Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Bekijk resultaten enquête: Kan Yves Leterme zonder Vlaamse meerderheid aanblijven als premier?
ja 13 22,41%
nee 45 77,59%
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2008, 15:30   #21
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Waarom zou een regering zonder Vlaamse meerderheid per sé een regering tégen Vlaanderen zijn?
dat moet je Leterme vragen ... dat waren immers zijn eigen woorden toen Verhofstadt een voortzetting van paars (met een minderheid aan vlaamse kant) voorstelde na het eerste falen van Leterme ...

lijkt me dus tamelijk onwaarschijnlijk dat ie dat nu toch zou gaan doen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 15:31   #22
FDM
Banneling

Standaard

kost Vlaanderen tussen de 20 �* 30 miljoen €per dag aan transfers

dat zijn we al gewend ( flauwe smoes die ik van een sos overnam ) , intussen komt er wel geen diefstal bij en laten we ze eens lekker sudderen in onzekerheid
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 15:35   #23
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
O, ja zoals vroeger voor de belgische tijd. Toen hadden we ook niets te zeggen.

Angela, Hilfe !
Sarko, au secours !
Ah? hebben de Franstaligen dan een meerderheid binnen het Parlement... Kunnen zij wetten stemmen zonder de Vlamingen?
jaja, ik weet het, CD&V en VLD zijn Vlaamse volksverraders, en zijn dus eigenlijk geen Vlamingen ...

(niet dat ik voorstander ben van de huidige situatie, hoor...)
Oud 23 september 2008, 15:35   #24
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat moet je Leterme vragen ... dat waren immers zijn eigen woorden toen Verhofstadt een voortzetting van paars (met een minderheid aan vlaamse kant) voorstelde na het eerste falen van Leterme ...

lijkt me dus tamelijk onwaarschijnlijk dat ie dat nu toch zou gaan doen
U gebruikt zijn eigen woorden, dus kan ik veronderstellen dat u met hem akkoord bent.

Waarom?
Oud 23 september 2008, 15:39   #25
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah? hebben de Franstaligen dan een meerderheid binnen het Parlement... Kunnen zij wetten stemmen zonder de Vlamingen?
jaja, ik weet het, CD&V en VLD zijn Vlaamse volksverraders, en zijn dus eigenlijk geen Vlamingen ...

(niet dat ik voorstander ben van de huidige situatie, hoor...)
Fout, het zijn wel degelijk vlaamse verraders. Ja, ja, die van ons.
Oud 23 september 2008, 15:44   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
U gebruikt zijn eigen woorden, dus kan ik veronderstellen dat u met hem akkoord bent.

Waarom?
ik gebruikte zijn eigen woorden om zijn inconsequentie aan te tonen

wat mij persoonlijk betreft, moet hij dat vooral doen, een Belgische regering vormen die geen meerderheid heeft bij de Nederlandstalige kamerleden van het federaal parlement.

ik juich dat toe met heel mijn hart !

Vlamingen verdienen niet beter.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 15:50   #27
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is waar, ja...
Zoals zijn vijf minuten politieke moed om BHV te splitsen, zijn mantra voor "goed bestuur", het verzekeren van een budget in evenwicht, enz, enz, enz.

Een inconsequentie meer, of minder, wat maakt het uiteindelijk uit?

"Wie gelooft die man nog"?

Dit gezegd zijnde, wat indien er nu eindelijk schot in de zaak komt, en de gesprekken rond de staatshervorming eindelijk in gang schieten? Misschien zal hij nog gelijk krijgen.
btw: voor een staatshervorming heeft men een Vlaamse meerderheid nodig...
Oud 23 september 2008, 15:50   #28
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wat mij persoonlijk betreft, moet hij dat vooral doen, een Belgische regering vormen die geen meerderheid heeft bij de Nederlandstalige kamerleden van het federaal parlement.

ik juich dat toe met heel mijn hart !

Vlamingen verdienen niet beter.
om het goed te doen zou je de taart in 4 moeten delen, dan kom je op een model waar niemand nog dominant en baas is.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2008, 15:51   #29
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Fout, het zijn wel degelijk vlaamse verraders. Ja, ja, die van ons.
Boah, "van verraad naar verraad gaan we naar een Vlaamse staat", toch?
Niet?
Oud 24 september 2008, 14:44   #30
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Boah, "van verraad naar verraad gaan we naar een Vlaamse staat", toch?
Niet?
Oh ja, absoluut. Ik ben benieuwd hoe de volgende verkiezingen gaan zijn, niet enkel voor cdv maar ook voor de vld overigens. VLD redeneert als volgt : we verliezen aan deze situatie 2% van onze stemmen maar door onze houding verliest cdv er 10% of meer en dus komt er zo weer een paarse regering tot stand en hebben wij weer onze favoriete postjes.

