Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 oktober 2008, 20:43   #181
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
De bank in kwestie moet zich uiteraard aanpassen en kan dergelijke politieke stelling niet openbaar maken (daar jaag je klanten mee weg)
Van de Kredietbank wordt idd gezegd dat ze zich in het verleden Vlaams positioneerde.
Maar de CERA en de ABB waren een coöperatieve bank en een verzekeringsmaatschappij uit de Boerenbond-stand.
Een restant van de verzuiling: de CVP had voor iedere stand een bank: het ACW had BACOB, Unizo (NCMV) had de Kredietbank en de Boerenbond had de CERA.
Maar dat de KB die geschiedenis heeft, wil niet zeggen dat:
- ...ook KBC zich Vlaamsgezind opstelt. De Boerenbond blinkt nu ook niet echt uit in Vlaamsgezindheid. En als ik de verhouding bij de aandeelhouders bekijk, dan is de Boerenbond en haar Cera nog altijd stevig vertegenwoordigd binnen de vaste aandeelhouders (vaste aandeelhouders: 60%). En van de beursgenoteerde aandelen moet niet veel politiek engagement verwacht worden.
- ...die Vlaamsgezindheid zich op het terrein uit. Ik heb daar toch niets van gemerkt. En het aanhalen van één individu, die tot 5 jaar geleden voor de KBC werkte is toch maar een mager beestje als bewijs. Het feit dat huidige KBC-topmensen binnen de VBO-tentakels zitten, weegt volgens mij sterker dan de mening van gepensioneerde KBC'ers.
- ...dat KBC effectief foutieve informatie verspreid heeft om Fortis te bekampen. In hoeverre valt Fortis te geloven als zij KBC beschuldigen?
- ...dit politiek ingegeven was. Stel, puur hypothetisch, dat KBC achter de foute informatie over Fortis zou zitten, wie zegt dat ze dat om politeke redenen deed? Waarom niet louter om een economische concurrent te verzwakken? Het zou wel een domme zet zijn, aangezien banken in hun succes afhangen van het "vertrouwen" van de mensen in het bancair systeem. Als één bank struikelt, neemt ze meestal anderen mee in haar val.

Citaat:
maar het valt me toch echt wel op dat daar altijd een zwartgeklauwde leeuw hangt terwijl er bij de andere banken een roodgeklauwde leeuw hangt (en zeg nu niet dat er geen verschil qua betekenis in zit).
Slechts een marginaal deel van de mensen zoekt daar een andere betekenis achter. Het feit dat ik op 11 juli de roodgeklauwde leeuw uithangt, maakt van mij toch geen belgicist?

Citaat:
Remi Vermeiren heeft het ook vaak benadrukt in zijn debatten over het Warandemanifest (heb jij dat debat met ons toen niet bijgewoond? Ik weet het niet meer... )
Ik heb Remi nog nooit live gehoord, dus ik zal er niet bijgeweest zijn.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 2 oktober 2008 om 20:44.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2008, 20:48   #182
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Jongens, laat Kimmeke eens gerust zeg.
Mwah... Ze heeft dat wel graag, denk ik.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 2 oktober 2008, 20:54   #183
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Geen enkele bank heeft er baat bij dat Fortis of Dexia zou leeglopen.
Wel de Belgische staat, die daarmee van twee van haar voornaamste schuldeisers verlost is.
Oud 2 oktober 2008, 21:02   #184
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en ja, dat laat zich best nog wel zien vandaag de dag wanneer ze een zwart geklauwde leeuw buitenhangen, geen enkele andere bank hangt die buiten
Geen enkele andere bank? Hoezo? Zonet zei je dat...
Citaat:
in Hoboken, Wilrijk en Wommelgem hangt de zwart geklauwde leeuw buiten bij Dexia.
Citaat:
maar verder gaat dat ook niet. Ze kunnen dat ook niet want dan jaag je klanten weg...
Nu zeg je dat die zwartgeklauwde leeuw een subtiel of zelfs verdoken uiting van hun flamingantisme is. Terwijl je even terug beweerde dat de zwartgeklauwde leeuw een duidelijk niet-mis-te-verstaan symbool van het Vlaams-nationalisme is:
Citaat:
en zwartgeklauwde leeuw [...] een roodgeklauwde leeuw [...] (en zeg nu niet dat er geen verschil qua betekenis in zit).
Oud 3 oktober 2008, 06:24   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U weet goed genoeg wat ik ermee bedoel, u moet de discussie niet enkel projecteren op het uithangen van die vlag.
Aha. Uw enige repliek in deze discussie beperkt zich tot het kinderachtige: "U weet goed genoeg wat ik..." of "het is algemeen bekend dat..." Als er evenwel feiten worden gevraagd, dan probeert u er iedere keer van onder te muizen. De vraag is ook niet wat de bank vroeger was, maar wel wat die vandaag de dag is.

