Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2008, 19:12   #1121
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb er 100.

Voor hoeveel euro gaan we gepeerd zijn ? Of gaan we er iets uit halen ?

Ik vermoed dat we gewoon ons geld kwijt zijn....
Intussen al verkocht aan 5.41, de huidige scenario's blijken me iets te onzeker.
Oud 3 oktober 2008, 19:44   #1122
Groentje-18

Standaard

De laatste weken hebben vele mensen zich rijk kunnen maken door het rollercoaster gehalte van de beurs, maar er zijn er ook veel die massa's verloren hebben zien gaan, zoveel is zeker.
Toen het aandeel van fortis historisch laag stond (onder de vier euro/stuk! ) was ik met iets anders bezig, anders was ik toen ook ingesprongen om het iets sneller van de hand te doen.

Ik heb nu nog overwogen te kopen tegen vijf, maar ik herinner me dat het Franse Paribas minder dan twee euro heeft geboden voor de gehele fortis. Dat wil volgens mij toch zeggen dat er nog een aantal dingen uit de papieren bleken die de gewone man niet weet, zoniet is dat bod toch belachelijk? Of ze wouden gewoon profiteren van de hachelijke positie waarin fortis zat, en gebleven zou zijn indien de staat niet was ingegrepen.
En zeggen dat vrienden van me rond augustus fortis-aandelen wilden waarop ik antwoordde dat ze rustig moesten wachten tot het verder crashte omdat er nog lijken uit de kast konden vallen. (Er werd door sommigen iets te hard geroepen dat de Europese banken nooit zo in de problemen zouden komen door de kredietcrisis.) Die mensen zijn me redelijk dankbaar.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 oktober 2008 om 19:46.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 20:07   #1123
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De laatste weken hebben vele mensen zich rijk kunnen maken door het rollercoaster gehalte van de beurs, maar er zijn er ook veel die massa's verloren hebben zien gaan, zoveel is zeker.
Toen het aandeel van fortis historisch laag stond (onder de vier euro/stuk! ) was ik met iets anders bezig, anders was ik toen ook ingesprongen om het iets sneller van de hand te doen.

Ik heb nu nog overwogen te kopen tegen vijf, maar ik herinner me dat het Franse Paribas minder dan twee euro heeft geboden voor de gehele fortis. Dat wil volgens mij toch zeggen dat er nog een aantal dingen uit de papieren bleken die de gewone man niet weet, zoniet is dat bod toch belachelijk? Of ze wouden gewoon profiteren van de hachelijke positie waarin fortis zat, en gebleven zou zijn indien de staat niet was ingegrepen.
En zeggen dat vrienden van me rond augustus fortis-aandelen wilden waarop ik antwoordde dat ze rustig moesten wachten tot het verder crashte omdat er nog lijken uit de kast konden vallen. (Er werd door sommigen iets te hard geroepen dat de Europese banken nooit zo in de problemen zouden komen door de kredietcrisis.) Die mensen zijn me redelijk dankbaar.
Probeer in crisistijden als kleine garnaal nooit je slag te slaan. Het lukt sommigen zoals het sommigen lukt met de lotto.

Vandaag hoort je geld te staan op een spaarrekening met minstens 4,2% rente en daar blijft het tot de paniek is gaan liggen. Tenzij je iemand bent die bedrijven echt opvolgt dag na dag en genoeg ervaring hebt om te voorspellen wat de aandelen van die bedrijven gaan doen.

[/pedantic]

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 20:10   #1124
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Er zitten ongetwijfeld nog lijken in de kast bij (de Belgische of de Luxemburgse) Fortis: de volledige nationalisatie in NL k�*n bedoeld zijn om NL daar van af te schermen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 20:10.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 20:11   #1125
Groentje-18

Standaard

Dat is het 'm net. Als je je rijk wilt maken op dit moment (en ik ken iemand die zich letterlijk miljonair heeft gemaakt mbv die toestanden die ondertussen verboden zijn), moet je ook wel de tijd hebben om voortdurend achter je pc te zitten, alles op de voet te volgen, in verband te brengen en dan op basis daarvan de reacties van het publiek (mn de beleggers) te voorspellen.
En je moet op tijd vertrekken, want volgens analisten zitten we nu in een neerwaartse spiraal die zal leiden tot een echte recessie dus is het nu nog te vroeg om aandelen te kopen, omdat volgens hun de waarde (of beter: de quotering via aandelen) van zowat alle bedrijven nog heel erg zal dalen. De impact van de kredietcrisis op de banken staat volgens mij ook nog maar in haar kinderschoenen, en dan zwijgen we nog van de toekomstige impact op de reële economie...
Daarom zal die relatief "hoge" intrest op spaarrekeningen ook niet meer zo lang aanhouden denk ik.
Oud 3 oktober 2008, 20:14   #1126
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er zitten ongetwijfeld nog lijken in de kast bij (de Belgische of de Luxemburgse) Fortis: de volledige nationalisatie in NL k�*n bedoeld zijn om NL daar van af te schermen.
Maar ik denk ook bij de andere banken. Zou het niet?
Deutsche bank? ING en nog een aantal andere spelers zijn bvb tot nog toe buiten schot gebleven. Ik denk niet dat dat zo zal blijven maar dat we ons op dat vlak nog aan een aantal turbulente weken mogen verwachten.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 oktober 2008 om 20:14.
Oud 3 oktober 2008, 20:14   #1127
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Probeer in crisistijden als kleine garnaal nooit je slag te slaan. Het lukt sommigen zoals het sommigen lukt met de lotto.