Persoonlijk heb ik overigens op deze vraag ja geantwoord. Ik heb dit gedaan omwille van de vraagstelling :
Kan hij aanblijven ? Daarop is het antwoord ronduit ja.

Is dit wenselijk ? na even peinzen ... eigenlijk ook wel, dit zal een exodus van cdv'ers veroorzaken die , eenmaal de breuk tussen cdv en nva compleet en onomkeerbaar geworden is, hun partij de rug zullen toekeren om ofwel gedegouteerd de politiek te verlaten ofwel over te lopen naar elders. Ik denk bijvoorbeeld om er maar ééntje te noemen een Johan Sauwens die toch ook uit de VU komt. Maar er zullen ook een aantal - jongere - kerncdv'ers als ik ze zo mag noemen daar vertrekken.

Van verraad tot verraad ? Misschien is er wel wat van aan. Er is toch een zekere radicalisering de laatste tijd waar we eigenlijk blij mee zouden moeten zijn.

mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 24 september 2008 om 14:46.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 16:23   #31
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Oh ja, absoluut. Ik ben benieuwd hoe de volgende verkiezingen gaan zijn, niet enkel voor cdv maar ook voor de vld overigens. VLD redeneert als volgt : we verliezen aan deze situatie 2% van onze stemmen maar door onze houding verliest cdv er 10% of meer en dus komt er zo weer een paarse regering tot stand en hebben wij weer onze favoriete postjes.

Persoonlijk heb ik overigens op deze vraag ja geantwoord. Ik heb dit gedaan omwille van de vraagstelling :
Kan hij aanblijven ? Daarop is het antwoord ronduit ja.

Is dit wenselijk ? na even peinzen ... eigenlijk ook wel, dit zal een exodus van cdv'ers veroorzaken die , eenmaal de breuk tussen cdv en nva compleet en onomkeerbaar geworden is, hun partij de rug zullen toekeren om ofwel gedegouteerd de politiek te verlaten ofwel over te lopen naar elders. Ik denk bijvoorbeeld om er maar ééntje te noemen een Johan Sauwens die toch ook uit de VU komt. Maar er zullen ook een aantal - jongere - kerncdv'ers als ik ze zo mag noemen daar vertrekken.

Van verraad tot verraad ? Misschien is er wel wat van aan. Er is toch een zekere radicalisering de laatste tijd waar we eigenlijk blij mee zouden moeten zijn.

mvg. sint ignacius
Volledig akkoord.
Ik denk evenwel niet dat er vele tjeven gaan overlopen naar de NVA.
Ik leg uit waarom: Tjeef wordt je uit berekening...maar de NVA was een verademing voor de mensen die binnen de CD&V werkzaam waren maar gefrustreerd door de aperte Belgicistische waanzin van hun top.
Een bewijs hiervan is de snelheid van de mobilisatie van de ganse CD&V voor het gemeenschappelijke project en dit tegen de oude krokodillen in.
Dit gezegd zijnde denk ik dat het aan die mensen nu terug "lippen op elkaar" is en ogen neergeslagen tot God...en terug in hun hokje en postje...
Oud 24 september 2008, 17:51   #32
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Volledig akkoord.
Ik denk evenwel niet dat er vele tjeven gaan overlopen naar de NVA.
Ik leg uit waarom: Tjeef wordt je uit berekening...maar de NVA was een verademing voor de mensen die binnen de CD&V werkzaam waren maar gefrustreerd door de aperte Belgicistische waanzin van hun top.
Een bewijs hiervan is de snelheid van de mobilisatie van de ganse CD&V voor het gemeenschappelijke project en dit tegen de oude krokodillen in.
Dit gezegd zijnde denk ik dat het aan die mensen nu terug "lippen op elkaar" is en ogen neergeslagen tot God...en terug in hun hokje en postje...
Ik volg je redenering, maar weet niet of die laatste stap wel zal gebeuren. Het is erg moeilijk om na een periode van verademing en verruiming om weer in een hokje te kruipen om het zo te zeggen. Toegegeven, dat postje zal wel aanlokkelijk zijn MAAR na de volgende verkiezingen zal cdv opeens een pak minder "hot" zijn en dan zal blijken dat een groot aantal mensen dat nu een postje heeft dat zal zien wegvallen.

Deze zullen nadat cdv verloren heeft erg snel weg zijn in het besef dat het hun partijtop is die hun hun postje gekost heeft en dat aan de huidige koers er niet veel kans zal zijn het terug te krijgen. Dat is typisch aan een machtspartij : eenmaal er een verlies komt gaat een deel van je mensen ervandoor, kijk maar bijvoorbeeld naar Van Hecke in 1999 die uit de toenmalige CVP naar de VLD ging eenmaal CVP in de oppositie belandde.

