Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2008, 11:42   #21
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Nu de N-VA misschien niet in kartel met de CD&V naar de kiezer gaat is het een potentiële concurrent geworden van VB.

Het zal een afweging worden tussen het "zuivere" VB en het doorzettingsverogen van de N-VA

Zal het VB verder afkalven?
Ik ben blij dat de N-Va eindelijk de eer aan zichzelf heeft gehouden, maar ik zie niet goed in wat hun toegevoegde waarde nog is nu. I.e. het grootste verschil tussen N-VA en VB was dat de N-VA dacht om binnen het systeem de zaken te kunnen veranderen. Nu moeten ze zelf erkennen dat dat niet kan en dat het VB terzake dus al die tijd al gelijk heeft gehad.

Ik zie dus niet goed in waarom vlaams nationalisten van VB naar N-VA zouden overstappen. Omdat N-VA bewezen heeft dat de VB visie i.e. destroy the system feitelijk de enige is met enige slagingskans?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 11:49   #22
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik ben blij dat de N-Va eindelijk de eer aan zichzelf heeft gehouden, maar ik zie niet goed in wat hun toegevoegde waarde nog is nu. I.e. het grootste verschil tussen N-VA en VB was dat de N-VA dacht om binnen het systeem de zaken te kunnen veranderen. Nu moeten ze zelf erkennen dat dat niet kan en dat het VB terzake dus al die tijd al gelijk heeft gehad.

Ik zie dus niet goed in waarom vlaams nationalisten van VB naar N-VA zouden overstappen. Omdat N-VA bewezen heeft dat de VB visie i.e. destroy the system feitelijk de enige is met enige slagingskans?
Zo is dat.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 16:14   #23
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Een kartel N-VA LDD zou alleszins in het nadeel zijn van de N-VA. Heel wat N-VA'ers zien het ultraliberale verhaaltje van LDD niet zitten en op communautair vlak is LDD niet betrouwbaar.
Oud 23 september 2008, 16:33   #24
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Een kartel N-VA LDD zou alleszins in het nadeel zijn van de N-VA. Heel wat N-VA'ers zien het ultraliberale verhaaltje van LDD niet zitten en op communautair vlak is LDD niet betrouwbaar.

Ik acht LDD communautair ook niet betrouwbaar en daarbuiten heb ik ook mijn twijfels. Feit is nu eenmaal dat JM DD nooit ofte nooit met een eigen partij zou zijn begonnen als hij niet uit de VLD was gezet, laat staan als ze hem een postje hadden gegeven.

Dat neemt niet weg dat ik vind dat VB / LDD en N-VA wel eens serieus moeten nadenken hoe ze hun zetelaantal kunnen maximeren (en liefst niet ten koste van elkaar ). Misschien zijn er wel opties om iets als lijstbinding of zo te doen?
Oud 23 september 2008, 19:27   #25
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
². Er is een beetje accordeon gespeeld: er zijn stemmen van Vlaams Belang richting kartel gegaan en die zullen nu terug loskomen.

De vraag is ook welke analyse N-VA gaat maken van de situatie. En samen met LDD? Vergeet niet dat de N-VA indertijd Dedecker aan de deur heeft gezet, deels omwille van het kartel, deels omwille van het niet geloven dat de partij onafhankelijk verder kon maar ook deels omdat ze van de N-VA geen liberale partij wilden maken. Als LDD iéts geworden, is het wel dat.

We zullen binnen een paar weken - als die tijd er komt - zien wat het wordt.
het partijstandpunt omtrent LDD is het volgende:
"zij hebben dedecker aan de deur gezet" laat ze nu maar eerst eens op eigen krcht over de kiesdrempel gaan, daarna zien we wel...

Ik ben ervan overtuigd dat een nieuwe partij LDD-NVA (=VGV) een potentieel heeft om binnen een paar jaar 20% te halen.
Het is een gematigde rechts én vlaams alternatief voor de centrum-rechtse kiezer die ontgoocheld is in de traditionele partijen (vooral dan CD&V en VLD)

de gevolgen zijn bvb wel dat we de rechterflank van LDD zullen verliezen, die zal terug naar het VB gaan...

