Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2008, 17:39   #81
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Digitalisering kan als hulpmiddel, als toevoeging gebruikt worden, maar niet als middel om te onderwijzen.

Persoonlijke interactie is essentieel. En dat zie ik nog niet snel veranderen.
het is toch volop aan het veranderen hoor - ik had er ook eerst mijn twijfels bij - maar eerlijk gezegd vind ik het schitterend dat op die manier heel goedkoop onderwijs voor iedereen toegankelijk kan worden gemaakt

en weet je om nu terug te beginnen over de rechten - als die examens nu hetzelfde blijven en ik geraak daardoor door op internet de lessen gevolgd te hebben - dan ben ik toch even bekwaam als iemand die de lessen irl gevolgd heeft - immers examens dienen toch om deze bekwaamheid te testen
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:41   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Je spitst je wel erg toe op de harde wetenschappelijke richtingen.

En daarmee ga ik akkoord, maar voor sommige zachtere richtingen lijkt mij afstandsleren (al was het maar voor een deel van het curriculum, niet per se voor alles) nefast te zijn voor de opleidingskwaliteit.
Is kunnen werken in groepen dan geen vereiste voor bvb een jurist of een psycholoog ?

Projecten benaderen het dichtste de werkelijkheid in bedrijven, en deze zijn onmogelijk bij afstandsleren. We moeten geen wereldvreemde autisten afleveren he die alle menselijke contact schuw zijn (wat helaas zelfs met gewoon onderwijs al eens gebeurt)
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 17:43   #83

Standaard

Citaat:
Het gebouw en de apparaten er in zijn zo belangrijk voor het onderzoek (want dat is wat een thesis over gaat) dat zulke online dingen niet gaan. Een student scheikunde heeft zijn analyse apparatuur nodig, en ook de techniekers die hem helpen. En ook een promotor die hem op tijd en stond weg wijst. Een ingenieursstudent heeft zijn apparatuur nodig, zijn het nu zware computers, ovens, persen, diamantzaagmachines, x-ray diffraction....noem maar op.

Deze dingen zijn ook nodig tijdens projecten. Snap je dan niet dat online leren zo ver van de werkelijkheid in het bedrijfsleven afstaat dat ze er totaal niks aan hebben ?
de ene richting is idd de andere niet dat is volledig waar

maare die apparatuur heb je die in het eerste jaar reeds nodig ? ik dacht meestal van niet - en als het dus in de hogere jaren is dan is er reeds een selectie voorbij en kan men de verder studerende studenten gerust vertrouwen om ze met die apparatuur te laten werken op kosten vd gemeenschap - kosten die zowieso dan al een pak vermindert zullen zijn door besparingen door toedoen van internetonderwijs bij andere vakken/faculteiten.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 29 augustus 2008, 17:45   #84

Standaard

Citaat:
Is kunnen werken in groepen dan geen vereiste voor bvb een jurist of een psycholoog ?

Projecten benaderen het dichtste de werkelijkheid in bedrijven, en deze zijn onmogelijk bij afstandsleren. We moeten geen wereldvreemde autisten afleveren he die alle menselijke contact schuw zijn (wat helaas zelfs met gewoon onderwijs al eens gebeurt)
afstandonderwijs sluit werken in groep niet uit - studenten kunnen met elkaar in contact gebracht worden en de opdracht krijgen om in groep iets te doen zonder dat er perse een gebouw voor nodig is - ze kunnen afspreken bij elkaar thuis enz
Oud 29 augustus 2008, 17:51   #85
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik stelde dan ook niet voor om alles tot afstandsleren te beperken, maar wel een deel. Voor sommige richtingen kan dat aandeel significanter zijn dan voor andere richtingen.

Ik weet ook eigenlijk niet of er veel groepswerken afgeleverd moeten worden door juristen en psychologen. Zelf heb ik eigenlijk geen al te beste ervaringen met groepswerken: vrij vaak zit er toch wel iemand (en soms zelfs iedereen buiten jezelf) die vrij ongemotiveerd is. Moest dat in het bedrijfsleven voorvallen, dan zou ik gewoon mijn ontslag indienen, maar in een leeromgeving ligt dat toch wel lichtjes anders. Het is zelfs al eens voorgekomen dat ik op het einde van een project meer dan 90 % van het werk zelf had gedaan. Dan had ik het persoonlijk liever voor de volle 100 % zelf gedaan en er volledig krediet voor gekregen.