Welnu, als u stelt dat de KBC "flamingantisch" is, mogen we redelijkerwijze ook aannemen dat u hiervoor elementen heeft. De bank is volgens u alsdusdanig "flamingantisch". Dus, waaruit blijkt dit dan? Uit welke beursverrichtingen? Welke beleidsopties? Welke investeringspolitiek? Kortom, uit welke elementen van het bedrijfsmanagement blijkt dit "flamingantisme"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2008, 06:26   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, ik weet dat het héél veel gevraagd is van u, maar ik zou het erg appreciëren dat u me geen woorden in de mond blijft leggen.

Qua denken volg ik de lijn van system, niet die van Hans. Daarmee bedoel ik dus dat KBC van oorsprong Vlaams is (en ja, dat laat zich best nog wel zien vandaag de dag wanneer ze een zwart geklauwde leeuw buitenhangen, geen enkele andere bank hangt die buiten) maar verder gaat dat ook niet. Ze kunnen dat ook niet want dan jaag je klanten weg...

Maar ja, dat past uiteraard niet in uw kadertje van vooroordelen e.d., dat heb ik al meermaals ondervonden op dit forum. Ik vraag me af waarom ik nog moeite doe om u dat uit te leggen, u wil het toch niet zien.
Niet u, maar wel system bracht de geschiedenis van de KB ter sprake. De vooroordelen zijn eerder bij u te zoeken: u ziet een Vlaamse leeuw zonder rode tong en klauwen, en daaruit besluit u onmiddellijk dat "de" bank als dusdanig "flamingantisch" is.

En neen, u doet geen moeite uw standpunt uit te leggen. U deed zelfs geen moeite in al de vorige berichten: u herhaalde slechts dezelfde mantra zonder ook maar enig concreet bewijs te geven voor het "flamingantisme" van een bankinstelling.
Oud 3 oktober 2008, 06:28   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Je spreekt jezelf tegen, meiske !

Trouwens, heb je eigenlijk wel een bron van wat je hier allemaal vertelt over KBC en Dexia ?
Dat gebeurt wel meer, hoor. Kim durft wel eens ad hoc "argumenteren" daarbij de samenhang van de eigen redenering uit het oog verliezend. Hans I is ook in hetzelfde bedje ziek.
Oud 3 oktober 2008, 08:59   #188
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel flauw van die Belgicisten. In het begin legden ze tenminste nog de schuld bij de Ollanders maar nu zijn ze maar weer overgestapt op 'flamingantische banken'. Makkelijker zeker.

Vééél makkelijker dan gewoon de schuld te leggen waar ie ligt: Incapabele leiding van Fortis.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 3 oktober 2008 om 09:00.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 08:57   #189
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Garsong, nog een Jupiler voor Maurice.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2008, 20:04   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En belgicisten, zijn jullie je tong verloren?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Aha. Uw enige repliek in deze discussie beperkt zich tot het kinderachtige: "U weet goed genoeg wat ik..." of "het is algemeen bekend dat..." Als er evenwel feiten worden gevraagd, dan probeert u er iedere keer van onder te muizen. De vraag is ook niet wat de bank vroeger was, maar wel wat die vandaag de dag is.

Welnu, als u stelt dat de KBC "flamingantisch" is, mogen we redelijkerwijze ook aannemen dat u hiervoor elementen heeft. De bank is volgens u alsdusdanig "flamingantisch". Dus, waaruit blijkt dit dan? Uit welke beursverrichtingen? Welke beleidsopties? Welke investeringspolitiek? Kortom, uit welke elementen van het bedrijfsmanagement blijkt dit "flamingantisme"?
Oud 4 oktober 2008, 22:38   #191
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En belgicisten, zijn jullie je tong verloren?
Kim had vandaag iets anders te doen, Jan.
Oud 5 oktober 2008, 10:45   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Kim had vandaag iets anders te doen, Jan.
En eergisteren? En vandaag?

Misschien is ze nu, samen met Hans I, als een ware miss Marple aan het zoeken naar bewijsgronden voor het grote "vlaemSSch-nationale complot" van de KBC...
Oud 5 oktober 2008, 11:07   #193
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien is ze nu, samen met Hans I, als een ware miss Marple aan het zoeken naar bewijsgronden voor het grote "vlaemSSch-nationale complot" van de KBC...
U moet niet iemand datgene verwijten wat u zelf deed. U was ooit in geen dagen te bespeuren op het forum. En zo heeft iedereen wel een periode van 'forummoeheid'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 11:28   #194
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Nogmaals een bewijs dat de Vlaamse Beweging steun krijgt uit Frankrijk!
Hou het stil, Metternich!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 11:32   #195
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar goed, dit is niet de essentie van de zaak.

