Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2008, 15:52   #21
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Aspartaam, waarvan ik eens las dat het zou stammen uit een toevallige ontdekking bij de ontwikkeling van strijdgassen, schijnt inderdaad met omzeiling van wettelijke routines door goedkeuringsprocedures te zijn heengejast.

Veel heb ik op Internet gelezen over gebruikservaringen van mensen en die lopen uiteen van meer dan 10 jaren dagelijks gebruik zonder enige bijwerking tot onmiddellijke en 10-20 dagen wegebbende onaangenaamheden na toevallig binnenkrijgen van een gezoetselde hap of slok (zoals ikke, 2x na het opslikken van een litertje toevallig suikervrije frisdrank en ik heb het spul niet nodig dus lees ik sindsdien met gerichte aandacht alles wat maar etiket of bijsluiter op voedings/genots/genees-middel is).

Vervelend is, dat ik niet alle (quasi-)wetenschappelijke benamingen/aanduidingen uit het hoofd geleerd krijg, maar bij aantreffen herken ik ze gelukkig wel; een paar hier: nutrasweet; phenylalalaline; acesulfaam ....... oppassen: SOMS alleen maar een E-nummer, moeilijk onthouden voor mij en soms wordt het iets anders genoemd dan "zoetstof", bijvoorbeeld: emulgator of stabilisator.

Ik vind het een misselijke streek dat in veel b- of winkelmerken van frisdrank maar ook in sommige bonbons van echt gerenommeerde merken ZOWEL gewone suiker als aspartaam wordt gestopt; dubbel waakzaam etiketten lezen dus want krijg ik dat rare stofje binnen dan heb ik weer de hinderlijke verschijnselen te pakken (ik noem ze niet op, te vaak al vergeleken met anderen en niemand heeft dezelfde ervaring) en dan weet ik dat ik weer tussen 10 dagen en 3 weken rustig moet afwachten tot het over is.

De smaak-herkenning behoedt mij gelukkig wel voor doorhappen: raarzoete nasmaak die in mijn keel blijft hangen (ook weer: anderen merken dat niet!). Bij enige tandpasta's stond het niet op het etiket (voor tandpasta's lijken de bijsluiter-normen minder streng te zijn dan voor echte inneem-producten?) maar ik heb al wel enige verse tubes na eerste smaak-contact weggegooid. In de duurdere, bekendste merken kom ik die smaak (nog) gelukkig niet tegen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam
http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8

EDIT:

Hee, toch minstens 1 persoon die enigszins met de mijne vergelijkbare ACUTE reacties doormaakte; raar, verderop in het filmpje vergelijkt een wetenschapper met bijwerkingen van monosodium/mononatrium-glutaminaat (ve-tsin-poeder) maar dat spul heb ik vaak genoeg binnengekregen, zonder enig probleem.
http://www.youtube.com/user/HealthRanger7

Ik vind dat het eens afgelopen moet zijn met nutteloze chemicaliën in voedingsproducten.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 augustus 2008 om 16:16.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 19:26   #22
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Aspartaam, waarvan ik eens las dat het zou stammen uit een toevallige ontdekking bij de ontwikkeling van strijdgassen, schijnt inderdaad met omzeiling van wettelijke routines door goedkeuringsprocedures te zijn heengejast.

Veel heb ik op Internet gelezen over gebruikservaringen van mensen en die lopen uiteen van meer dan 10 jaren dagelijks gebruik zonder enige bijwerking tot onmiddellijke en 10-20 dagen wegebbende onaangenaamheden na toevallig binnenkrijgen van een gezoetselde hap of slok (zoals ikke, 2x na het opslikken van een litertje toevallig suikervrije frisdrank en ik heb het spul niet nodig dus lees ik sindsdien met gerichte aandacht alles wat maar etiket of bijsluiter op voedings/genots/genees-middel is).

Vervelend is, dat ik niet alle (quasi-)wetenschappelijke benamingen/aanduidingen uit het hoofd geleerd krijg, maar bij aantreffen herken ik ze gelukkig wel; een paar hier: nutrasweet; phenylalalaline; acesulfaam ....... oppassen: SOMS alleen maar een E-nummer, moeilijk onthouden voor mij en soms wordt het iets anders genoemd dan "zoetstof", bijvoorbeeld: emulgator of stabilisator.