Laatst gewijzigd door flamingant : 23 september 2008 om 19:28.
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 20:05   #26
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
het partijstandpunt omtrent LDD is het volgende:
"zij hebben dedecker aan de deur gezet" laat ze nu maar eerst eens op eigen krcht over de kiesdrempel gaan, daarna zien we wel...

Ik ben ervan overtuigd dat een nieuwe partij LDD-NVA (=VGV) een potentieel heeft om binnen een paar jaar 20% te halen.
Het is een gematigde rechts én vlaams alternatief voor de centrum-rechtse kiezer die ontgoocheld is in de traditionele partijen (vooral dan CD&V en VLD)

de gevolgen zijn bvb wel dat we de rechterflank van LDD zullen verliezen, die zal terug naar het VB gaan...

Het hangt ervan af wat je bedoeling precies is, maar de N-VA perikelen zouden nu toch aan elke twijfelaar moeten hebben duidelijk gemaakt dat of je nu 5% of 20% haalt dat niks uitmaakt. Als je echt een verschil wil maken dan zullen LDD, N-VA en VB 1. met elkaar in zee moeten gaan en
2. onder hun gedrieën dus voldoende stemmen halen om een meerderheid te vormen.

Elke constructie waarbij men het VB uit blijft sluiten kan hooguit wat postjes opleveren maar zeker geen verandering ten gronde. Of denk je dat een LDD meer gedaan zou hebben gekregen dan de N-VA?

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 23 september 2008 om 20:16.
Oud 23 september 2008, 20:39   #27
armando
Schepen

Standaard

Forza Flandria is een prachtig idee, maar realistisch? Ik blijf erbij het is de schuld van de Vlamingen dat den belgique blijft bestaan, hoog tijd dat ze kiezen voor Vlaams Nationalisten, ofwel VLAAMS BELANG ofwel NVA. Als de stap om op Vlaamsnationalisten te stemmen nog te moeilijk dat ze dan op LDD stemmen. Ikzelf blijf op Vlaams Belang stemmen tenzij men met een Vlaamse Kracht naar de kiezer gaat. Forza Flandria is de enige uitweg volgens mij.
armando is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 20:49   #28
flamingant
Provinciaal Statenlid

flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Het hangt ervan af wat je bedoeling precies is, maar de N-VA perikelen zouden nu toch aan elke twijfelaar moeten hebben duidelijk gemaakt dat of je nu 5% of 20% haalt dat niks uitmaakt. Als je echt een verschil wil maken dan zullen LDD, N-VA en VB 1. met elkaar in zee moeten gaan en
2. onder hun gedrieën dus voldoende stemmen halen om een meerderheid te vormen.

Elke constructie waarbij men het VB uit blijft sluiten kan hooguit wat postjes opleveren maar zeker geen verandering ten gronde. Of denk je dat een LDD meer gedaan zou hebben gekregen dan de N-VA?
NVA/LDD/VB = 35%
N-VA/LDD + VB = 40%

We verliezen in het geval van een forza flandria de Vlaamse centrum(-linkse) kiezer. Ik heb niets tegen het VB an sich, maar een kartellijst zal ervoor zorgen dat we aan de centrum(linkse) kant belangrijke stemmen zullen verliezen
flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 21:21   #29
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NVA/LDD/VB = 35%
N-VA/LDD + VB = 40%

We verliezen in het geval van een forza flandria de Vlaamse centrum(-linkse) kiezer. Ik heb niets tegen het VB an sich, maar een kartellijst zal ervoor zorgen dat we aan de centrum(linkse) kant belangrijke stemmen zullen verliezen
Ik denk dat je cijferwerk zéér twijfelachtig is. Het belangrijkste is dat de som van de zetels het derde overstijgt, zodat je in 't Belgisch huishouden een blokkeringsminderheid krijgt. Die kans heb je meer door een totale lijst dan wel door de som van 2 lijsten te nemen.