Waar die heen zullen gaan ? uiteraard niet allemaal, maar ik zie een aantal van hen toch de sprong richting nva maken omdat de drempel lager zal zijn om daarheen te trekken dan pakweg een andere partij.

mvg. sint ignacius
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn.
~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7

Laatst gewijzigd door UFSIA : 24 september 2008 om 17:52.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 20:20   #33
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

Kan Yvers Leterme zonder Vlaamse meerderheid aanblijven als premier ?

=> ach ja, waarom niet? Waarom zou hij dat niet kunnen? De CD&V fractie heeft nog altijd het meeste zetels in de kamer en Leterme nog altijd het meest aantal voorkeursstemmen. Binnen de huidige meerderheid is er niemand die meer aanspraak maakt op de premiertitel dan Leterme.
Of het voor zijn imago als rechtlijnig Vlaams politicus een goede zaak is, is een andere zaak. Maar Leterme heeft dan ook geen slangen om hem daarover in te lichten
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 20:22   #34
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Het percentage op het standaard forum is zowaar groter dan hier

De CD& kan dergelijke peilingen samen met de wens naar verkiezingen van de bevolking toch niet blijven negeren?
Oh, waarom niet? Ze moeten gewoon doen alsof die er niet zijn (zoals zo goed als alle Belgische politici al jaren doen)
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 20:31   #35
Sante
Partijlid

Standaard

Ja gestemd, hij heeft namelijk beweerd dat dit niet kon, dus moet het wel kunnen... Ik begin politieke logica te snappen !

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 21:41   #36
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Twee Engelse steden hebben zelf geld in omloop gebracht om de economische chaos van Londen in te perken. Misschien ook en ideetje voor ons.
Ik vind dit een heel goed idee.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2008, 21:48   #37
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
Kan Yvers Leterme zonder Vlaamse meerderheid aanblijven als premier ?

=> ach ja, waarom niet? Waarom zou hij dat niet kunnen? De CD&V fractie heeft nog altijd het meeste zetels in de kamer en Leterme nog altijd het meest aantal voorkeursstemmen. Binnen de huidige meerderheid is er niemand die meer aanspraak maakt op de premiertitel dan Leterme.
Of het voor zijn imago als rechtlijnig Vlaams politicus een goede zaak is, is een andere zaak. Maar Leterme heeft dan ook geen slangen om hem daarover in te lichten
Paars heeft in Vlaanderen verloren. Het kan niet dat de Vlamingen bestuurd worden door PS, VLD en MR. Da's ondemocratisch. Ik bedoel: er moet een breuk komen met paars-groen en met paars. Paars is nu de oppositie, maar Yves is bang om zijn postje te verliezen, klampt zich met alle macht vast aan zijn positie. En daarom heeft paars 't nog altijd voor het zeggen. Ik moet ook zeggen dat het stilletjesaan beschamend begint te worden hoe dat Yves zich laat vernederen door de Franstaligen. De Vlaamse kiezer heeft paars afgestraft, en toch is paars nu aan de macht. We hebben nu gewoon een paars beleid.
Oud 24 september 2008, 21:58   #38
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Paars heeft in Vlaanderen verloren. Het kan niet dat de Vlamingen bestuurd worden door PS, VLD en MR. Da's ondemocratisch. Ik bedoel: er moet een breuk komen met paars-groen en met paars. Paars is nu de oppositie, maar Yves is bang om zijn postje te verliezen, klampt zich met alle macht vast aan zijn positie. En daarom heeft paars 't nog altijd voor het zeggen. Ik moet ook zeggen dat het stilletjesaan beschamend begint te worden hoe dat Yves zich laat vernederen door de Franstaligen. De Vlaamse kiezer heeft paars afgestraft, en toch is paars nu aan de macht. We hebben nu gewoon een paars beleid.
Klopt als een bus, alleen, de Fransen kunnen yves vernederen omdat het vlaamse kamp verdeeld is. Trouwens, ik heb geen medelijden met Yveken, wie met de VLD in bed gaat, moet niet komen janken dat hij in de rug is gestoken.

Laatst gewijzigd door Sante : 24 september 2008 om 21:59.
Oud 24 september 2008, 22:03   #39
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
Klopt als een bus, alleen, de Fransen kunnen yves vernederen omdat het vlaamse kamp verdeeld is. Trouwens, ik heb geen medelijden met Yveken, wie met de VLD in bed gaat, moet niet komen janken dat hij in de rug is gestoken.
Wel, misschien kunnen NVA nu samen met Vlaams belang en LDD en SPA een motie van wantrouwen stemmen tegen de regering?
Oud 24 september 2008, 22:09   #40
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Wel, misschien kunnen NVA nu samen met Vlaams belang en LDD en SPA een motie van wantrouwen stemmen tegen de regering?
Waarom zou de spa dat doen ? hun enige hoop op regeringsdeelname is dat of de vld of cd&v de volgende verkiezingen WINT. Ben er nog niet uit, maar ik denk dat ze op de vld gokken.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be