Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2008, 11:37   #21
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Alsof het Vlaamsnationalisme de enige beweging is die druk probeert uit te oefenen.
Dat heb ik ook nergens beweerd.

Citaat:
Het verschil is dat de Vlaamse Beweging die druk elders moet leggen dan in de Brusselse salons.
Wat zijn de "Brusselse salons" concreet?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 12:17   #22
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Is dat je goedste Nederlands? Begrijp je zelf nog wat er staat? Met zo'n zinnen kun je waarschijnlijk fluiten naar een sociale woning in de rand Ik kan mijn niet voorstellen dat je hiermee slaagt voor een taalexamen Nederlands.
Goe weere: "Metternich, have you no idea what irony is?"
Metternich: "Yes, it's like goldy and bronzy, only it's made out of iron."
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 12:32   #23
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het valt me op dat Vlaams-nationalisten oververtegenwoordigd zijn in het verenigingsleven, het middenveld en andere (lobby-)organisaties, en bijgevolg overdadig veel (meta-)politieke macht naar zich toe trekken.

Het begint al van jongsaf aan met jeugd-, scholieren- en studentenbewegingen als VNJ, NJSV, NSV, KVHV. Eenmaal "volwassen" kan men terecht in groupuscules om met vlaggen te zwaaien (Vlaanderen Vlagt), liedjes te zingen (Vlaams Nationaal Zangfeest), te sporten (de Gordel), te denken (Nova Civitas), te netwerken (De Warandegroep) of anderszins onnozel te doen (TAK). Voorts zijn er happenings zoals de Ijzerbedevaart of de wat bruinere Ijzerwake, curiosa zoals de Roze Leeuwen, het onvermijdelijke Voorpost, het schoolmeestersensemble Het Davidsfonds, alsook linkse obscuritata �* la Meervoud, Gravensteengroep, SFL e.d.m. Dat alles naast de Vlaamse Volksbeweging en de uitzaaiing van ex-VU'ers in alle mogelijke partijen, niet zelden in topfuncties zoals het voorzitterschap (VLD).

Ondanks alle Vlaams-nationalistische propaganda haalt de N-VA volgens de peiling van La Libre Belgique - spijts 1000 televisie-optredens van Bart de Wever sinds 10 juni 2007 - 5,8 procent van de stemmen, terwijl de bende van het Vlaams Belang in volle communautaire crisis als een pudding in elkaar zakt.

Het besluit moet zijn dat vrij veel Vlaams-nationalisten fanatici zijn, die hagel en wind trotseren om de blijde boodschap uit te dragen, mensen te bekeren en anti-Waalse stemmingen te creëren.

Ik word altijd een beetje bang van fanatici.
Weet u waar ik bang van word? Van mensen die overal een samenzwering in zien, die voor zichzelf zelf een vijand creëren en dan iedereen in dat hokje gaan stoppen. Je kan iedereen beschuldigen die je wil en je hoeft niets te bewijzen: jij bepaalt immers zelf wie de vijand is. Op basis van één kenmerk groepeer je een hele groep mensen, verenigingen of activiteiten bij elkaar die op die ene opvatting na op geen enkele wijze aan elkaar gerelateerd zijn. Kijk, hét Vlaams-nationalisme bestaat niet, het is geen allesomvattende idee, laat staan een ideologie, en al helemaal geen gecoördineerde samenzwering. Het streven naar meer Vlaamse autonomie of uiteindelijk zelfs onafhankelijkheid, is een op zich opvatting over één politiek probleem dat door veel mensen kan aangenomen of verdedigd worden, onafgezien van hoe of wat ze over andere kwesties denken. Het is een staatkundige idee, die voor velen geeneens prioritair is: het is een idee naast vele andere, op sociaal, economisch, religieus &c. vlak. Er is dus geen georganiseerde flamingante diaspora, geen 'Protocollen van de wijzen van het Martelarenplein': er is enkel een staatkundige opvatting die door veel mensen in heel verschillende omstandigheden gedeeld wordt. Je zou, kortom, met evenveel recht een lijstje kunnen aanleggen van mensen die voorstander zijn van de leerplicht terugbrengen tot 16 jaar, of die graag de boeken van Dan Brown (horresco referens) lezen: je zou ervan versteld staan waar je die allemaal kan terugvinden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 6 oktober 2008, 16:31   #24
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook nergens beweerd.

