Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2008, 09:13   #21
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Circe, in Haïti wordt hoofdzakelijk Kreyol (zie bvb. http://www.kreyol.com gesproken, een dochtertaal van het Frans (vergelijkbaar met Afrikaans bvb.). Maar Frans blijft er wel de eerste officiële taal, terwijl het Kreyol erg lang op enige officiële erkenning heeft moeten wachten.

En jouw petitie teken ik ook.

Verder ben ik het eens met Jazeker wanneer hij stelt dat de moeder van Monika zich een waardiger inwoner van dit land toont dan die rechter. Ik vraag me (eerder retorisch) af of iemand die man gaat willen verdedigen, en mocht dat zo zijn, wie?

Ik hoop alleszins dat dat meisje niet wordt blootgesteld aan het anti-Vlaamse racisme dat in al te veel scholen van de Franstalige Gemeenschap in Brussel op z'n minst gedoogd wordt.
Ook bij ons op school werden daar al leerlingen mee geconfronteerd, en ik kan moeilijk beweren dat zoiets mij niet raakt.
Al vind ik het ongewild toch ook wel grappig dat bijvoorbeeld een intelligent, vlijtig en beleefd Marokkaans meisje, of een ernstige en nette Waalse jongen al het etiket 'sale flamand' naar het hoofd kregen geslingerd

België

"als 't niet bestond, ze zouden het moeten uitvinden".
We evolueren stilaan terug naar een gulden sporenslag. Niet dat het dat is wat de Vlamingen willen maar we zullen er uiteindelijk toe verplicht worden wanneer we willen opkomen voor onze rechten.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 09:13.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 09:16   #22
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joenk Bekijk bericht
Een uitspraak die m.i. helemaal niet juist is. De rechter had in de eerste plaats moeten kijken naar de belangen van het kind. Dat heeft hij hier duidelijk niet gedaan, anders had hij een heel andere uitspraak geveld.
Nu goed, het is nu zo, op later tijdstip zal deze uitspraak wel herzien worden, daar ben ik bijna zeker van.
We spreken hier wel van een Franstalige rechter. Die bezien het in het Frans groot gebracht worden als het meest belangrijke voor het kind.

Nu , het is niet de eerste domme beslissing die door een rechter genomen wordt, en daar hoeft het helemaal geen Franstalige rechter voor te zijn. Je houd het soms niet voor mogelijk dat mensen waarvan je zou moeten mogen verwachten dat ze toch voor meer dan 5 cent hersenen in hun hoofd hebben, met name zeer dikwijls rechters en/of psychiaters, zo'n idioten kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Garry : 1 september 2008 om 09:23.
Oud 1 september 2008, 11:19   #23
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
voor hoeveel wedden we dat die rechter geen gebenedijd woord nederlands begrijpt, laat staan kan spreken?

dat zou ik die rechter wel eens willen vragen.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 11:47   #24
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Kan iemand me ook even uitleggen hoe een rechter dit kan verplichten? Nergens staat vermeld dat de vader enig inspraakrecht heeft in de opvoedig (en vervalt dat recht niet automatisch als je gedurende x periode bewust niets van je laat horen?)? Ik dacht dat er in België nog steeds vrijheid van onderwijs was, ten hoogste zou ik kunnen verwachten dat ze bijscholign Frans moet krijgen...
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:28   #25
manuel
Lokaal Raadslid

