![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu, de tijden zijn veranderd, en er is heimwee naar het oude dialect. De pogingen om het te doen opleven kan ik enkel maar toejuichen. Ze krijgen zelfs steun van de Franse overheid, die nu gaat redeneren dat alle streekeigen dialecten in hun eigenheid moeten blijven bestaan. Ze geeft er zelfs subsidie's voor, broodnodige subsidie's. En nu komt het: de Nederlandse taalunie is onterecht ervan overtuigd dat de Noordfransen beter af zijn met het AN, wat helemaal niks met de Noordfransen te maken heeft, dan dat zij hun eigen Vlemsch zouden kunnen. Het AN draaagt helemaal niets bij tot de cultuur van Fransvlaanderen. Zelfs economisch is dit niet interessant. Reden: de vele noordfransen die tewerkgesteld zijn in fabrieken in Zuidwestvlaanderen, werken in fabrieken niet zover over de grens. In die fabrieken wordt steevast dialect gesproken, die véél dichter aanleunt aan het Vlemsch dan het AN. Echt, met het AN zijn de Noordfransen 2x niets.
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch zal dit de taal niet redden, dit om twee redenen. Vooreerst wordt in die lessen geen "echt" dialect onderwezen, maar een soort mengelmoes van Frans-Vlaamse dialecten. Een soort Frans-Vlaamse boekentaal die niet gesproken wordt in de praktijk. Daarnaast is een aantal lesgevers geen moedertaalspreker, waardoor ze zelfs met een heel zwaar Franse tongval spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel gezwicht, daar de taal vele generaties wel werd doorgegeven. Toen kwam echter de wet uit 1902 die ieder gebruik van een andere taal dan het Frans in school en kerk verbood. Vanaf dan zien we de teruggang gebeuren. Er is dus weldegelijk sprake van sociale druk die mensen ertoe leidde hun eigen taal niet langer door te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Ook in Westvlaanderen gebruikt men nog 'bruloftn', 'slagter'....
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En, verdienen ze er minder geld door? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Ik had verstaan van wel. En ik dacht dat dát nu net het probleem was van de topicopstarter, nl dat door toedoen van de Nederlandse taalunie die subsidie's opgezzegd worden.
![]() |
#70 |
|
![]() Neen, er gaat wel een stuk eeuwenoude cultuur verloren, wat heel jammer is. En eens weg is het voor altijd weg. Geld daarentegen is makkelijk te verwerven.
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in uw tweede alinea staat een groteske fout: het dialect van het Kortrijkse vertoont juist grote verschillen met de Frans-Vlaamse, waardoor de begrijpbaarheid voor een Frans-Vlaming heel moeilijk wordt (die over het algemeen niet gewoon is aan een andere tongval en streektoon). De herkenbaarheid eindigt bij Ieper en Poperinge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En neen, dat is juist niet wat u zegt. U (ver)onderstelt dat er nauwelijks gelijkenissen zijn tussen AN en Frans-Vlaams, terwijl dat juist wel zo is. Nog sterker dan de Vlaamse dialecten. De oude woorden waarover u het heeft, bestaan immers nog voor een groot deel in het AN daar we ze, onder Brabanste invloed, juist in de Vlaamse dialecten in België verdwenen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn nooit subsidies van de Franse staat geweest. Wel waren er in het verleden een aantal plaatselijke subsidies.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb het vooral over de streek van Veurne naar Poperinge, Ieper, Heuvelland. Dus van Dunkerque tot Bailleul. En daar gelijken de wederzijdse dialect goed op elkaar.
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Wel dan zal het wel dat geweest zijn waarvan ik verkeerdelijk dacht dat het staatssubsidie's waren.
![]() |
![]() |
#77 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven slaat u hier de bal volledig mis. Ik heb immers zelf nog enige tijd les gegeven in Belle, en tussen mijn lespubliek waren er mensen van uiteenlopende leeftijden en redenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is het Veurns niet echt gelijkend op de dialecten in het zuiden van Frans-Vlaanderen. U maakt immers een grote fout, nl. door de gelijkheid van dialecten in Frans-Vlaanderen te veronderstellen. Juist dit is niet het geval. In Duinkerke wordt trouwens al meerdere generaties geen dialect als omgangstaal gesproken. Het Duinkerks bestaat niet meer. In Belle spreken ze wel nog dialect, maar dat is verre van gelijkend op het Veurns. Wel vertoont het heel sterke gelijkenissen met het Poperings. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |