Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2008, 21:10   #81
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Dit geldt natuurlijk niet voor Franstaligen in Vlaanderen, parce que nous vivons quand même en Belgique, hein?
Zeg mag ik ook gaan eten ?

Dat geldt voor iedereen, dus ook voor de franstaligen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 21:52   #82
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Ronse

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als tegeneis
Komen terug bij Vlaanderen, en
de opheffing van het Brussels gewest en de integratie ervan in het Vlaamse Gewest.

Patstelling !
En alles blijft bij het 'oude'.
+ Taalfaciliteiten voor de 15 % franstaligen in Ronse afschaffen !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2008, 21:55   #83
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Belgie WAS een sterk (?) merk.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 07:45   #84
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En als ze dat niet doen, zou je dan overwegen om de Franstaligen toch een klein beetje mee verantwoordelijk te stellen voor de verzuurde relaties? Of is dat onmogelijk als belgicist, voor wie de schuld altijd bij de Vlamingen ligt?
Oud 21 oktober 2008, 07:54   #85
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, gewestgrenzen dan.
En tegelijk Provinciegrenzen....
Akkoord.

Maar niets belet mij in bv Luik Nederlands te praten.
En geloof me, in Luikse winkels wordt een hartelijk woordje nederlands geproken.
Luik, notabene de stad van Reynders.
ja maar daar gaat het totaal niet over. gisteren ben ik achter een pitta geweest en daar spraken ze Turks tegen elkaar, maar tegen mij Nederlands, so what?

het enigste wat echt van tel is, is dat in de grondwet duidelijk staat dat de grenzen van de Gewesten duidelijk bepaald zijn en verder is er in wetten geregeld dat in het Vlaams Gewest (de 5 Vlaamse provincies) het Nederlands de bestuurstaal is met in enkele gemeentes taalfaciliteiten.

Waarom zou dat moeten veranderen? en als het moet veranderen, waarom alleen voor de Franstaligen in Vlaanderen? waarom niet voor de Italiaanstaligen in Wallonië? of de Arabischsprekenden in Brussel? waarom moeten de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten krijgen dan alle andere mensen? behoren zij tot 1 of ander supperras ofzo??
Oud 21 oktober 2008, 08:43   #86
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ja maar daar gaat het totaal niet over. gisteren ben ik achter een pitta geweest en daar spraken ze Turks tegen elkaar, maar tegen mij Nederlands, so what?
Zo is dat. Afspraken en normen kunnen werken.
In Zele dus? Ik werk daar.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 21 oktober 2008 om 08:44.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 09:34   #87
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom moeten de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten krijgen dan alle andere mensen? behoren zij tot 1 of ander supperras ofzo??
Je lacht er hier mee, maar zo ziet de francophonie zichzelf wel nog altijd...
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 09:37   #88
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Je lacht er hier mee, maar zo ziet de francophonie zichzelf wel nog altijd...
ik zit elke dag op het forum van Le Soir, ik lach daar absoluut niet mee, zij vinden dat echt zo.
Oud 21 oktober 2008, 09:40   #89
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik zit elke dag op het forum van Le Soir, ik lach daar absoluut niet mee, zij vinden dat echt zo.
Klopt.
Oud 21 oktober 2008, 11:15   #90
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
En als ze dat niet doen, zou je dan overwegen om de Franstaligen toch een klein beetje mee verantwoordelijk te stellen voor de verzuurde relaties? Of is dat onmogelijk als belgicist, voor wie de schuld altijd bij de Vlamingen ligt?
Daar bent U verkeerd, ik leg de schuld bij niemand.
Oud 21 oktober 2008, 11:17   #91
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

het enigste wat echt van tel is, is dat in de grondwet duidelijk staat dat de grenzen van de Gewesten duidelijk bepaald zijn en verder is er in wetten geregeld dat in het Vlaams Gewest (de 5 Vlaamse provincies) het Nederlands de bestuurstaal is met in enkele gemeentes taalfaciliteiten.

