Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2008, 17:31   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard Nihilisme een scheppende kracht

In een wereld die in toenemende mate virtueel georganiseerd is is iedere ordening ingebeeld. En als iedere ordening ingebeeld is dan is zij nihilistisch. Daaruit volgt: "Nihilisme is een scheppende kracht". Omdat zij een ordening toelaat, die alleen maar virtueel kan zijn. Nihilisme geeft ons een kader om ideologie te plaatsen.

Ideologie = de ideeën die ons toelaten de wereld een ingebeelde ordening toe te kennen. ==> Nihilisme is een scheppende kracht. Schandalig om het nihilisme in verband te brengen met ontspoord gedrag. Het nihilisme laat juist toe om te scheppen, in plaats van te ontsporen.

BTW: Nietzsche schreef veel over nihilisme maar was zeker geen pleitbezorger van destructief gedrag. Het nihilisme van Nietzsche was bezorgd nihilisme. Heeft niets met destructie te maken.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 26 september 2008 om 17:31.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 17:53   #2
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
In een wereld die in toenemende mate virtueel georganiseerd is is iedere ordening ingebeeld. En als iedere ordening ingebeeld is dan is zij nihilistisch. Daaruit volgt: "Nihilisme is een scheppende kracht". Omdat zij een ordening toelaat, die alleen maar virtueel kan zijn. Nihilisme geeft ons een kader om ideologie te plaatsen.
Volgens mij kun je ook zonder de opkomst van virtuele media zeggen dat ordening ingebeeld is.
Het menselijk brein zorgt, volgens mij, ook voor een soort virtuele beleving van de werkelijkheid aan de hand van aangeboren eigenschappen en dieptestructuren.
Ieder menselijk individu maakt zich gedurende zijn leven een bepaald beeld van ordening eigen en neemt in die ordening een positie of identiteit aan.
En die ordening of identiteit kan naargelang omstandigheden veranderen.
Met de huidige opkomst van virtuele media is dit proces van identiteits en positieverandering veel gemakkelijker geworden. Role playing games hebben niet voor niets zo een succes.
In de werkelijke wereld gaat volgens mij deze verandering ook gemakkelijk als iemand zich van dit proces bewust is.

Als ordening ingebeeld is is zij inderdaad nihilistisch. Maar de sprong naar scheppende kracht begrijp ik niet goed. Schepping is de creatie van iets nieuws. De virtuele wereld (zowel ons brein als de nieuwe media) creëert inderdaad nieuwe ordeningen en is dus rechtsreeks gezien een scheppende kracht. Het nihilisme heeft enkel betrekking op de virtuele wereld en heeft dus niet als gevolgtrekking dat nihilisme een scheppende kracht is.
Nihilisme is volgens mij slechts een waardeoordeel.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 20:19   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De kern van de scheppende kracht van het nihilisme, kort samengevat.
Iedere ordening is een denkbeeldige constructie.
Dus nihilistisch.

Het nihilisme laat u toe de dogmatische kracht, die van bepaalde denkbeeldige constructies uitgaat, te herleiden tot wat zij in wezen zijn: 'denkbeeldige constructies'.
Oud 26 september 2008, 20:38   #4
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Nr. 10, ik verwees naar "nihilisme" in de ordinaire, populistische zin.

Een beetje in de zin van de nihilisten van The Big Lebowski:

In Nietzsche's notie van het nihilisme als "amor fati" kan ik mij daarentegen wel helemaal vinden.

Maar dat is voor propaganda-doeleinden een veel te subtiele en filosofische notie.

Laatst gewijzigd door C2C : 26 september 2008 om 20:40.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2008, 21:22   #5
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een wereld die in toenemende mate virtueel georganiseerd is is iedere ordening ingebeeld.
De organisatie en/of ordening in onze wereld is verre van virtueel hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2008, 21:00   #6
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Kunt u deze anti-nihilistische stelling verduidelijken?
Oud 27 september 2008, 21:30   #7
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kern van de scheppende kracht van het nihilisme, kort samengevat.
Iedere ordening is een denkbeeldige constructie.
Dus nihilistisch.

Het nihilisme laat u toe de dogmatische kracht, die van bepaalde denkbeeldige constructies uitgaat, te herleiden tot wat zij in wezen zijn: 'denkbeeldige constructies'.
Akkoord. Ik ben het met u eens dat dogmatische stellingen virtueel zijn en nihilistisch zijn.
Maar de sprong dat nihilisme een scheppende kracht is ontgaat mij nog steeds.

Ik heb persoonlijk niets tegen nihilisme. Het nihilisme vormt voor mij persoonlijk een beginpunt. Wanneer men beseft dat niets een intrinsieke waarde heeft kan men beginnen met behulp van de menselijke ratio waarde toe te kennen aan zaken. Deze waarden kunnen veranderen en kunnen ook steeds ter discussie gesteld worden omwille van het nihilistische concept.

Religieus dogma daarentegen mag volgens de betrokken religie niet ter discussie gesteld worden. Daarom hebben de meeste religies een probleem met het nihilisme.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 00:41   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe bedoelt u virtueel? Wellicht bedoelt u minder transparant, maar dat maakt het mijns inziens nog niet ingebeeld. Het lijkt me voorbarig te concluderen dat een nihilistische levensinstelling aldus juist is.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 08:34   #9
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk ben jij het die jouw denkpiste moet proberen te staven. Je gaat uit van een premisse die m.i. verkeerd of onvolledig is, dus probeer aan te tonen dat je premisse wel degelijk correct is.

Je hebt er per slot van rekening een nieuwe draad voor geopend, dus enige verdediging is wel op zijn plaats dacht ik.
Oud 28 september 2008, 15:18   #10
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk ben jij het die jouw denkpiste moet proberen te staven. Je gaat uit van een premisse die m.i. verkeerd of onvolledig is, dus probeer aan te tonen dat je premisse wel degelijk correct is.

Je hebt er per slot van rekening een nieuwe draad voor geopend, dus enige verdediging is wel op zijn plaats dacht ik.
Iedere ordening is ingebeeld omdat wij in een ingebeelde wereld leven.
De band met de natuur, die essentieel is, is weg.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 28 september 2008 om 15:19.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2008, 16:27   #11
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere ordening is ingebeeld omdat wij in een ingebeelde wereld leven.
De band met de natuur, die essentieel is, is weg.
Sorry hoor, maar dat is zowel simplistisch als vaag. Kun je het even meer down to earth-gewijs toelichten ?

Het kan zijn dat je uiteindelijk gelijk hebt, maar tot nu toe heb ik hier nog geen enkel aannemelijk argument gelezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be