Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2008, 09:59   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
De 'Stomme' rellen waren vooral anti Koning. Onder invloed van de Franse verlichting. En eigenlijk daardoor niet echt van betekenis vermits 'volks vreemd'. De rellen van de volgende dag echter vernielden bezit van de Belgische rijke elite. Deze elite sprak zowel in adellijke kringen, als op het politieke toneel Frans. En dat over geheel de Nederlanden. Deze rellen werden niet onder controle gebracht door de centrale macht. Neen. De elite zette burgerwachten op. Betaalde knokploegen zeg maar. Deze burgerwachten kregen de situatie met succes onder controle. En gewoon hierdoor besefte de elite iets wat ze nooit eerder beseft hadden. Namelijk het gevoel van een zelfstandige macht, zonder de koning. Het gaf hun voor het eerst een groepsgevoel, zelfbewust en ferm. En daar exact raapte men de moed en kracht op om tegen de koning in te gaan. Daar is het 'Belgisch gevoel' ontstaan.
Natuurlijk kwam de "centrale macht" de volgende dag niet tussen. In het Brusselse waren er immers geen koninklijke troepen aanwezig. Pas nadat Willem I op de hoogte wordt gesteld van de rellen, stuurt hij zijn zoon aan het hoofd van een troepenmacht die - iets wat belgicisten vaak vergeten - hoofdzakelijk uit soldaten uit de zuidelijke Nederlanden bestond.

"Belgisch gevoel ontstaan door de burgerwachten..." Mens, mens, u schrikt er ook niet voor terug uw eigen verzinsels als waarheid te debiteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 10:02   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk meneer. Uw visie is ontstaan door een verre vorm van 'brainwashing'. Niet ?

Tsja. Je maait wat je zaait. Beschuldig mij van onwetendheid en ik leg de vinger op de pijnlijke etterende wonde die 'Vlaams nationalisme' noemt.

Ik heb al geen zin meer om in te gaan op de rest wat je schrijft. Dat zinnetje was mij eerder ontgaan. Als je mij van onwetendheid beschuldigd dan mag je best winnen. Je mag het hebben. Als een wentelteefje dat weldra zal gegeten worden van de tafel van de rijke Vlaming.
Inderdaad, u bent grotendeels onwetend over de achtergrond alsook gebeurtenissen van 1830. Bij u lees ik slechts de gemeenplaatsen die we in belgicistische boekjes uit de lagere school vinden.

Dat uw benadering iedere objectiviteit mist, wordt duidelijk in bovenstaande twee alinea. Alleen al het oordeel over het Vlaams-nationalisme maakt dat duidelijk, naast natuurlijk het onzinnige om in verband met 1830 hierover te spreken.
Oud 23 september 2008, 10:04   #103
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja onder andere. Niet enkel het prille gebruik van het Nederland moest verdwijnen. Ook de Vlaamse en Waalse dialecten. In het geval van de Waalse dialecten is men daar bijzonder mooi in geslaagd. Helaas.
Er zijn geen speciale maatregelen bekend van het jonge België dat met eenzelfde intensiteit als bij het Nederlands de Waalse en Picardische dialecten viseert (u schijnt trouwens te denken dat alle Romaanse dialecten in België "Waals" zijn, wat evenwel niet het geval is). De reden is gemakkelijk te verklaren: men zag het Frans als de geëigende cultuurtaal tegenover de Romaanse dialecten in België; men zag geen enkele kloof tussen beide, daar waar men die wel vaststelde bij de Nederlandse dialecten in Vlaanderen tegenover de Franse cultuurtaal.
Oud 23 september 2008, 10:07   #104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En verder spreek je jezelf heel erg tegen.
Helemaal niet. Ik weerleg uw eenzijdige berichtgeving als zou "de" Kerk tegen Willem I geweest zijn. Welnu, dat klopt niet. Zoals ik uitlegde was de RKK in de zuidelijke Nederlanden verdeeld: er waren hoge geestelijken voor de koning en er waren er tegen. De Méan was steun en toeverlaat van Willem I; de Broglie was een gebeten tegenstander. De ene was aartsbisschop van Mechelen; de andere bisschop van Gent.
Oud 23 september 2008, 10:51   #105
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Die zingen dan ook maar in een onbenullig Duits dialectje dat in het niet zinkt bij de enige echte wereld- en cultuurtaal, nietwaar?
Mooie poging om mij woorden in de mond te leggen... Als de Vlaamsche cultuur en "identiteit" zo fantastisch waren zou het toch automatisch meer mensen aanspreken, niet?
Oud 23 september 2008, 10:54   #106
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

En lees ook eens wat over de oorsprong van het Nederlands...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
Oud 23 september 2008, 11:13   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Mooie poging om mij woorden in de mond te leggen... Als de Vlaamsche cultuur en "identiteit" zo fantastisch waren zou het toch automatisch meer mensen aanspreken, niet?
Wat is "Vlaamsche"? Ik vind dat nergens in een hedendaags woordenboek.
Oud 23 september 2008, 11:13   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En lees ook eens wat over de oorsprong van het Nederlands...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
En wat is ervan?
Oud 23 september 2008, 11:40   #109
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wat is ervan?
Het was een reactie op zwartengeel... Don't worry, Jan.
Oud 23 september 2008, 11:41   #110
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn jouw eigen woorden, man...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 11:45   #111
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zijn jouw eigen woorden, man...
pff, toogprates en manipulatoren...
Ik zei inderdaad dat het Nederlands een Duits dialect is, ik zei niet dat we met zen allen Frans moeten gaan spreken. Ik zei ook dat ik het Frans mooier vind dan het Nederlands, niet dat Frans superieur is. Dit noemt men, in die wereld buiten de toog, een nuance.
Oud 23 september 2008, 11:45   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een reactie op zwartengeel... Don't worry, Jan.
Ongetwijfeld, maar wat is er dan aan, aan die verwijzing die u geeft? Wat brengt u inhoudelijk hiermee aan?
Oud 23 september 2008, 11:47   #113
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zei inderdaad dat het Nederlands een Duits dialect is, ik zei niet dat we met zen allen Frans moeten gaan spreken. Ik zei ook dat ik het Frans mooier vind dan het Nederlands, niet dat Frans superieur is. Dit noemt men, in die wereld buiten de toog, een nuance.
Idiomen kan men altijd indelen naargelang de axioma's die men vooropstelt. Dan wordt Nederlands een Duits dialect, en Frans boerenlatijn. Vraag is evenwel wat de achterliggende gedachte is die u hierbij aanbrengt. En ach, u mag gerust het Frans een mooiere taal vinden dan pakweg het Nederlands. Uw mening, mijn mening...
Oud 23 september 2008, 11:53   #114
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja... hier, lees zelf nog eens wat je geschreven hebt, man. Nuance noem jij dat? Denigrerend tot en met, ja.

Citaat:
Waarom zou je als je een wereldtaal spreekt moeite doen om dat Duitse dialectje dat Nederlands eigenlijk is, te leren?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 12:00   #115
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja... hier, lees zelf nog eens wat je geschreven hebt, man. Nuance noem jij dat? Denigrerend tot en met, ja.
Zucht, laten we even uit de context citeren...
Het ging over de wil van Franstaligen om Nederlands te spreken, gevoelsmatig inderdaad overbodig.
Oud 23 september 2008, 12:04   #116
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, taal is voor mijn identiteit van hetzelfde belang als de kleur van een auto voor de prestatie van de motor. Niet dus. Mijn identiteit hangt niet af van mijn Vlaamse achtergrond, wel van mijn ambities en ideeën die ik niet laat afhangen van tradities en enggeestig nationalisme.
Oud 23 september 2008, 12:12   #117
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Trouwens, taal is voor mijn identiteit van hetzelfde belang als de kleur van een auto voor de prestatie van de motor. Niet dus. Mijn identiteit hangt niet af van mijn Vlaamse achtergrond, wel van mijn ambities en ideeën die ik niet laat afhangen van tradities en enggeestig nationalisme.
Hier ben ik het niet mee eens Tommm, identiteit en taal gaan wel zeker hand in hand, maar zijn niet gelijk aan elkaar, maar hoe kun je van je identiteit spreken als je geen eigen taal hebt om erover te spreken?

Ik ben trots op mijn nederlands, ik ben trots op wat de Vlaamse cultuur heeft voortgebracht. We hebben schrijvers op topniveau, schilders op topniveau, zelfs acteurs (al dan niet op topniveau), etc.

De Vlaamse Beweging heeft dankzij haar taal een ontvoogdingsstrijd uitgevochten, op vreedzame wijze, en zo iets bereikt waar men 200 jaar geleden nooit had van durven dromen.

Neen, taal is zeker een deel van de persoonlijke identiteit, net zoals vele andere zaken.

Is dit daarom een reden om onafhankelijkheid te eisen? Neen, maar respect voor mijn taal, dat eis ik wel van anderen!
Oud 23 september 2008, 12:25   #118
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello Bekijk bericht
Hier ben ik het niet mee eens Tommm, identiteit en taal gaan wel zeker hand in hand, maar zijn niet gelijk aan elkaar, maar hoe kun je van je identiteit spreken als je geen eigen taal hebt om erover te spreken?

Ik ben trots op mijn nederlands, ik ben trots op wat de Vlaamse cultuur heeft voortgebracht. We hebben schrijvers op topniveau, schilders op topniveau, zelfs acteurs (al dan niet op topniveau), etc.

De Vlaamse Beweging heeft dankzij haar taal een ontvoogdingsstrijd uitgevochten, op vreedzame wijze, en zo iets bereikt waar men 200 jaar geleden nooit had van durven dromen.

Neen, taal is zeker een deel van de persoonlijke identiteit
, net zoals vele andere zaken.

Is dit daarom een reden om onafhankelijkheid te eisen? Neen, maar respect voor mijn taal, dat eis ik wel van anderen!
Niet akkoord met dat deel, wel met de rest.
Oud 23 september 2008, 12:31   #119
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nello Bekijk bericht

Neen, taal is zeker een deel van de persoonlijke identiteit, net zoals vele andere zaken.

en daar gaat het nog altijd over hé, vergeet niet dat het uiteindelijk doel van een Maingain en dus ook Reynders er in bestaat om geheel Brabant Franstalig te maken. een pamflet in die zin staat hier nog ergens.
geef toe, dat getuigt niet van veel respect voor het Nederlands hé....
Oud 23 september 2008, 12:32   #120
Nello
Staatssecretaris

Nello's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Nello
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en daar gaat het nog altijd over hé, vergeet niet dat het uiteindelijk doel van een Maingain en dus ook Reynders er in bestaat om geheel Brabant Franstalig te maken. een pamflet in die zin staat hier nog ergens.
geef toe, dat getuigt niet van veel respect voor het Nederlands hé....
Ik heb dan ook niet veel respect voor Maingain ook niet

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be