Waarom zou dat moeten veranderen? en als het moet veranderen, waarom alleen voor de Franstaligen in Vlaanderen? waarom niet voor de Italiaanstaligen in Wallonië? of de Arabischsprekenden in Brussel? waarom moeten de Franstaligen in Vlaanderen meer rechten krijgen dan alle andere mensen? behoren zij tot 1 of ander supperras ofzo??
Ik ben voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt.
Het is aan de federale overheid dat in het onderwijs te voorzien.
Oud 21 oktober 2008, 11:35   #92
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben ook voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt. Engels is namelijk onmisbaar bij internationaal verkeer en handel.
En natuurlijk moet men de eigen (regionale) taal beheersen, voor het geval dat men boodschappen doet of naar het gemeentehuis gaat.
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 11:40   #93
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht
Ik ben ook voorstander dat iedereen in Belgie op termijn minstens 2 talen spreekt. Engels is namelijk onmisbaar bij internationaal verkeer en handel.
En natuurlijk moet men de eigen (regionale) taal beheersen, voor het geval dat men boodschappen doet of naar het gemeentehuis gaat.
2
Oud 21 oktober 2008, 11:43   #94
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De federale overheid heeft daar niets in te zeggen, aangezien onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 15:34   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik word echt moedeloos van mensen die dit gedacht maar blijven aankleven.

"Men" is daar nu al zovele tientallen jaren voorstander van, maar daar komt niets van in huis.

En daar kan ook niets van in huis komen.
Een Franstalige heeft er absoluut te weinig belang bij om Nederlands te leren. Aan de ene kant omdat het hem niets opbrengt, en aan de andere kant omdat een vreemde taal leren toch het een en het ander aan volgehouden moeite kost. Waarom zou hij dus die inspanning ook maar willen leveren ???

Hetzelfde geldt trouwens voor iedereen die een "wereldtaal" spreekt. Probeer maar eens een Duitser te vinden die een tweede taal spreekt. (en okee: de uitzonderingen zijn er: wie geïnteresseerd is voor zijn werk in studies op interntionaal vlak .... die trekt zijn plan in het Engels, maar wees gerust: buiten Vlaanderen zijn dat nog lang niet alle universitairen hoor)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 16:05   #96
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

In het begin van de vorige eeuw lag er tussen België en Dass Deutsche Reich een
"neutrale zone" - "Nouveau Moresnet" het huidige Kelmis. Ter gelegeneheid van de afloop van WO I werd dit gebied afgeschaft ; het idee op zich is vanzelfsprekend niet slecht. Ik zou, indien men absoluut taal- en gewestgrenzen wil laten samenvallen meerdere zulke gebieden oprichten in België ttz. territoria die gemeenszchappelijk door de Vlaamse en Waalse gemeenschappen bestuurd worden (onder voogdij staan van..).

Of moeten we een systeem huldigen waarbij iedereen zich territoriaal kan bekennen tot de gemeenschap van zijn keuze ? Indien we een volksmeerderheid in de brusselse rand, voeren, Komen of om het even waar willen laten beslissen of ze Waal t'zij Vlaming willen zijn - kan dit tot overal uitgebreid worden : een straatje hier of daar in Waals-Brabant,
In West Vlaanderen, Namen of Luik.. het kan op den duur gemakkelijker worden van gemeenschap te wisselen dan van hemd...

Het leren van vreemde talen is inderdaad een kwestie van motivatie, zoals alle leren. Zeer veel jongeren slaan eerst dan aan het leren als ze overtuigd geraken van enig "praktisch nut". Nationale/Natuurlijke talen kennen soms een grote bloei naar aanleiidng van de vorming van "Imperia", samen met hun imperiale uitbreiding oefenen ze een grote invloed uit op de mondiale cultuur, de economie enz.. met het vergaan van hun imperium, vergaat de taal simultaan : kijk maar naar bv. de ongelofelijke achteruitgang van het Russisch als "wereldtaal" van de laatste decennia - ook de afloop van de laatste wereldoorlog heeft aan de uitstraling van het Duits niet bepaald veel meegeholpen.

