Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: De Belgische revolutie van 1830 was een historische vergissing.
Eens 74 82,22%
Oneens 16 17,78%
Aantal stemmers: 90. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2008, 23:48   #101
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Dat is merkwaardig. Oost- en West-Limburg hebben historisch volgens mij minder tijd tesaam doorgebracht dan West-Limburg met Luik. Die twee horen eerder liefde voor elkaar te voelen dan de beide Limburgen.
Gezien het feit dat het huidige Limburg (B+NL) een lappendeken van gebieden was die vielen onder verscheidene landsheren (het (middeleeuwse) hertogdom Limburg was er maar een klein deel van). Dan hebben historisch gezien Vlaams Brabant, Brussel, Waals Brabant, (de provincie) Antwerpen en Noord Brabant een langer gezamenlijk verleden en ook nog als één (feodale) bestuurseenheid, namelijk het Hertogdom Brabant. Zo hebben ze ook gezamenlijk het 900-jarige bestaan van Brabant (als hertogdom) gevierd. Alle delen erkennen elkaars gezamenlijke verleden en staan hier ook samen bij stil, maar over eventuele hereniging kan ik weinig zinnigs zeggen.... Het algemene beeld is dat het betreurenswaardig is dat we (Brabant) vlak na het hoogtepunt veranderd zijn in een oorlogsgebied en noodgedwongen verdeeld zijn geraakt tussen twee staten. Een soort Oost- en West Duitsland avant la lettre.... Het is daarom ook interessant om te weten dat inwoners van de provincie Noord Brabant zichzelf altijd Brabander noemen en (haast) nooit Noord Brabander en het ook altijd over Brabant hebben. Voor de rest zijn er ook altijd wel banden gebleven (families, smokkel), maar vaak (ook vaak zuidelijke 'Brabanders')ben je dan ook weer gewoon Hollander... wat alles weer in perspectief plaatst. Los daarvan heb ik begrepen dat Oost- en West (puur alfabetisch) Vlaanderen ook een goede relatie met Zeeuws Vlaanderen hebben, maar daar weet ik persoonlijk te weinig vanaf... Anderzijds blijft het ook stangen met Bels (fonetisch)->België en 'olland, kortom persoonlijk is mijn totaalbeeld meer grijzig dan zwart of wit.
Oud 19 oktober 2008, 09:08   #102
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Gezien het feit dat het huidige Limburg (B+NL) een lappendeken van gebieden was die vielen onder verscheidene landsheren (het (middeleeuwse) hertogdom Limburg was er maar een klein deel van). Dan hebben historisch gezien Vlaams Brabant, Brussel, Waals Brabant, (de provincie) Antwerpen en Noord Brabant een langer gezamenlijk verleden en ook nog als één (feodale) bestuurseenheid, namelijk het Hertogdom Brabant. Zo hebben ze ook gezamenlijk het 900-jarige bestaan van Brabant (als hertogdom) gevierd. Alle delen erkennen elkaars gezamenlijke verleden en staan hier ook samen bij stil, maar over eventuele hereniging kan ik weinig zinnigs zeggen.... Het algemene beeld is dat het betreurenswaardig is dat we (Brabant) vlak na het hoogtepunt veranderd zijn in een oorlogsgebied en noodgedwongen verdeeld zijn geraakt tussen twee staten. Een soort Oost- en West Duitsland avant la lettre.... Het is daarom ook interessant om te weten dat inwoners van de provincie Noord Brabant zichzelf altijd Brabander noemen en (haast) nooit Noord Brabander en het ook altijd over Brabant hebben. Voor de rest zijn er ook altijd wel banden gebleven (families, smokkel), maar vaak (ook vaak zuidelijke 'Brabanders')ben je dan ook weer gewoon Hollander... wat alles weer in perspectief plaatst. Los daarvan heb ik begrepen dat Oost- en West (puur alfabetisch) Vlaanderen ook een goede relatie met Zeeuws Vlaanderen hebben, maar daar weet ik persoonlijk te weinig vanaf... Anderzijds blijft het ook stangen met Bels (fonetisch)->België en 'olland, kortom persoonlijk is mijn totaalbeeld meer grijzig dan zwart of wit.
Misschien wel een goed idee om Noord-Brabant, Antwerpen en Vlaams Brabant als een staat samen te voegen binnen de door de meeste herenigingsgezinden zo gewilde confederatie. Deelstaat Brabant, naast de deelstaten Limburg en Vlaanderen. Het punt is namelijk dat een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland als 2 entiteiten nooit kan gaan werken. De kleine en de grote...daar moet ruzie van komen. Daarom moet er boven de rivieren worden gedacht over een nieuwe indeling. De ''macht'' van het Hollandse gewest moet worden ingedamd door de beide Hollandse provincies en utrecht samen 1 deelstaat te maken en daarnaast Overijssel, Gelderland en Flevoland samen en Groningen, Drenthe en Friesland samen. Zeeland kan dan in een deelstaat met Vlaanderen samen. We houden wel de huidige provinciegrenzen aan, maar gaan de eenheidsworst Nederland en Vlaanderen vervangen voor 6 werkbare deelstaten met ieder een eigen vertegenwoordiging die evenredig moet zijn in de Staten Generaal.
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 09:31   #103
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Misschien wel een goed idee om Noord-Brabant, Antwerpen en Vlaams Brabant als een staat samen te voegen binnen de door de meeste herenigingsgezinden zo gewilde confederatie. Deelstaat Brabant, naast de deelstaten Limburg en Vlaanderen. Het punt is namelijk dat een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland als 2 entiteiten nooit kan gaan werken. De kleine en de grote...daar moet ruzie van komen. Daarom moet er boven de rivieren worden gedacht over een nieuwe indeling. De ''macht'' van het Hollandse gewest moet worden ingedamd door de beide Hollandse provincies en utrecht samen 1 deelstaat te maken en daarnaast Overijssel, Gelderland en Flevoland samen en Groningen, Drenthe en Friesland samen. Zeeland kan dan in een deelstaat met Vlaanderen samen. We houden wel de huidige provinciegrenzen aan, maar gaan de eenheidsworst Nederland en Vlaanderen vervangen voor 6 werkbare deelstaten met ieder een eigen vertegenwoordiging die evenredig moet zijn in de Staten Generaal.
Lijkt me een mooie indeling...
Maar in realiteit zie ik dat jammer genoeg niet gebeuren.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 10:48   #104
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Zeg mannekes,
het heeft geen zin om uit te gaan van oude middeleeuwse verbanden. Wat er vandaag is, dat telt. "Brabant" zegt hier in Antwerpen alleszins niks meer, ier klappen en zen ze 'vloms'.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 11:02   #105
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Dit topic opstarten is een grote vergissing: het is dom en het slaat nergens op.

