Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2008, 09:59   #1
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard Brusselse rechter dwingt kind in Franstalige school

Citaat:
Een Brusselse rechter heeft beslist dat de zesjarige Monika na drie jaar kleuteronderwijs in het Nederlands naar een Franstalige school moet. Tegen de zin van haar moeder, maar op vraag van haar biologische vader die geen woord Nederlands spreekt.

Beide landstalen
Monika's moeder en haar biologische vader, allebei Haïtianen, zijn gescheiden. "Toen Monika naar de kleuterklas moest, besloot haar mama om haar in het Nederlandstalig onderwijs in te schrijven. Zij had zelf ondervonden hoe moeilijk het is om hier werk te vinden als je niet beide landstalen beheerst. Dus zou zij thuis Frans spreken met Monika, die op school Nederlands zou leren', zegt haar vriend Didier.

Kortgeding
Al die tijd liet de biologische vader niets van zich horen. Tot hij eind vorig schooljaar eiste dat Monika naar een Franstalige school zou gaan omdat hij zelf het Nederlands niet machtig is. Dus zou hij haar onmogelijk bij haar studies kunnen helpen, pleitte zijn advocate voor de rechter. Omdat de eerste schooldag met rasse schreden naderde, spande de man een kort geding in om zijn gelijk te krijgen. En dat kreeg hij ook.

De moeder van Monika en haar vriend begrijpen het vonnis niet. Het gaat ten koste van Monika vinden ze. (belga/tdb)

linkie
zegt genoeg zekerz erg voor da kind wel
de onpartijdige rechtspraak!
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 31 augustus 2008 om 10:00.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:09   #2
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Kan iemand even vermelden op basis van welke wet deze "recht"er dit zomaar beslist? Deze beslissing kan je nauwelijks in het belang van het kind noemen, in het Nederlandstalig onderwijs zal ze evengoed Frans leren, mogelijk iets minder vlot dan het Frans dat ze opd e Franstalige school zou leren maar niet te vegelijken met wat haar NL zal worden nu. Al haar vriendjes gaan waarschijnlijk naar NL scholen dus dat is zeker ook al een nadeel.

Een andere bedenking, als je het zo leest, waarom kan de vader dit eisen als hij zo lang bijna al het contact met het gezin heeft verbroken? Waarom heeft hij zelf niet de moeite gedaan om het Nederlands te leren?
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:10   #3
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een uitspraak in kortgeding, niet ten gronde.

Hoewel de uitspraak wel raar is voor een kortgeding, of een kind nu een paar maanden naar de ene andere of de andere school gaat zou toch geen onherstelbare schade kunnen aanrichten. Ik zie het spoedeisend karakter hier niet.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:11   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waaruit nogmaals blijkt dat Brussel een verfransingsmachine is én blijft. Zo is het natuurlijk makkelijk de schuld hiervan op de Vlamingen te steken die er niet meer willen wonen als de nieuwkomers door Brussel zélf in de richting van het Frans geduwd worden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:14   #5
lollysticky
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht

Hoewel de uitspraak wel raar is voor een kortgeding, of een kind nu een paar maanden naar de ene andere of de andere school gaat zou toch geen onherstelbare schade kunnen aanrichten. Ik zie het spoedeisend karakter hier niet.
kweet wel... maar het is nu toch raar, deze uitspraak:
- die vent heeft in 6 jaar zijn kind niet eens meer gezien
- hij eist dat zijn kind in het franstalig wordt opgevoed, terwijl dat kind zowel nederlands (school) als frans (thuis) leerde :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
Oud 31 augustus 2008, 10:15   #6
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht

Het probleem is eerder waarom deze beslissing werd genomen, op welke basis,...
Ik stel me ook de bedenking "hij zou haar niet kunnen helpen bij schoolwerk", hoe is dat zelfs een argument als je zo lang niets van je laat horen? Toch even een vraagje, stel, je word als kind naar een school gestuurd, je gaat er een paar maanden, maakt vriendjes en dergelijke, zou je als kind dan zo graag van school veranderen?

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 31 augustus 2008 om 10:16.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:19   #7
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Het probleem is eerder waarom deze beslissing werd genomen, op welke basis,...
Ik stel me ook de bedenking "hij zou haar niet kunnen helpen bij schoolwerk", hoe is dat zelfs een argument als je zo lang niets van je laat horen? Toch even een vraagje, stel, je word als kind naar een school gestuurd, je gaat er een paar maanden, maakt vriendjes en dergelijke, zou je als kind dan zo graag van school veranderen?
Ik kan de zaak niet in detail. Het is goed mogelijk dat op de school die de moeder verkiest dezelfde is waar haar kind kleuteronderwijs gevolgd heeft.

Dan is het niet "veranderen", maar "teruggaan".
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 10:28   #8
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

zoveelste vb. van de sociaal gehandicapte mentaliteit van de gemiddelde rechter.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:04   #9
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kweet wel... maar het is nu toch raar, deze uitspraak:
- die vent heeft in 6 jaar zijn kind niet eens meer gezien
- hij eist dat zijn kind in het franstalig wordt opgevoed, terwijl dat kind zowel nederlands (school) als frans (thuis) leerde :/
Niet alleen dat , hij vind het zelfs een te grote moeite om Nederlands te leren voor z'n kind ...
EN ... Als hij al die jaren niet heeft omgekeken naar z'n kind , dan moet hij niet afkomen met eisen , dit is een afschuwelijke uitspraak voor dat kind , die moeder en haar vriend leven als gezin , en dan komt ineens een wildvreemde eisen stellen ... Jammer voor dat kind , mss had ze zich al verheugd om samen met haar speelkameraadjes op dezelfde school te zitten ...
Waarom eist die rechter trouwens geen tweetaligheid van die man ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 11:08   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
zoveelste vb. van de sociaal gehandicapte mentaliteit van de gemiddelde rechter.

voor hoeveel wedden we dat die rechter geen gebenedijd woord nederlands begrijpt, laat staan kan spreken?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 12:27   #11
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
voor hoeveel wedden we dat die rechter geen gebenedijd woord nederlands begrijpt, laat staan kan spreken?
je zou wel eens dik gelijk kunnen hebben spijtig genoeg
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:22   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik kan dit enkel maar op zijn zachtst gezegd walgelijk noemen. Die biologische vader en die rechter sollen met dat kind voor hun eigen agenda. Ik kan maar hopen dat de moeder alsnog ten gronde in het gelijk wordt gesteld.

Los van het gesol met kinderen, vind ik het om nog een andere reden walgelijk. Hier hebben we nu een Haitiaanse die volop beseft hoe belangrijk integratie voor zichzelf en haar kind is en dan komt zo'n fransdol rechterke het haar en vooral haar kind moeilijk maken op vraag van een vader die niet naar het kind omkijkt. In dit hele dispuut heeft die moeder getoond een waardiger inwoner te zijn van dit land dan de vader of zelfs die autochtone rechter.

Jakkes wat een onland...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 15:25   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier hebben we nu een Haitiaanse die volop beseft hoe belangrijk integratie voor zichzelf en haar kind is en dan komt zo'n fransdol rechterke het haar en vooral haar kind moeilijk maken op vraag van een vader die niet naar het kind omkijkt. In dit hele dispuut heeft die moeder getoond een waardiger inwoner te zijn van dit land dan de vader of zelfs die autochtone rechter.
Kunnen we haar op geen enkele manier onze steun betuigen?

Dit lijkt me een item dat we vanuit Vlaanderen spontaan zouden moeten kunnen organizeren (desnoods mèt VB steun) maar zonder dat die mevrouw last zou krijgen om als rechts extremistische racistische facist te worden beschouwd, want dan zou ze het hoederecht ook nog eens kunnen kwijtspelen.

Zijn er mensen die weten hoe ze zo'n internet steunpetitie moeten opzetten? Viertalig natuurlijk! sorry VIJFtalig (wat spreken ze in haiti? gut ja frans zeker? koloniale erfenis?)

Nederlands/Frans/Duits/Engels/......

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 31 augustus 2008 om 15:28.
Oud 31 augustus 2008, 15:35   #14
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Zijn er mensen die weten hoe ze zo'n internet steunpetitie moeten opzetten?
http://new.petitiononline.com/petition.html

Hier. Is vrij makkelijk... Maar aan die vier talen begin ik niet

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 augustus 2008, 15:48   #15
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
http://new.petitiononline.com/petition.html

Hier. Is vrij makkelijk... Maar aan die vier talen begin ik niet
gatver! nu dacht ik de kunst van het delegeren bijna onder de knie te hebben zeg!

Komt nog zenne!

Oud 31 augustus 2008, 19:14   #16
lollysticky
Minister

Standaard

ik teken direct
Oud 31 augustus 2008, 19:41   #17
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Heeft de moeder het hoederecht? Dat ze dan verhuist naar echt Vlaamse gemeente.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2008, 19:48   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik teken direct
Ik ook.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 31 augustus 2008, 23:21   #19
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Circe, in Haïti wordt hoofdzakelijk Kreyol (zie bvb. http://www.kreyol.com gesproken, een dochtertaal van het Frans (vergelijkbaar met Afrikaans bvb.). Maar Frans blijft er wel de eerste officiële taal, terwijl het Kreyol erg lang op enige officiële erkenning heeft moeten wachten.

En jouw petitie teken ik ook.

Verder ben ik het eens met Jazeker wanneer hij stelt dat de moeder van Monika zich een waardiger inwoner van dit land toont dan die rechter. Ik vraag me (eerder retorisch) af of iemand die man gaat willen verdedigen, en mocht dat zo zijn, wie?

Ik hoop alleszins dat dat meisje niet wordt blootgesteld aan het anti-Vlaamse racisme dat in al te veel scholen van de Franstalige Gemeenschap in Brussel op z'n minst gedoogd wordt.
Ook bij ons op school werden daar al leerlingen mee geconfronteerd, en ik kan moeilijk beweren dat zoiets mij niet raakt.
Al vind ik het ongewild toch ook wel grappig dat bijvoorbeeld een intelligent, vlijtig en beleefd Marokkaans meisje, of een ernstige en nette Waalse jongen al het etiket 'sale flamand' naar het hoofd kregen geslingerd

België

"als 't niet bestond, ze zouden het moeten uitvinden".

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 31 augustus 2008 om 23:22.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:11   #20
joenk
Vreemdeling

joenk's schermafbeelding

Standaard

Een uitspraak die m.i. helemaal niet juist is. De rechter had in de eerste plaats moeten kijken naar de belangen van het kind. Dat heeft hij hier duidelijk niet gedaan, anders had hij een heel andere uitspraak geveld.
Nu goed, het is nu zo, op later tijdstip zal deze uitspraak wel herzien worden, daar ben ik bijna zeker van.
joenk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be