Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2008, 12:27   #1
Pierette
Banneling

Standaard Volksverraad : Vlaanderen spendeerde 50 miljoen aan eigen verfransing

"Vlaanderen spendeerde 50 miljoen aan eigen verfransing"

De Vlaamse regering zal tijdens de lopende legislatuur zo'n 50 miljoen euro hebben uitgegeven aan het Franstalig onderwijs in Vlaanderen. Dat berekende Vlaams parlementslid Luk Van Nieuwenhuysen (Vlaams Belang).

http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...fransing.dhtml

Het verraad door onze Vlaamse politici zet zich door, verfransing alom, uitverkoop aan de Fransen via Reynders en zijn kompanen in samenwerking met geitenboer Leterminator....
Pierette is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 16:50   #2
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=CscxYytv938
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2008, 18:51   #3
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Ja wat wilt ge met een 1\2 waal als Leterme.
En op waalse scholen leren ze nog steeds geen nederlands tuurlijk. Ik moest verdikkie vanaf het 5de studie jaar frans leren.
Wel dus stoppen met frans als verplicht vak op de vlaamse scholen.
Engels als gemeenschappelijk communicatie middel, is internationaal, makkelijk te leren. Dan moeten die uit Frankrijk ook maar eens nene effort doen om engels te leren, zijn ze ook te pretentieus voor tuurlijk.

Ik ga in november een weekend naar de ardennen. Als ze maar nie peizen dak één woord frans ga klappen. Mijn botte...
Da zal wel mee handgebaren zijn bij den bakker, curieus alst op betalen aankomt of ze dan wel vloms gaan proberen.
Oud 21 oktober 2008, 19:01   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Ja wat wilt ge met een 1\2 waal als Leterme.
En op waalse scholen leren ze nog steeds geen nederlands tuurlijk. Ik moest verdikkie vanaf het 5de studie jaar frans leren.
Wel dus stoppen met frans als verplicht vak op de vlaamse scholen.
Engels als gemeenschappelijk communicatie middel, is internationaal, makkelijk te leren. Dan moeten die uit Frankrijk ook maar eens nene effort doen om engels te leren, zijn ze ook te pretentieus voor tuurlijk.

Ik ga in november een weekend naar de ardennen. Als ze maar nie peizen dak één woord frans ga klappen. Mijn botte...
Da zal wel mee handgebaren zijn bij den bakker, curieus alst op betalen aankomt of ze dan wel vloms gaan proberen.
Het gaat hier in deze discusie ook niet om het leervak Frans, maar om Franstalige scholen in Vlaanderen. Die op de koop toe ook nog eens betaald worden met geld van de Vlaamse belastingbetaler. Tegen het aanleren van vreemde talen in het onderwijs is er in principe niets in te brengen, tegen het tweede des te meer, temeer daar de Vlaamse Gemeenschap nog altijd de scholen die ze zelf financiert niet kan inspecteren. Die Franstalige scholen doen immers dienst als verfransingsmachine in de faciliteitengemeenten en zorgen zo nog eens voor een extra bijkomend excuus voor de Franstaligen aldaar om zich niet aan te passen.
Oud 22 oktober 2008, 11:10   #5
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het gaat hier in deze discusie ook niet om het leervak Frans, maar om Franstalige scholen in Vlaanderen. Die op de koop toe ook nog eens betaald worden met geld van de Vlaamse belastingbetaler. Tegen het aanleren van vreemde talen in het onderwijs is er in principe niets in te brengen, tegen het tweede des te meer, temeer daar de Vlaamse Gemeenschap nog altijd de scholen die ze zelf financiert niet kan inspecteren. Die Franstalige scholen doen immers dienst als verfransingsmachine in de faciliteitengemeenten en zorgen zo nog eens voor een extra bijkomend excuus voor de Franstaligen aldaar om zich niet aan te passen.
Azo, kben weer mee..
En das nog even erg of erger. Maar mijn punt is ook van invloed en niet eerlijk. Of leren ze in de Walen ondertussen toch vlaams op school??
Krijg nie die indruk. Mijn dochter was laatst op vacantie in de ardennen iets onder Dinant en ze konden geen woord nederlans daar. Dus alles moest met handen en voete verteld worden . Ja die zijn hier in NL Limburg geboren en getogen, dus frans kennen ze niet. En ik heb het hun ook niet meer bijgebracht.
Maar als die franstaligen naar de zee gaan kunnen ze wel hun pistolekes en briochekes int frans bestellen op de dijk in Duinbegen bij bakker "de Groot".
Tis daar altijd file voor de deur, ze staan buiten aan te schuiven mee 10 man, echt sereus. Heb dat eens geteld.
En wa hoor ik daar: A bonjour Madam, c'est beau temp nespas, et la mer est... enz
Da moet ik nie zeggen bij den bakker in Durbuiy: Ah meneer 2 pistolees asteblief, en tis schoon weer hé om te wandelen int bos.
Die ga naar mij kijken of hij het in Keulen hoort donderen.
Taalrascisme..GRWWW.
Oud 22 oktober 2008, 16:14   #6
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Azo, kben weer mee..
Neenee, je bent nog lang niet mee.

Citaat:
leren ze in de Walen ondertussen toch vlaams op school??
Ik denk dat ze ergens in de buurt van Tournai een school hebben waar de kinderen Vlaams leren. Het Brugs dialect meer bepaald. Maar Vlaams leer je verder quasi nergens. Dat is ook nergens goed voor.

