![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met dank. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het klopt dat er door wetenschappers even veel warm als koud wordt geblazen in deze materie. Toch valt het daarbij op dat veel van de studies die een 'geen gevaar'-resultaat opleveren, gesponsord zijn door... telecom-operatoren. De vergelijking met de killer die ook de auto is, is niet helemaal correct: van auto's is het geweten dat ze schadelijk zijn, en er wordt - en de mate van het mogelijke iets aan gedaan, door middel van katalysatoren e.e. Bij gsm's en andere nieuwsoortige zendapparatuur op hoge frequentie (Bleutooth, WiFi,...) wordt de kop in het zand gestoken en wordt het mogelijk rsico met iedere nieuwe generatie toestellen almaar groter. De eerste mobilofoons werkten nog op de relatief veilige 150 Mhz (VHF)band; de eerste gsm's op de al iets minder veilige UHF-band in het 400 Mhz-bereik. Maar de huidige generatie gsm's zit in de 1800 Mhz- tot 2400 Mhz-band, en daar zitten ook microgolfovens, Bluetoothzenders en WiFi-apparaten. Er is dus niet alleen de gsm, maar er is een immense toename van voortdurend aanwezige straling in die frequentiebereiken, en dat nog maar sinds een paar jaar. Eén van de wetenschappers die ik interviewde besluit dan ook: "als er kankerverwekkende effecten bij de mens zouden zijn, dan komen die pas binnen 10, 20 jaar tot uiting. Men moet zich dus nu voorbereiden om als het zover is over voldoende statistische gegevens te beschikken. We zouden daarom toegang moeten krijgen tot de facturatiebestanden van Proximus en de andere maatschappijen. Die akkoorden zouden nu moeten worden afgesloten, zodat we die gegevens binnen tien jaar zeker hebben; op internationaal vlak zijn voorstellen in die aard gedaan. Tot dan ga ik uit van het voorzichtigheidsprincipe: zo weinig mogelijk gebruiken, anders zouden we binnen een tiental jaren wel eens met een serieuze epidemie aan kankers kunnen zitten..."
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Parlementslid
|
![]() Net op het middagnieuws: nieuwe studie bevestigt schadelijkheid gsm-straling nu onomstotelijk. Vooral voor kinderen is het gevaar reëel.
Blij dat ik toch destijds een beetje heb meegewerkt aan een tijdige waarschuwing...
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 15 oktober 2008 om 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uw uitleg lijkt me inderdaad wel zeer plausibel en aannemelijk, maar volgens mij (een volslagen leek op dit domein, ik geef dat toe) is het nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken. Ik heb verder nog drie vraagjes (many thanks als je ze beantwoordt): - Geloof je de - vaak hysterische - verhalen uit de USA van mensen die beweren dat ze na een jaar mobiel te bellen hersentumoren en andere kankers hebben gekregen? Ik zag zo eens een reportage van enkele mensen uit Florida, die reeds vele jaren GSM'en en beweerden al na enkele maanden hoofdpijn te hebben van hun belgedrag. - Zou jij, moest je momenteel een zoon/dochter van pakweg tien jaar hebben rondlopen, dit kind een GSM geven? Hersenen van kinderen zijn immers nog in volle groei, en je redeneringen volgende zou het nog veel schadelijker zijn voor kinderen om te GSM'en dan voor volwassenen. Maar hier treedt opnieuw de kosten-baten analyse op. GSM's zorgen ervoor dat kinderen makkelijker bereikbaar zijn voor hun ouders en ze ook minder snel ongerust zijn, daar het kind in geval van 'nood' kan verwittigen. Weegt een toenemende ongerustheid van de ouders op tegen de (eventueel) grotere kans op gezondheidsproblemen voor het kind? - Is er een (positief) effect merkbaar indien er een externe antenne op de GSM zit? De oudere GSM's hadden een uitstekende, vaal uitschuifbare antenne. Tegenwoordig (al enkele jaren) moet alles echter compact en licht zijn en zit de antenne geïntegreerd in het toestelletje zelf. Impliceert dit dat de nieuwere generaties GSM's niet alleen qua verhoging van de frequentie, maar ook qua 'bouw' schadelijker zijn voor de gezondheid dan vroeger ? Groeten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vlak bij mijn woning staat een hoog gebouw vol het die GSM-antennes. Ooit waren die glimmend metaal. Maar die zijn allemaal overgeschilderd in dezelfde kleur als de gevel waar ze tegenaan zitten. Voorschrift van de overheid (schoonheidscommissie) Maar nu even over de natuurkundige wetten. Met infra-rood opnamen kan je zien wat de temperatuur van een oppervlak is. Als er hersenverwarming optreed moet die hitte eerst door een stuk hersens die grotendeels uit water bestaan (hoge warmtecapaciteit!), vervolgens door een stuk bot en dan nog door spieren en vel. En niet vergeten dat de hersens goed doorbloed zijn wat dus een aanzienlijke hoeveelheid warmte afvoert. De GSM-frequenties zijn zo gekozen dat er weinig materialen zijn die de straling absorberen. In een kelder omringd door beton en gevlochten ijzerbewapening kan men nog steeds GSM-en. Het zendvermogen van een GSM telefoon is max. 2 Watt. Houdt je het ding aan je oor dan kan er slechts grof genomen 1 Watt richting hersens gaan. Dat geeft dan een max. warmtestroom van 860 calorie/uur. Een calorie kan 1 gram water 1 graad in temperatuur verhogen als er geen warmteverlies naar de omgeving optreed. De hersenen bevatten ongeveer 1400 gram water. Dat iemand met infra-rood fotografie een opwarming van de hersens kan zien is dus een fabel. Natuurkundig onmogelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Opwarming van het brein is wel meetbaar na een drietal minuten bellen, ik heb foto's van een Zwitsers instituut waarop een 'opgewarmd' brein- door met een gsm te bellen - is geregistreerd. Ik zou een kind onder de 10 jaar nooit een gsm geven. Een gsm zendt ook straling uitzendt als de eigenaar NIET in gesprek is. Iedere gsm 'checkt' immers regelmatig de verbinding met de dichtstbijzijnde mast, en dan zendt hij ook uit. Het dilemma 'bereikbaarheid-gevaar' is echter reëel, maar hun keuze kunnen de ouders pas met kennis van zaken maken als ze correct worden geïnformeerd over de mogelijke gevaren. Tot nog toe is dat onvoldoende het geval. Hoe verder van de zendantenne af, hoe beter: de intensiteit van het magnetisch veld en van de directe straling vermindert immers met het kwadraat van de afstand. Een gsm in een auto, met een externe antenne, zal dus vrij onschadelijk zijn, vermits de auto zelf een 'kooi van Farady' is waar bijna geen straling in of uit kan. Op voorwaarde dat u in de auto natuurlijk zo geen bluetooth-setje gebruikt, wat d�*t zend dan weer zijn eigen straling uit, en vlak bij uw hoofd in de meeste gevallen. Natuurlijk belast die buitenantenne de voetgangers in de buurt wel... En inderdaad: de oude gsm's met hun lange-uitschuifbare - antenne, waren allicht beter dan de nieuwe met een zeer kleine, ingebouwde. Je kon die grote antenne tenminste een eind van je hoofd af houden én je wist waar ze zat. Als je tegenwoordig aan een gsm-verkoper vraagt waar de antenne in het toestel exact zit dan moet hij je meestal het antwoord schuldig blijven...
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 15 oktober 2008 om 13:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Tot zover jouw kennis van zaken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Een bluetoothzender die gebruikt wordt voor datatransmissie - dus niet in stand-by - werkt met een gemiddeld zendvermogen van 30mA. Vlakbij is dit dus een relatief hoge waarde, vooral gezien de duur van sommige transmissies. Het is wel zo dat het maar een fractie is van het gemiddelde zendvermogen van een gsm, maar er mag worden aangenomen dat de zendtijd van een bluetooth-apparaat ook beduidend langer zal zijn. Daar is het immers voor bedoeld.
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger) Laatst gewijzigd door Jukes : 16 oktober 2008 om 09:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En elke bluetooth"zender" dient voor datatransmissie. Nee echt... ik zou me meer zorgen maken om gsm's dan om bluetooth hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Zou wel een interessante formule zijn voor een all-in bejaardentehuis.
Citaat:
![]() Uiteindelijk is dit hele gedoe iets dat al bezig is sinds GSMs voor het eerst commercieel werden. Toen mijn vader in zijn wagen een van de eerste 'GSM's in België had - zo een waar je nog iemand mee kon doodknuppelen - waren er al stemmen die kloegen over die straling. Ondertussen zijn we 10-15 jaar verder en is het nog altijd niet ontegensprekelijk bewezen. Dus voor wat het mij aangaat is dit zuivere paniekzaaierij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Parlementslid
|
![]() Dat stadium zijn we nu definitief voorbij: de voorlopige resultaten van een zeer uitgebreide universitaire studie in 13 landen wijst een duidelijk verband aan tussen de incidentie van hersentumoren en het intensief gebruik van de gsm. (zie mijn andere post over dit onderwerp).
![]() |
#38 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
[email protected] Citaat:
De (massa)media maakt er namelijk een sport van om studies wit-zwart te interpreteren en paniek te zaaien. Ik vertik het dan ook om zelfs 5 minuten het TV journaal op te zetten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Artikel is verstuurd. Veel leesgenot, al is de term hier misschien wat misplaatst...
![]() |
![]() |
#40 |
Vreemdeling
|
![]() Bedankt. Ik heb het deze voormiddag doorgelezen. Ik zal nog wat meer artikels moeten lezen om nu eens 100% zekerheid te hebben.
|
![]() |
![]() |