Wat zijn de "Brusselse salons" concreet?
'Concreet' zijn dat de wandelgangen waar de andere partijen elkaar treffen buiten het zicht van de publieke opinie. Dat kan alles zijn: loge, allerlei vriendenclubs, serviceclubs, de betere restaurants etc etc.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 16:40   #25
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Weet u waar ik bang van word? Van mensen die overal een samenzwering in zien, die voor zichzelf zelf een vijand creëren en dan iedereen in dat hokje gaan stoppen. Je kan iedereen beschuldigen die je wil en je hoeft niets te bewijzen: jij bepaalt immers zelf wie de vijand is. Op basis van één kenmerk groepeer je een hele groep mensen, verenigingen of activiteiten bij elkaar die op die ene opvatting na op geen enkele wijze aan elkaar gerelateerd zijn. Kijk, hét Vlaams-nationalisme bestaat niet, het is geen allesomvattende idee, laat staan een ideologie, en al helemaal geen gecoördineerde samenzwering. Het streven naar meer Vlaamse autonomie of uiteindelijk zelfs onafhankelijkheid, is een op zich opvatting over één politiek probleem dat door veel mensen kan aangenomen of verdedigd worden, onafgezien van hoe of wat ze over andere kwesties denken. Het is een staatkundige idee, die voor velen geeneens prioritair is: het is een idee naast vele andere, op sociaal, economisch, religieus &c. vlak. Er is dus geen georganiseerde flamingante diaspora, geen 'Protocollen van de wijzen van het Martelarenplein': er is enkel een staatkundige opvatting die door veel mensen in heel verschillende omstandigheden gedeeld wordt. Je zou, kortom, met evenveel recht een lijstje kunnen aanleggen van mensen die voorstander zijn van de leerplicht terugbrengen tot 16 jaar, of die graag de boeken van Dan Brown (horresco referens) lezen: je zou ervan versteld staan waar je die allemaal kan terugvinden.
Het is te eenvoudig om elke argwaan af te schilderen als de verbeelding van een paranoïcus, ook als er voor die argwaan geen staalharde bewijzen bestaan. Het zou natuurlijk interessant zijn de (hypothetisch) talrijke overlappingen en kruisbestuivingen in kaart te brengen binnen dit kleine, maar militante en geprononceerde milieu van vlaggenzwaaiers en volkszangers.

Het komt me ietwat vroeg-leninistisch voor: het idee van een voorhoede die de Vlaamse revolutie predikt terwijl er voor die ideeën eigenlijk geen breed maatschappelijk draagvlak bestaat. Helaas toont de politieke tak van deze voorhoede zich al even ondemocratisch als 'good old' Lenin: de compromisloze hardnekkigheid van Vlaams-nationalistische partijen als het VB of de N-VA voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Ik mag dus met recht en rede ongerust zijn.
Oud 6 oktober 2008, 16:46   #26
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
'Concreet' zijn dat de wandelgangen waar de andere partijen elkaar treffen buiten het zicht van de publieke opinie. Dat kan alles zijn: loge, allerlei vriendenclubs, serviceclubs, de betere restaurants etc etc.
En Vlaams-nationalisten treffen elkaar en hun andersdenkende confrators alleen aan in de openbaarheid? Zij hebben geen informele contacten met bedrijfsleiders, middenveldorganisaties, journalisten, academici, publicisten, etc.?

A propos, wat is de invloed van deze geheime salons op de publieke opinie?
Oud 6 oktober 2008, 19:09   #27
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is te eenvoudig om elke argwaan af te schilderen als de verbeelding van een paranoïcus, ook als er voor die argwaan geen staalharde bewijzen bestaan. Het zou natuurlijk interessant zijn de (hypothetisch) talrijke overlappingen en kruisbestuivingen in kaart te brengen binnen dit kleine, maar militante en geprononceerde milieu van vlaggenzwaaiers en volkszangers.

Het komt me ietwat vroeg-leninistisch voor: het idee van een voorhoede die de Vlaamse revolutie predikt terwijl er voor die ideeën eigenlijk geen breed maatschappelijk draagvlak bestaat. Helaas toont de politieke tak van deze voorhoede zich al even ondemocratisch als 'good old' Lenin: de compromisloze hardnekkigheid van Vlaams-nationalistische partijen als het VB of de N-VA voorspelt weinig goeds voor de toekomst. Ik mag dus met recht en rede ongerust zijn.
1.) Dat 'militante en geprononceerde milieu van vlaggenzwaaiers en volkszangers' is bij uitstek wat jij erin wil zien: er bestaat inderdaad een klein segment binnen de 'Vlaamse beweging' -wat op zich al een discutabele term is-, maar die is niet representatief, laat staan dat die lui van pakweg de Warande- of de Gravensteengroep hun overleg met 'Het loze vissertje' inzetten. Nogmaals: dat is een beeld dat jij voor jezelf gecreëerd hebt, of (waarschijnlijker): voor waar aangenomen hebt, en dat je nu overal bevestigd ziet (of wil zien). Voor een deel van de 'flaminganten' is dat inderdaad nog relevant, maar niet minder relevant dan de 1 Mei-stoeten die nog her en der door de straten trekken. Zou jij Louis Tobback, die in Leuven fier voorop stapt, of Freya Van den Bossche, die in Gent kek staat te wezen, ervan verdenken de Revolutie voor te bereiden?

