokkeren, om annexatie van Vlaams grondgebied te eisen, om te weigeren om Nederlands te spreken in Vlaanderen en ze hebben zeker gelijk als ze vinden dat het Vlaams maar een patois is dat niet de moeite is om te leren?
De Vlamingen degraderen hun taal alvast zelf meer en meer tot een patois; als zelfs professoren blijkbaar niet eens meer de moeite doen om de standaardtaal te spreken...
Oud 18 augustus 2008, 10:32   #1227
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Vlamingen degraderen hun taal alvast zelf meer en meer tot een patois; als zelfs professoren blijkbaar niet eens meer de moeite doen om de standaardtaal te spreken...
jaja, allé, dat weten we nu al, Vlamingen zijn dommeriken, zelfgenoegzaam, we spreken een tussentaal dat niemand anders verstaat, we zijn fascisten enz enz. dat kunnen we elke dag in Franstalige kranten lezen en horen op de Franstalige tv-zenders, dat moet je ons niet meer vertellen, we weten het.

maar wat met de Franstaligen? allemaal engeltjes?
Oud 18 augustus 2008, 10:37   #1228
Don Quichote
Banneling

Standaard

Walen aan het rechtkrabbelen?
Laat me niet lachen.

Belangrijke bedrijven aldaar beginnen aan de alarmbel te trekken.
Klagen over de kwaliteit van de scholing.
Als er dan toch werkwilligen komen solliciteren, dan kunnen ze er niets mee aanvangen.

Het wordt niet breed uitgesmeerd in de pers, natuurlijk.
Pijnlijkheden worden liefst verborgen gehouden in Walenland.
Klokkenluiders moeten daar oppassen.

Wallonie gaat verder achteruit.
Zonder schokeffect zal daar niets veranderen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:38   #1229
LcGrs
Partijlid

Standaard

Citaat:
Er is zeker geen sprake van een "boze Vlaming", wel van een mentaliteit waarbij "de Vlamingen" vinden dat ze "de anderen" niet nodig hebben.
Nog een voorbeeldje, de regionale portaalsites:

Laatst gewijzigd door LcGrs : 18 augustus 2008 om 10:43.
LcGrs is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:40   #1230
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Walen aan het rechtkrabbelen?
Laat me niet lachen.

Belangrijke bedrijven aldaar beginnen aan de alarmbel te trekken.
Klagen over de kwaliteit van de scholing.
Als er dan toch werkwilligen komen solliciteren, dan kunnen ze er niets mee aanvangen.

Het wordt niet breed uitgesmeerd in de pers, natuurlijk.
Pijnlijkheden worden liefst verborgen gehouden in Walenland.
Klokkenluiders moeten daar oppassen.

Wallonie gaat verder achteruit.
Zonder schokeffect zal daar niets veranderen.
ah, ik heb daarover iets interessants gelezen op het forum van Le Soir, je gaat het niet geloven maar toch.

het is allemaal de fout van de Vlamingen dat er zoveel Waalse werkloosheid is. want de meeste managers en vooral de meeste personeelsdirecteurs in de Belgische firma's (en dus ook de Waalse) zijn Vlamingen. en Vlamingen kiezen enkel voor Vlamingen, ze eisen altijd dat iedereen ook Nederlands spreekt, terwijl je toch met dat Nederlands niets bent.

zelfs Delvaux heeft iets in die trant gezegd op de Franse tv, ze werd er niet echt geloofd, maar ze heeft het toch maar gezegd.
Oud 18 augustus 2008, 10:55   #1231
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Dat is ook zo - wat doe je dan met de duizenden Vlamingen die in Wallonië leven? En dan bedoel ik niet de Ardennen hé, maar wel op en langs de taalgrens, met al die Vlamingen wier helft van de familie Waals is (of zelfs Frans is).. Vanuit het hartje Vlaanderen is het allemaal gemakkelijk, maar in Voeren, Edingen, Tubeke, Moeskroen, Ronse, Vloesbergen, Tongeren, Lessen/Geraardsbergen,Spierre-Helkein, Menen enz. ziet het er toch iets anders uit!!!
Die zullen waarschijnlijk van ambtswege een Vlaams paspoort krijgen (zoals de Zuid-Osseten van de Russen naar het schijnt )…
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:55   #1232
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
en heb je je ooit afgevraagd waarom er zovelen Vlamingen zijn (en steeds meer en meer) die meer grenzen willen? allemaal de fout van de boze Vlaming? de Vlaming wordt dommer en dommer?
Meer en meer Vlamingen zijn het communautair gekrakeel beu. Een deel denkt dat de oplossing dan maar splitsen is. Zonder na te denken wat daarvan de gevolgen zullen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Maar om van Kortrijk of Gent naar Amsterdam te gaan, mag je spurten in Antwerpen om je trein te halen, en bij enkele minuten vertraging 1 uur wachten. Toevallig een slechte verbinding?
Een ticket Kortrijk - Gent kost 5,90 euro. Een ticket Kortrijk - Rijsel 8 euro, terwijl Rijsel maar half zo ver is. Dure grenzen!