De meer algemene verspreiding van het Esperanto zou in deze context een mirakel zijn :
een wereldtaal zonder een imperium.. Eble aû neeble ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 16:28   #97
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou, indien men absoluut taal- en gewestgrenzen wil laten samenvallen meerdere zulke gebieden oprichten in België ttz. territoria die gemeenszchappelijk door de Vlaamse en Waalse gemeenschappen bestuurd worden (onder voogdij staan van..)
Woehoe! Den Elsace-Elsass! Met Straatsburg als Frans-Duitse hoofdstad!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
ook de afloop van de laatste wereldoorlog heeft aan de uitstraling van het Duits niet bepaald veel meegeholpen.
het is nochtans nog altijd sterk vertegenwoordigd hoor, mede door de Duitse financiële dominantie in het oost-europa. Dus in feite heb je dubbel gelijk. allen is het imperium vandaag iets minder politiek danwel financiëel.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 21 oktober 2008 om 16:30.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 20:39   #98
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
In het begin van de vorige eeuw lag er tussen België en Dass Deutsche Reich een
"neutrale zone" - "Nouveau Moresnet" het huidige Kelmis. Ter gelegeneheid van de afloop van WO I werd dit gebied afgeschaft ; het idee op zich is vanzelfsprekend niet slecht. Ik zou, indien men absoluut taal- en gewestgrenzen wil laten samenvallen meerdere zulke gebieden oprichten in België ttz. territoria die gemeenszchappelijk door de Vlaamse en Waalse gemeenschappen bestuurd worden (onder voogdij staan van..).

Of moeten we een systeem huldigen waarbij iedereen zich territoriaal kan bekennen tot de gemeenschap van zijn keuze ? Indien we een volksmeerderheid in de brusselse rand, voeren, Komen of om het even waar willen laten beslissen of ze Waal t'zij Vlaming willen zijn - kan dit tot overal uitgebreid worden : een straatje hier of daar in Waals-Brabant,
In West Vlaanderen, Namen of Luik.. het kan op den duur gemakkelijker worden van gemeenschap te wisselen dan van hemd...

Het leren van vreemde talen is inderdaad een kwestie van motivatie, zoals alle leren. Zeer veel jongeren slaan eerst dan aan het leren als ze overtuigd geraken van enig "praktisch nut". Nationale/Natuurlijke talen kennen soms een grote bloei naar aanleiidng van de vorming van "Imperia", samen met hun imperiale uitbreiding oefenen ze een grote invloed uit op de mondiale cultuur, de economie enz.. met het vergaan van hun imperium, vergaat de taal simultaan : kijk maar naar bv. de ongelofelijke achteruitgang van het Russisch als "wereldtaal" van de laatste decennia - ook de afloop van de laatste wereldoorlog heeft aan de uitstraling van het Duits niet bepaald veel meegeholpen.

De meer algemene verspreiding van het Esperanto zou in deze context een mirakel zijn :
een wereldtaal zonder een imperium.. Eble aû neeble ?
Ge moet gij geen voorbeelden gaan zoeken, en zeker geen erg ingewikkelde, in het verleden ...
kijk gewoon naar de grens tussen West-Vlaanderen en Frankrijk. De mensen leven daar in peins en in vree, zelfs al is de taalgrens er ooit opgeschoven ... Winkelen, en zelfs wonen, aan de andere kant: geen problemen !!
Idem dito voor de grens met Nederland ... Ook met hen geen problemen ...

Waarom zijn er wel problemen met de grens Vlaanderen-Wallonië? Omdat de toestand er onvoldoende stabiel is. "Veroveraars" kunnen er nog een slag thuishalen, en dat proberen ze dan ook.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 20:42   #99
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ge moet gij geen voorbeelden gaan zoeken, en zeker geen erg ingewikkelde, in het verleden ...
kijk gewoon naar de grens tussen West-Vlaanderen en Frankrijk. De mensen leven daar in peins en in vree, zelfs al is de taalgrens er ooit opgeschoven ... Winkelen, en zelfs wonen, aan de andere kant: geen problemen !!
Idem dito voor de grens met Nederland ... Ook met hen geen problemen ...

Waarom zijn er wel problemen met de grens Vlaanderen-Wallonië? Omdat de toestand er onvoldoende stabiel is. "Veroveraars" kunnen er nog een slag thuishalen, en dat proberen ze dan ook.
Straks kunnen we misschien nog terugkeren naar het begin van de jaren tachtig, toen het voorstel circuleerde om Voeren bij... BHV te voegen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 08:20   #100
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ten eerste dan ga je met een kloof zitten tussen degenen die wel gemakkelijk talen kunnen leren en de rest.
ten tweede, waarom zou iemand die de hele dag op z'n werk Engels moet praten en thuis Nederlands of Frans die andere taal moeten leren?
ten derde, in Franstalig België vindt de meerderheid van de mensen nog altijd dat we in Vlaanderen een "patois" spreken dat enkel door boeren kan verstaan worden. veel geluk om dat eruit te krijgen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be