Het zal mij worst wezen wat KBC is of doet, ik heb er geen geld op een rekening staan.
Jammer, want KBC is een echte Vlaamse bank, een bank waarvan het zwaartepunt hier ligt. In tegenstelling tot Dexia, dat grotendeels in Franse handen is, en (vroeger) Fortis met een belangrijke Nederlandse poot.
Oud 5 oktober 2008, 11:34   #196
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Trouwens, de BUB gaat er hier van uit dat de neergang van Fortis positief zou zijn voor KBC. Dat is denk ik allesbehalve het geval. Door de neergang van Fortis verliezen mensen het vertrouwen in banken, ook in KBC.

Mijn aandelen in de KBC zijn ook gezakt, hoor... (Hoewel het nog goed meevalt vergeleken met Fortis of Dexia.)
Oud 5 oktober 2008, 15:52   #197
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Jammer, want KBC is een echte Vlaamse bank, een bank waarvan het zwaartepunt hier ligt. In tegenstelling tot Dexia, dat grotendeels in Franse handen is, en (vroeger) Fortis met een belangrijke Nederlandse poot.
Oei oei... sebiet mag je het ook nog gaan uitleggen aan Jan van den Berghe hier...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 15:57   #198
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:

Ter info: wat ik om handen heb, zijn uw zaken niet.

Het is niet omdat ik niet 24/24 op dit forum aan uw aandachtswensen voldoe, dat ik een discussie ontloop.

U weet goed genoeg wat mijn standpunt is, meerdere mensen hebben dit reeds aangetoond (moet ik per se een copy/paste gaan doen?).

U ziet verwijten waar er geen zijn maar doet zelf denigrerend verder (zoals we gewend zijn). Ik ga er niet meer verder op in, het is duidelijk genoeg aangetoond in deze discussie.

Neen, het is niet omdat een leeuw buitenhangt dat een bank flamingantisch is. Jammer genoeg heb ik van uw kant nog geen enkele repliek gekregen op het feit waarom KBC de enige bank is die een zwartgeklauwde leeuw buitenhangt ipv een roodgeklauwde (zoals de rest van de banken). Op zich is dat een detail, maar het is een subtiele toets.

Ik zie niet in waarom u zit te steigeren in deze discussie... Ik ga niet mee in de stellingen van Hans (die heb ik al enige tijd achter me gelaten) maar geschiedkundig is er wel degelijk een Vlaamse toets terug te vinden. Jammer dat u dat wil ontkennen enkel en alleen omdat het uit de mond van een Belgicist komt. Jammer, maar het typeert u.

Bij deze mag u lekker verder veronderstellen, denigreren en onderhuids beledigen in deze discussie. Ik heb mijn mening gegeven en laat me niet verder behandelen als een klein kind door iemand die denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 15:58   #199
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Garsong, nog een Jupiler voor Maurice.
on topic de beste post van deze draad !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 16:09   #200
Doedelzak
Banneling

Doedelzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ter info: wat ik om handen heb, zijn uw zaken niet.

Het is niet omdat ik niet 24/24 op dit forum aan uw aandachtswensen voldoe, dat ik een discussie ontloop.

U weet goed genoeg wat mijn standpunt is, meerdere mensen hebben dit reeds aangetoond (moet ik per se een copy/paste gaan doen?).

U ziet verwijten waar er geen zijn maar doet zelf denigrerend verder (zoals we gewend zijn). Ik ga er niet meer verder op in, het is duidelijk genoeg aangetoond in deze discussie.

Neen, het is niet omdat een leeuw buitenhangt dat een bank flamingantisch is. Jammer genoeg heb ik van uw kant nog geen enkele repliek gekregen op het feit waarom KBC de enige bank is die een zwartgeklauwde leeuw buitenhangt ipv een roodgeklauwde (zoals de rest van de banken). Op zich is dat een detail, maar het is een subtiele toets.

Ik zie niet in waarom u zit te steigeren in deze discussie... Ik ga niet mee in de stellingen van Hans (die heb ik al enige tijd achter me gelaten) maar geschiedkundig is er wel degelijk een Vlaamse toets terug te vinden. Jammer dat u dat wil ontkennen enkel en alleen omdat het uit de mond van een Belgicist komt. Jammer, maar het typeert u.

Bij deze mag u lekker verder veronderstellen, denigreren en onderhuids beledigen in deze discussie. Ik heb mijn mening gegeven en laat me niet verder behandelen als een klein kind door iemand die denkt dat hij het warm water heeft uitgevonden.
De dag dat ik van het taalfederalisme ga houden, is de dag dat de zon rond de aarde gaat draaien.
Doedelzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be