Daarnaast is het de kwestie om het verhaal goed te verkopen.

Trouwens, ik denk dat de centrum-linkse kiezer bij een kartel sowieso vertrekken maar of ze een keuze hebben? Da's iets anders. Ik zie de progressieve N-VA'ers ook niet blijven in een kartel met LDD.

Ik geloof overigens meer dat je rekenwerk er in bestaat om er van uit te gaan dat LDD in een kartel met N-VA de grootste is en zwaarder kan wegen. Het Vlaams Belang is nog altijd de grootste voor het ogenblik, dus ja. (Je ziet dat ik voor het ogenblik gebruik - kwestie van - maar ik geloof niet dat dit direct zal veranderen).
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 04:33   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Ik denk wel dat de N-VA na gisteren op een paar stemmen extra kan rekenen. CD& heeft de bonen gevreten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 06:35   #31
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Opnieuw: Zulke 'argumenten tegen' het Vlaams Belang doen mij juist voor die partij stemmen.
Dát horen we al jaaaren. En nog steeds staat het VB buitenspel en sterker nog: het gaat achteruit. Het probleem bij VB-stemmers is dat ze erg traag van begrip zijn en nog steeds niet beseffen dat ze verloren hebben. Doe zoals Le Pen en stop ermee

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Als je al naar zulke zaken moet grijpen om het Vlaams Belang onderuit te willen halen, dan is het met die partij bijzonder goed gesteld.
Ik vrees (voor jou) dat het erg slecht gaat met die partij. En met een stelletje clowns (=VB) moet je blijven lachen.

Laatst gewijzigd door Moby : 24 september 2008 om 06:35.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 06:39   #32
Moby
Provinciaal Statenlid

Moby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik denk wel dat de N-VA na gisteren op een paar stemmen extra kan rekenen. CD& heeft de bonen gevreten.
Waren ze er niet geweest dan hadden we nu een regering met tal van oplossingen. Iedereen is dat kinderachtig gedoe, ook de mensen van de partijen.

Een politieker die na vele maanden zich nog steeds vastklampt aan 1 punt, is gevaarlijk bezig en niet geschikt om te regeren.
Moby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 06:40   #33
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moby Bekijk bericht
Waren ze er niet geweest dan hadden we nu een regering met tal van oplossingen. Iedereen is dat kinderachtig gedoe, ook de mensen van de partijen.

Een politieker die na vele maanden zich nog steeds vastklampt aan 1 punt, is gevaarlijk bezig en niet geschikt om te regeren.
Ga jij de problemen in je land van herkomst misschien eens oplossen vooraleer je hier komt roepen over wat wij moeten doen. Of is er een andere reden waarom je hier en niet ginder zit?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 september 2008 om 06:41.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 06:46   #34
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het communautaire probleem is nu eenmaal de sleutel (of beter het slot) tot oplossingen.

Alle mogelijke onrechtstreekse lapmiddeltjes is niet meer dan wat gesus dat bovendien extra kost zal zijn voor Vlaanderen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 07:49   #35
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dát horen we al jaaaren. En nog steeds staat het VB buitenspel en sterker nog: het gaat achteruit. Het probleem bij VB-stemmers is dat ze erg traag van begrip zijn en nog steeds niet beseffen dat ze verloren hebben. Doe zoals Le Pen en stop ermee

Ik vrees (voor jou) dat het erg slecht gaat met die partij. En met een stelletje clowns (=VB) moet je blijven lachen.
Oud 24 september 2008, 07:55   #36
fransV
Gouverneur

Standaard zakken

Citaat:
Nu de N-VA misschien niet in kartel met de CD&V naar de kiezer gaat is het een potentiële concurrent geworden van VB.