Ik vind het een misselijke streek dat in veel b- of winkelmerken van frisdrank maar ook in sommige bonbons van echt gerenommeerde merken ZOWEL gewone suiker als aspartaam wordt gestopt; dubbel waakzaam etiketten lezen dus want krijg ik dat rare stofje binnen dan heb ik weer de hinderlijke verschijnselen te pakken (ik noem ze niet op, te vaak al vergeleken met anderen en niemand heeft dezelfde ervaring) en dan weet ik dat ik weer tussen 10 dagen en 3 weken rustig moet afwachten tot het over is.

De smaak-herkenning behoedt mij gelukkig wel voor doorhappen: raarzoete nasmaak die in mijn keel blijft hangen (ook weer: anderen merken dat niet!). Bij enige tandpasta's stond het niet op het etiket (voor tandpasta's lijken de bijsluiter-normen minder streng te zijn dan voor echte inneem-producten?) maar ik heb al wel enige verse tubes na eerste smaak-contact weggegooid. In de duurdere, bekendste merken kom ik die smaak (nog) gelukkig niet tegen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam

EDIT:

Hee, toch minstens 1 persoon die enigszins met de mijne vergelijkbare ACUTE reacties doormaakte; raar, verderop in het filmpje vergelijkt een wetenschapper met bijwerkingen van monosodium/mononatrium-glutaminaat (ve-tsin-poeder) maar dat spul heb ik vaak genoeg binnengekregen, zonder enig probleem.
http://www.youtube.com/user/HealthRanger7

Ik vind dat het eens afgelopen moet zijn met nutteloze chemicaliën in voedingsproducten.

Dit moet je eens lezen. Een persoonlijk experiment met aspartaam op ratten. De beestjes kregen er al tumoren van.
http://www.myaspartameexperiment.com/index.php?page=1
Let wel het zijn 7 pagina's.Niet voor mensen die van ratjes houden.

Hier een voorproefje:
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 19:36   #23
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Geef mij maar Tagatesse.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2008, 19:48   #24
willem1940NLD

Standaard

O ja; kleefpasta voor kunstgebit schijnt GEEN familie te zijn van aspartaam maar ik reageerde daar even snel net zo fout op. Niet meer doen dus.
Oud 26 augustus 2008, 19:49   #25
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geef mij maar Tagatesse.
Gewonnen uit melksuiker dus, kende ik nog niet.
Oud 26 augustus 2008, 19:56   #26
Argusx43
Minister

Standaard

Iemand nog een lekker aspartaampje?

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 26 augustus 2008 om 19:56.
Oud 26 augustus 2008, 21:19   #27
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Maar ik blijf toch liever bij stevia, lijkt mij dat daar niet zo mee is geknoeid. Zuiver, zie je?
Oud 26 augustus 2008, 21:21   #28
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Toch nog tamelijk suiker-achtig, denk ik en bovendien is alles wat verwant is aan melkproductie duurder dan plantaardig.

Voor het echte diëetgebeuren lijkt Stevia Rebaudiana veiliger en reeds bruikbaar thuis in een bloempot te kweken.
Oud 27 augustus 2008, 00:11   #29
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

wij gebruiken hier dagelijks (biologische) stevia als suikervervanger. Het is niet 'illegaal' in bolivia. Zeer positieve ervaringen mee. Absoluut gezonder als suiker. Hopelijk interesseert de overheid in België zich wat meer voor de volksgezondheid in plaats van voor de industrie. Ik zou dit verbod zelfs crimineel durven noemen. Met een potje van 80 gr komt mijn familie 3 maanden toe. Goede besparing ook.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2008, 20:22   #30
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
wij gebruiken hier dagelijks (biologische) stevia als suikervervanger. Het is niet 'illegaal' in bolivia. Zeer positieve ervaringen mee. Absoluut gezonder als suiker. Hopelijk interesseert de overheid in België zich wat meer voor de volksgezondheid in plaats van voor de industrie. Ik zou dit verbod zelfs crimineel durven noemen. Met een potje van 80 gr komt mijn familie 3 maanden toe. Goede besparing ook.
Tja, het is 1000 keer zoeter dan suiker, daarom ook het verbod, je hebt er minder van nodig. Heel de suikerindustrie zou op zijn gat liggen.
Oud 1 september 2008, 09:20   #31
maf
Banneling

Standaard

Suiker moet niet vervangen worden, maar al in de eerste plaats niet geconsumeerd.

Er zit genoeg natuurlijke suiker in fruit, en verder is geconcentreerde of geraffineerde suiker nergens voor nodig, integendeel, het is inderdaad een
superkiller.
maf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 14:21   #32
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maf Bekijk bericht
Suiker moet niet vervangen worden, maar al in de eerste plaats niet geconsumeerd.

Er zit genoeg natuurlijke suiker in fruit, en verder is geconcentreerde of geraffineerde suiker nergens voor nodig, integendeel, het is inderdaad een
superkiller.
Onzin; suiker doet gezonde mensen geen kwaad. Net als "cholesterol": bij volkeren met een cholesterolrijk voedselpatroon komen niet méér gerelateerde ziektegevallen voor dan bij anderen.
Oud 1 september 2008, 15:59   #33
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin; suiker doet gezonde mensen geen kwaad. Net als "cholesterol": bij volkeren met een cholesterolrijk voedselpatroon komen niet méér gerelateerde ziektegevallen voor dan bij anderen.
diabetes heeft niet zozeer te maken met overmatig suikergebruik, dan wel met de combinatie met koolhydraten. en ja, suikers zijn m.i. ook koolhydraten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 16:02   #34
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
diabetes heeft niet zozeer te maken met overmatig suikergebruik, dan wel met de combinatie met koolhydraten. en ja, suikers zijn m.i. ook koolhydraten.
Ook van koolhydraten krijg je geen diabetes; het werkt andersom: voor iemand met een defect kunnen die voedingsmiddelen gevaarlijk zijn maar gezonde mensen worden er niet ziek van.
Oud 1 september 2008, 16:12   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook van koolhydraten krijg je geen diabetes; het werkt andersom: voor iemand met een defect kunnen die voedingsmiddelen gevaarlijk zijn maar gezonde mensen worden er niet ziek van.
niet helemaal juist.

Een bepaalde indianenstam vb. die in de woestijn woonden en standaard zeer arm voedsel aten, worden gewoonweg diabeet als ze in de normale maatschappij binnenkomen: het voedselpatroon is voor hen totaal niet geschikt.

het hangt er dus allemaal een beetje van af.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 1 september 2008, 16:46   #36
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
niet helemaal juist.

Een bepaalde indianenstam vb. die in de woestijn woonden en standaard zeer arm voedsel aten, worden gewoonweg diabeet als ze in de normale maatschappij binnenkomen: het voedselpatroon is voor hen totaal niet geschikt.

het hangt er dus allemaal een beetje van af.
Bron? Zelfs �*ls er iets van dat verhaal waar is, duidt het eerder op defecten overgehouden aan een ongezonde levenswijze. Is van die "indianenstam" in oorspronkelijke biotoop ook een gemiddelde levensduur bekend?

Er bestaan ook volkeren met een hoog percentage suikerpatiënten.

Naar erfelijkheid van diabetes wordt nog steeds onderzoek verricht.

http://www.diabetesfonds.nl/vragendiabetes#erfelijk
http://scholieren.nrc.nl/weekkrant/2000/48/2.shtml
Oud 1 september 2008, 16:50   #37
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bron?
your google is as good as mine.

http://www.firstnations.org/publicat...nalPR92903.pdf

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 16:52.
Oud 1 september 2008, 17:08   #38
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ik heb jouw specifieke indianenstam op die site niet kunnen ontdekken; wel, dat een aantal van die volkeren 2,6x zo veel kans loopt op diabetes dan "blanken".

Ik denk wel dat bij een evenwichtig voedingspakket veel mensen met een aanleg voor suikerziekte niet ziek hoeven te worden en wellicht verklaart dat in hoofdlijn zulke verschilverhoudingen.

Suikerziekte staat voor een gedeelte als erfelijk bekend, er kunnen dus meerdere factoren in het spel zijn.
Oud 1 september 2008, 17:43   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb jouw specifieke indianenstam op die site niet kunnen ontdekken; wel, dat een aantal van die volkeren 2,6x zo veel kans loopt op diabetes dan "blanken".

Ik denk wel dat bij een evenwichtig voedingspakket veel mensen met een aanleg voor suikerziekte niet ziek hoeven te worden en wellicht verklaart dat in hoofdlijn zulke verschilverhoudingen.

Suikerziekte staat voor een gedeelte als erfelijk bekend, er kunnen dus meerdere factoren in het spel zijn.
UITERAARD! en zolang je niet die éne specifieke naam van die éne specifieke indianenstam kan weten te vinden, is mijn verhaal uiteraard uit mijn duim gezogen.

Citaat:
Diabetes has reached epidemic proportions among Native Americans. Prevalence of type-2 diabetes among Native Americans in the U.S. is 12.2% for those over 19 years of age, with an 80%increase in type-2 diabetes in children and young adults.
GOOGLE

Raar toch hé:

Citaat:
"Over the past two decades, several scientific studies have confirmed what Chona already knew: traditional Tohono O'odham foods — such as tepary beans, mesquite beans, acorns and cholla (cactus) buds — help regulate blood sugar and significantly reduce both the incidence and effects of diabetes. Over the course of many centuries, the Tohono O'odham metabolism had become especially well adapted to the foods of the Sonoran Desert. As the majority of Tohono O'odham moved away from traditional foods and adopted a more 'Western' diet, diabetes began to appear at an extremely high rate.

"Unlike the traditional foods that helped control blood sugar levels and increase insulin production and sensitivity, this new diet overwhelmed the O'odham metabolism, leading to high rates of obesity as well as diabetes. In a very real sense, the destruction of the traditional food system is literally killing thousands of Tohono O'odham."
GOOGLE

So be it! nu weet je het tenminste. de O'odham indianen! Dat is pas relevante informatie natuurlijk!

Bent U diabeet? ik wel.

En ja, gewoonlijk weet ik waarover ik praat als ik iets schrijf.

En ik kan googelen bovendien! U niet blijkbaar, zelfs met de 59.000 mogelijkheden lijk je het nog niet te kunnen? Engels beetje te moeilijk of zo?

Laatst gewijzigd door circe : 1 september 2008 om 17:55.
Oud 1 september 2008, 19:23   #40
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
UITERAARD! en zolang je niet die éne specifieke naam van die éne specifieke indianenstam kan weten te vinden, is mijn verhaal uiteraard uit mijn duim gezogen.

GOOGLE

Raar toch hé:

GOOGLE

So be it! nu weet je het tenminste. de O'odham indianen! Dat is pas relevante informatie natuurlijk!

Bent U diabeet? ik wel.

En ja, gewoonlijk weet ik waarover ik praat als ik iets schrijf.

En ik kan googelen bovendien! U niet blijkbaar, zelfs met de 59.000 mogelijkheden lijk je het nog niet te kunnen? Engels beetje te moeilijk of zo?
Rustig maar, ik ben de vijand niet.

Wel, het is in ieder geval iets duidelijker.

Er bestaan verscheidene volkeren en gemeenschappen met gemiddelde overgevoeligheid voor "buitenlandse" voedings- en genotsmiddelen, mogelijk genetisch/erfelijk bepaald en/of als na-werking van een eeuwenlang voorliggend voedingspatroon. Zo las ik al eens over lactose-intolerantie en heb ik ook gemerkt dat mijn meeste kennissen van Aziatische afkomst zeer slecht alcohol verdragen. Ook: bepaalde "westerse" medicamenten werken bij sommige volkeren niet of verkeerd.

In het verhaal over die Amerikaanse stammen stond bovendien vermeld dat per de omschakeling hun assortiment "blank" voedsel uiterst eenzijdig is en zonder verse groenten of fruit.

Citaat:
............ For too many Native peoples, fresh fruits or vegetables are a rarity. High produce prices in
remote regions, or a lack of stores that offer a variety of produce, can lead to poor health and
limited nutritional options – as well as a chronic isolation from tribal traditions that included a diet
rich in fresh fruits and vegetables.
Diets with limited access to fresh produce contribute to a variety of diet-related health
conditions including diabetes, heart disease, malnutrition, and low birth weights and other
negative consequences. Nationwide, the incidence rates of these conditions are higher in Native
communities than in the general population. ................
Citaat:
......... As many Native tribes were forcibly separated from traditional food sources and the
spiritual cycle of the harvest, Native health has suffered. Too often, foodstuffs found in
reservation stores are the familiar high-fat, high-sodium, sugar-larded, low-nutrition products
that undermine good health. Diet-related disease rates spiked in many communities and today,
Native populations have higher-than-average rates of malnutrition and other poor diet indicators. .........
Kijk, met zo'n beroerd voedingspatroon kun je natuurlijk allerlei fouten verwachten maar het bewijst nog steeds niet dat koolhydraten op zich een verkeerd voedsel-onderdeel zouden zijn, ook suiker niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be