Je kunt evenwel stellen of het geen vergissing was dat de aarde rond moest zijn en niet plat.
Oud 19 oktober 2008, 11:19   #106
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is inderdaad geen twijfel over de zaak.

De aarde moet rond zijn en Belgique is een vergissing.
Oud 19 oktober 2008, 11:27   #107
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is inderdaad geen twijfel over de zaak.

De aarde moet rond zijn en Belgique is een vergissing.
België vergissing? Jonkske toch, België is 180 jaar, gij.....16...17 kweetnie? In elk geval véél ouder dan gij, en gij gaat hier de pretentie aannemen dat België een vergissing is?

Laatst gewijzigd door MaGNiFiCaT : 19 oktober 2008 om 11:27.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 11:41   #108
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Geniet er van zolang het duurt.
Tzal blijven duren, wees daar maar zeker van.

Als er één iets is, dat ons allen hier zal overleven, dan is het België. Wij zullen allen stervenin België, als Belg.

Leve België. Leve de onaantastbare continuïteit van België!!
Oud 19 oktober 2008, 11:46   #109
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik dank de lieve God elke dag op mijn blote knieën dat de revolutie van 1830 gelukt is en wij niet zoals onze arme broeders in het noorden en vooral de Zeeuwen, Brabanters en Limburgers niet onder de knoet van de Hollanders moeten leven.
Uiteraard, het is de evidentie zelve dat wij dankbaar zijn voor de voorspoedige gebeurtenissen dat ons te beurt is gevallen. Enkel onrealistische, dromerige, naiëve pummels denken er anders over.

Mijn God, wij mogen dankbaar zijn dat we niet ten prooie gebleven zijn van die kaaskoppen!!
Oud 19 oktober 2008, 11:51   #110
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
België vergissing? Jonkske toch, België is 180 jaar, gij.....16...17 kweetnie? In elk geval véél ouder dan gij, en gij gaat hier de pretentie aannemen dat België een vergissing is?
België is inderdaad al oud.

Oud, versleten en seniel, tijd om op pensioen te gaan. Tijd voor euthanasie zelfs.
Oud 19 oktober 2008, 11:52   #111
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard, het is de evidentie zelve dat wij dankbaar zijn voor de voorspoedige gebeurtenissen dat ons te beurt is gevallen. Enkel onrealistische, dromerige, naiëve pummels denken er anders over.

Mijn God, wij mogen dankbaar zijn dat we niet ten prooie gebleven zijn van die kaaskoppen!!
Ge weet toch dat 1handclapping inmiddels lid is van de Baarlewerkgroep?
Oud 19 oktober 2008, 11:54   #112
MaGNiFiCaT

Standaard

Citaat:
Ge weet toch dat 1handclapping inmiddels lid is van de Baarlewerkgroep?
De man is blijkbaar compleet gek geworden. OK, dan is hij van geen tel meer....
Oud 19 oktober 2008, 11:57   #113
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeg mannekes,
het heeft geen zin om uit te gaan van oude middeleeuwse verbanden. Wat er vandaag is, dat telt. "Brabant" zegt hier in Antwerpen alleszins niks meer, ier klappen en zen ze 'vloms'.
Daar heb je ook gelijk in, pelgrim.
Mijmeren over het verleden is mooi, maar het is de toekomst die telt.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 12:34   #114
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Daar heb je ook gelijk in, pelgrim.
Mijmeren over het verleden is mooi, maar het is de toekomst die telt.
Ik vind het fijn in België te leven. Eigenlijk vind ik het zelfs nergens zo fijn als hier in Belgisch Limburg. Waarom moet ge toch altijd de dingen ingewikkeld maken. Wees blij dat ge hier kunt leven. Ge denkt toch niet dat het met de Hollanders beter wordt. Dat noem ik nu eens naïef denken. Hoe verder de Hollanders, hoe beter het is voor ons gemoed en ons geestelijk welzijn. Bij manier van spreken:laat zij maar hun vleeskroketten eten, wij eten wel biefstuk met friet. Met een goede pint.

Laatst gewijzigd door system : 19 oktober 2008 om 12:37.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 13:21   #115
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De man is blijkbaar compleet gek geworden. OK, dan is hij van geen tel meer....