Dat veel studenten hoger onderwijs volgen gewoon voor het papiertje dat hun waarschijnlijk een mooi loontje zal opleveren en zelfs niet de moeite te nemen om zich te interesseren in onderdelen van het vakgebied die niet behandeld worden tijdens de lessen zelf zal er ook wel wat met te maken hebben.

Laatst gewijzigd door netslet : 29 augustus 2008 om 17:52.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:08   #86
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
volgens de grondwet moet onderwijs gewoon kosteloos zijn en dus is een politiek debat over een maximumfactuur slechts het bewijs dat onze staat geleid wordt door een stelletje ordinaire anarchisten die alleen al door dit debat te openen aangeven hun kiesvee te zien als dommerikken van de bovenste plank; dommerikken die je werkelijk alles kan wijsmaken - waarbij ze wat dat laatste betreft helaas vaak nog gelijk blijken te hebben ook.

wanneer scholen bovendien uitstappen wensen te organiseren dan kan dit binnen de schooltijd perfect zonder de ouders daarvoor een extra rekening te moeten doen betalen ( bvb dmv tombola, vlaaienslag etc etc )

universiteit kan ook perfect gratis zijn door gewoon de hoorcolleges online te zetten (studiebeurzen zouden zodoende zelfs overbodig kunnen worden gemaakt ) - er moet alleen de wil daartoe zijn en niks meer dan dat
Klopt, doen ze bij ons op school ook voor de kansarme kinderen een kans te geven die factuur naar beneden te halen voor hun ouders dmv pannekoekenverkoop.

Bovendien, zo duur is school toch niet ?
Rekening lager onderwijs 6de lj:

2x zwemmen per maand aan 1€ de keer
1x zeeklassen aan 130€ voor de hele week (te verminderen met hetgeen ze verkocht hebben aan pannekoeken)
1x daguitstap naar een pretpark 20-25€
+ de kosten van het eventuele ineten (warm of koud)
7€ voor het wekelijks fruit (1-malig te betalen)
7€ voor een turnshirt

Rekening middelbaar :
Al het voorgaande maar 130€ voor de boeken (waarborg)
En eventuele verplichte 'werk'kledij die nodig is (max 65€)
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 29 augustus 2008 om 18:10.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:15   #87
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
er betaald indien ze het samen doen niemand voor een ander maar ze betalen dat dan allemaal samen dmv hun eigen arbeid en of ondernemingszin
Het resultaat van hun arbeid wordt gebruikt voor anderen mee op reis te sturen in zo'n geval, dus ze betalen wel degelijk mee.

Citaat:
ofwel is het belangrijk dat alle kinderen leren dat niets gratis is en zomaar uit de lucht komt vallen ofwel is dat niet belangrijk
Vandaar de verantwoordelijkheid van de ouders...

Citaat:
- rijke kinderen moeten tegen al te veel verwennerij worden beschermd - en als ze later leidinggevende functies uitoefenen dan is het van belang dat ze ook weten wat arbeiden is - een kind van de hogere klassen dat dit weet zal bovendien later een succesvollere ondernemer zijn want zal beter weten hoe een werkmens gemotiveerd kan worden dan een rotverwend rijkeluisjong dat nooit iets heeft hoeven te doen en alles in de schoot geworpen kreeg.
Opnieuw, vandaar de verantwoordelijkheid van de ouders.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:16   #88

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Bovendien, zo duur is school toch niet ?
Rekening lager onderwijs 6de lj:

2x zwemmen per maand aan 1€ de keer
1x zeeklassen aan 130€ voor de hele week (te verminderen met hetgeen ze verkocht hebben aan pannekoeken)
1x daguitstap naar een pretpark 20-25€
+ de kosten van het eventuele ineten (warm of koud)
7€ voor het wekelijks fruit (1-malig te betalen)
7€ voor een turnshirt

