![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik vind u doorgaans een zeer aangename forumpartner, rationeel, kritisch, beleefd, positief ingesteld, ... Alleen wanneer het gaat over 'Nederland', 'Nederlanders', 'Nederlands' en alles wat daarmee verband zou kunnen houden, lijkt u wel eens de pedalen te verliezen. Ik snap dat niet goed, maar u zal wel uw redenen hebben. Ik vind het eveneens bizar dat u het heeft over een 'paraplu van de Nederlanders/Hollanders', terwijl u toch goed weet dat een paraplu net een bescherming betekent. Aan welke regen moeten 'wij' dan wel worden blootgesteld? Als leraar Nederlands in een school van de Franstalige Gemeenschap kan ik het maar matig waarderen dat u mijn taak nog zwaarder wil maken dan ze al is. Het is zo al moeilijk genoeg die onwillige franstalige Brusselaars ('oude' en 'nieuwe') te overtuigen van het nut van de studie van de gemeenschappelijke taal van Noord- èn Zuid-Nederlanders. Overigens heb ik sinds het begin van het nieuwe schooljaar een collega die uit Utrecht afkomstig is. Ik ben daar om verschillende redenen erg blij om, en ik hoop dat onze leerlingen dat ook zullen zijn. Vriendelijke groet, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#143 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
het al dan niet een officiële landstaal zijn van Vlaams of Waals kan mij geen barst geschelen... een taal is een middel om te communiceren... wij Haspengouwers en Euregio Maas-Rijn adepten gaan heel graag met mekaar om en doen dan in elk van onze lokale talen, Luiks Waals, Zuid-Limburgs, Maaslanders, Rijnlands Duits... wij stellen ons daar geen vraag over en maken er ook geen principiële kwesties over... het zijn enkel diegenen die aan taal extremisme willen doen en in die of geen taal een stok zoeken om een politicaille spelleke te spelen die er iets van maken... Jan Van Deen Berghe gaf in een vroegere discussie aan dat hij taal heel belangrijk vindt voor culturele materies... daar kan ik volledig inkomen voor mensen die cultureel willen functioneren... maar in onze omgang van dag tot dag tussen mensen van onze regio in het Oosten van Belgi¨en het Westen van Duitsland zijn onze lokale eigenheden ook heel belangrijk... dus die al dan niet erkenning is van tweede rangorde... dus moeten wij ook niet persé Waal, Vlaming of Duitser zijn... laat staan Hollandse Nederlander....
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In het Vlaams is het gebruik van "je/jij" normaal. In het Brabants gebruikt men "ge/gij".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Banneling
|
![]() In het vlaams gebruikt men ook 'gi'. En wat u vervolgens stelt is volledig onjuist. Men gebruikt 'gij' niet alleen in Brabant, maar ook in Limburg en in Antwerpen. Het werd bijna overal gebruikt. En nu moeten we verder met het bekakt 'je' en 'jij' en 'jullie'. Maar ik zal de 'gij' blijven gebruiken.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 10:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() Maakt hier niet zoveel uit. Men gebruikt(e) de 'gij' ook in Antwerpen en praktisch overal. In tegenstelling tot wat u beweerde.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 10:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
op een gegeven moment moest er nu eenmaal een eenheidstaal aangemaakt worden en dat dit vooral onder invloed van de Nederlanders (en vooral de Hollanders) is dit zo bizar??? vergeet trouwens niet dat er veel Antwerpenaars naar daar zijn gevlucht...
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 10:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van mijn part mag je gerust "ge" en "gij" blijven gebruiken. Maar schrijf dan aub geen joekels van dt-fouten zoals "gij werd" of "gij had".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ja, ok, maw 1 provincie heeft het meest voordeel gehaald, alle andere Nederlanders en Vlamingen moeten zich wat meer inspannen. bijzonder erg hé?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat het kapitalisme dat jij aanhangt nu net de grootste bedreiging voor de individuele vrijheid zijn die er momenteel bestaat.
![]() |
![]() |
#154 |
Minister
|
![]() Het ABN was inderdaad vooral een Hollandse uitvinding en de invloed van de Vlaamse dialecten op het ABN was inderdaad minimaal. Maar is dit nu zo erg?
Zie http://taalschrift.org/reportage/000659.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() Sloganeske taal zonder de minste inhoud.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 12:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() Wij zijn toch geen Hollanders. Laat ons onze eigen taal blijven spreken in plaats van weer naar anderen te kijken. Waarom kunnen de Vlamingen niet eens voor één keer zichzelf zijn. Zij moeten altijd ergens hulp gaan zoeken. Niet erg voorbeeldig.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 12:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat heb jij juist tegen de Hollanders wat je niet hebt tegen de andere Nederlanders???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Vlaams ligt aan de basis van de Nederlandse schrijftaal (die in het begin ook onder Franse invloed stond: zie de schrijfwijze voor 'koud', 'oud', 'goud', ... die in de Westvlaamse dialecten in elk geval nog steeds uitgesproken worden met een Franse 'ou').
Vervolgens stond die schrijftaal onder Brabantse invloed. De vertalers van de Statenbijbel kwamen uit �*lle windstreken van het Nederlandse taalgebied, en van dat ogenblik af werd het Nederlands inderdaad het sterkst beïnvloed door het 'Hollands' èn het 'Zeeuws'. Tegenwoordig is de invloed van Zuidnederlandse varianten op het Algemeen Nederlands vrij gering, maar dat hoeft niet zo te blijven. Nederlands blijft hoe dan ook een mooie taal, en ik ben blij dat ik die taal toch al een beetje beheers. Maar: 'alles kan beter', nietwaar?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() Ik heb niets tegen Hollanders. Niet echt in ieder geval.Alleen, ik ben er geen en ik wil er ook geen worden. En vooral, ik wens de taal te spreken van mijn voorvaderen en niet deze die men mij wil opdringen.
Laatst gewijzigd door system : 4 september 2008 om 12:40. |
![]() |
![]() |