Sterker nog, de man was al lid van de BW toen hij dat bericht schreef. Herken je geen ironische teksten, MaGNiFiCaT?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 13:23   #116
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik vind het fijn in België te leven. Eigenlijk vind ik het zelfs nergens zo fijn als hier in Belgisch Limburg. Waarom moet ge toch altijd de dingen ingewikkeld maken. Wees blij dat ge hier kunt leven. Ge denkt toch niet dat het met de Hollanders beter wordt. Dat noem ik nu eens naïef denken. Hoe verder de Hollanders, hoe beter het is voor ons gemoed en ons geestelijk welzijn. Bij manier van spreken:laat zij maar hun vleeskroketten eten, wij eten wel biefstuk met friet. Met een goede pint.
Niemand dwingt u kroketten te eten. Sterker nog: Ik wil ook een biefstuk met een goede pint...
(Pfft, system, wat heb je toch voor vreemde argumenten?)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 13:51   #117
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het ook niet over hereniging, eerder over het betreuren van de loop van de geschiedenis, maar deze is ook niet terug te draaien. Echter Limburg en Brabant zijn wel voorbeelden om aan te halen dat we wel een gemeenschappelijk verleden en achtergrond hebben. Daarom plaats ik tegelijk deze kanttekening bij: Voor de rest zijn er ook altijd wel banden gebleven (families, smokkel), maar vaak (ook vaak zuidelijke 'Brabanders')ben je dan ook weer gewoon Hollander... wat alles weer in perspectief plaatst Er zijn verschillen gegroeid, maar deze zijn nu ook weer niet zo enorm... In z'n algemeenheid tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden beide hadden beter kunnen doen om het VKN te laten slagen. Dat is mislukt, maar laten we tenminste eerst goede buurlanden blijven; het hypothetische geval van hereniging is nog heel wat bruggen verwijderd als het al ooit nog zover komt. Dat neemt niet weg dat dat mekaar roepen en wijzen als marktkooplui, heel die Bourgondisch versus Calvinistisch discussie (hoezo clichébeelden), ook nergens voor nodig is. Er zijn misschien wat verschillen, nou en? De verschillen tussen Nederlanders of Vlamingen/Belgen onderling zijn veel groter, dan dat ''gemiddelde Nederlander'' verschilt ''gemiddelde Vlaming/Belg''. Daarbij leven we in één Europa en de befaamde 'Global Village' en dan verzanden in zo'n kleingeestige discussie, terwijl we meer gemeen hebben dan dat we verschillen....
Oud 19 oktober 2008, 14:40   #118
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik heb het ook niet over hereniging, eerder over het betreuren van de loop van de geschiedenis, maar deze is ook niet terug te draaien. Echter Limburg en Brabant zijn wel voorbeelden om aan te halen dat we wel een gemeenschappelijk verleden en achtergrond hebben. Daarom plaats ik tegelijk deze kanttekening bij: Voor de rest zijn er ook altijd wel banden gebleven (families, smokkel), maar vaak (ook vaak zuidelijke 'Brabanders')ben je dan ook weer gewoon Hollander... wat alles weer in perspectief plaatst Er zijn verschillen gegroeid, maar deze zijn nu ook weer niet zo enorm... In z'n algemeenheid tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden beide hadden beter kunnen doen om het VKN te laten slagen. Dat is mislukt, maar laten we tenminste eerst goede buurlanden blijven; het hypothetische geval van hereniging is nog heel wat bruggen verwijderd als het al ooit nog zover komt. Dat neemt niet weg dat dat mekaar roepen en wijzen als marktkooplui, heel die Bourgondisch versus Calvinistisch discussie (hoezo clichébeelden), ook nergens voor nodig is. Er zijn misschien wat verschillen, nou en? De verschillen tussen Nederlanders of Vlamingen/Belgen onderling zijn veel groter, dan dat ''gemiddelde Nederlander'' verschilt ''gemiddelde Vlaming/Belg''. Daarbij leven we in één Europa en de befaamde 'Global Village' en dan verzanden in zo'n kleingeestige discussie, terwijl we meer gemeen hebben dan dat we verschillen....
l'Histoire se répéte?
Wil Adam Smith soms Hendrik van der Noot achterna?
En een tweede Brabantse omwenteling ontketenen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brabantse_Omwenteling
Met het oog op een Verenigde Nederlandse Staten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenig...landse_Staten?
In elk geval een vlag bestaat er al.
Naam: Screenshot_2.png
Bekeken: 96
Grootte: 645 Bytes
Lijkt wel een beetje op België door elkaar geklust
Oud 19 oktober 2008, 14:46   #119
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Niemand dwingt u kroketten te eten. Sterker nog: Ik wil ook een biefstuk met een goede pint...
(Pfft, system, wat heb je toch voor vreemde argumenten?)
Wat ik zeg is symbolisch. We hebben het hier goed in België. Minder strikt dan in Nederland.Niet zoveel regeltjes en kleinburgerlijkheid. We eten goed, we verdienen goed, het weer in Nederland is niet anders dan bij ons. In het Hollands keurslijf wil ik toch niet zitten. En wat Latijnse cultuur in de buurt, in eenzelfde land, kan geen kwaad. Het doet ons wat meer bourgondisch leven én denken. En dit in vergelijking met dat saaie ietwat calvinistische Nederland van Jan zeer Modaal van Piet (H)(kl)ein.

Laatst gewijzigd door system : 19 oktober 2008 om 14:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2008, 15:41   #120
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat ik zeg is symbolisch. We hebben het hier goed in België. Minder strikt dan in Nederland.Niet zoveel regeltjes en kleinburgerlijkheid. We eten goed, we verdienen goed, het weer in Nederland is niet anders dan bij ons. In het Hollands keurslijf wil ik toch niet zitten. En wat Latijnse cultuur in de buurt, in eenzelfde land, kan geen kwaad. Het doet ons wat meer bourgondisch leven én denken. En dit in vergelijking met dat saaie ietwat calvinistische Nederland van Jan zeer Modaal van Piet (H)(kl)ein.
Mag ik zeggen dat u goed debatteert? U vergelijkt heel terecht de goede punten van het ene met de slechte punten van het andere en concludeert dan opgelucht dat u gelijk heeft.
Petje af.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be