Standaard

Het is toch vreemd dat deze uitspraak alleen 'communautair' wordt uitgelegd. Ten eerste gaat het wel om een franstalige rechter ?
Er wordt gezegd dat de ouders gescheiden zijn. Dus is de biologische vader waarschijnlijk ook de 'wettelijke' vader. Waarschijnlijk is er dus ook ee hoederegeling etc. Zou het bvb niet kunnen dat de moeder, zonder enig overleg, het kind in een Nederlandstalige school heeft ingeschreven ? En dat de rechter dus op basis daarvan zijn beslissing nam ?
Inderdaad, die beslissing zal niet in het voordeel van het kind zijn, maar zijn de beslissingen van de ouders dat ?
manuel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 12:55   #26
Frans Kiljon
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Monika's moeder en haar biologische vader, allebei Haïtianen, zijn gescheiden. "Toen Monika naar de kleuterklas moest, besloot haar mama om haar in het Nederlandstalig onderwijs in te schrijven. Zij had zelf ondervonden hoe moeilijk het is om hier werk te vinden als je niet beide landstalen beheerst. Dus zou zij thuis Frans spreken met Monika, die op school Nederlands zou leren', zegt haar vriend Didier.
En dat illustreert dan weer waarom meer dan de helft van de leerkrachten Brussel snel beu is: hoewel de moeder inziet dat haar kind heel wat voordeel zou halen uit het kunnen spreken van het Nederlands --- wat natuurlijk lovenswaardig is --- is het blijkbaar een brug te ver om zelf wat verantwoordelijkheid op te nemen over het aanleren van deze taal. Men verschuift het probleem opnieuw volledig naar het onderwijs, waarvan de kwaliteit mogelijk in het gedrang komt omwille van het hoge aantal leerlingen dat thuis geen Nederlands spreekt.
Frans Kiljon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 13:01   #27
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

dat zou idd ook kunnen, dat die rechter redeneert: Mevr. u doet zelf geen moeite om de taal te leren, m.a.g. zal u dochter thuis te weinig kunnen oefenen (met gevolgen voor haar schoolse prestaties), deze actie heeft dus geen nut voor de dochter waaruit besluitende kan gesteld worden dat deze actie enkel gericht is op het treffen van de vader.
't zou ook kunnen.
Oud 1 september 2008, 13:53   #28
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik kan dit enkel maar op zijn zachtst gezegd walgelijk noemen. Die biologische vader en die rechter sollen met dat kind voor hun eigen agenda. Ik kan maar hopen dat de moeder alsnog ten gronde in het gelijk wordt gesteld.

Los van het gesol met kinderen, vind ik het om nog een andere reden walgelijk. Hier hebben we nu een Haitiaanse die volop beseft hoe belangrijk integratie voor zichzelf en haar kind is en dan komt zo'n fransdol rechterke het haar en vooral haar kind moeilijk maken op vraag van een vader die niet naar het kind omkijkt. In dit hele dispuut heeft die moeder getoond een waardiger inwoner te zijn van dit land dan de vader of zelfs die autochtone rechter.

Jakkes wat een onland...
Hellgium, hé...
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2008, 19:54   #29
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
dat zou idd ook kunnen, dat die rechter redeneert: Mevr. u doet zelf geen moeite om de taal te leren, m.a.g. zal u dochter thuis te weinig kunnen oefenen (met gevolgen voor haar schoolse prestaties), deze actie heeft dus geen nut voor de dochter waaruit besluitende kan gesteld worden dat deze actie enkel gericht is op het treffen van de vader.
't zou ook kunnen.
Dat zou kunnen dat hij zo redeneert. Dat is wat ik eerder al aanklaagde, rechters die te stom zijn voor te helpen donderen.

Bij die redenatie zou dit omgekeerd eveneens zo moeten behandeld worden, ieder Nederlandstalig gezin dat zijn kind/eren naar een Franstalige school stuurt teneinde de beide landstalen eigen te maken moet dan evengoed geweigerd worden op die zelfde basis. Daar zal rechtertje lief niet bij stil gestaan hebben.
Oud 2 september 2008, 13:11   #30
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Hoogstwaarschijnlijk niet. Zoals het niveau nu is zou het mij niet verbazen dat er met een krijtje streepjes worden getrokken in de trant van walen 1 vlamingen 0.
Oud 2 september 2008, 16:27   #31
FDM
Banneling

Standaard

wetende dat 90% vd rechters in bruzzel tweetalig frans zijn had ik ni anders verwacht
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 18:19   #32
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kunnen we haar op geen enkele manier onze steun betuigen?

Dit lijkt me een item dat we vanuit Vlaanderen spontaan zouden moeten kunnen organizeren (desnoods mèt VB steun)
Zou je je niet eens met je eigen zaken bemoeien? Het gaat hier over een dispuut tussen twee ouders over welke school hun kind moet volgen. Daar heeft niemand zich in te moeien, tenzij de rechtbank als ze niet overeen komen.

Ik kan de argumenten van de moeder wel volgen, maar we horen zonder twijfel maar een stuk van het verhaal. Daar een communautaire kwestie van maken is toch wel fel van de pot gerukt...

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 19:08   #33
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Zou je je niet eens met je eigen zaken bemoeien? Het gaat hier over een dispuut tussen twee ouders over welke school hun kind moet volgen. Daar heeft niemand zich in te moeien, tenzij de rechtbank als ze niet overeen komen.

Ik kan de argumenten van de moeder wel volgen, maar we horen zonder twijfel maar een stuk van het verhaal. Daar een communautaire kwestie van maken is toch wel fel van de pot gerukt...
Gezien de locatie, de beslissing die genomen werd tegen de logische argumenten in (school waar ze al leraren kent, vrienden heeft, keuze moeder+ vriend (vader heeft zo lang niets van zich horen dus die zijn mening is niets waard) is het communitair (zolang men het niet overdrijft) nu niet zo verbazingwekkend.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 20:04   #34
De2deMuisPaktDeKaas
Vreemdeling

De2deMuisPaktDeKaas's schermafbeelding

Standaard

Een klein beetje meer info op de standaard:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=JH1VRQDN

Dat is een rare rechtspraak. Een rechter in het Brusselse arrondissement die het tweetalige (bij wet vastgelegde) karakter van zijn arrondissement formeel ontkent.
Oud 2 september 2008, 20:18   #35
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Onbegrijpelijk hoe sommige ouders met hun kinderen sollen. Dat een rechter bereid is om daar in mee te gaan zegt veel over het Belgische rechtssysteem, maar spijtig genoeg niet veel goeds...

Arm kind...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2008, 20:38   #36
De2deMuisPaktDeKaas
Vreemdeling

Standaard

Is het jouw opgevallen dat Jan van den Berghe verdwenen is ?
Oud 2 september 2008, 20:47   #37
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De2deMuisPaktDeKaas Bekijk bericht
Mij? Niet echt... Hoezo?
Oud 2 september 2008, 20:57   #38
De2deMuisPaktDeKaas
Vreemdeling

Standaard

Ik ben de laatste belg onder mijn nieuwe en definitieve Nick.

We hebben een beetje samen in die enen discussie gezeten... je weet wel.

Sinds heeft den Jan nergens meer geantwoord. Bah ik mis hem. 't Was nog zo slecht niet om met hem in discussie te gaan.
Oud 2 september 2008, 21:13   #39
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het jou opgevallen dat Eddy ook al een hele tijd verdwenen is. Hij was er zo van overtuigt dat het kartel niet in de regering ging stappen zonder staatshervorming en splitsing van BHV. Zelfs zo overtuigt dat hij met mij een etentje er op verwedde. ‘k Vrees er voor dat ik naar dat etentje zal mogen fluiten. Hij is precies van de aardkost verdwenen.
Oud 2 september 2008, 21:16   #40
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben de laatste belg onder mijn nieuwe en definitieve Nick.

We hebben een beetje samen in die enen discussie gezeten... je weet wel.

Sinds heeft den Jan nergens meer geantwoord. Bah ik mis hem. 't Was nog zo slecht niet om met hem in discussie te gaan.
Ah, oké... Die zal vandaag of morgen wel weer opduiken. Hij zal wat oververmoeid zijn nu hij terug naar 't schooltje moet...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be