Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2008, 14:19   #641
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Om met je eigen woorden te antwoorden: "Micro-evolutie is bewezen, maar macro-evolutie die duidt op een gemeenschappelijke oorsprong van alle soorten, is dat niet. Het is een brug te ver." (Waarbij 'een brug te ver' vertaald kan worden door 'een theorie'.)
Je kunt toch lezen?

Micro-evoltie = bewezen.

Macro-evolutie = onbewezen.

Citaat:
Daar heb ik persoonlijk geen problemen mee. Een onderdeel (en voorwaarde) van de scheppingstheorie is het bestaan van een schepper. Ik zie geen aanleiding dat die zou bestaan, waardoor de theorie voor mij niet werkbaar is en bij voorbaat voor mij ongeldig is. Maar als die voor jou wel geldt, zal ik de theorie niet algemeen verwerpen. Ik gun je jouw geloof in een schepper.
Daar gaat het mij niet om.

Het gaat er mij om dat evolutionisten er ook maar eens voor uitkomen in verhaaltjes te geloven.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 14:21   #642
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
oh, maar beste Paulus, intelligent design is ook een theorie. Creationisme daarentegen niet, want één die niet ondersteund wordt door wetenschappelijke feiten.
Dus geloven evolutionisten ook.

Dank u.

Paulus.
Oud 20 augustus 2008, 14:21   #643
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Men ziet complexe levensvormen en neemt aan dat die complexiteit door toeval onstaan moet zijn en dan gaat men op zoek naar een theorie.
Niet door toeval; door evolutie.

Citaat:
Ik vind het nogal makkelijk om de evolutietheorie volledig los te koppelen van abiogenese. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en met het materialistische wereldbeeld.
Waaruit maak je dat op? En wat bedoel je met 'het materialistische wereldbeeld'?

Citaat:
Als de evolutietheorie klopt, moet abiogenese ook kloppen, want als die niet klopt, dan moet er een intelligentie achter creatie zitten, iets wat niet klopt met het materialistische wereldbeeld en met de evolutietheorie.
Evolutietheorie gaat niet over de creactie van het leven. En ik zou niet weten waarom abiogenese zou moeten kloppen als de evolutietheorie klopt. Kan je dat uitleggen?

Citaat:
Veronderstellen dat er een intelligentie aan te pas is gekomen om elemantaire bouwstenen voor leven en leven te creeeren en dan veronderstellen dat alles door evolutie komt is nogal absurd.
Veronderstellen dat er een intelligentie aan te pas is gekomen om leven op zich te creëren is nogal absurd. Of leven zich na die schepping/dat ontstaan door evolutie ontwikkeld, staat daar los van.

Citaat:
Evenzo absurd is het moest abiogenese kloppen en de evolutietheorie niet.
Niet per se.

Citaat:
Het is duidelijk dat beide aan elkaar hangen, ingegeven door het materialistische wereldbeeld dat mijn inziens niet correct is.
Ik ben benieuwd wat je bedoelt met 'het materialistsiche wereldbeeld'.
Oud 20 augustus 2008, 14:33   #644
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Je kunt toch lezen?

Micro-evoltie = bewezen.

Macro-evolutie = onbewezen.
Ik weet niet wat het verschil is. Je noemt dat micro-evolutie variaties zijn binnen dezelfde soort, maar wat nu een soort is, geef je niet aan. gaat het om onder-soorten, soorten, geslachten, families, orden, klassen, stammen of al het leven? Waar eindigt micro-evolutie en begint macro-evolutie?

Laatst gewijzigd door okke : 20 augustus 2008 om 14:33.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 14:39   #645
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen toch. Als ze voor 80% gelijke genen hebben dan kan je zeggen dat dit misschien komt omdat ze biologisch sterk op elkaar lijken. Maar dat dat komt omdat ze een gemeenschappelijke voorouder hebben is een aanname.

Als twee auto's sterk op elkaar lijken wil het toch ook niet automatisch zeggen dat ze gebaseerd zijn op een gemeenschakkelijk prototype.
U kunt de onderdelen van een wagen toch niet vergelijken met genetische kenmerken van levende wezens. Nu bent u werkelijk appelen met peren aan het vergelijken.

Maar zelfs uw vergelijking loopt mank. Men kan ook stellen dat alle wagens zijn gebaseerd op het principe van de verbrandingsmotor. En gaanderweg hebben zich diversificaties voorgedaan tussen de verschillende merken. Immers, vele onderdelen zijn dezelfde of werken op dezelfde principes, maar de evolutie in technologie door research gaat sneller bij bepaalde merken . Maar nogmaals, zulke vergelijkingen stellen niets voor.

Laatst gewijzigd door system : 20 augustus 2008 om 14:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 14:52   #646
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dank u.

Paulus.
geen woorden in mijn mond leggen

welk deel van "wetenschappelijke feiten" begrijp je niet Paulus?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 14:58   #647
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok, ik heb het verkeerd geformuleerd. Maar het punt blijft. Men ziet complexe levensvormen en neemt aan dat die complexiteit door toeval onstaan moet zijn en dan gaat men op zoek naar een theorie.

Maar ik vind het nogal makkelijk om de evolutietheorie volledig los te koppelen van abiogenese. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en met het materialistische wereldbeeld.

Als de evolutietheorie klopt, moet abiogenese ook kloppen, want als die niet klopt, dan moet er een intelligentie achter creatie zitten, iets wat niet klopt met het materialistische wereldbeeld en met de evolutietheorie. Veronderstellen dat er een intelligentie aan te pas is gekomen om elemantaire bouwstenen voor leven en leven te creeeren en dan veronderstellen dat alles door evolutie komt is nogal absurd.

Het is duidelijk dat beide aan elkaar hangen, ingegeven door het materialistische wereldbeeld dat mijn inziens niet correct is.
ze zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat maken de critici van de evolutietheorie er wel graag van.
Het heeft maar 5 paginas geduurd vooraleer Paulus daarvan afgestapt is, nu gaan we toch niet opnieuw beginnen speciaal voor u...
Oud 20 augustus 2008, 14:59   #648
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen woorden in mijn mond leggen

welk deel van "wetenschappelijke feiten" begrijp je niet Paulus?
Welk wetenschappelijk bewijs is er voor de macro-evolutie?

Paulus.
Oud 20 augustus 2008, 15:00   #649
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ok, ik heb het verkeerd geformuleerd. Maar het punt blijft. Men ziet complexe levensvormen en neemt aan dat die complexiteit door toeval onstaan moet zijn en dan gaat men op zoek naar een theorie.
Sorry verkeerde volgorde. Men ziet complexe levensvormen, men gaat op zoek naar een theorie hieromtrent en één van de verschillende theoriëen stelt genetische mutatie (toeval) samen met natuurlijke selectie (sterkste overleeft en plant voort). Door proeven en metingen wordt deze theorie als meest waarschijnlijke verklaring aangenomen.

Citaat:
Maar ik vind het nogal makkelijk om de evolutietheorie volledig los te koppelen van abiogenese. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en met het materialistische wereldbeeld.
Kan zijn dat u dat makkelijk vindt, toch is het zo. Men kan immers morgen perfect de theorie van abiogenese vervangen door een andere zonder dat de evolutietheorie daardoor in het gedrang komt.
De evolutietheorie is vandaag de dag een goed gedocumenteerde en beproefde theorie.
De theorie van abiogenese daarentegen is op dit moment minder gefundeerd. Er zijn immers verschillende andere theoriëen die concurreren met deze theorie.
En geen enkele van deze theoriëen wordt bevoordeeld door de evolutietheorie en/of heeft implicaties op de evolutietheorie.

Citaat:
Als de evolutietheorie klopt, moet abiogenese ook kloppen, want als die niet klopt, dan moet er een intelligentie achter creatie zitten, iets wat niet klopt met het materialistische wereldbeeld en met de evolutietheorie.
Dit is hetgeen waar religies blijkbaar problemen mee hebben. Namelijk het materialisme van de wetenschap. Het basisprincipe van de wetenschap is namelijk om aan de hand van observatie en proefnemingen onze materiële wereld te verklaren, te begrijpen en met deze opgedane kennis deze materiële wereld naar onze hand te zetten.
Wat mij echter verbaasd is dat religie ipv alle wetenschappelijk theoriën aan te vallen slechts een paar eruit pikt.

Citaat:
Waarom is dat absurd. Het plum pudding model van J.J.Thomson bleek niet te kloppen maar de Electrische theorie bleef overeind.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 15:00   #650
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Over micro en macro evolutie :
Klik!

Betreffende de aangroei van genkapitaal bij de evolutie van soorten deze kleine selectie artikelen :
Klik!

Verdere links over genetische duplicaties en verdubbelingen :
* 1
* 2
* 3
* 4
* 5

Gen duplicatie versus ID :
Klik!

Repeat-induced point mutation ( RIP ) en evolutie door genduplicaties :
Klik!

Informatie toename :
Klik!

Nylon etende bacterie :
Klik!
En de vele extremofielen en andere bacteries die worden gebruikt ( en zich ontwikkelden ) om nieuwe synthetisch onstane vervuilende chemische produkten op te ruimen.

Mutaties en het ontstaan van nieuwe genen.
Weerlegging van Peter Scheele's argument dat door ( chromosomale ) mutaties geen nieuwe genen kunnen ontstaan :
Klik!

Tenslotte, hier een paar artikels over onderzoek naar mogelijke
macromutaties.

Klik!

Uit welke deze teaser :

Klik!
Uit welke deze teaser :

Zo Paulus, wat is jou kritiek op deze bovenstaande artikelen ? Liefst op die wijze geformuleerd dat zelfs een leek dit makkelijk kan begrijpen. Ik wens je alvast een leuk en lang leven zodat je voorlopig rustig jou kritieken op duizenden wetenschappelijke onderzoeken kunt afwerken.
nieuwe poging
Oud 20 augustus 2008, 15:07   #651
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en waarvoor er geen bewijs bestaat waar het in deze om gaat.

Paulus.
Paulus, Pieke en ik hebben al talloze keren bewijs geplaatst, jij en Dirk reageren daar niet eens op. Is het omdat jullie het bewijs niet begrijpen dat jullie het negeren of net omgekeerd, wordt het bewijs verworpen omdat het jullie geloofssysteem onderuithaalt? Reageer op de bewijzen die we jullie voorleggen.
Oud 20 augustus 2008, 15:07   #652
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.
begin eerst eens met een antwoord op okkes vraag en mijn vraag Paulus, essentieel voor deze discussie. Wat is jouw definitie van een soort?
Oud 20 augustus 2008, 15:13   #653
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.
Voor ik hier een antwoord op geef wil ik weten wat u met macro-evolutie bedoelt.
Namelijk evolutie in fenotype en/of genotype?
En wat u catologeert als een verschillende soort.
Uiterlijk, voortplanting, vruchtbaar nageslacht, etc.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 15:18   #654
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dank u.

Paulus.
De evolutietheorie is een empirische theorie met een enorm hoeveelheid materiaal die dit theorie ondersteunt. Daarom is het geen geloof, voor jou geloof in tegenstelling is er niet één empirisch argument aan te voeren. Niet één, nullo, nichts, nil, nada, nougabollen! Het enige waar we een hard bewijs van hebben is dat je niets maar dan ook helemaal niets, van de evolutietheorie begrijpt.

Geen dank!
Oud 20 augustus 2008, 15:18   #655
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door okke Bekijk bericht
Een theorie is geldig totdat deze weerlegd wordt, niet zolang deze bewezen blijft.
dat klopt. Een wetenschappelijke theorie staat of valt met het feit dat observaties er aan voldoen (er door verklaard kunnen worden).

100% zekerheid bestaat niet in wetenschap; dat dacht men 50 jaar geleden maar daar is men al lang van afgestapt. Alles werkt met een waarschijnlijkheidsverdeling.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 15:20   #656
Ambiorix

Standaard

Citaat:

Paulus.
micro en macro evolutie zijn éen continuum, in feite wijzen ze op hetzelfde fenomeen. Het onderscheid wordt trouwens vooral gemaakt door religieuze fundamentalisten die niet willen geloven in de evolutietheorie.
Oud 20 augustus 2008, 15:21   #657
Ambiorix

Standaard

Citaat:

Paulus.
alle observaties wijzen erop. Terwijl bijvoorbeeld bij het creationisme veel observaties de theorie tegenspreken.

DAT verschil weigert ge in te zien. Nogmaals, moedwillige domheid.
Oud 20 augustus 2008, 15:23   #658
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Het gaat er mij om dat evolutionisten er ook maar eens voor uitkomen in verhaaltjes te geloven.

Paulus.
wij redeneren. We "geloven" niet.
En mijn beste pauluske, ik zou wel eens willen weten wat GIJ erover denkt. Blijkbaar denkt ge er niet zoveel over.
Oud 20 augustus 2008, 15:32   #659
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat maken de critici van de evolutietheorie er wel graag van.
Het heeft maar 5 paginas geduurd vooraleer Paulus daarvan afgestapt is, nu gaan we toch niet opnieuw beginnen speciaal voor u...
Ze zijn niet met elkaar verbonden in theorie dat wel, ze kunnen afzonderlijk ontwikkeld worden. Maar binnen het grotere geheel van de wetenchap en het materialistische wereldbeeld zijn ze dat wel. Ze moeten immers alletwee kloppen om aan het materialistische wereldbeeld te voldoen en het in stand te houden.

Laatst gewijzigd door exodus : 20 augustus 2008 om 15:51.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2008, 15:50   #660
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Sorry verkeerde volgorde. Men ziet complexe levensvormen, men gaat op zoek naar een theorie hieromtrent en één van de verschillende theoriëen stelt genetische mutatie (toeval) samen met natuurlijke selectie (sterkste overleeft en plant voort). Door proeven en metingen wordt deze theorie als meest waarschijnlijke verklaring aangenomen.
Ik vind dat het omgekeerd is. De evolutie-aanname wordt geaccepteerd en men zoekt naar een mogelijke verklaring. Het doet eerder aan een dogma denken.

Proeven en metingen worden allemaal uitgelegd in het licht van dat dogma. Observaties kunnen (gemakshalve) niet gedaan worden wegens de grote tijdspannes. Maar er zijn toch veel elementen tegen de evolutietheorie zie o.a het artikel dat ik gepost heb.

Citaat:
Kan zijn dat u dat makkelijk vindt, toch is het zo. Men kan immers morgen perfect de theorie van abiogenese vervangen door een andere zonder dat de evolutietheorie daardoor in het gedrang komt.
De evolutietheorie is vandaag de dag een goed gedocumenteerde en beproefde theorie.
Beproefde? Dat klopt totaal niet.

Citaat:
De theorie van abiogenese daarentegen is op dit moment minder gefundeerd. Er zijn immers verschillende andere theoriëen die concurreren met deze theorie.
En geen enkele van deze theoriëen wordt bevoordeeld door de evolutietheorie en/of heeft implicaties op de evolutietheorie.
Abiogenese is wat het is. Met een hele hoop theorien naar voor komen om te conformeren aan het materialistisch wereldbeeld. Waar bewustzijn gewoon in de hersenen gecreert wordt en leven in feite levensloze micro- en macroscopsche zelf genererende systemen van conglomeraties geordende atomen zijn. Bewustzijn is dat iets dat gewoon voortkomt uit de elektrische impulsen in de hersenen.

Citaat:
Dit is hetgeen waar religies blijkbaar problemen mee hebben. Namelijk het materialisme van de wetenschap. Het basisprincipe van de wetenschap is namelijk om aan de hand van observatie en proefnemingen onze materiële wereld te verklaren, te begrijpen en met deze opgedane kennis deze materiële wereld naar onze hand te zetten.
Wat mij echter verbaasd is dat religie ipv alle wetenschappelijk theoriën aan te vallen slechts een paar eruit pikt.
Ik ben niet religieus en hang geen religie aan, maar het materialisme is ook totaal onvolledig net zoals de religies dat zijn.

Citaat:
Waarom is dat absurd. Het plum pudding model van J.J.Thomson bleek niet te kloppen maar de Electrische theorie bleef overeind.
Als abiogenese klopt en de evolutietheorie niet dan zitten we met een paradox. Het eerste primitieve leven kan spontaan onstaan uit levensloze materie maar de verdere evolutie moet op een andere manier gebeuren dan de evolutietheorie. Een andere manier dan de evolutietheorie moet wel op zijn minst een sturende intelligentie veronderstellen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be