2.) Het is niet omdat je nu en dan met een politologische of historische term gooit, dat je bijdrage daarmee meer gewicht krijgt. Er is niet zoiets als een (Vlaams-)nationalistische 'ideologie' die iets als een revolutie zou voorstaan, die dan nog -God verhoede- door een revolutionaire voorhoede zou moeten weg gebaand worden. 'Nationalisme' als zodanig is irrelevant. Het is een fenomeen dat zich ent op andere ideologieën of idealen, dat mee de (voorgestelde) oplossing bepaalt voor een probleem: er heeft zoiets bestaan als het nationaal-liberalisme (Duitse Keizerrijk), zelfs als het nationaal-communisme (bv. Roemenië). Het nationalisme in België, als hoofdthema, kan nauwelijks iemand in België beroeren: als het nu om het VB voor de ontdekking van het migrantenstandpunt, of het belegen belgicisme van de BUB gaat, als thema-op-zich laat het mensen koud. Het is pas wanneer het zich op concrete kwesties gaat toespitsen, als je de grote vraag uitsplitst, dat het nationalisme -als je het zo wil noemen: je zou beter het communautaire noemen- relevant wordt. Om van daar echter de hand te zien van een kleine fanatieke kern die infiltreert en het debat manipuleert, is een brug te ver en ben je -ik blijf erbij- paranoïde.
Oud 6 oktober 2008, 21:34   #28
Goe weere
Partijlid

Goe weere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal het moeten afleren om iets te posten als ik in de slappe lach lig. M�*n, jij bent echt geknipt voor stand up- comedy.

(Ik hoop nu maar dat er hier geen fouten in staan).
't Schijnt dat ik een natuurtalent ben .

Overigens: "Is dat je goedste Nederlands?" is een ironische opmerking waarmee Nederlandse schoolkinderen elkaar op taalfouten wijzen. De ander kan dan antwoorden: "Zeker, ik heb het zelf opgezoekt in mijn woordenboek en gevind".

Ondertussen weet ik nog steeds niet wat de zin van De Garde betekent. Pure wartaal. Ik zie onder zijn boodschappen iets over een gemeente die met L begint en ongeveer halverwege tussen Gent en Eeklo ligt. Een gemeente waartegen Hugo Claus in zijn opus magnum Het Verdriet van België iemand laat waarschuwen met de woorden: 'Pas op dat is er ene uit L. en in L. zijn ze maar een beetje zo zo". Je zou het gaan geloven.

En nog! In de "Dialect-atlas van Noord-Oost-Vlaanderen en Zeeuwsch-Vlaanderen" uit 1935 (uitgeverij De Sikkel te Antwerpen) van de hand van E. Blancquaert, toenmalig hoogleraar Nederlandse taalkunde aan de universiteit van Gent, lezen we welke bijnaam de inwoners van L. hadden/ hebben: d'olliezikkers (zij die olie plassen). Elke gelijkenis met bestaande figuren is natuurlijk louter toevallig.

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)

Laatst gewijzigd door Goe weere : 6 oktober 2008 om 21:43.
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 22:35   #29
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het valt me op dat Vlaams-nationalisten oververtegenwoordigd zijn in het verenigingsleven, het middenveld en andere (lobby-)organisaties, en bijgevolg overdadig veel (meta-)politieke macht naar zich toe trekken.
Engagement is nu ineens al een misdaad.

Citaat:
Mooi. Bange mensen zijn gemakkelijkst te indoctrineren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 23:06   #30
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Waar blijven toch die treinen richting Frankrijk?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 09:05   #31
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En Vlaams-nationalisten treffen elkaar en hun andersdenkende confrators alleen aan in de openbaarheid? Zij hebben geen informele contacten met bedrijfsleiders, middenveldorganisaties, journalisten, academici, publicisten, etc.?

A propos, wat is de invloed van deze geheime salons op de publieke opinie?
Het is vooral wié je daar ontmoet dat van belang is. En natuurlijk zijn er ook contacten in de wandelgangen, alleen zijn er beslissers die ze daar nooit zullen ontmoeten. Of als ze ze ontmoeten, die eens vriendelijk lachen en dan verder wandelen.

De publieke opinie speelt hierin géén enkele rol. Eerst wordt er daar beslist, dan uitgelegd.
Oud 7 oktober 2008, 09:13   #32
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goe weere Bekijk bericht
't Schijnt dat ik een natuurtalent ben .

Overigens: "Is dat je goedste Nederlands?" is een ironische opmerking waarmee Nederlandse schoolkinderen elkaar op taalfouten wijzen. De ander kan dan antwoorden: "Zeker, ik heb het zelf opgezoekt in mijn woordenboek en gevind".

Ondertussen weet ik nog steeds niet wat de zin van De Garde betekent. Pure wartaal. Ik zie onder zijn boodschappen iets over een gemeente die met L begint en ongeveer halverwege tussen Gent en Eeklo ligt. Een gemeente waartegen Hugo Claus in zijn opus magnum Het Verdriet van België iemand laat waarschuwen met de woorden: 'Pas op dat is er ene uit L. en in L. zijn ze maar een beetje zo zo". Je zou het gaan geloven.

En nog! In de "Dialect-atlas van Noord-Oost-Vlaanderen en Zeeuwsch-Vlaanderen" uit 1935 (uitgeverij De Sikkel te Antwerpen) van de hand van E. Blancquaert, toenmalig hoogleraar Nederlandse taalkunde aan de universiteit van Gent, lezen we welke bijnaam de inwoners van L. hadden/ hebben: d'olliezikkers (zij die olie plassen). Elke gelijkenis met bestaande figuren is natuurlijk louter toevallig.
Gezien je opzoekingswerk, ga ik je er dan toch maar een antwoordje op geven.

Natuurlijk weten wij maar al te goed wat we met die 'staat' willen doen. Een staat is immers een element in een ideologie, met name een element waarmee je je ideologie kan implementeren. En waar de rol van een staat in beschreven wordt.

Met andere woorden: een onafhankelijke Vlaamse staat is een begin, geen einddoel.

Wat dat laatste betreft: een paar kilometer verder zijn het greppeschijters. Vlaanderen is rijk aan kwaliteiten. Nu, het kan zijn dat in die tijd dat nog gebruikt werd maar ik heb het nog nooit gehoord eigenlijk. Mijn familie woont overigens pas sinds de jaren '30 in Lovendegem. Daarvoor elders, maar aangezien je toch tijd hebt, zal je dat ook wel vinden zeker?
Oud 7 oktober 2008, 09:27   #33
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Moesten al die verschillende mensen die zich Vlaams-Nationalist noemen nu eens overeenkomen....dan waren we al een grote stap dichter denk ik.
Nelle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 13:23   #34
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Het begint al van jongsaf aan met jeugd-, scholieren- en studentenbewegingen als VNJ, NJSV, NSV, KVHV. Eenmaal "volwassen" kan men terecht in groupuscules om met vlaggen te zwaaien (Vlaanderen Vlagt), liedjes te zingen (Vlaams Nationaal Zangfeest), te sporten (de Gordel), te denken (Nova Civitas), te netwerken (De Warandegroep) of anderszins onnozel te doen (TAK). Voorts zijn er happenings zoals de Ijzerbedevaart of de wat bruinere Ijzerwake, curiosa zoals de Roze Leeuwen, het onvermijdelijke Voorpost, het schoolmeestersensemble Het Davidsfonds, alsook linkse obscuritata �* la Meervoud, Gravensteengroep, SFL e.d.m. Dat alles naast de Vlaamse Volksbeweging en de uitzaaiing van ex-VU'ers in alle mogelijke partijen, niet zelden in topfuncties zoals het voorzitterschap (VLD).

Ondanks alle Vlaams-nationalistische propaganda haalt de N-VA volgens de peiling van La Libre Belgique - spijts 1000 televisie-optredens van Bart de Wever sinds 10 juni 2007 - 5,8 procent van de stemmen, terwijl de bende van het Vlaams Belang in volle communautaire crisis als een pudding in elkaar zakt.

Het besluit moet zijn dat vrij veel Vlaams-nationalisten fanatici zijn, die hagel en wind trotseren om de blijde boodschap uit te dragen, mensen te bekeren en anti-Waalse stemmingen te creëren.