Rekening middelbaar :
Al het voorgaande maar 130€ voor de boeken (waarborg)
En eventuele verplichte 'werk'kledij die nodig is (max 65€)
de ene school is de andere niet - ik herinner me bvb een leraar van me uit de lagere school die ook schrijver was en ons boekbesprekingen liet maken van zijn eigen boeken - die wij dan moesten kopen - buiten de school om heeft hij trouwens nooit veel verkocht - ben er zeker van dat je nooit gehoord zult hebben van yan goudt

er zijn scholen die bvb in het begin van het jaar een tweedehandsboekenbeurs organiseren zodat leerlingen goedkoper daar aan kunnen geraken en er zijn scholen die zich daarmee niet bezig houden

en hoe dan ook zelfs als jij het niet veel vind dan nog is elke cent teveel daar waar de grondwet duidelijk stipuleerd dat onderwijs kosteloos moet zijn - er zouden ouders kunnen zijn die dat wel te veel vinden ( en idd daar kan je bedenkingen bij hebben ) maar de grondwet is precies zo opgesteld om te garanderen dat de kinderen van dergelijke ouders daar op vlak van onderwijs niet onder kunnen lijden.
Oud 29 augustus 2008, 18:17   #89
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft mede te maken met de verzachting van het middelbaar onderwijs. Ik heb het geluk dat ik van een echt college kwam waar men gewoon nog mensen vollen bak "C en buiten" attesten gaf als men geen inzet of voldoende intelligentie toonde. Het heeft me goed geholpen op de unief.

Hier en daar zijn er nog scholen van dit type, meestal witte scholen, van het vrije net. Tschijnt dat die moeten verdwijnen om gemixte scholen te worden waar niemand nog er iets van bakt op het unief.
Klopt, je haalt ze er zo uit, diegenen die op dergelijke, "hardere" scholen gezeten hebben. Op de unief helpt dat inderdaad, al proberen ze zelfs daar om die verzachting in te voeren (cfr het gezever opnieuw over de toelatingsproeven voor doktor/tandarts).
Oud 29 augustus 2008, 18:18   #90

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Het resultaat van hun arbeid wordt gebruikt voor anderen mee op reis te sturen in zo'n geval, dus ze betalen wel degelijk mee.
als alle kinderen samen pannekoeken gaan verkopen en dan met de opbrengt daarvan samen op uitstap gaan dan hebben ze dat samen betaald en heeft er niemand iets voor een ander betaald - of is dat te moeilijk om te begrijpen mss ?
Oud 29 augustus 2008, 18:21   #91
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft mede te maken met de verzachting van het middelbaar onderwijs. Ik heb het geluk dat ik van een echt college kwam waar men gewoon nog mensen vollen bak "C en buiten" attesten gaf als men geen inzet of voldoende intelligentie toonde. Het heeft me goed geholpen op de unief.

Hier en daar zijn er nog scholen van dit type, meestal witte scholen, van het vrije net. Tschijnt dat die moeten verdwijnen om gemixte scholen te worden waar niemand nog er iets van bakt op het unief.
Ik wil hierop in pikken
Ik kom zelf van een doodgewone staatsschool (atheneum) en heb een 'hoge richting' gedaan (wetenschappen-wiskunde, op niveau). Bij ons de buurt waren er scholen die enkel ASO aanboden (en dan nog geen humane) en die al wie niet heel intelligent was bij ons probeerden te dumpen. Maar vind jij dat een goed systeem? Alleen de 'goei' overhouden en van de moeilijke gevallen zo snel mogelijk af willen geraken en dus maar ergens anders dumpen. Ik noem dat dus de verantwoordelijkheid van je afschuiven, het is makkelijk om alleen de sterken over te houden. En dan de elite school spelen

Laatst gewijzigd door toccata : 29 augustus 2008 om 18:21.
toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 18:24   #92

