![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Hallo,
Door heel die media-circus over de splitsing van België ben ik mij beginnen af te vragen wat er met mij zou gebeuren indien België gesplitst wordt. Ik heb 1 Waalse ouder van wie beide ouders Waals zijn. En 1 Vlaamse ouder van wie beide ouders Vlaams zijn. Ik heb een deel van mijn studies in het Vlaams gedaan en een deel in het Frans, mijn einddiploma is in het Frans. Ik spreek beide talen heel goed en ik kan moeilijk zeggen wat mijn moedertaal nu eigenlijk is, op deze vraag antwoord ik telkens : «*beide*»; Mijn identiteitskaart is in het Vlaams. Ik woon nu in Brussel. Ik ben in een Brusselse gemeente geboren. Ik heb in Vlaanderen en in Brussel gewoont maar nooit in Wallonië. Liefst blijf ik in de toekomst in Brussel wonen. Zo…. Zou ik een Vlaming zijn of een Waal in geval van splitsing? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat vindt u zelf?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Hangt er vanaf wat er met Brussel gebeurt en of u bij een eventuele splitsing in Brussel blijft wonen.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
zonder twijfel. Brussel is namelijk een Vlaamse stad. ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Allereerst welkom hier.
En als ik u profiel zo goe bezie is er een evenwichtige verdeling in u bestaan. De balans is in evenwicht. Ik zou zeggen ge zijt bij een evntuele splitsing wat ge zelf best ervaart. Denk da een ander het niet voor u kan bepalen.
![]() |
#7 |
|
![]() Dat had ik eigenlijk niet van u verwacht.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
|
![]() Ik zou denken dat u tot beide volkeren behoort. Tenzij je gevoelsmatig een voorkeur hebt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de taal die uw moedertaal is, is deze welke u met uw ouders gebruikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar iemand woont, bepaalt niet noodzakelijk zijn identiteit. Veel Marokkanen zijn in België geboren, hebben de Belgische nationaliteit maar identificeren zich als Marokkaan. Er wonen Armeniërs in Georgië. Zij hebben de Georgische nationaliteit maar identificeren zich als Armeniër. Enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Uw beenderen zijn Vlaams, uw romp is Waals.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#13 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() mijn voorouders van beider kanten zijn bijna generatie per generatie over de zogenaamde taalgrens "gegaan"... in Haspengouw was dat courant, de dorpen liggen niet ver van mekaar en de beste manier om de "vermenging" van origine te testen is naar de kerkhoven van Luiks en Limburgs Haspengouw eens te gaan kuieren... van beider kanten vindt men de namen van beider origine even veel verspreid...
voor ons stelt zich de vraag niet of wij Waal of Vlaming zijn... wij zijn vrienden die in een prachtige streek wonen en die het, zeker voor de mensen van middelbare en oudere leeftijd, heel goed met mekaar kunnen vinden... taalkwesties en taalextremisme zijn niet aan ons besteed... jongeren worden in de scholen beïnvloed door leerkrachten die onverantwoordelijk zijn terzake... wij maken er ook geen kwestie van of we Belg, Vlaming of Waal zijn. Wij zijn, op enkele heethoofden na, absoluut Haspengouwer en inwoners van de Eurregio Maas-Rijn... en babbelen, dat doen we in plat Limburgs en/of Wallon Liégeois....
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen... ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 29 augustus 2008 om 10:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Je kunt met je ouders ook twee talen spreken, hetzij één per ouder, hetzij beide door elkaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Burkide : 29 augustus 2008 om 10:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat heeft overigens ook geen gevolg voor je nationaliteit. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 29 augustus 2008 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |