Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 08:25   #61
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Om af te ronden: u heeft dus niets tegen "de" flaminganten, maar alleen welke Franstaligen om hun Franstalig-zijn aanvallen. Welnu, die laatste groep is heel klein. Te verwaarlozen zelfs.
Dat zou ik ook denken. De meeste 'flaminganten' hebben volgens mij alleen maar problemen met:

- Franstaligen die hun Franstalig-zijn overal in Vlaanderen, tot op het gemeentehuis toe, willen beleven
- Franstaligen die Nederlandstaligen hun Nederlandstalig-zijn in Brussel willen ontzeggen door de taalwetten met voeten te treden
- Nederlandstaligen die Franstaligen uit een soort van onderdanigheidsgevoel, misplaatste politieke correctheid of zelfs gewoon uit onwetendheid meehelpen de eerste twee puntjes te verwezenlijken. Vlaams-nationalisme is in de eerste plaats voor iets zijn en niet tégen iets en staat dus ook voor Vlaanderen beschermen tegen ondoordachte beslissingen van sommige Vlamingen zelf.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 08:58   #62
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat zou ik ook denken. De meeste 'flaminganten' hebben volgens mij alleen maar problemen met:

- Franstaligen die hun Franstalig-zijn overal in Vlaanderen, tot op het gemeentehuis toe, willen beleven
- Franstaligen die Nederlandstaligen hun Nederlandstalig-zijn in Brussel willen ontzeggen door de taalwetten met voeten te treden
- Nederlandstaligen die Franstaligen uit een soort van onderdanigheidsgevoel, misplaatste politieke correctheid of zelfs gewoon uit onwetendheid meehelpen de eerste twee puntjes te verwezenlijken. Vlaams-nationalisme is in de eerste plaats voor iets zijn en niet tégen iets en staat dus ook voor Vlaanderen beschermen tegen ondoordachte beslissingen van sommige Vlamingen zelf.
U moet dringend eens om u heen kijken. Heel wat "flaminganten" blijken geheel toevallig ook nog eens een keer een probleem te hebben met alles wat een ander origine , cultuur, religie of identiteit heeft. Dat er een rechtgeaarde vlaamsgezindheid bestaat betwijfel ik niet , maar die komt zelden boven drijven. En al helemaal niet op dit forum. Bij sommigen is het pure walenhaat , pure xenofobie. Dat u daar niet aan lijdt is 1 , maar doen alsof de gehele Vlaamse beweging bestaat uit rechtgeaarde respectabele mensen is onzin. Als mensen 's avonds aan een of ander gemeentehuis als wildemannen te keer gaan met slogans als : "rolt uw matten waalse ratten" , dan kunt u niet anders dan toegeven dat dat soort flamingantisme niets meer is dan hatelijke bekrompenheid. Dat is hetgene wat veel mensen willen bestrijden, niet de Vlaamse eisen. Het is de "ikke ikke ikke - mentaliteit" die jammergenoeg vaak overduidelijk aanwezig is bij mensen die zichzelf vlaams-nationalist noemen. Het egoisme en het gebrek aan respect voor de visie van "de tegenpartij", kortom het gebrek aan empathie. Want hoe het u ook draait of keert , iedere keer u de Vlaamse leeuw staat te zingen , zingt een horde islamofoben , xenofoben , antisemieten enzov... met u mee . Nogmaals , dat berust niet op toeval. Nationalisme is een vorm van navelstaarderij , het is geen gezonde instelling. Het fixeert op polarisering. Om als rechtgeaarde Vlaams-nationalist serieus genomen te worden zal men eerst moeten bewijzen dat men zich distantieert van bepaald schorremorrie die schuimbekkend en vol haat met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien.
moser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 09:19   #63
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser Bekijk bericht
U moet dringend eens om u heen kijken. Heel wat "flaminganten" blijken geheel toevallig ook nog eens een keer een probleem te hebben met alles wat een ander origine , cultuur, religie of identiteit heeft. Dat er een rechtgeaarde vlaamsgezindheid bestaat betwijfel ik niet , maar die komt zelden boven drijven. En al helemaal niet op dit forum. Bij sommigen is het pure walenhaat , pure xenofobie. Dat u daar niet aan lijdt is 1 , maar doen alsof de gehele Vlaamse beweging bestaat uit rechtgeaarde respectabele mensen is onzin. Als mensen 's avonds aan een of ander gemeentehuis als wildemannen te keer gaan met slogans als : "rolt uw matten waalse ratten" , dan kunt u niet anders dan toegeven dat dat soort flamingantisme niets meer is dan hatelijke bekrompenheid. Dat is hetgene wat veel mensen willen bestrijden, niet de Vlaamse eisen. Het is de "ikke ikke ikke - mentaliteit" die jammergenoeg vaak overduidelijk aanwezig is bij mensen die zichzelf vlaams-nationalist noemen. Het egoisme en het gebrek aan respect voor de visie van "de tegenpartij", kortom het gebrek aan empathie. Want hoe het u ook draait of keert , iedere keer u de Vlaamse leeuw staat te zingen , zingt een horde islamofoben , xenofoben , antisemieten enzov... met u mee . Nogmaals , dat berust niet op toeval. Nationalisme is een vorm van navelstaarderij , het is geen gezonde instelling. Het fixeert op polarisering. Om als rechtgeaarde Vlaams-nationalist serieus genomen te worden zal men eerst moeten bewijzen dat men zich distantieert van bepaald schorremorrie die schuimbekkend en vol haat met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien.
Het zelfde oude opgewarmde prakkie van weleer...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 09:40   #64

Standaard

Citaat:
... Nationalisme is een vorm van navelstaarderij , het is geen gezonde instelling. Het fixeert op polarisering. Om als rechtgeaarde Vlaams-nationalist serieus genomen te worden zal men eerst moeten bewijzen dat men zich distantieert van bepaald schorremorrie die schuimbekkend en vol haat met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien.
Fervent Nationalisme leidt daarenboven naar conflict- situaties met de nare gevolgen vandien... Het is ergens tragisch, dat velen nog niet door hebben dat zij op dat vlak misbruikt worden..
alter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 09:45   #65
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bethere Bekijk bericht
Wow, zoveel reacties.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen identiteitscrisis hoor, mij maakt mijn nationaliteit mij weinig uit.

Ik stelde deze vraag gewoon omdat ik heel benieuwd was hoe separatisten de vlamingen van de walen zouden onderscheiden in geval van splitsing, lijkt niet altijd zo simpel hé.

Ik wou gewoon weten hoe dit in de praktijk zou gebeuren en als ik jullie reacties leest weet niemand echt goed hoe dit juist zou gebeuren.

Dus dit was absoluut geen vraag om mijzelf een identiteit te geven ofzo hoor .

Persoonlijk voel ik me geen van beide. De flaminganten vind ik zo'n zeveraars, sommigen hebben niets beters te doen dan af te geven op walen/franstaligen. Ik zou zeggen, relax een beetje en doe uw televisie uit. De politici hebben met succes veel mensen gebrainwashed of denken jullie nu echt dat politici hun eigen zever geloven? Laat jullie niet zo misleiden door zo'n mensen die toch niets om de gewone burger geven.

In de franstalige regio heb je ook veel mensen die vlamingen minachten, echt zever.

T'is gewoon een vicieuse cirkel waar ik niet aan meedoe.
Weet je wat mijn probleem nu is? Ik zou hierop heel graag een directe reactie willen geven, maar dat zou me strafpunten kunnen opleveren. Ik kan jammer genoeg geen gebruik maken van het "recht" op vrije meningsuiting...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:56   #66
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Zeg eens wat échte rechtsen dan wel zijn volgens jou.
Echte rechtsen zijn elitair en baseren geen politiek op afgunst en rancune.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 12:32   #67
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wow, zoveel reacties.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen identiteitscrisis hoor, mij maakt mijn nationaliteit mij weinig uit.

Ik stelde deze vraag gewoon omdat ik heel benieuwd was hoe separatisten de vlamingen van de walen zouden onderscheiden in geval van splitsing, lijkt niet altijd zo simpel hé.

Ik wou gewoon weten hoe dit in de praktijk zou gebeuren en als ik jullie reacties leest weet niemand echt goed hoe dit juist zou gebeuren.

Dus dit was absoluut geen vraag om mijzelf een identiteit te geven ofzo hoor .

Persoonlijk voel ik me geen van beide. De flaminganten vind ik zo'n zeveraars, sommigen hebben niets beters te doen dan af te geven op walen/franstaligen. Ik zou zeggen, relax een beetje en doe uw televisie uit. De politici hebben met succes veel mensen gebrainwashed of denken jullie nu echt dat politici hun eigen zever geloven? Laat jullie niet zo misleiden door zo'n mensen die toch niets om de gewone burger geven.

In de franstalige regio heb je ook veel mensen die vlamingen minachten, echt zever.

T'is gewoon een vicieuse cirkel waar ik niet aan meedoe.
Eindelijk iemand met hersens in dit land...
Oud 31 augustus 2008, 12:59   #68
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Nationalisme is een vorm van navelstaarderij , het is geen gezonde instelling. Het fixeert op polarisering. Om als rechtgeaarde Vlaams-nationalist serieus genomen te worden zal men eerst moeten bewijzen dat men zich distantieert van bepaald schorremorrie die schuimbekkend en vol haat met de Vlaamse Leeuw staan te zwaaien.
Zever, Amerikanen zijn de meesters als het gaat over vaderlandsliefde en nationalisme. Welnu, de meerderheid van die Amerikanen denkt er, voorlopig alleszins, aan om een halve-migrant met een donkere huidskleur tot hun president te verkiezen.

To be an internationalist, you first have to be a nationalist . Wie zei dat ook al weer?

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 31 augustus 2008 om 12:59.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 13:17   #69
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Zever, Amerikanen zijn de meesters als het gaat over vaderlandsliefde en nationalisme. Welnu, de meerderheid van die Amerikanen denkt er, voorlopig alleszins, aan om een halve-migrant met een donkere huidskleur tot hun president te verkiezen.

To be an internationalist, you first have to be a nationalist . Wie zei dat ook al weer?
De Amerikanen vermoorden over de hele wereld mensen en bezetten landen. "Niemand is nog veilig", zo zei ook Vladimir Putin. Met Obama zouden efficiëntere imperialisten als Brzezinski aan de macht komen, niet de knoeiers van de Bush-administratie. Laat ons niet vergeten dat Brzezinski & de zijnen Osama bin Laden hebben gecreëerd.
Oud 31 augustus 2008, 13:25   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongen toch, u vertoeft in uw eigen fantasiewereld. Nationalisme is juist geen navelstaarderij, maar het respect voor de gemeenschap waarvan men deel uitmaakt en de generaties ervoor die deze uiteindelijk gevormd hebben. Juist uit deze liefde spruit ook de liefde voor de ander. Een echte volksnationalist heeft ook respect voor de andere volkeren. Als Vlaams-nationalist koester ik bijgevolg geen "haat" voor de Walen of Franstaligen, maar beschouw ik hen als broeders waar we, op basis van gelijkheid en wederkerigheid, een project kunnen uitbouwen. Niet binnen een staatsstructuur die deze gelijkheid en wederkerigheid onmogelijk maakt; wel binnen een door beide bepaalde samenwerkingsvorm.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 13:35   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alter Bekijk bericht
Fervent Nationalisme leidt daarenboven naar conflict- situaties met de nare gevolgen vandien... Het is ergens tragisch, dat velen nog niet door hebben dat zij op dat vlak misbruikt worden..
Er zijn allerlei soorten nationalisme die in een heel palet uitingen zich vertaalt. Bijgevolg zijn er bepaalde vormen die leiden tot conflict, andere tot respect voor elkaar.
Oud 31 augustus 2008, 13:36   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De Amerikanen vermoorden over de hele wereld mensen en bezetten landen. "Niemand is nog veilig", zo zei ook Vladimir Putin. Met Obama zouden efficiëntere imperialisten als Brzezinski aan de macht komen, niet de knoeiers van de Bush-administratie. Laat ons niet vergeten dat Brzezinski & de zijnen Osama bin Laden hebben gecreëerd.
De Amerikaanse beweegredenen zijn niet "nationalistisch" als dusdanig, maar wel imperialistisch.
Oud 31 augustus 2008, 15:48   #73
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Citaat:
Het zelfde oude opgewarmde prakkie van weleer...
Moser heeft wel gelijk, en veel argumentatie om zijn "prakkie" te ontkrachten heb je blijkbaar niet.
Of is dit jou manier om te zeggen dat Moser gelijk heeft?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 07:14   #74
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hallo,

Door heel die media-circus over de splitsing van België ben ik mij beginnen af te vragen wat er met mij zou gebeuren indien België gesplitst wordt.

Ik heb 1 Waalse ouder van wie beide ouders Waals zijn.

En 1 Vlaamse ouder van wie beide ouders Vlaams zijn.

Ik heb een deel van mijn studies in het Vlaams gedaan en een deel in het Frans, mijn einddiploma is in het Frans.

Ik spreek beide talen heel goed en ik kan moeilijk zeggen wat mijn moedertaal nu eigenlijk is, op deze vraag antwoord ik telkens : «*beide*»;

Mijn identiteitskaart is in het Vlaams.

Ik woon nu in Brussel.

Ik ben in een Brusselse gemeente geboren.

Ik heb in Vlaanderen en in Brussel gewoont maar nooit in Wallonië.

Liefst blijf ik in de toekomst in Brussel wonen.

Zo…. Zou ik een Vlaming zijn of een Waal in geval van splitsing?
U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander!
Oud 1 september 2008, 08:26   #75
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
U bent in iedergeval een,,,,,,,,,,,,,,,Nederlander!
Dat lost het probleem niet op. In de Nederlanden van vroeger sprak men ook Frans (én Duits).
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 08:29   #76
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht

Waar zou dat in Vlaanderen nog het geval zijn?

Wel rond Brussel waar de Franstaligen dan ook vaak 30 of veeeel meer % van de bevolking uitmaakt.
Overal ter wereld zal een bevolkingsgroep die meer dan 30% van de bevolking uitmaakt, kijken of ze geen rechten kan krijgen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 08:41   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat lost het probleem niet op. In de Nederlanden van vroeger sprak men ook Frans (én Duits).
En dan?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:50   #78
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
mijn voorouders van beider kanten zijn bijna generatie per generatie over de zogenaamde taalgrens "gegaan"... in Haspengouw was dat courant, de dorpen liggen niet ver van mekaar en de beste manier om de "vermenging" van origine te testen is naar de kerkhoven van Luiks en Limburgs Haspengouw eens te gaan kuieren... van beider kanten vindt men de namen van beider origine even veel verspreid...
voor ons stelt zich de vraag niet of wij Waal of Vlaming zijn... wij zijn vrienden die in een prachtige streek wonen en die het, zeker voor de mensen van middelbare en oudere leeftijd, heel goed met mekaar kunnen vinden...
taalkwesties en taalextremisme zijn niet aan ons besteed...
jongeren worden in de scholen beïnvloed door leerkrachten die onverantwoordelijk zijn terzake...

wij maken er ook geen kwestie van of we Belg, Vlaming of Waal zijn. Wij zijn, op enkele heethoofden na, absoluut Haspengouwer en inwoners van de Eurregio Maas-Rijn... en babbelen, dat doen we in plat Limburgs en/of Wallon Liégeois....
Tja, ik ken uw ras...
In Luiks Haspengouw spreekt U Frans met uw vrienden van aldaar...
En als uw Franstalige vrienden in Limbrugs Haspengouw komen, spreekt U … Frans met hen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 10:01   #79
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Tja, ik ken uw ras...
In Luiks Haspengouw spreekt U Frans met uw vrienden van aldaar...
En als uw Franstalige vrienden in Limbrugs Haspengouw komen, spreekt U … Frans met hen...
dan is jouw kennis heel summier...
en een Haspengouwer is geen apart ras...

�* Lietch dji djâse Wallon de Lietch...
èn Zeuid Limbeurg klap ich plat van 'os kaa-ante...

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 1 september 2008 om 10:01.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 10:25   #80
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En dan?

En dan? Dat uw uitspraak nietszeggend is. U zegt immers: 'in ieder geval bent u een Nederlander'. Wat wil dat nu zeggen. Dat heeft toch geen inhoud. Dat heeft weinig betekenis of geen of een heel vage betekenis.

Laatst gewijzigd door system : 1 september 2008 om 10:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be