![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() "Vlaanderen spendeerde 50 miljoen aan eigen verfransing"
![]() De Vlaamse regering zal tijdens de lopende legislatuur zo'n 50 miljoen euro hebben uitgegeven aan het Franstalig onderwijs in Vlaanderen. Dat berekende Vlaams parlementslid Luk Van Nieuwenhuysen (Vlaams Belang). http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onderw...fransing.dhtml Het verraad door onze Vlaamse politici zet zich door, verfransing alom, uitverkoop aan de Fransen via Reynders en zijn kompanen in samenwerking met geitenboer Leterminator.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Ja wat wilt ge met een 1\2 waal als Leterme.
En op waalse scholen leren ze nog steeds geen nederlands tuurlijk. Ik moest verdikkie vanaf het 5de studie jaar frans leren. Wel dus stoppen met frans als verplicht vak op de vlaamse scholen. Engels als gemeenschappelijk communicatie middel, is internationaal, makkelijk te leren. Dan moeten die uit Frankrijk ook maar eens nene effort doen om engels te leren, zijn ze ook te pretentieus voor tuurlijk. ![]() Ik ga in november een weekend naar de ardennen. Als ze maar nie peizen dak één woord frans ga klappen. Mijn botte... Da zal wel mee handgebaren zijn bij den bakker, curieus alst op betalen aankomt of ze dan wel vloms gaan proberen.
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() En das nog even erg of erger. Maar mijn punt is ook van invloed en niet eerlijk. Of leren ze in de Walen ondertussen toch vlaams op school?? ![]() Krijg nie die indruk. Mijn dochter was laatst op vacantie in de ardennen iets onder Dinant en ze konden geen woord nederlans daar. Dus alles moest met handen en voete verteld worden . Ja die zijn hier in NL Limburg geboren en getogen, dus frans kennen ze niet. En ik heb het hun ook niet meer bijgebracht. Maar als die franstaligen naar de zee gaan kunnen ze wel hun pistolekes en briochekes int frans bestellen op de dijk in Duinbegen bij bakker "de Groot". Tis daar altijd file voor de deur, ze staan buiten aan te schuiven mee 10 man, echt sereus. Heb dat eens geteld. En wa hoor ik daar: A bonjour Madam, c'est beau temp nespas, et la mer est... enz Da moet ik nie zeggen bij den bakker in Durbuiy: Ah meneer 2 pistolees asteblief, en tis schoon weer hé om te wandelen int bos. Die ga naar mij kijken of hij het in Keulen hoort donderen. ![]() Taalrascisme..GRWWW.
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Neenee, je bent nog lang niet mee.
Citaat:
Wel interessant is het om Nederlands te leren. En dat gebeurt ook in Wallonië. Daar heb je sinds 1997 immersiescholen, tot stand gekomen onder impuls van Minister Onkelinx. Zoiets bestaat in Vlaanderen niet. Immersiescholen zijn Franstalige scholen waar een aantal vakken in het Nederlands wordt gegeven. Zoals aardrijkskunde, geschiedenis, enz. De leerlingen die in zo'n immersieschool zitten, doen het bijzonder goed wat Nederlands betreft. Overigens kregen de Franstalige Belgen ook vroeger al Nederlands op school. Eerst verplicht, later als keuzevak: Nederlands of Engels. Maar Nederlandse lessen zijn terug sterk in opmars. Vooral in Brussel waar het Nederlandstalig onderwijs bijzonder populair is, ook bij Franstaligen.
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() u weet toch dat ze in franstalig belgie die 'immersiescholen' als iets 'elitairs' beschouwen?
en die zin "doen het bijzonder goed wat Nederlands betreft": die taalvaardigheid wordt niet gemeten door het nederlandstalige gemeenschap maar door de franstalige... objectief is anders :/
"La méthode Guy : les sujets difficile, on les met au frigo en espérant qu'ils disparaissent." (quote van het lesoir forum) Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad." |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Spijtig genoeg is dit niet meer het geval in de middelbare en is de kwaliteit van het Nederlands van de leerkracht een stuk minder. Als je leerkracht al geen fan is van het Nederlands, hoe wil je dan dat de leerlingen enthousiast zijn??? Maar er worden wel meer en meer inspanningen gedaan, misschien laattijdig, maar beter laat dan nooit ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Doen de franstaligen dezelfde inspanning voor het AN vraag ik me af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Volksverraad", mensen toch, welkom in de jaren '30...
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
hoeveel % van de waalse leerlingen volgt nederlands in zo'n immersieschool ? ps wat is een immersieschool ? want dat woord is VanDale (en mij) niet bekend ... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |