Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2008, 14:07   #81
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat weet ik nog zo niet. Als ze vanaf morgen vinden dat ze een volk zijn dan zijn ze een volk. Veel nationalistische Basken spreken enkel Spaans, dus taal is geen criterium. En dan nog, West-Vlaams wijkt serieus af van het standaard-Nederlands, misschien nog net niet zoveel als het Fries maar toch veel. Hoe dan ook dit is off-topic op deze draad.
Toch best wel boeiend, die Westvlaamse taal- of dialectgroep:
http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 14 augustus 2008 om 14:08.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 14:43   #82
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze hebben GeorgiË niet opgestookt om Zuid-ossetiË binnen te vallen, wel om zich van Rusland te distanciëren.
Dat weet je niet (denk ik toch), maar uiteindelijk is het ook niet zo essencieel of Georgië zich slechts 'gesterkt' voelde door de VS of werd 'uitgenodigd' tot de aanval op Zuid-Ossetië. In het licht van de naar het oosten oprukkende NATO zijn zo'n voorvallen onvermijdelijk, al dan niet bewust geprovoceerd. Het netto gevolg is een dictanciëring tussen Europa en Rusland, en dat is in het voordeel van de VS. Is Europa in staat dit proces te doorzien en te stoppen?
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 17:06   #83
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom zouden de VS Georgië ertoe aanzetten definitief haar kansen op NAVO-lidmaatschap op te geven?
Omdat die stelling goed uitkomt bij degenen die in alles een complot zien van de USA natuurlijk.
Dat is onzin (achteraf gekletter).

Het is namelijk zo dat Saakasjvili en consorten helemaal niet verwacht hadden dat de Russen zo zouden reageren. En dat heeft alles te maken met de VS beleid.

De Amerikanen gaven de huidige Georgische elite de indruk dat ze, zoals andere VS bondgenoten: Turkije, VK, Colombië, Marokko, Ethiopie, Thailand, (vroeger: Indonesie, Pakistan, Irak)... een "algemene groenlicht" hebben om op (staatnationalistisch-militaire) avontuur te gaan.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 17:27   #84
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Men zou in Europa beter werk maken van een internationaal aanhoudingsmandaat tegen Saakashvili. Die man is een regelrechte crimineel die nu duizenden doden op zijn kerfstok heeft.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 18:01   #85
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Dat is onzin (achteraf gekletter).

Het is namelijk zo dat Saakasjvili en consorten helemaal niet verwacht hadden dat de Russen zo zouden reageren. En dat heeft alles te maken met de VS beleid.
Dat is toch echt te naief. Uit alles blijkt dat Rusland z'n greep op z'n buurlanden weer wilt versterken. Rusland is zich de laatste jaren militair als maar nadrukkelijker aan het tonen(zo vliegen er weer strategische bommenwerpers tot aan de oostkust van de VS bv, iets wat gedurende jaren niet gebeurde) en Putin speelt heel sterk in op nationalistische gevoelens van de bevolking. En dan beweer jij dat Georgie dacht dat Rusland zomaar zou laten begaan als het een regio aanvalt die voor de meerderheid bewoond wordt door Russen en ook steun geniet van Rusland?
Citaat:
De Amerikanen gaven de huidige Georgische elite de indruk dat ze, zoals andere VS bondgenoten: Turkije, VK, Colombië, Marokko, Ethiopie, Thailand, (vroeger: Indonesie, Pakistan, Irak)... een "algemene groenlicht" hebben om op (staatnationalistisch-militaire) avontuur te gaan.
En waaruit moet ik dat groenlicht afleiden?
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 18:38   #86
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Men zou in Europa beter werk maken van een internationaal aanhoudingsmandaat tegen Saakashvili. Die man is een regelrechte crimineel die nu duizenden doden op zijn kerfstok heeft.
Men zou zich in Europa beter bezorgd maken om de politiek van Putin...

Maar ja, die politiek is de ultieme droom van extreemlinks...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 18:53   #87
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat is toch echt te naief. Uit alles blijkt dat Rusland z'n greep op z'n buurlanden weer wilt versterken. Rusland is zich de laatste jaren militair als maar nadrukkelijker aan het tonen(zo vliegen er weer strategische bommenwerpers tot aan de oostkust van de VS bv, iets wat gedurende jaren niet gebeurde) en Putin speelt heel sterk in op nationalistische gevoelens van de bevolking. En dan beweer jij dat Georgie dacht dat Rusland zomaar zou laten begaan als het een regio aanvalt die voor de meerderheid bewoond wordt door Russen en ook steun geniet van Rusland?
En waaruit moet ik dat groenlicht afleiden?
Uit het praktjik:
Turkjie >> Cyprus
Marokko >> Westelijk Sahara
Thailand >> Cambodia (recent)
Ethiopie >> Somalie
Pakistan >> India
Indonesie >> O. Timor
Irak >> Iran
....
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 21:24   #88
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Men zou zich in Europa beter bezorgd maken om de politiek van Putin...

Maar ja, die politiek is de ultieme droom van extreemlinks...
Putin doet dat voorlopig redelijk goed, al zou hij nog wat meer het gaspedaal mogen indrukken. En neen, ik ben niet bepaald extreem-links gezind...
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 21:40   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik nog zo niet. Als ze vanaf morgen vinden dat ze een volk zijn dan zijn ze een volk. Veel nationalistische Basken spreken enkel Spaans, dus taal is geen criterium. En dan nog, West-Vlaams wijkt serieus af van het standaard-Nederlands, misschien nog net niet zoveel als het Fries maar toch veel. Hoe dan ook dit is off-topic op deze draad.
Leer eens af steeds weer in veralgemeningen en dogmatische kader te denken: taal kan weldegelijk een criterium zijn. In bepaalde gevallen is het niet zo (denken we maar aan de Ieren of, zoals u terecht opmerkte, de Basken); in bepaalde gevallen wel (ik verwijs naar de Hongaren of Grieken). Hongaren beschouwen hun taal en cultuur als het identitair bindmiddel, daar religie bijvoorbeeld dat vroeger niet was. Er is geen algemene lijn te trekken bij het definiëren van een volksidentiteit om de eenvoudige reden dat er, naargelang het volk, soms andere krachten spelen.

Of een dialect nu al dan niet afwijkt van een standaardtaal, lijkt me in veel gevallen geen enkel beslissend criterium. Het Pontisch-Grieks wijkt enorm veel af van het Dimotiki (de huidige standaard- en ambtelijke taal van Griekenland). Toch beschouwen Pontische Grieken zich als Grieken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 04:32   #90
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Toch best wel boeiend, die Westvlaamse taal- of dialectgroep:
http://nl.wikipedia.org/wiki/West-Vlaams
De stad Brugge is met integratiecursussen Brugs begonnen voor vreemdelingen. De deelnemers verklaren dat ze niet aanvaard worden zolang ze geen West-Vlaams spreken. Iedereen die in West-Vlaanderen heeft gewoond zal dat beamen. En het is niet omdat je standaard-Nederlands verstaat dat je een woord West-Vlaams zult begrijpen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2008, 04:35   #91
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Niet nodig, de Georgiërs zullen dat zelf wel oplossen. Volgens mij zou Saakashvili wel best beginnen met integratiecursussen Zeeuws-Vlaams...
Oud 22 september 2008, 04:45   #92
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Jan van den Berghe

Citaat:
Leer eens af steeds weer in veralgemeningen en dogmatische kader te denken: taal kan weldegelijk een criterium zijn.
Kan, maar niet noodzakelijk.

Citaat:
In bepaalde gevallen is het niet zo (denken we maar aan de Ieren of, zoals u terecht opmerkte, de Basken); in bepaalde gevallen wel (ik verwijs naar de Hongaren of Grieken). Hongaren beschouwen hun taal en cultuur als het identitair bindmiddel, daar religie bijvoorbeeld dat vroeger niet was. Er is geen algemene lijn te trekken bij het definiëren van een volksidentiteit om de eenvoudige reden dat er, naargelang het volk, soms andere krachten spelen.
klopt. Daarom dat West-Vlamingen, ondanks de sterk afwijkende taal/dialect (volgens bovengeplaatste link is West-Vlaams eigenlijk nog niet erkend als taal wegens politieke redenen) geen volk zijn.

Citaat:
Of een dialect nu al dan niet afwijkt van een standaardtaal, lijkt me in veel gevallen geen enkel beslissend criterium.
Dat is wel zo in bvb. de Oekraïne, de streken waar dialecten gesproken worden die het dichtst bij het Russisch aansluiten zijn ook de meest pro-Russische. Tajieks is eigenlijk ook een dialect van het Perzisch, en Macedonisch wijkt minder af van het Bulgaars dan het West-Vlaams van het Nederlands.

Citaat:
Het Pontisch-Grieks wijkt enorm veel af van het Dimotiki (de huidige standaard- en ambtelijke taal van Griekenland). Toch beschouwen Pontische Grieken zich als Grieken.
Grieken zijn enorm nationalistisch, ondanks de verschillende dialecten. Dat sterke gevoel leeft minder in Vlaanderen/België. Daarom is het niet onmogelijk dat West-Vlamingen ooit nog naar autonomie zullen streven. Dat lijkt waarschijnlijker in een onafhankelijk Vlaanderen, waar de dominantie van Antwerpen en Brabant erg groot zal zijn. De kiemen zijn er, West-Vlamingen zullen meestal met elkaar optrekken in het buitenland of elders in België, dat komt niet alleen door de taal maar toch ook wel een typische mentaliteit. (wat niet wil zeggen dat er geen verschillen zijn in West-Vlaanderen)

Laatst gewijzigd door tomm : 22 september 2008 om 04:49.
Oud 23 september 2008, 21:18   #93
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De stad Brugge is met integratiecursussen Brugs begonnen voor vreemdelingen. De deelnemers verklaren dat ze niet aanvaard worden zolang ze geen West-Vlaams spreken. Iedereen die in West-Vlaanderen heeft gewoond zal dat beamen. En het is niet omdat je standaard-Nederlands verstaat dat je een woord West-Vlaams zult begrijpen.
Heu, was dat niet in De Laatste Show? Leek me toch eerder een luchtig initiatief?

Nu goed, wel jammer, ik wou dat meer Vlamingen standaardnederlands spraken tegen niet-nederlandstaligen.
Oud 23 september 2008, 21:26   #94
evilbu

Standaard

Citaat:

Grieken zijn enorm nationalistisch, ondanks de verschillende dialecten. Dat sterke gevoel leeft minder in Vlaanderen/België. Daarom is het niet onmogelijk dat West-Vlamingen ooit nog naar autonomie zullen streven. Dat lijkt waarschijnlijker in een onafhankelijk Vlaanderen, waar de dominantie van Antwerpen en Brabant erg groot zal zijn. De kiemen zijn er, West-Vlamingen zullen meestal met elkaar optrekken in het buitenland of elders in België, dat komt niet alleen door de taal maar toch ook wel een typische mentaliteit. (wat niet wil zeggen dat er geen verschillen zijn in West-Vlaanderen)
Lijkt me een beetje zoeken naar verschillen opblazen.. er blijven aardig wat West-Vlamingen plakken na hun studies in Gent die trouwen en werken met Oost-Vlamingen.
Oud 23 september 2008, 21:53   #95
terzijde
Burger

terzijde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Rusland is een droom...
Amerika was een droom...

Laatst gewijzigd door terzijde : 23 september 2008 om 21:53.
terzijde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 01:25   #96
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Lijkt me een beetje zoeken naar verschillen opblazen.. er blijven aardig wat West-Vlamingen plakken na hun studies in Gent die trouwen en werken met Oost-Vlamingen.
De verschillen zijn er, worden wat teveel onder de mat gevaagd vind ik. Zo is er geen enkel erkend statuut voor het West-Vlaams zoals dat in Nederland bestaat voor het Fries of andere streektalen, die nochtans veel minder leven dan het West-Vlaams in West-Vlaanderen. Natuurlijk blijven er heel wat West-Vlamingen plakken in Gent en Antwerpen, maar ook in Brussel en tot enkele decennia geleden ook in Wallonië. Dat wil niet veel zeggen.
Oud 24 september 2008, 01:30   #97
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heu, was dat niet in De Laatste Show? Leek me toch eerder een luchtig initiatief?

Nu goed, wel jammer, ik wou dat meer Vlamingen standaardnederlands spraken tegen niet-nederlandstaligen.
Nee, gelezen in De Morgen, het is geen grap.
Ik vind dat niet zo jammer, West-Vlaams is nu eenmaal de taal die door de overgrote meerderheid van West-Vlamingen gesproken wordt, en wie dus echt wil integreren moet West-Vlaams leren. Dat geldt net zo goed voor Senegalezen als Russen als Antwerpenaars. De grote streekgebondenheid is typisch voor België en niet noodzakelijk slecht.
Want enerzijds willen flaminganten niets met franstaligen of het Frans te maken hebben, maar anderzijds willen ze wel hun eenheidsworst opdringen aan alle Vlamingen.
Oud 24 september 2008, 21:41   #98
evilbu

Standaard

Citaat:
Nee, gelezen in De Morgen, het is geen grap.
Ik vind dat niet zo jammer, West-Vlaams is nu eenmaal de taal die door de overgrote meerderheid van West-Vlamingen gesproken wordt, en wie dus echt wil integreren moet West-Vlaams leren. Dat geldt net zo goed voor Senegalezen als Russen als Antwerpenaars. De grote streekgebondenheid is typisch voor België en niet noodzakelijk slecht.
Want enerzijds willen flaminganten niets met franstaligen of het Frans te maken hebben, maar anderzijds willen ze wel hun eenheidsworst opdringen aan alle Vlamingen.
Ja demoniseer maar. Hoeveel West-Vlamingen kunnen schrijven "in hun eigen taal"? West-Vlamingen zijn trots op hun dialecten, en zelfs tot op het punt dat die van Oostende niet met die van de Panne willen vergeleken worden, maar het blijft (bij de jeugd dan toch) een luchtig iets hoor. Ik moet de eerste student nog zien in Gent die klaagt dat zijn cursus niet in het West-Vlaams is.
Oud 25 september 2008, 00:07   #99
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja demoniseer maar. Hoeveel West-Vlamingen kunnen schrijven "in hun eigen taal"? West-Vlamingen zijn trots op hun dialecten, en zelfs tot op het punt dat die van Oostende niet met die van de Panne willen vergeleken worden, maar het blijft (bij de jeugd dan toch) een luchtig iets hoor. Ik moet de eerste student nog zien in Gent die klaagt dat zijn cursus niet in het West-Vlaams is.
Luchtig zou ik het niet noemen. West-Vlaams is de taal (in enkele varianten) die men spreekt met de meeste vrienden en familie, daar wordt niet mee gelachen. Iedereen die naar West-Vlaanderen verhuist zou ik aanraden West-Vlaams te leren, en liefst nog de lokale variant, anders blijf je altijd een on-geïntegreerde buitenstaander (zelfs en vooral aan de kust, ik weet uit ervaring, Oostendenaars, zeker de jongere, maken geen onderscheid tussen Georgiërs, Russen of Limburgers, pas als je West-Vlaams spreekt hoor je er echt bij).

Als men naar Gent, Antwerpen of Brussel gaat weet men dat men Algemeen Nederlands (of soms Frans in Brussel) moet spreken, of proberen te spreken, men heeft dat geleerd in school. Maar de meeste West-Vlamingen blijven onder elkaar, en gaan dikwijls terug naar het thuisfront, en eenmaal de studies gedaan en er terugkeren vergeten ze die poging tot Algemeen Nederlands zo vlug mogelijk. Behalve degene die blijven plakken, sommige integreren volledig in Gent/Antwerpen/Brussel/Parijs en waar nog allemaal (voor wereldburgers biedt West-Vlaanderen inderdaad weinig perspectief), andere blijven toch consistent onder hun "eigen volk" zelfs in "den vreemde".

Eigenlijk is België best nog een interessant land, minder rechtlijnig dan de buurlanden, met veel "couleur locale". (dat is trouwens ook zo in Wallonië, al is het Waals helaas op z'n retour)
In Rusland spreekt iedereen dezelfde taal van Smolensk tot Vladivostok (behalve de minderheden dan, maar die talen zijn ook serieus bedreigd met uitsterven).

Laatst gewijzigd door tomm : 25 september 2008 om 00:14.
Oud 25 september 2008, 13:07   #100
willem1940NLD

Standaard

Dat taal/dialect-gedoe zal hier in Nederlands Limburg niet werkelijk anders zijn dan in Westvlaanderen.

Een aanvaarde schrijfwijze bestaat er niet voor en zal er waarschijnlijk ook nooit komen, voorzover ik kan waarnemen omdat ten eerste juist de dialectsprekers nog meer moeite hebben met het lezen van de experimentele teksten dan de gemiddelde AN-spreker met redelijk taalgevoel en ten tweede, omdat de dialecten hier in een stuk of 5 hoofdgroepen opgedeeld al onderling erg verschillend zijn.

Op de talensite "Unilang" loopt hierover al enige tijd een discussie:
http://www.unilang.org/viewtopic.php?f=38&t=16709

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be