Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2008, 21:11   #241
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Niet akkoord.

Ik herinner mij nog heel goed een klinkende oorvijg die ik gekregen had als kind toen ik iets mispeuterde. Ik heb het me nooit meer geriskeerd achteraf.

En nu, jaren later, heb ik nog steeds een uitstekende band met mijn ouders en nul procent trauma.

Geweld - elke vorm van geweld - tegen een kind is natuurlijk het laatste van het laatste, maar tegelijkertijd is er eigenlijk niets mis met het uitdelen van een al dan niet flinke tik als het kind echt niet luisteren wil, of bij wijze van straf.

Wat een pedagoog daarvan denkt, zal me worst wezen.
Er bestaan ook kinderen die na een mot van hun ouders nog altijd niet luisteren. Na een tijdje worden zij de motten ook gewoon, met als gevolg dat de ouders harder en harder moeten slagen om door te dringen. Je kan de gevolgen al raden: ne keer te hard geslagen, of eens op een verkeerde plek, en hop een letsel hier, een letsel daar..of een paar blauw plekken. De juf in de klas ziet dit, verwittigt clb, wordt doorgegeven aan politie, en voor je het weet zit je in den bak voor mishandeling.

Wat leert het kind hieruit? Nix, ja, dat hij de pijn maar moet leren verbijten. Een pak slaag duurt immers maar enkele seconden. Een straf opleggen duurt veel langer, en heeft veel meer inpact.

Het feit dat je de deskundeige meningen van pedagogen naast je legt zegt ook veel. Leg je de mening van een arts ook neer als hij zegt dat je die of die ziekte hebt?
Oud 16 september 2008, 21:39   #242
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Er bestaan ook kinderen die na een mot van hun ouders nog altijd niet luisteren.
Zo zijn er altijd. Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Ik ben trouwens enerzijds absoluut tegen het slaan van kinderen, maar anderzijds, onder bepaalde omstandigheden moet een flinke tik zeker kunnen.
Citaat:
Het feit dat je de deskundeige meningen van pedagogen naast je legt zegt ook veel. Leg je de mening van een arts ook neer als hij zegt dat je die of die ziekte hebt?
Mooi voorbeeld van appelen met peren te vergelijken.

Als ik morgen mijn been breek, zal ik netjes doen wat de dokter me zegt, want over de te volgen procedure en behandeling is er weinig tot geen discussie mogelijk, en er is een heel behoorlijke kans dat mijn been mooi genezen zal.

Een pedagoog echter... zet er twee samen, en direct beginnen ze te debatteren. Zet een dozijn pedagogen samen, en het wordt een vechtpartij.

Wie moet je volgen ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 21:46   #243
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Graven afbreken doet ge niet als ge iet of wat intellect in uw kop hebt steken. Zelfs als 10 jarige. Tis waarschijnlijk weer van dat marginaal randkrapuul met een staartje, jogginspak en oorbelleke.
Uiteraard zal het van dat krapulevolk zijn, die zonder waarfden en normbesef opge'kweekt' worden. Of missch beter gezegd: aan hun lot overgelaten.
Oud 16 september 2008, 21:55   #244
MaGNiFiCaT

Standaard

Anderzijds wil ik ook wel opmerken dat ik dit een beetje een storm in een glas water vind. De algemene verontwaardiging noem ik zowaar hypocriet.

Waarom? De meeste graven worden na verloop van tijd gewoon verwaarloosd. Er waren hier in dit geval meer 170 ongeveer graven vernield, maar hoeveel ervan waren niet verlaten en verkommerd?

Hier in Vlaanderen is het zo dat graven na 10/25 jaar -na niet-verlenging vd grafconcessie-gewoon verwijderd worden. en dit is zo nu een beetje wat die kinderen op voorhand gedaan hebben.

Uiteraard heeft de pers hier ook lelijk zn hand in om alles te overroepen door enkele terechte gekwetste gedupeerden op te voeren. Maar al bij al zijn het maar domme stenen, die na enkele jaren toch gedoemt waren opgeruimd te worden, behalve die enkelen waarvan de grafconcessie zou verlengd worden.

Ik zou het véél erger vinden indien het ging gaan om monumentale grafkapellen.

Op één van onze oude familiegrafkapellen ergens in Noordfrankrijk is 2 jaren geleden de prachtige brandglazen met stenen stukgegooid. Een grafkapel waar de eerste begraving eind de 19de eeuw plaatsvond. Die brandglazen zijn helemaal verloren. Ook zijn vazen vernield, foto's stukgegooid. Maar al bij al valt daar toch niet zoveel aan te vernielen: die mastodonten zijn beresterk. Maar de details zijn juist erg kwestbaar.
Oud 16 september 2008, 22:11   #245
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik veronderstel dat u net als HAMC het verschil niet kent tussen kattekwaad en vandalisme? Dit is toch wel eigenaardig te noemen. Enfin, om het u duidelijk te maken, hier de verklaringen uit Van Dale :
kattekwaad : ondeugende streken
vandalisme : zinloze, grove vernielzucht.
De beelden die ik zag in het journaal van het kerkhof wezen op vernielzucht. En gezien de kinderen het volgens eigen zeggen uit verveling gedaan hebben, is het woordje "zinloos" zeker van toepassing.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat kinderen zich zo erg vervelen dat ze tot zulke weerzinwekkende daden overgaan? Die ouders hebben heel wat goed te maken, en dan bedoel ik niet enkel de stoffelijke schade financieel vergoeden, maar vooral zich eindelijk eens met hun kinderen bezig houden en hen leren hoe ze zich "zinvol" kunnen bezig houden in hun vrije tijd.
7 jarigen lezen geen "Van Dale".

Voor hun is kapot maken gewoon leuk.
En het is leuk trouwens.
Oud 16 september 2008, 22:14   #246
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nu is de wereld echt vergaan, belhamels van 7 jaar hebben kattekwaad uitgespookt.

Het onveiligheidsgevoel heeft een nieuw hoogtepunt bereikt.
Die kinderen staan zelfs op die leeftijd nog van geen kanten stil bij de gevolgen van de dingen die ze uithaalden. Die hebben de schrik van hun leven wel gekregen nu met al die heisa.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 22:27   #247
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Die kinderen staan zelfs op die leeftijd nog van geen kanten stil bij de gevolgen van de dingen die ze uithaalden. Die hebben de schrik van hun leven wel gekregen nu met al die heisa.
Dat denk ik ook wel.
Nu goed, het is niet prettig natuurlijk maar kom.
Van 7 jarigen kan ik er nog mee leven.
Oud 16 september 2008, 23:19   #248
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik veronderstel dat u net als HAMC het verschil niet kent tussen kattekwaad en vandalisme? Dit is toch wel eigenaardig te noemen. Enfin, om het u duidelijk te maken, hier de verklaringen uit Van Dale :
kattekwaad : ondeugende streken
vandalisme : zinloze, grove vernielzucht.
dat is aldus volgens Van Dale ... 'k betwijfel het of kinderen met nen Van Dale op zak lopen om dat te checken telkens ze van paln zijn wat te mispeuteren

wat ik daarmee bedoel is dat het onderschied tussen beiden eerder een visie is vanuit het oogpunt van volwassenen .... en het dat uiteraard ook ergens is dat ouders uiteindelijk proberen aan 't verstand te brengen

Citaat:
De beelden die ik zag in het journaal van het kerkhof wezen op vernielzucht.
dat is precies waar zoveel mensen op wijzen
het is bijna onvoorstelbaar dat drie kinderen dat gedaan zouden hebben... en toch waren er die beelden
'k vraag me dan ook af of die beelden wel representatief zijn
stel dat ze dat zouden zijn dan hebben die drie wel danig hun best moeten doen om al die graven zodanig toe te takelen

Citaat:
En gezien de kinderen het volgens eigen zeggen uit verveling gedaan hebben, is het woordje "zinloos" zeker van toepassing.
kinderen steken altijd wel iets uit uit verveling
het begrip 'zinloos' is enkel van uit het oogpunt van de volwassenen

Citaat:
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat kinderen zich zo erg vervelen dat ze tot zulke weerzinwekkende daden overgaan? Die ouders hebben heel wat goed te maken, en dan bedoel ik niet enkel de stoffelijke schade financieel vergoeden, maar vooral zich eindelijk eens met hun kinderen bezig houden en hen leren hoe ze zich "zinvol" kunnen bezig houden in hun vrije tijd.
daar ben ik alvast mee eens
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 23:28   #249
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht

Wat leert het kind hieruit? Nix, ja, dat hij de pijn maar moet leren verbijten. Een pak slaag duurt immers maar enkele seconden. Een straf opleggen duurt veel langer, en heeft veel meer inpact.
Hier kan ik van meespreken, als ervaringsdeskundige als het ware.

Na dat vader merkte dat het bijeen peren niet hielp probeerde hij de borstelstelen kapot te slaan op mijn hoofd en rug. Daarna kwam het verbranden en met de duim in de nieren steken. Dan kwam het laten bijten door de hond en dergelijke meer.

Toen zoonlief nog altijd niet luisterde kwamen de slimme bestraffingen.

Als ik niet op school zat moest ik in de living aan de tafel zitten, met men rug naar de TV want daar mocht ik in geen geval naar kijken. Gewoon aan tafel zitten en recht voor me uit kijken. Dag na dag, week na week, maand na maand.

En dan kwam hij van zijn werk en het eerste dat hij deed was aan de achterkant voelen van de TV, was die warm dan had ik naar TV gekeken, meer slagen dus.

Zo heb ik eens anderhalf jaar aan de tafel gezeten.

Wat leert een kind daarvan? Wel, geduld is al èèn zaak dat je leert. Verder niets eigenlijk buiten dan dat dit niet de manier was om kinderen op te voeden.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2008, 23:30   #250
MaGNiFiCaT

Standaard

Da was ook wel de eerste vraag die ik bij mezelf stelde: 170 graven vernield door kleine kinderen van 7 jaar?

Mja, wat ziet men dan ookonder vernield? Het stenen bloemenkransje dat vh ene graf naar het andere is geschopt is één graf vernield ofzo?
Oud 17 september 2008, 00:46   #251
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu is de wereld echt vergaan, belhamels van 7 jaar hebben kattekwaad uitgespookt.

Het onveiligheidsgevoel heeft een nieuw hoogtepunt bereikt.
In uw geval zou ik eerder van een veiligheidsgevoel spreken.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 01:17   #252
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Misschien zijt gij gewoon onderdanig qua karakter...
Bairav, gewoon een vraagje tussendoor. Hoe denkt gij over SM?
Oud 17 september 2008, 03:36   #253
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Grootscheeps vandalisme.
Jammer dat de zomervakantie al voorbij is, anders zou ik ze de hele vakantie op het kerkhof doen werken om al de schade te herstellen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 03:38   #254
forzaflandria
Parlementslid

Standaard

Dubbele post.

Laatst gewijzigd door forzaflandria : 17 september 2008 om 03:40. Reden: Dubbele post
Oud 17 september 2008, 03:39   #255
forzaflandria
Parlementslid

Standaard

Driedubbele post.
Dat internet gaat zo traag vanmorgen.

Laatst gewijzigd door forzaflandria : 17 september 2008 om 03:41.
Oud 17 september 2008, 05:36   #256
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Bairav, gewoon een vraagje tussendoor. Hoe denkt gij over SM?
Niks voor mij hoor.
Alleen lijken die dingen nogal de spot te drijven met autoriteit en de mens zijn onderdanig karakter...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 08:28   #257
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Zo zijn er altijd. Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Ik ben trouwens enerzijds absoluut tegen het slaan van kinderen, maar anderzijds, onder bepaalde omstandigheden moet een flinke tik zeker kunnen.

Mooi voorbeeld van appelen met peren te vergelijken.

Als ik morgen mijn been breek, zal ik netjes doen wat de dokter me zegt, want over de te volgen procedure en behandeling is er weinig tot geen discussie mogelijk, en er is een heel behoorlijke kans dat mijn been mooi genezen zal.

Een pedagoog echter... zet er twee samen, en direct beginnen ze te debatteren. Zet een dozijn pedagogen samen, en het wordt een vechtpartij.

Wie moet je volgen ?
Pedagogen zullen niet meer discussieren dan artsen, zij hebben immers dezelfde theorieen geleerd, net als artsen. Natuurlijk is er daar iets meer ruimte voor interpretatie, maar uiteindelijk trekken ze aan het zelfde zeil.
Oud 17 september 2008, 09:09   #258
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Da was ook wel de eerste vraag die ik bij mezelf stelde: 170 graven vernield door kleine kinderen van 7 jaar?

Mja, wat ziet men dan ookonder vernield? Het stenen bloemenkransje dat vh ene graf naar het andere is geschopt is één graf vernield ofzo?
Dat vraag ik me ook af wat de schade is, want anders kunnen ze die gasten wel ineens aanwerven in de sloop van gebouwen als die zo hard werken
Oud 17 september 2008, 09:19   #259
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Grootscheeps vandalisme.
Jammer dat de zomervakantie al voorbij is, anders zou ik ze de hele vakantie op het kerkhof doen werken om al de schade te herstellen.
Kinderen van zeven jaar laten werken?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2008, 20:41   #260
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
7 jarigen lezen geen "Van Dale".

Voor hun is kapot maken gewoon leuk.
En het is leuk trouwens.
Ik had het wel degelijk tegen U, niet tegen die kinderen. Het zou me nogal verwonderen als die naar een - voor hen - saai forum als Politics komen. Als u dat nog niet begrijpt, dat mijn woorden dus niet tegen hen gezegd worden, begin ik me af te vragen in hoeverre u verder geëvolueerd bent dan een 7-jarige.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be