Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2008, 10:45   #561
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik denk dat jij het gevoel in Wallonië onderschat.
Ik onderschat iets over Wallonië wat doet u dan denkt u..?
Citaat:
het gevoel van l'état Belgo-Flamand. zij vinden nu al dat België en dus Wallonië volledig gedomineerd worden door de Vlamingen. zij vinden nu al dat er zoveel Waalse werkloosheid is omdat de Vlaamse managers geen Walen willen aanwerven (Delvaux heeft dat letterlijk gezegd op de Franse tv). en ze vinden nog altijd dat het niet aan hun is om die andere taal te leren, want zij spreken toch wel 1 van de belangrijkste talen in de wereld zeker!
wat denk je zelf dat ik denk over uw visie hier...?
Citaat:
je moet wat meer op Franstalige fora lezen, echt verhelderend hoor.
Ik zou als waal nooit willen lezen wat hier het merendeel van de tijd staat hoor...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:46   #562
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Tegenstellingen zijn er nog steeds maar die zijn er altijd als je samen een oplossing moet zoeken.

Ik denk dat u wat achter staat, de tijd dat er een oplossing kon gezocht worden is voorbij.

Als men Vlaamse grond eist is het voorbij, dan stopt het, over, afgelopen.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:47   #563
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik onderschat iets over Wallonië wat doet u dan denkt u..?

wat denk je zelf dat ik denk over uw visie hier...?

Ik zou als waal nooit willen lezen wat hier het merendeel van de tijd staat hoor...
dus je erkent dat er grote verschillen zijn qua zienswijze, opvatting hoe de problemen ontstaan zijn en hoe ze op te lossen?
Oud 21 augustus 2008, 10:49   #564
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wie van ons twee is nu de grootste idealistische dromer !?
ik zit nogtans dichter bij de realiteit dan u . Er IS namelijk een federale staat (niet effectief maar soit...) en er IS in wallonië een kenbare verbetering (nog ver van wat het moet zijn maar ook soit...) en er KOMT een staatshervoriming aan(de invulling wordt natuurlijk nagelsbijten ).
Citaat:
soit, we zullen wel zien ... maar als ik even pragmatisch blijf, zie ik momenteel alleen het immobilisme in veel dossiers ... en al die negatieve energie dat dat kost (én de vaak schrijnende toestanden op het terrein dat die meebrengen) ... dat stemt mij bijzonder somber ... ik zie die Belgische locomotief zoals jij m tekent niet meer in beweging komen, volgens mij zijn de wielen intussen aan de sporen geroest door te lange stilstand
We zullen zeker zien ik zie alleen met lede ogen de sabotage van enkelingen aan (dom voorbeeld kijk nu onze olympische beloften voetbalploeg in beiijing); ik vind het triestig dat mensen zich zo verlagen maar hey das zeker mijn visie op de zaken.

Gelukkig voor die locomotief bezit ze een paar zeer goede mecaniciens aan boord dan
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
Oud 21 augustus 2008, 10:50   #565
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus je erkent dat er grote verschillen zijn qua zienswijze, opvatting hoe de problemen ontstaan zijn en hoe ze op te lossen?
zeker
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:50   #566
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ik denk dat u wat achter staat, de tijd dat er een oplossing kon gezocht worden is voorbij.

Als men Vlaamse grond eist is het voorbij, dan stopt het, over, afgelopen.
zie... daar heb je dat idee weer dat bij mij naar boven komt over dat eiland
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 10:52   #567
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zit nogtans dichter bij de realiteit dan u . Er IS namelijk een federale staat (niet effectief maar soit...) en er IS in wallonië een kenbare verbetering (nog ver van wat het moet zijn maar ook soit...) en er KOMT een staatshervoriming aan(de invulling wordt natuurlijk nagelsbijten ).

We zullen zeker zien ik zie alleen met lede ogen de sabotage van enkelingen aan (dom voorbeeld kijk nu onze olympische beloften voetbalploeg in beiijing); ik vind het triestig dat mensen zich zo verlagen maar hey das zeker mijn visie op de zaken.

Gelukkig voor die locomotief bezit ze een paar zeer goede mecaniciens aan boord dan
tuurlijk komt er geen staatshervorming, ze zouden goed gek zijn in Wallonië, zo dicht bij de regionale verkiezingen.
Oud 21 augustus 2008, 10:54   #568
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zie... daar heb je dat idee weer dat bij mij naar boven komt over dat eiland

Ja, doe maar rustig verder zoals u bezig bent, er is niets aan de hand.

Alles komt goed, we geven wat Vlaamse grond aan de Walen en alles is in orde.

Tot in 2009.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:54   #569
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is een faciliteit? Een faciliteit is een zeer moeilijk begrip omdat ze door iedereen wordt gepercipieerd als iets anders... Het betekent dat ze mij bij de gemeente in het frans moeten aanspreken als ik dat wens, het betekent dat ik mag stemmen op franstalige lijsten, het betekent... betekent het dat je eigenlijk niet in vlaanderen woont?(vergeet niet dat vlaanderen eentalig nederlands is) Het gaat hem dus om de perceptie van de bewoners (ze zitten dus metaforisch te tuinieren in uwen tuin) en die perceptie die bij bewoners onderling die botst. Is dat niet het probleem?
U weet duidelijk niet wat faciliteiten zijn. Franstalige inwoners van faciliteitengemeenten kunnen inderdaad in het Frans communiceren met de lokale overheid en Franstalige documenten ontvangen. Ze moeten de faciliteiten wel telkens aanvragen (volgens de omzendbrief Peeters).
Met het al dan niet stemmen op Franstalige lijsten hebben de faciliteiten niets te maken.

De faciliteitengemeenten maken ook deel uit van het Vlaams gewest en het Nederlandse taalgebied, wat betekent dat gemeenteraadszittingen (om maar een voorbeeld te geven) verplicht in het Nederlands moeten gebeuren.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:55   #570
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
--> http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel...aals_standpunt
De Waalse partijen willen de stemmen uit Halle-Vilvoorde niet verliezen en meer in het bijzonder de band met de faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand behouden. Zij weigeren daarom al decennialang elke medewerking aan een splitsing van de kieskring. Als er toch een splitsing zou moeten komen, dan kan dat voor bijna alle Waalse partijen alleen als ze gepaard gaat met grootschalige compensaties: een uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met enkele of alle faciliteitengemeenten, uitbreiding van de faciliteiten zelf, of de mogelijkheid voor de inwoners van de faciliteitengemeenten om op Brusselse lijsten te blijven stemmen.

Wat is een faciliteit? Een faciliteit is een zeer moeilijk begrip omdat ze door iedereen wordt gepercipieerd als iets anders... Het betekent dat ze mij bij de gemeente in het frans moeten aanspreken als ik dat wens, het betekent dat ik mag stemmen op franstalige lijsten, het betekent... betekent het dat je eigenlijk niet in vlaanderen woont?(vergeet niet dat vlaanderen eentalig nederlands is) Het gaat hem dus om de perceptie van de bewoners (ze zitten dus metaforisch te tuinieren in uwen tuin) en die perceptie die bij bewoners onderling die botst. Is dat niet het probleem?
nee, sorry largo, maar je komt hier weer met emo argumenten aandraven waarin alles op een hoopje gegooid werd

faciliteiten betekent de garantie dat je bij de gemeentelijke overheid in je taal terecht kunt (in casu het Frans in Vlaanderen en het Nederlands in sommige Waalse gemeenten) splitsing van de kieskring verandert hier niks aan
kunnen mogen stemmen op franstalige lijsten ... blijft mogelijk na splitsing BHV ... elke franstalige partij kan immers nog steeds een franstalige lijst opstarten in B of HV ... alleen én daar wringt het schoentje : dan moeten de politici die op die lijst figureren, ook in B of in HV wonen

dus splitsing BHV heeft geen enkele invloed op de faciliteiten voor de mensen die daar nu van genieten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:55   #571
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

....

Welke toekomstige staat "wallobrux"? Waar heeft u het in godsnaam nu weer over? Dat ik ook een punt smijt de NVA uit de federale regering ze hebben daar niks verloren. Het heeft geen avance te proberen een regering te vormen met iemand die die regering het liefst ziet verdwijnen...

...
Voor mij heeft het nog veel minder avanse om te trachten een land te vormen samen met een andere taalgemeenschap, maar die mijn taalgemeenschap liefst ziet verdwijnen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 10:57   #572
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
--> http://nl.wikipedia.org/wiki/Brussel...aals_standpunt
De Waalse partijen willen de stemmen uit Halle-Vilvoorde niet verliezen en meer in het bijzonder de band met de faciliteitengemeenten in de Brusselse Rand behouden. Zij weigeren daarom al decennialang elke medewerking aan een splitsing van de kieskring. Als er toch een splitsing zou moeten komen, dan kan dat voor bijna alle Waalse partijen alleen als ze gepaard gaat met grootschalige compensaties: een uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest met enkele of alle faciliteitengemeenten, uitbreiding van de faciliteiten zelf, of de mogelijkheid voor de inwoners van de faciliteitengemeenten om op Brusselse lijsten te blijven stemmen.
BHV heeft helemaal niets te maken met de faciliteiten.
BHV gaat over de wijziging van de kieswetgeving, wanneer men het statuut van de faciliteiten wil veranderen, dan gaat het over de wijziging van de taalwetgeving.
Oud 21 augustus 2008, 10:59   #573
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het probleem zit hem in het vacuum omtrend die faciliteiten (wat is een faciliteit juist?) neem dat weg (geen faciliteiten meer) en een uitbreiding heeft geen voet meer om op te staan. Trouwens de mensen zullen dat ook niet willen... StaatsHERvorming betekent dus wel dat je de staat ook werkelijk gaat HERvormen hé dat betekent niet dat er eenzijdig iets gaat doorgetrokken worden. Smijt eens wat water in uw wijnglas en tzal wel lukken...
't Moet daar helemaal geen water in de wijn.
De Walen willen rode wijn; wij willen witte wijn. Beide passend bij de maaltijd die we liefst hebben: zij vlees wij vis. So be it. Maar mengen is uit den boze.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2008, 11:01   #574
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
nee, sorry largo, maar je komt hier weer met emo argumenten aandraven waarin alles op een hoopje gegooid werd

faciliteiten betekent de garantie dat je bij de gemeentelijke overheid in je taal terecht kunt (in casu het Frans in Vlaanderen en het Nederlands in sommige Waalse gemeenten) splitsing van de kieskring verandert hier niks aan
kunnen mogen stemmen op franstalige lijsten ... blijft mogelijk na splitsing BHV ... elke franstalige partij kan immers nog steeds een franstalige lijst opstarten in B of HV ... alleen én daar wringt het schoentje : dan moeten de politici die op die lijst figureren, ook in B of in HV wonen

dus splitsing BHV heeft geen enkele invloed op de faciliteiten voor de mensen die daar nu van genieten.
De Franstalige inwoners van Ronse konden in 2007 ook alleen maar stemmen voor kandidaten uit Oost-Vlaanderen en niet voor kandidaten uit het nabijgelegen Henegouwen.
Oud 21 augustus 2008, 11:01   #575
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Walen willen rode wijn; wij willen witte wijn. Beide passend bij de maaltijd die we liefst hebben: zij vlees wij vis. So be it. Maar mengen is uit den boze.
ik voel aan mijn water dat largo ne rosé liefhebber gaat zijn ....
Oud 21 augustus 2008, 11:19   #576
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zit nogtans dichter bij de realiteit dan u
De realiteit is dat jij je alweer mengt in een discussie waar je amper iets van afweet terwijl je wel hoog van de toren kraait alsof je een expert ter zake bent ...

largo_w, bezin voor je begin, wees leergierig in plaats van eergierig
Oud 21 augustus 2008, 11:50   #577
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

de realiteit is : dat er geen Belgische regering meer kan gevormd worden die een beleid (gelijk welk) k�*n voeren ... (je moet Knack deze week eens lezen)

hoe ga je dat oplossen ?

Laatst gewijzigd door Anna List : 21 augustus 2008 om 11:56.
Oud 21 augustus 2008, 12:26   #578
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Ja, doe maar rustig verder zoals u bezig bent, er is niets aan de hand.

Alles komt goed, we geven wat Vlaamse grond aan de Walen en alles is in orde.

Tot in 2009.
tot volgend jaar...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
U weet duidelijk niet wat faciliteiten zijn. Franstalige inwoners van faciliteitengemeenten kunnen inderdaad in het Frans communiceren met de lokale overheid en Franstalige documenten ontvangen. Ze moeten de faciliteiten wel telkens aanvragen (volgens de omzendbrief Peeters).
Met het al dan niet stemmen op Franstalige lijsten hebben de faciliteiten niets te maken.

De faciliteitengemeenten maken ook deel uit van het Vlaams gewest en het Nederlandse taalgebied, wat betekent dat gemeenteraadszittingen (om maar een voorbeeld te geven) verplicht in het Nederlands moeten gebeuren.
De faciliteiten zijn de kreuk die moet worden platgestreken opdat men een éénduidige staatsstructuur zou kunnen hebben.
Citaat:

Je ziet de fouten die faciliteiten brengen niet in? Je ziet niet dat faciliteiten de zo verfoeide verfransing in de hand spelen? Je denkt dus eerlijk dat er een oplossing kan gevonden worden zonder de faciliteiten te veranderen?

Dus er is volgens jou geen enkel perceptie probleem van de faciliteiten bij hun inwoners? FDF zal content zijn dat jij er zo over denkt geloof ik...

noem mij gerust het emo type maar ik denk dat de perceptie van franstaligen in de rand heel anders is dan jullie denken.
Citaat:
Voor mij heeft het nog veel minder avanse om te trachten een land te vormen samen met een andere taalgemeenschap, maar die mijn taalgemeenschap liefst ziet verdwijnen ...
jij ook dus een perceptieprobleem. Het tegendeel is waar het merendeel van de franstaligen kiest resoluut voor België en dus om samen te kunnen wonen met u en uw taalgemeenschap...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
BHV heeft helemaal niets te maken met de faciliteiten.
BHV gaat over de wijziging van de kieswetgeving, wanneer men het statuut van de faciliteiten wil veranderen, dan gaat het over de wijziging van de taalwetgeving.
Okey BHV heeft niks te zien met faciliteiten...
http://www.lalibre.be/index.php?view...&art_id=376414
Du coté de Halle-Vilvorde : les facilités ont été octroyées uniquement pour les communes où la dernière enquête linguistique (de 1960) avait constaté plus de 30% de citoyens appartenant �* la minorité linguistique. Or le pourcentage de francophones y est aujourd’hui de presque 80%.

Ceux-ci peuvent obtenir l'utilisation du français dans leurs relations avec les administrations fédérales, régionales, provinciales et communales ainsi qu'avec les autorités de police et judiciaires. Les séances du conseil communal doivent se dérouler en néerlandais sous peine de nullité si le français y est employé. Le VDAB (office de l’emploi flamand) ne reçoit que les personnes qui s’inscrivent en néerlandais. La télédistribution et les services de secours sont flamands. Quant �* l’enseignement, les écoles francophones ne peuvent accepter que des enfants d'une commune �* facilités. Les francophones doivent se rendre �* Bruxelles pour ester en justice.

Autant dire que les francophones de la périphérie sont moins biens lotis que les Flamands de Bruxelles.
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ros%C3%A9#Blending
Citaat:
ik voel aan mijn water dat largo ne rosé liefhebber gaat zijn ....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
De realiteit is dat jij je alweer mengt in een discussie waar je amper iets van afweet terwijl je wel hoog van de toren kraait alsof je een expert ter zake bent ...

largo_w, bezin voor je begin, wees leergierig in plaats van eergierig
Hah onze Gun... lang geleden hoe gaat het? http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=23 hoe zit het daarmee? omega goed opgebracht? KBC? Agfa?

Ooh en Gun als we toch tips aan het geven zijn aan elkaar ik heb deze; "nederigheid siert"...
Citaat:
Oud 21 augustus 2008, 12:27   #579
largo_w

Standaard

Citaat:
de realiteit is : dat er geen Belgische regering meer kan gevormd worden die een beleid (gelijk welk) k�*n voeren ... (je moet Knack deze week eens lezen)

hoe ga je dat oplossen ?
Ik ga helemaal niks oplossen zoals Gun mooi aangaf ik heb te weinig dossierkennis en ik doe niet zoals hij aan politiek... Maar ik heb wel een paar ideën van wat zou moeten gebeuren. Ik denk dat ook politiekers op tijd en stond zullen inzien wat zal moeten gebeuren en daar dan een juiste implementatie zullen op voeren. Maar het begint wat te wegen; we gaan af op alle vlak, onze economie draait vierkant,... het mag eens opgelost worden.
Citaat:

Laatst gewijzigd door largo_w : 21 augustus 2008 om 12:28.
Oud 21 augustus 2008, 12:33   #580
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
tot volgend jaar...

De faciliteiten zijn de kreuk die moet worden platgestreken opdat men een éénduidige staatsstructuur zou kunnen hebben.

Je ziet de fouten die faciliteiten brengen niet in? Je ziet niet dat faciliteiten de zo verfoeide verfransing in de hand spelen? Je denkt dus eerlijk dat er een oplossing kan gevonden worden zonder de faciliteiten te veranderen?

Dus er is volgens jou geen enkel perceptie probleem van de faciliteiten bij hun inwoners? FDF zal content zijn dat jij er zo over denkt geloof ik...

noem mij gerust het emo type maar ik denk dat de perceptie van franstaligen in de rand heel anders is dan jullie denken.

jij ook dus een perceptieprobleem. Het tegendeel is waar het merendeel van de franstaligen kiest resoluut voor België en dus om samen te kunnen wonen met u en uw taalgemeenschap...

Okey BHV heeft niks te zien met faciliteiten...
http://www.lalibre.be/index.php?view...&art_id=376414
Du coté de Halle-Vilvorde : les facilités ont été octroyées uniquement pour les communes où la dernière enquête linguistique (de 1960) avait constaté plus de 30% de citoyens appartenant �* la minorité linguistique. Or le pourcentage de francophones y est aujourd’hui de presque 80%.

Ceux-ci peuvent obtenir l'utilisation du français dans leurs relations avec les administrations fédérales, régionales, provinciales et communales ainsi qu'avec les autorités de police et judiciaires. Les séances du conseil communal doivent se dérouler en néerlandais sous peine de nullité si le français y est employé. Le VDAB (office de l’emploi flamand) ne reçoit que les personnes qui s’inscrivent en néerlandais. La télédistribution et les services de secours sont flamands. Quant �* l’enseignement, les écoles francophones ne peuvent accepter que des enfants d'une commune �* facilités. Les francophones doivent se rendre �* Bruxelles pour ester en justice.

Autant dire que les francophones de la périphérie sont moins biens lotis que les Flamands de Bruxelles.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ros%C3%A9#Blending

Hah onze Gun... lang geleden hoe gaat het? http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=23 hoe zit het daarmee? omega goed opgebracht? KBC? Agfa?

Ooh en Gun als we toch tips aan het geven zijn aan elkaar ik heb deze; "nederigheid siert"...

uw la libre citaat bewijst alleen maar dat Franstaligen veel meer willen dan alleen maar een kleine uitbreiding, en zelfs de faciliteiten interpreteren als veel meer dan wat ze zijn ...

dat is je reinste oorlogsretoriek (lebensraum, grondgebied van een ander claimen ... nb in de EU in 2008 ... je reinste negentiende eeuwse retoriek ...) exact wat België zal opblazen ... met zo'n stelende buur kan je immers niet samenleven
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be