Waarom werken de lijn, tec en mivb niet samen?
Waarom heb ik verschillende vervoerbewijzen nodig?
Met een lijnkaart kan ik naar Kortrijk (er zijn 2 bussen per uur), en mag ik binnen het uur voor dezelfde prijs verder reizen binnen Kortrijk en deelgemeentes.
Met de lijnkaart kan ik naar Moeskroen station (er is 1 bus per uur). Maar wil ik er 1 halte verder, dan mag ik een vervoersbewijs kopen van de tec, en minimum een half uur wachten.
Je mag me anders wel eens uitleggen wat er slim is aan nog een extra grens.
Wat is er slim aan splitsen om dan (hopelijk ooit eens) weer samen te werken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:55   #1233
Don Quichote
Banneling

Standaard

Net zoals bij de Islamieten hoor je nooit zelfkritiek van een Waal.

Men doet dat daar best niet of je komt in een slecht daglicht in je eigen omgeving.

Dus moet er een zondebok gezocht worden.

Het is altijd de schuld van anderen.

De Waalse media leiden die tendens en er wordt dapper in meegegaan.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 10:58   #1234
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is in elk geval leuker voor de families om in hetzelfde land te wonen en dezelfde wetten te moeten naleven. Handig wanneer gegevens/ervaringen moeten uitgewisseld worden i.v.m belastingen, erfenissen, men naar de dokter gaat aanbevolen door een kennis van over de taalgrens, enz enz...

Nu is het al vervelend genoeg met de verschillen die er zijn.

Men heeft 20 jaar geleden eens geprobeerd om de paasvakantie in Vlaanderen en Franstalig België te spreiden: er was 1 week gelijktijdig en 1 week die verschillend was.
Men heeft dat 2 jaar volgehouden, maar wegens praktische problemen weer afgevoerd: bijv. probleem om jobstudenten te vinden en vergeten dat er in België mensen zijn die bijv. in het ene landsdeel werken en in het andere wonen.
En zeker rond Brussel was het een onoverzichtelijke boel van jewelste.
En waarom zou jij, omdat je nabij de taalgrens woont, meer 'rechten' moeten hebben dan iemand die nabij de grens met Holland of met Frankrijk woont?

Een inwoner van pakweg Sas-van-Gent nabij Terneuzen moet in heel wat van de gevallen beroep doen op de medische fasiliteiten van Gent.
De overheid moet ervoor zorgen dat dit in de best mogelijke omstandigheden gebeurt. En voor alle soorten van grenzen, voor alle soorten van (grote en kleine) problemen: gemeentegrenzen (mag in in het dichterbij gelegen kontainerparkt mijn tuinafval gaan smijten), provinsie- en ga zo maar door.
Ik heb spijtig genoeg ervaring met medische hulp in Turkije tijdens de vakantie. Dat ging allemaal gelijk een fluitje van een sent: binnen de kortste keren was er met een telefoontje en een fakske alles geregeld door het ziekenhuis van Turkije met de ziekenkas in Vlaanderen. Ik had zelfs de tijd niet om assistentie in te roepen van mijn bijstandsverzekering bij de vab, want 't was al al in de sakosj.