Ten eerste gooit u hier nogal veel verschillende zaken op één hoop.

Ten tweede kan men overtuigde Vlamingen niet alleen terugvinden bij N-VA maar ook bij diverse andere partijen. Uw redenering (of wat daar moet voor doorgaan) raakt dus kant noch wal.

Als er ergens van oververtegenwoordiging sprake is, dan wel van socialisten in de media.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 14:08   #35
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
Gezien je opzoekingswerk, ga ik je er dan toch maar een antwoordje op geven.

Natuurlijk weten wij maar al te goed wat we met die 'staat' willen doen. Een staat is immers een element in een ideologie, met name een element waarmee je je ideologie kan implementeren.
En dat is nu precies iets waar ik voor bedank. Een Vlaamse staat waarin VB zijn ideologie implementeert. En ik denk nu eens niet aan de kwestie van de immigranten en neem niet het woord racisme in de mond, wat ik overigens zelden of nooit doe. Ik denk bijvoorbeeld aan rechten voor religieuze en ethische minderheden zoals de mijne (het vrijzinnig humanisme), o.a. aan euthanasie, alternatieve samenlevingsvormen, rechten en bescherming van rechten van minderheden, de verworvenheden van het verlichtingsdenken en het humanisme.
Neen, dan liever statenloze burger of balling, zelfs - waarom eigenlijk ook niet - in het koninkrijk (of de republiek) Wallonië!

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Oud 7 oktober 2008, 15:01   #36
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En dat is nu precies iets waar ik voor bedank. Een Vlaamse staat waarin VB zijn ideologie implementeert. En ik denk nu eens niet aan de kwestie van de immigranten en neem niet het woord racisme in de mond, wat ik overigens zelden of nooit doe. Ik denk bijvoorbeeld aan rechten voor religieuze en ethische minderheden zoals de mijne (het vrijzinnig humanisme), o.a. aan euthanasie, alternatieve samenlevingsvormen, rechten en bescherming van rechten van minderheden, de verworvenheden van het verlichtingsdenken en het humanisme.
Neen, dan liever statenloze burger of balling, zelfs - waarom eigenlijk ook niet - in het koninkrijk (of de republiek) Wallonië!
En ik moet gelukkig zijn met een staat waar jij je visie implementeert?

Los daarvan: ik ben een niet-religieus iemand (agnost) dus ik zit niet te wachten op een halve theocratie.
Oud 7 oktober 2008, 15:02   #37
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een haperingske.

Laatst gewijzigd door De Garde : 7 oktober 2008 om 15:05.
Oud 7 oktober 2008, 16:27   #38
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of mensen die om zekere redenen erg eenzaam zijn - ze zijn misschien niet zo "tof" - en zich daarom aan een gemeenschappelijke nestgeur wensen te verwarmen. Aan de overgave herkent men de wanhoop.
Hmm, wacht eens, 5 a 6% van de nva en laten we zeggen hetzelfde bij VB en LDD samen? Dat is 10 a 12% van de stemmen. Ik laat dus de flaminganten in andere partijen vallen als reserve in de raming.
Laten we daarvan weer de helft nemen ongeveer 5% overtuigde dus.
5% van 4 miljoen stemmen = 200 000 mensen. Eenzaam dus...
Al we dan nog eens kijken naar het feit dat ik zelf bv. toch wel wat vrienden heb die helemaal niet nationalistisch zijn, maar het onderscheid maken tussen overtuiging en persoon... tja eenzaam dus...
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2008, 16:45   #39
Goe weere
Partijlid

Standaard

Citaat:
En ik moet gelukkig zijn met een staat waar jij je visie implementeert?

Los daarvan: ik ben een niet-religieus iemand (agnost) dus ik zit niet te wachten op een halve theocratie.
Mijn visie op een democratische samenleving is er in elk geval een waar plaats is voor vele stromingen en overtuigingen. Waar minderheden rechten genieten en waar democratie niet neerkomt op een dictatuur van de meerderheid. Dat zou een samenlevingsmodel moeten zijn waar velen zich in kunnen vinden en weinigen vrees moeten hebben dat zij zullen worden miskend in hun rechten.

Mijn indruk is dat het bovenstaande ideaal (het mijne in elk geval) bij een partij als het VB iets minder kans maakt om gehanteerd te worden, iets meer risico loopt, to say the least.

Oud 7 oktober 2008, 17:00   #40
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

buiten bart de wever heb ik er anders nog niet veel gezien
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be