Wel interessant is het om Nederlands te leren. En dat gebeurt ook in Wallonië. Daar heb je sinds 1997 immersiescholen, tot stand gekomen onder impuls van Minister Onkelinx. Zoiets bestaat in Vlaanderen niet. Immersiescholen zijn Franstalige scholen waar een aantal vakken in het Nederlands wordt gegeven. Zoals aardrijkskunde, geschiedenis, enz.
De leerlingen die in zo'n immersieschool zitten, doen het bijzonder goed wat Nederlands betreft.

Overigens kregen de Franstalige Belgen ook vroeger al Nederlands op school.
Eerst verplicht, later als keuzevak: Nederlands of Engels.
Maar Nederlandse lessen zijn terug sterk in opmars. Vooral in Brussel waar het Nederlandstalig onderwijs bijzonder populair is, ook bij Franstaligen.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 16:58   #7
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

u weet toch dat ze in franstalig belgie die 'immersiescholen' als iets 'elitairs' beschouwen?
en die zin "doen het bijzonder goed wat Nederlands betreft": die taalvaardigheid wordt niet gemeten door het nederlandstalige gemeenschap maar door de franstalige... objectief is anders :/
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 17:35   #8
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
u weet toch dat ze in franstalig belgie die 'immersiescholen' als iets 'elitairs' beschouwen?
en die zin "doen het bijzonder goed wat Nederlands betreft": die taalvaardigheid wordt niet gemeten door het nederlandstalige gemeenschap maar door de franstalige... objectief is anders :/
Veel scholen in de lagere afdeling geven inderdaad bepaalde vakken volledig in het Nederlands en worden die vakken ook gegeven door leerkrachten met een Nederlandstalig diploma.

Spijtig genoeg is dit niet meer het geval in de middelbare en is de kwaliteit van het Nederlands van de leerkracht een stuk minder.

Als je leerkracht al geen fan is van het Nederlands, hoe wil je dan dat de leerlingen enthousiast zijn???

Maar er worden wel meer en meer inspanningen gedaan, misschien laattijdig, maar beter laat dan nooit !
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 17:38   #9
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Doen de franstaligen dezelfde inspanning voor het AN vraag ik me af.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2008, 17:42   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Veel scholen in de lagere afdeling geven inderdaad bepaalde vakken volledig in het Nederlands en worden die vakken ook gegeven door leerkrachten met een Nederlandstalig diploma.

Spijtig genoeg is dit niet meer het geval in de middelbare en is de kwaliteit van het Nederlands van de leerkracht een stuk minder.

Als je leerkracht al geen fan is van het Nederlands, hoe wil je dan dat de leerlingen enthousiast zijn???

Maar er worden wel meer en meer inspanningen gedaan, misschien laattijdig, maar beter laat dan nooit !
Het voornaamste verschil is dat de Franstalige scholen waarvan sprake is in deze topic niet bedoeld zijn om Nederlandstaligen Frans te laten leren, maar om Franstaligen die in Vlaanderen wonen een excuus te geven om géén Nederlandstalig onderwijs te moeten volgen!
Oud 24 oktober 2008, 08:56   #11
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het voornaamste verschil is dat de Franstalige scholen waarvan sprake is in deze topic niet bedoeld zijn om Nederlandstaligen Frans te laten leren, maar om Franstaligen die in Vlaanderen wonen een excuus te geven om géén Nederlandstalig onderwijs te moeten volgen!
²
Oud 24 oktober 2008, 09:42   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

"Volksverraad", mensen toch, welkom in de jaren '30...
Oud 24 oktober 2008, 09:59   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Neenee, je bent nog lang niet mee.

Ik denk dat ze ergens in de buurt van Tournai een school hebben waar de kinderen Vlaams leren. Het Brugs dialect meer bepaald. Maar Vlaams leer je verder quasi nergens. Dat is ook nergens goed voor.

Wel interessant is het om Nederlands te leren. En dat gebeurt ook in Wallonië. Daar heb je sinds 1997 immersiescholen, tot stand gekomen onder impuls van Minister Onkelinx. Zoiets bestaat in Vlaanderen niet. Immersiescholen zijn Franstalige scholen waar een aantal vakken in het Nederlands wordt gegeven. Zoals aardrijkskunde, geschiedenis, enz.
De leerlingen die in zo'n immersieschool zitten, doen het bijzonder goed wat Nederlands betreft.

Overigens kregen de Franstalige Belgen ook vroeger al Nederlands op school.
Eerst verplicht, later als keuzevak: Nederlands of Engels.
Maar Nederlandse lessen zijn terug sterk in opmars. Vooral in Brussel waar het Nederlandstalig onderwijs bijzonder populair is, ook bij Franstaligen.
heb je cijfers van die immersiescholen ?

hoeveel % van de waalse leerlingen volgt nederlands in zo'n immersieschool ?

ps wat is een immersieschool ? want dat woord is VanDale (en mij) niet bekend ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2008, 11:41   #14
Ongetemde Leeuw
Gouverneur

Ongetemde Leeuw's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ongetemde Leeuw
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb je cijfers van die immersiescholen ?

hoeveel % van de waalse leerlingen volgt nederlands in zo'n immersieschool ?

ps wat is een immersieschool ? want dat woord is VanDale (en mij) niet bekend ...
een immersieschool is een fantasietje om het Waalse geklungel wat rozer voor te stellen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be