Vandaag hoort je geld te staan op een spaarrekening met minstens 4,2% rente en daar blijft het tot de paniek is gaan liggen. Tenzij je iemand bent die bedrijven echt opvolgt dag na dag en genoeg ervaring hebt om te voorspellen wat de aandelen van die bedrijven gaan doen.

[/pedantic]
Wel spijtig dat de staatsgarantie op depositos in België tot de laagste van de EU en de USA behoort Indien die normaal geïndexeerd was geweest door de jaren had de regering geen overhaaste 49.9% participatie moeten nemen.
Oud 3 oktober 2008, 20:17   #1128
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het 'm net. Als je je rijk wilt maken op dit moment (en ik ken iemand die zich letterlijk miljonair heeft gemaakt mbv die toestanden die ondertussen verboden zijn), moet je ook wel de tijd hebben om voortdurend achter je pc te zitten, alles op de voet te volgen, in verband te brengen en dan op basis daarvan de reacties van het publiek (mn de beleggers) te voorspellen.
En je moet op tijd vertrekken, want volgens analisten zitten we nu in een neerwaartse spiraal die zal leiden tot een echte recessie dus is het nu nog te vroeg om aandelen te kopen, omdat volgens hun de waarde (of beter: de quotering via aandelen) van zowat alle bedrijven nog heel erg zal dalen. De impact van de kredietcrisis op de banken staat volgens mij ook nog maar in haar kinderschoenen, en dan zwijgen we nog van de toekomstige impact op de reële economie...
Daarom zal die relatief "hoge" intrest op spaarrekeningen ook niet meer zo lang aanhouden denk ik.
Die hoge intrest blijft nog wel even. Hoog is die trouwens niet want de inflatie is sterker. Maar wie durft terug te verlagen tot 2 of 1,5%? Een bank die zich momenteel wel op zijn gemak voelt? I don't think so.

Maar goed... voor mensen die niet op pensioen zijn of niet rentenieren of van zichzelf vinden dat ze te veel geld hebben, zou ik enkel zeggen dat je in deze tijden beter je bestaande aandelen laat staan en ziet wat ze na de crisis opbrengen. Het is enkel aan de extreme-sports mensen om hun nek te wagen. En je nek wagen is hem eventueel breken. Ik heb een hoop van mijn aandelen naar beneden zien gaan, ik wacht nu tot ze weer naar boven gaan.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 3 oktober 2008, 20:17   #1129
Groentje-18

Standaard

Mja, alsof die staatsgarantie zoveel voorstelt. Ik vind het een grote zaak van volksverlakkeriij of misleiding, zeker toen die ene politici zei dat je spaargeld voor 100% gegarandeerd is. Dat is klinkklare nonsens. Het erge is nog dat veel mensen inderdaad denken dat dit zo is. (Of mischien is dat net goed, anders kwam er een bankrun en dan was het helemaal gedaan.) Met het geld in die kas zal bij een faillissement van een deftige bank nooit iedere spaarder kunnen betaald worden.
Maar wat moet je dan doen is de vraag? Beleggen in vastgoed misschien, maar die markt staat momenteel zo hoog dat ze ook in mekaar kan storten, zeker als men geen geld meer heeft om nog vastgoed te kopen.
Oud 3 oktober 2008, 20:20   #1130
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wel spijtig dat de staatsgarantie op depositos in België tot de laagste van de EU en de USA behoort
Goh... Noteer dit moment. Ik ben het eens met je eens.

En niet alleen als spaarder, maar ook vanuit het psychologisch standpunt. Banken gaan net failliet omdat iedereen die twijfelt er zijn geld wil weghalen voor de kist leeg is. Als je weet dat een fonds je volledig kan vergoeden voor je spaargeld dan heb je geen reden om het van de bank te halen en als vele mensen zo denken dan blijft de bank solvabel.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 3 oktober 2008, 20:24   #1131
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ik denk ook bij de andere banken. Zou het niet?
Deutsche bank? ING en nog een aantal andere spelers zijn bvb tot nog toe buiten schot gebleven. Ik denk niet dat dat zo zal blijven maar dat we ons op dat vlak nog aan een aantal turbulente weken mogen verwachten.
Er is geen bank zonder lijken in de kast. De balansstructuur van een bank is zo dat elke grote paniekreactie van deposanten een bank over kop doet gaan.
De vraag is vooral of-de kapitaalstructuur groot genoeg is om de bestaande slechte risicos te absorberen, of die risicos voldoende gespreid zijn en of de directie professionneel zal reageren bij een raid op de bank (ttz. NIET als knoeier Verwilt, die de paniek op Fortis liet uitbreken door het f... woord uit te spreken)