En voor die pipo's die willen reizen zonder grenzen over de taalgrens:
ja, als ik wil met brussels airlines naar Straatsburg vliegen en van daar naar mijn hotel met het openbaar vervoer, dan moet ik ook tweemaal mijn geldbeugel bovenhalen.
Voor kortere afstanden waar meer op gereisd wordt, kan dat beter: maar volgens mij zijn er tamelijk wat busverbindingen die over de Hollandse en over de Vlaams-Waalse staatsgrens gaan, en marsjeert dat met één tiket.
Je moet natuurlijk niet vragen om om de 20 minuten een lijn in te leggen, waar maar om de twee uren één reiziger op gaat zitten: dat zijn zo van die ps-kommunistische en wafelijzerachtige toestanden.

Dus: meer Europa (dank je voor de € vb.) en maksimale subsisidiariteit: Wallonië zijn eigen boontjes doppen, op eigen leest geschoeide maatregelen aangepast voor hun eigen spisifisiteiten ... en wijlie ook.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 11:00   #1235
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer en meer Vlamingen zijn het communautair gekrakeel beu. Een deel denkt dat de oplossing dan maar splitsen is. Zonder na te denken wat daarvan de gevolgen zullen zijn.

Je mag me anders wel eens uitleggen wat er slim is aan nog een extra grens.
Wat is er slim aan splitsen om dan (hopelijk ooit eens) weer samen te werken?
omdat er dan mss wel beter kan samengewerkt worden??? zonder grens kan het blijkbaar niet, dan maar proberen met grens.
Oud 18 augustus 2008, 11:07   #1236
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Ik heb me al dikwijls afgevraagd of er in Wallonië ook Azets, Boontjes en Artisjokken zouden bestaan...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 11:10   #1237
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ah, ik heb daarover iets interessants gelezen op het forum van Le Soir, je gaat het niet geloven maar toch.

het is allemaal de fout van de Vlamingen dat er zoveel Waalse werkloosheid is. want de meeste managers en vooral de meeste personeelsdirecteurs in de Belgische firma's (en dus ook de Waalse) zijn Vlamingen. en Vlamingen kiezen enkel voor Vlamingen, ze eisen altijd dat iedereen ook Nederlands spreekt, terwijl je toch met dat Nederlands niets bent.

zelfs Delvaux heeft iets in die trant gezegd op de Franse tv, ze werd er niet echt geloofd, maar ze heeft het toch maar gezegd.
Ik denk inderdaad dat een Vlaamse personeelsdirecteur bijna automatisch voor een Vlaming zal kiezen als hij de keuze heeft tussen een Vlaming en een Franssprekende die goed AN beheerst; want het is ene van ongs en zal ons verkavelingsvlaams begrijpen.
Van het ogenblik dat een Vlaamse kandidaat standaardfrans kent zal de Franstalige personeelsdirecteur dat onderscheid tussen de Belgische kandidaten minder snel maken.
Oud 18 augustus 2008, 11:14   #1238
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk inderdaad dat een Vlaamse personeelsdirecteur bijna automatisch voor een Vlaming zal kiezen als hij de keuze heeft tussen een Vlaming en een Franssprekende die goed AN beheerst; want het is ene van ongs en zal ons verkavelingsvlaams begrijpen.
Van het ogenblik dat een Vlaamse kandidaat standaardfrans kent zal de Franstalige personeelsdirecteur dat onderscheid tussen de Belgische kandidaten minder snel maken.

voil�*, tegen die vooroordelen kan je dus niets doen hé.

dat het héél mss zou kunnen zijn dat het Franstalig onderwijs echt ondermaats is, die gedachte wordt zelfs niet getolereerd, neen, het moet en zal de fout zijn van de Vlaming.
Oud 18 augustus 2008, 11:48   #1239
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
omdat er dan mss wel beter kan samengewerkt worden??? zonder grens kan het blijkbaar niet, dan maar proberen met grens.
Misschien?????
Ik heb nog geen argumenten gehoord die aantonen dat het beter zou gaan. Onderwijl ondervind ik dagelijks in de praktijk hoe nadelig het is.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2008, 11:56   #1240
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien?????
Ik heb nog geen argumenten gehoord die aantonen dat het beter zou gaan. Onderwijl ondervind ik dagelijks in de praktijk hoe nadelig het is.
Ga je werkelijk wenen als Belgie barst Artisjokbodem?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be