Standaard

er zijn inderdaad scholen die dmv facturen een bewust beleid voeren van klassensegregatie

dat kan voor mijn part gerust als private onderwijsinstelling maar dus niet voor scholen die gesubsidieerd worden - hen moet het voorleggen van facturen van gelijk welke aard zondermeer verboden worden - doen ze het wel dan moeten ze hun subsidies verliezen want dan zijn ze het niet waard om deze van de gemeenschap te ontvangen.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 18:24.
Oud 29 augustus 2008, 18:24   #93
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de ene school is de andere niet - ik herinner me bvb een leraar van me uit de lagere school die ook schrijver was en ons boekbesprekingen liet maken van zijn eigen boeken - die wij dan moesten kopen - buiten de school om heeft hij trouwens nooit veel verkocht - ben er zeker van dat je nooit gehoord zult hebben van yan goudt

er zijn scholen die bvb in het begin van het jaar een tweedehandsboekenbeurs organiseren zodat leerlingen goedkoper daar aan kunnen geraken en er zijn scholen die zich daarmee niet bezig houden

en hoe dan ook zelfs als jij het niet veel vind dan nog is elke cent teveel daar waar de grondwet duidelijk stipuleerd dat onderwijs kosteloos moet zijn - er zouden ouders kunnen zijn die dat wel te veel vinden ( en idd daar kan je bedenkingen bij hebben ) maar de grondwet is precies zo opgesteld om te garanderen dat de kinderen van dergelijke ouders daar op vlak van onderwijs niet onder kunnen lijden.

De ene school is de andere niet, dat is waar. Maar als ouder kan je wel een school kiezen die je wel kan betalen. Je weet op voorhand dat bepaalde scholen duurder zijn dan andere.
Net als met die boeken, bij ons hoeven die niet aangekocht worden. Ze krijgen die (mits een waarborg wat heel logisch is) van school.
Ik herinner mij nog toen ik naar het Sancta Maria ging, de factuur die ons ma gepresenteerd kreeg voor de aankoop van mijn boeken... Soms om op u achterste van te vallen.

Die grondwet ja, allemaal goed en wel, maar niemand houdt zich er aan, dus school is nergens gratis. NERGENS.
Oud 29 augustus 2008, 18:25   #94
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Ik denk niet dat je moet veralgemenen en je moet zeker ook niet de scholen vergeten.
Een school moet net zoals elk bedrijf winst maken wil het overleven en heel wat scholen misbruikte bepaalde activiteiten om aan gemakkelijk geld te komen!

Verder mag een kind nooit de dupe zijn van de financiele situatie van zijn ouders. indien men bepaalde activiteiten gewoon door laat gaan en de kinderen gewoon thuis laat omdat de ouders het niet kunnen betalen krijgt men discriminatie van kinderen.
ook mag men niet vergeten dat er eventuele pesterijen kunnen volgen omdat het des betreffende kind niet mee kon gaan.

Ik vind het een goede zaak dat scholen zich moeten houden aan een bepaald maximum budget voor dat soort zaken
Maar een kind mag wel de dupe zijn van de financiële situatie van andere kinderen hun ouders? Waar zit die logica?

Waarom mag mijn kind bijvoorbeeld niet gestimuleerd worden in zijn ontwikkeling door een leeruitstap, mag het geen plezier maken op een schoolreis of mag het niet aan schoolzwemmen doen, omdat een ander kind zijn ouders dat niet kunnen betalen?
Oud 29 augustus 2008, 18:27   #95
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
als alle kinderen samen pannekoeken gaan verkopen en dan met de opbrengt daarvan samen op uitstap gaan dan hebben ze dat samen betaald en heeft er niemand iets voor een ander betaald - of is dat te moeilijk om te begrijpen mss ?
Als één van hen twee keer zoveel verkocht heeft als een aantal anderen onder hen, draagt hij de facto meer bij
Oud 29 augustus 2008, 18:57   #96

Standaard

Citaat:
Als één van hen twee keer zoveel verkocht heeft als een aantal anderen onder hen, draagt hij de facto meer bij
interessant om eens te zien of bij dergelijke gelijke kansen de arme kinderen het meeste gaan verkopen of de rijke

ps er kan ook intern een beloning voorzien worden voor degene die het meeste pannekoeken verkoopt - die mag gerust wat meer hebben - daar is niks op tegen
Oud 29 augustus 2008, 18:58   #97
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons op school is het simpel : verkoop je veel heb je veel korting.
Dat wordt per kind apart bijgehouden. Elk voor de eigen korting.
Oud 29 augustus 2008, 19:00   #98

Standaard

Citaat:
Maar een kind mag wel de dupe zijn van de financiële situatie van andere kinderen hun ouders? Waar zit die logica?