Het zal een afweging worden tussen het "zuivere" VB en het doorzettingsverogen van de N-VA

Zal het VB verder afkalven?
Persoonlijk zie ik het VB wat verder afglijden . Wat stemmen naar NVA en LDD omdat het VB zich op dit moment niet kan profileren . Een samengaan der partijen is niet noodzakelijk maar een onderling pre-electoraal akkoord zou een goede zaak zijn om alles wat nuttig kan zijn voor de laffe partijen cd&, spa , groen , vld tegen te houden en zodoende zijn eigen macht te gebruiken
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 08:31   #37
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

ik als,N-VA-stemmer, zie niks in een Forza Flandria(de naam alleen al)
VB is me te extreem en LDD(ben blij dat die niet bij N-VA is gebleven anders wist ik niet voor wie te stemmen) te poujadistisch.
Oud 24 september 2008, 08:33   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
VB is me te extreem en LDD(ben blij dat die niet bij N-VA is gebleven anders wist ik niet voor wie te stemmen) te poujadistisch.
ik mankeer in uwe post alleen nog het 'leve België' ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 08:52   #39
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZERO Bekijk bericht
Graag enkele voorbeelden van dat té extreem van het VB? Met dank!
Oud 24 september 2008, 15:52   #40
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook een overtuigd N-VA'er, maar... Ik wil wel wat nuanceren. Ik ben lichtjes ontevreden. Niet uit teleurstelling in de CD&V, want dat was en is nu eenmaal de CD&V, maar wel in de afloop zelve. Niet in de keuze van de partijtop en de leden, maar in het feit dat ze het nu eenmaal moesten doen. Ik ben wel aangenaam verrast door Bourgeois. Die heeft dan toch de knoop in de juiste richting doorgehakt. Geert staat immers allerminst bekend als een fervent kant-schreeuwer.
Ik heb de laatste maanden steeds weer gezegd: zónder stappen, hoop en mét een breuk zal de de N-VA zeer zwak staan. Ja, we kunnen oppositie doen, ja, we kunnen stemmen winnen bij CD&V, dat geloof ik wel. Maar dan? Ik moet nog wat overtuigd worden door de tijd. Het beste wat kan gebeuren is alsnog een kentering bij de CD&V, of ten minste bij sommigen binnen die partij.

Men kan veel zeggen, maar niet dat de CD&V vol zit met dommeriken. Er zit altijd ergens iets achter. Men weet gewoon wat men kan verwachten van de komende "dialoog". Ik hoop ten volle dat vele CD&V'ers zich dan ook beraden en uitmaken of ze eigenlijk wel in de juiste partij zitten (en ik spreek nog niet eens over de jongeren!). Ik ga er van uit dat een kartel niet mogelijk was indien deze CD&Vers er niet waren. "We" en "ze" zullen wel verstaan welke CD&V'ers ik hier bedoel en welke zeker niet...

De N-VA blijft wel nog de eerste keus. Gewoonweg omdat de figuren de meest aangename, menselijke en betrouwbare zijn. Ok, het zijn geen barricadevreters, maar overtuigde Vlamingen die gewoonweg eerlijk zijn (sic de zogenaamde "crisis"). Maar tot nu toe deels wat mislukt. Dat moeten we kunnen toegeven. BDW heeft dat ook gedaan trouwens.
We zijn wel geslaagd in onze opzet om het communautaire mainstream te maken. het leeft gewoonweg.

Ik roep de mede-N-VA'ers wel op om het VB niet als doel te gaan zien. We moeten er gewoonweg van blijven. Wie aan VB-bashen wil doen: GROEN, VLD en SPa heten u welkom... Wie denkt dat een percent minder voor het VB echt wat goed doet voor de N-VA is fout. Ik weet wel dat het VB nu en dan onvriendelijk is en is geweest voor de N-VA, maar dat is peanuts. Wie daar niet tegen kan, moet er maar mee ophouden. Als België er mee ophoudt, zal het VB toch mee verdwijnen. Het belangrijkste zijn tot dan de andere partijen. En CD&V stemmen naar N-VA? uiteraard.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 24 september 2008 om 15:59.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be