Citaat:

En niet alleen als spaarder, maar ook vanuit het psychologisch standpunt. Banken gaan net failliet omdat iedereen die twijfelt er zijn geld wil weghalen voor de kist leeg is. Als je weet dat een fonds je volledig kan vergoeden voor je spaargeld dan heb je geen reden om het van de bank te halen en als vele mensen zo denken dan blijft de bank solvabel.
idd. Ik was in Rome, Piazza d'Espagna en las bij een kiosk de frontpagina van de Telegraaf met de verklaring van Verwilt en wist meteen dat er spannende dagen op komst waren... Dergelijke fout zou zelfs een 20-jarige kassier nooit mogen maken op straffe van directe C4

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 20:48.
Oud 3 oktober 2008, 20:30   #1132
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Die hoge intrest blijft nog wel even. Hoog is die trouwens niet want de inflatie is sterker. Maar wie durft terug te verlagen tot 2 of 1,5%? Een bank die zich momenteel wel op zijn gemak voelt? I don't think so.
Goed punt.

[/quote]Maar goed... voor mensen die niet op pensioen zijn of niet rentenieren of van zichzelf vinden dat ze te veel geld hebben, zou ik enkel zeggen dat je in deze tijden beter je bestaande aandelen laat staan en ziet wat ze na de crisis opbrengen. Het is enkel aan de extreme-sports mensen om hun nek te wagen. En je nek wagen is hem eventueel breken. Ik heb een hoop van mijn aandelen naar beneden zien gaan, ik wacht nu tot ze weer naar boven gaan.[/quote]

Tja, ik zou niet echt mensen adviseren om er nu in te gaan. Tenzij misschien sommige bankaandelen. Probleem is dat het moeilijk is in te schatten hoever we van de bodem zijn en of we hem al bereikt hebben.
Ik ben niet de persoon om te wachten 'tot 't weer beter gaat', dat zou momenteel ook wel relatief lang kunnen duren ... en al die tijd brengt je geld eigenlijk niets op. Anderzijds ben ik ook niet de persoon om grote risico's te nemen. Maar ik doe 't dan ook enkel met kleine bedragen zodat 't dan nog meevalt, en als ik nu zou instappen zou ik ook maar met een klein deel van het bedrag waarmee ik normaal zou willen instappen, instappen. Je weet nooit ...
Oud 3 oktober 2008, 20:33   #1133
Groentje-18

Standaard

Citaat:

Gelijk heb je.
Daarom allicht de uitspraak van die politica.
Oud 3 oktober 2008, 20:38   #1134
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelijk heb je.
Daarom allicht de uitspraak van die politica.
In Frankrijk was er geen paniekrush: Daar kon Sarkozy te goeder trouw verklaren "qu'aucun Français ne perdra un € par une faillite de banque française". Geen panieknationalisatie nodig dus, gezien de hoge staatsgarantie voor de depositos.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 20:45.
Oud 3 oktober 2008, 20:57   #1135
filosoof
Banneling

Standaard

Voor wie beperkt is in zijn middelen (wie niet?), geen gambler is en toch op de beurs wil beleggen, de basisregels:
-neem een bedrag dat je niet in de miserie brengt mocht er 50 of 90% van verdwijnen of geblokkeerd zitten voor jaren
-spreid de aandelen geografisch en per sector

-volg je portefeuille dagelijks en verkoop bij 10 of 15% winst of verlies. (15% voor kleine portefeuilles)

Rijk zal je zo niet worden natuurlijk.

Laatst gewijzigd door filosoof : 3 oktober 2008 om 20:58.
Oud 3 oktober 2008, 21:01   #1136
Groentje-18

Standaard

Nog iets wat in me opkomt: ga naar een bank waarbij je niet te veel moet betalen voor je transacties (maar dat is eigenlijk wiedes), en hou rekening met eventuele wisselkoersen want anders ...
Oud 3 oktober 2008, 21:07   #1137
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog iets wat in me opkomt: ga naar een bank waarbij je niet te veel moet betalen voor je transacties (maar dat is eigenlijk wiedes), en hou rekening met eventuele wisselkoersen want anders ...
En lees de kleine lettertjes zéér goed!!
Oud 4 oktober 2008, 17:58   #1138
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je, wisselkoersen?
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 18:36   #1139
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Hoe bedoel je, wisselkoersen?
De waarde van een bepaalde munt tov een andere munt.
Bv de euro staat zoveel tov de dollar, de yen zoveel tov de pond, ...

Gebruikt men daar in Nederland een ander woord voor?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 oktober 2008 om 18:37.
Oud 4 oktober 2008, 18:41   #1140
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De waarde van een bepaalde munt tov een andere munt.
Bv de euro staat zoveel tov de dollar, de yen zoveel tov de pond, ...

Gebruikt men daar in Nederland een ander woord voor?
Nee, daar gebruiken ze hetzelfde woord. Ik begrijp nu dat je het hebt over beleggingen die genoteerd staan in een andere valuta dan euro.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be