Waarom mag mijn kind bijvoorbeeld niet gestimuleerd worden in zijn ontwikkeling door een leeruitstap, mag het geen plezier maken op een schoolreis of mag het niet aan schoolzwemmen doen, omdat een ander kind zijn ouders dat niet kunnen betalen?
als jij voor jouw kind die uitstap zomaar betaald en hem die uitstap dus zomaar in zijn schoot werpt dan is dat schadelijk voor jouw kind want zo maak je er een rotverwend rijkeluisjong van dat nergens de waarde van kent

als het voor jouw kind geen kwaad kan bovendien om één en ander in de schoot geworpen te krijgen dan kan dit voor kinderen van arme afkomst ook geen kwaad - het is het een of het ander

het beste blijft gewoon dat alle extra onkosten die een school wil maken ( zoals uitstapjes enz ) samen door alle kinderen gegenereerd worden - en zo krijgt geen enkel kind het verkeerde signaal als zou alles zomaar gratis zijn
Oud 29 augustus 2008, 19:03   #99
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als jij voor jouw kind die uitstap zomaar betaald en hem die uitstap dus zomaar in zijn schoot werpt dan is dat schadelijk voor jouw kind want zo maak je er een rotverwend rijkeluisjong van dat nergens de waarde van kent

als het voor jouw kind geen kwaad kan bovendien om één en ander in de schoot geworpen te krijgen dan kan dit voor kinderen van arme afkomst ook geen kwaad - het is het een of het ander

het beste blijft gewoon dat alle extra onkosten die een school wil maken ( zoals uitstapjes enz ) samen door alle kinderen gegenereerd worden - en zo krijgt geen enkel kind het verkeerde signaal als zou alles zomaar gratis zijn

Als nu alle scholen het spaarprincipe zouden toepassen ipv de hele som ineens te eisen van de ouders, zou het ook al minder dramatisch worden.
Het systeem bij ons is elke maand minimum 10€ sparen, dat geldt voor alle kinderen.
Oud 29 augustus 2008, 19:12   #100

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht

Die grondwet ja, allemaal goed en wel, maar niemand houdt zich er aan, dus school is nergens gratis. NERGENS.
je bent dus inderdaad zonder dat je het zelf weet net zoals vele vele belgen een anarchist en dat is ook het grootste probleem vandaag de dag - een te groot aantal deelnemers aan de rechtstaat begrijpt de basisregels ervan niet en dit zowel onder nieuwe belgen als onder oude belgen.

mensen zoals jij doen mij trouwens twijfelen of het wel zinvol geweest is om zoiets als een grondwet en mensenrechten zomaar in de schoot te werpen - ik zou je bvb eens willen zien als vrouw in het afghanistan van de taliban bvb zonder mensenrechten en zonder grondwet waaraan je je recht op leven ( op niet willekeurig gedood mogen worden ) ontleend

je weet gewoon niet wat je zegt - hebt nooit zonder grondwet en mensenrechten ( die ongeveer idem zijn - het recht op onderwijs is ook een mensenrecht ) geleefd en daarom ben je niet in staat de waarde daarvan in te schatten en precies vanuit dit gebrek aan bewustzijn ontleen je je typische minachting voor grondwet en mensenrechten

het belang van de grondwet is het volgende

als de overheid zelf haar eigen grondwet niet meer toepast en of ernstig neemt dan opent zij hierdoor de deuren voor haar burgers om hetzelfde te doen - als de overheid dus bvb het recht op kosteloos onderwijs niet respecteerd is zij moreel gezien niet langer bij rechte om van haar onderdanen bvb te eisen dat ze mekaar bvb de kop niet inslaan. ook het recht op leven is namelijk een grondwettelijk mensenrecht - heb je daar soms ook geen boodschap aan ?

tot slot verwijs ik nog even naar de preambule van de universele verklaring voor de rechten vd mens die waarschuwt dat minachting voor de mensenrechten ( iets waaraan jij je schuldig maakt - doch niet jij alleen maar zelfs ook politici ) heeft geleid tot barbaarse handelingen. soit je zou eens wat minder negatief moeten denken duupje - want als je met zure gedachten soep staat te koken dan krijg je ..... zure soep idd

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 augustus 2008 om 19:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be